Netonnet/Tele2-erbjudande — Frågor om ångerrätt/uppsägning av abb. [Från Dagens fynd — Diskussionstråden]

Permalänk
Medlem

Köpte Moto G5 på NoN i lördags, valde 0 månaders bindningstid på Tele2 erbjudandet. Köpet bekräftades av NoN och jag fick ett ordernummer. Nu är det torsdag och jag har inte hört någonting från NoN. I lördags skrev NoN - när jag fick mitt ordernummer - att jag får ett meddelande från dem när de skickat iväg mobilen. Vad gör man nu, hur länge har ni fått vänta? Är beredd att testa abonnemanget under en månad för att kolla om det är något för mig ( har inte mobil nu ).

Permalänk

@HughD: De skriver att det kan ta 5-10 arbetsdagar för leverans. Min erfarenhet är att abonnemang skickas efter 2-3 och kommer fram dagen efter. Snabbare behandling än vad som sägs alltså.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem

Köpte också en moto på netonnet(fysisk) butik i lördags med tele2 abonnemang för 340.. Eftersom jag redan har abonnemang hos dom så behöver jag inte ett till abonnemang.
Ringde nyss till tele2 och vill ångra det men det gick inte, dock kunde man avsluta och då får man betala för dom dagar man haft abonnemanget, dvs 5 dagar. Var inga problem och alltid lika bra att ha med tele2 kundtjänst.

Morsan fick mobilen och allt är frid och fröjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av babgjyshi:

Köpte också en moto på netonnet(fysisk) butik i lördags med tele2 abonnemang för 340.. Eftersom jag redan har abonnemang hos dom så behöver jag inte ett till abonnemang.
Ringde nyss till tele2 och vill ångra det men det gick inte, dock kunde man avsluta och då får man betala för dom dagar man haft abonnemanget, dvs 5 dagar. Var inga problem och alltid lika bra att ha med tele2 kundtjänst.

Morsan fick mobilen och allt är frid och fröjd.

Skickades från m.sweclockers.com

När jag såg ditt inlägg så testade jag också (igen) att ringa tele2 och säga upp abonnemangen. Nu gick det helt plötsligt helt utmärkt (innan hänvisade de bara till Netonnet). Kan kanske variera vem man pratar med eller så har de bytt strategi. Jag fick dock betala för en månads abonnemang (299 kr) samt de dagar som jag haft det (10 kr per dag) men det är väl ok. Sa inte emot pga att jag oftast är lite för snäll när jag pratar med någon kundtjänst eller nått annat :P. Blev också erbjuden en deal på 239 kr för abonnemanget istället men tog inte detta.

Gjorde dock min beställning redan den 28 maj så blir kanske en 400-450 kr då eller nått sånt plus kostnaden för telefonen (140 kr).

Permalänk

@Potatissallad: Man räknar från det att varan skickas ut. Det är då abonnemanget aktiveras. Surt men förståeligt om det blir dubbla kostnaden p g a någon dag.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Mattecoach

@ågren:

Tycker du att det är missbruk även om man ska använda telefonen?

Jag var för övrigt i kontakt med Tele2 nyss, de sa att det inte var några problem att ångra abonnemanget och då slippa alla månadskostnader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@ågren:

Tycker du att det är missbruk även om man ska använda telefonen?

Jag var för övrigt i kontakt med Tele2 nyss, de sa att det inte var några problem att ångra abonnemanget och då slippa alla månadskostnader.

Nu får jag gissningsvis en mängd kängor tillbaka. Troligen så tycker han det. Har fått uppfattningen att @ågren är lite av ÅF's vita riddare, men det finns ju en annan sida till det han nu red in här i tråden med.

Tele2 är ju uppenbarligen medvetna om möjligheten till detta "missbruk", huruvida NoN var det, eller om de bara felbedömt mängden uppsägningar som skulle komma in är oklart.

Folk verkar ofta lysa upp "men jisses vad generösa de är!" när erbjudanden likt dessa dyker upp, men det handlar ju inte om generositet. Företagen har ett, och endast ett, mål i sikte, sin vinst. Lockvaror, röda prislappar, kundklubbar, interiöra designer osv, det är ju inte till din förmån. Tror du du får 1% återbäring när du drar kort för att de vill vara generösa? Nej, självfallet vill de åt dina köpmönster som är långt mer värdefulla än 1%. Tror du Elgiganten kör sina datorkomponentsreor nu när de kickat igång det enkomt för att vara generösa (och jag gillar EG)? Nej, självfallet vill de "etablera" sig inom datorkomponentsvärlden, där de varit relativt skrala, så folk fortsättningsvis väljer de över konkurrenter när alla säljer till ordinarie priser.

Vi hör ofta om hur dåliga marginalerna är i elektronikbranschen, och visst är de relativt låga, men med tanke på hur stora volymer det rör sig om klarar sig välskötta större aktörer ganska bra.

Kedjor som gått i konkurs: OnOff, Expert + nån till.

Kedjor som kraftigt expanderat: Elgiganten, Inet, Webhallen, Netonnet + 259 till.

Ovan 4 nämnda företag har kollektivt gjort en vinst om ca 292 miljoner kr de senaste 3 åren, så jag får helt enkelt säga, vill du beställa ditt ESD-armband för 9kr och dessutom få en underbar pingvinstång på köpet, så kan du göra det med gott samvete, istället för att också lägga till en stol, som du inte har behov av, på din beställning.

ps. Jag har varken köpt ovan nämnda mobil, eller ESD-armbandet.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av kronwalled:

Nu får jag gissningsvis en mängd kängor tillbaka. Troligen så tycker han det. Har fått uppfattningen att @ågren är lite av ÅF's vita riddare, men det finns ju en annan sida till det han nu red in här i tråden med.

Tele2 är ju uppenbarligen medvetna om möjligheten till detta "missbruk", huruvida NoN var det, eller om de bara felbedömt mängden uppsägningar som skulle komma in är oklart.

Folk verkar ofta lysa upp "men jisses vad generösa de är!" när erbjudanden likt dessa dyker upp, men det handlar ju inte om generositet. Företagen har ett, och endast ett, mål i sikte, sin vinst. Lockvaror, röda prislappar, kundklubbar, interiöra designer osv, det är ju inte till din förmån. Tror du du får 1% återbäring när du drar kort för att de vill vara generösa? Nej, självfallet vill de åt dina köpmönster som är långt mer värdefulla än 1%. Tror du Elgiganten kör sina datorkomponentsreor nu när de kickat igång det enkomt för att vara generösa (och jag gillar EG)? Nej, självfallet vill de "etablera" sig inom datorkomponentsvärlden, där de varit relativt skrala, så folk fortsättningsvis väljer de över konkurrenter när alla säljer till ordinarie priser.

Vi hör ofta om hur dåliga marginalerna är i elektronikbranschen, och visst är de relativt låga, men med tanke på hur stora volymer det rör sig om klarar sig välskötta större aktörer ganska bra.

Kedjor som gått i konkurs: OnOff, Expert + nån till.

Kedjor som kraftigt expanderat: Elgiganten, Inet, Webhallen, Netonnet + 259 till.

Ovan 4 nämnda företag har kollektivt gjort en vinst om ca 292 miljoner kr de senaste 3 åren, så jag får helt enkelt säga, vill du beställa ditt ESD-armband för 9kr och dessutom få en underbar pingvinstång på köpet, så kan du göra det med gott samvete, istället för att också lägga till en stol, som du inte har behov av, på din beställning.

ps. Jag har varken köpt ovan nämnda mobil, eller ESD-armbandet.

När jag kollar efter produkter så tittar jag på lägsta möjliga pris, så länge ÅF är okej. Jag kan tänka mig att betala en tia extra för att stödja en kedja som jag gillar, men i övrigt tänker jag inte besvära mig.
Om jag ser ett erbjudande som jag gillar tänker jag inte "stackars återförsäljare!" eller "nu ska jag utnyttja den stackaren!" utan jag tänker helt enkelt "bra pris!". Vill de ha något annat betalt så är det bara att skriva det, så kan jag ta ställning till det då.

Jag pratade med Tele2, enligt dem är det helt okej att ångra abonnemanget och behålla telefonen, killen jag pratade med verkade inte särskilt överraskad av detta heller. Jag pratade sedan med NoN, i chatten fick jag svaret "Detta kan då anses även som en form av bedrägeri då man utnyttjar ett kryphål som inte vi godkänner men Tele2 gör det, men om du önskar att göra det så ta gärna kontakt med Tele2 men dem kommer att hänvisa tillbaka till oss och först efter 30 dagar ifrån köpet så kan dem stoppa abonnemanget för dig".
Jag tycker helt enkelt inte att det är bedrägeri att köpa en produkt till utsatt pris. Det är samma sak som att lägga till något för 1 kr för att komma upp till fri frakt, något som företaget går med förlust på men är en regel satt av dem själva.

Permalänk

@PuMaH: Har inte hört att man kan ångra abonnemanget via Tele2. Det ska däremot ha gått för några veckor sedan.

Använde han ordet bedrägeri? Humor. Kanske en idé att inte erbjuda några "kryphål"? Bara en tanke.

Själv köpte jag endast en mobil. Förstår att NoN stoppar detta när folk sätter det i system att sälja vidare, men som sagt, möjligheten skulle aldrig funnits till att börja med. Hål i huvudet och så otroligt naivt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Mattecoach

@Kjellkritisk:

Pratade som sagt med Tele2 imorse, de bad mig återkomma om det var några problem att ångra abonnemanget via NoN.

Ja, det är ett direkt citat från chatten... Humor är precis vad det är.

Jag tänkte köpa en telefon till sambon, men hennes mamma behöver också en.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Varken mobil eller abonnemang har levererats ännu. Beställde förra helgen.
Funderar lite på hur uppsägning sköts och verkar vara rätt spridda skurar i resultat.

Skrivet av Rospigg:

Ok,,, har inte fått några fakturor. Eller betalat mer än den "minsta totalkostnad" som angavs vid köpet.
Jag har inte skrivit på och skickat in avtal.
Jag har bara ringt in dagen efter telefonen kommit och sagt upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Vilken mobil beställde du?
Ringde in dagen efter till NoN eller Tele2?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Väldigt enkelt!

Alla abb ger en viss subvention av en telefon eller någon form av provision för butiken.

Tele2 har obundna abb men 1 månads uppsägningstid! Detta innebär att säger man upp ett abb via dem så är det 1månad som gäller. Däremot har man ångerrätt på abbet via dem.

I fallet med NoN så fungerar det som så att de använder provisionen butiken skulle haft för att dra ner priset åt kunden win win då de får sålt en telefon å kunden får rabatt. MEN om kund ångrar inom 14 dagar så måste NoN slå tillbaka abbet och har på så vis gått i förlust på den telefonen. Därför finns det som krav att man måste ha abbet minst 15 dagar för att tele2 ska kunna säga upp det. Och mycket riktigt sker uppsägningar via tele2 men är det inom 14 dagar så går det via återförsäljaren som då måste slå tillbaka det hela därav ångras även telefonen i det läget

Inte så konstigt heller för väljer man säga upp abbet och man ska få telefonen billigare utan att betala abb-kostnaden så kan man indirekt säga att antingen NoN eller Tele2 valde och ge dig en gratis slant vilket de nog inte är så intresserade av

Nej jobbar inte för NoN men jobbar i telecombranchen och det är samma för alla som säljer tele2 sist jag kollade

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Väldigt enkelt!

Alla abb ger en viss subvention av en telefon eller någon form av provision för butiken.

Tele2 har obundna abb men 1 månads uppsägningstid! Detta innebär att säger man upp ett abb via dem så är det 1månad som gäller. Däremot har man ångerrätt på abbet via dem.

I fallet med NoN så fungerar det som så att de använder provisionen butiken skulle haft för att dra ner priset åt kunden win win då de får sålt en telefon å kunden får rabatt. MEN om kund ångrar inom 14 dagar så måste NoN slå tillbaka abbet och har på så vis gått i förlust på den telefonen. Därför finns det som krav att man måste ha abbet minst 15 dagar för att tele2 ska kunna säga upp det. Och mycket riktigt sker uppsägningar via tele2 men är det inom 14 dagar så går det via återförsäljaren som då måste slå tillbaka det hela därav ångras även telefonen i det läget

Inte så konstigt heller för väljer man säga upp abbet och man ska få telefonen billigare utan att betala abb-kostnaden så kan man indirekt säga att antingen NoN eller Tele2 valde och ge dig en gratis slant vilket de nog inte är så intresserade av

Nej jobbar inte för NoN men jobbar i telecombranchen och det är samma för alla som säljer tele2 sist jag kollade

Det har sagts tidigare att man inte ska ångra abonnemanget utan man ska säga upp det, vilket då tydligen ska vara ok eftersom man faktiskt har 0 månaders bindningstid.

Permalänk
Medlem

De reserverade pengarna på kontot släpptes. Antar att de har annulerat ordern.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

De reserverade pengarna på kontot släpptes. Antar att de har annulerat ordern.

Pengarna släpps automatiskt efter en vecka tror jag. Hände samma sak för mig när jag beställt en annan grej och leveransen tog lite längre tid. Jag fick varan lite senare bara och då drog dom pengarna igen.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte en Lenovo P2 i lördags(3 juni). NoN har ännu inte skickat varan.

Permalänk

Har inte fått min skickad ännu, men som någon sa så tar det lite tid för abonnemang att komma iväg.

Men för mig så hade jag angivit en annan adress, som inte var min bokföringsadress, så de kunde inte skicka iväg den pga abonnemang måste skickas dit.

Var tvungen att kontakta NoN själv. Så ifall ni har gjort samma som jag, kontakta dem för jag fick inget mail eller felmeddelande om det.

Sen har det ju varit röda dagar i veckan och nu helg kort därefter.

Permalänk
Medlem

Beställde en P2 den 3:de Juni. Efter en chat har NoN sagt att varan inte skickat iväg p.g.a tekniska problem med/mot Tele2. (Nu går det inte längre att beställa med Tele2 på hemsidan).

Troligtvis någon som tagit beslut att stänga ner erbjudandet, vi får se vad som händer med oss i limbo.

Permalänk
Expertgissare

Klickade in på länken med Moto G5 men kan inte längre välja Tele2 som operatör, så dom har troligen avbrutit erbjudandet, återstår att se om ni som hunnit beställa har sådan tur att NON/Tele2 levererar

Edit...
Kan för övrigt inte välja Tele2 som operatör på någon telefon hos NON

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag fick min Lenovo P2 med tele2 abonnemang. Hoppas ni får eran också

Permalänk
Medlem
Skrivet av T_Sand:

Jag fick min Lenovo P2 med tele2 abonnemang. Hoppas ni får eran också

När beställde du den och när fick du den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

När beställde du den och när fick du den?

Jag beställde den 1 juni och fick telefonen 7 eller 8 juni, minns inte riktigt. Fick telefonen från NoN och abonnemanget dagen efter från Tele2 i ett annat brev.

Permalänk
Medlem

@Potatissallad: De tar väl betalt för dagarna du haft +1 månads uppsägningstid vilket är enligt avtal. Du kanske försökte ångra abonnemanget istället för att säga upp det. Ångra= bara att glömma om du inte lämnar tillbaka telefonen. Säga upp= helt ok då det är utan bindningstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag pratade med Tele2, enligt dem är det helt okej att ångra abonnemanget och behålla telefonen, killen jag pratade med verkade inte särskilt överraskad av detta heller. Jag pratade sedan med NoN, i chatten fick jag svaret "Detta kan då anses även som en form av bedrägeri då man utnyttjar ett kryphål som inte vi godkänner men Tele2 gör det, men om du önskar att göra det så ta gärna kontakt med Tele2 men dem kommer att hänvisa tillbaka till oss och först efter 30 dagar ifrån köpet så kan dem stoppa abonnemanget för dig".
Jag tycker helt enkelt inte att det är bedrägeri att köpa en produkt till utsatt pris. Det är samma sak som att lägga till något för 1 kr för att komma upp till fri frakt, något som företaget går med förlust på men är en regel satt av dem själva.

Känns som bra hanterat av Tele 2, men ganska oseriöst och okundvänligt bemätande från NoN (är väl det minsta man säga om leverantörer som kalla kunder för "bedragare", som bara följt deras annonserade erbjudan, om än bokstavligen).

Disclaimer; gillar varken Tele2 som operatör (dålig erfarenhet av täckning och kapacitet) eller Android-telefoner (kör på enbart Windows och iOS), och nöjd kund till NoN, men såg med egna ögon hur de annonserade och skröt med 0.- som minsta månadskostnad.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

"Erbjudande" - Är/Var ju uppenbarligen en bugg/miss i systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

"Erbjudande" - Är/Var ju uppenbarligen en bugg/miss i systemet.

Är inte helt övertygad om det.

Det stod tydligt villkor, och systemet/webbutik speglade helt de villkor som NoN marknadsförde. Lägg därtill att detta pågått under en längre tid innan detta uppmärksammades på Swedroid och här på SweC.

Min personliga gissning är att de helt enkelt ändrat sig när de blev för många som beställde och direkt sa upp abonnemangen.

Lägger dock ingen värdering i det (har inte själv beställt någon), och även företag måste få lov att ändra sig.

Dock så kanske de inte skall kalla sina kunder, som följer deras egna marknadsförda villkor, för "bedragare" (men det är ju upp till NoN hur de vill sköta sin marknadsföring och sina kundrelationer).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

FYI
Det går fortfarande att köpa surfplatta och laptop med abonnemang från Tele2 hos NoN och på så sätt få drygt 1000:- i rabatt.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Någon som beställde online Lördagen den 3e som redan fått sin telefon? Någon av er som fått någon information över huvud taget?

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av martinot:

Känns som bra hanterat av Tele 2, men ganska oseriöst och okundvänligt bemätande från NoN (är väl det minsta man säga om leverantörer som kalla kunder för "bedragare", som bara följt deras annonserade erbjudan, om än bokstavligen).

Disclaimer; gillar varken Tele2 som operatör (dålig erfarenhet av täckning och kapacitet) eller Android-telefoner (kör på enbart Windows och iOS), och nöjd kund till NoN, men såg med egna ögon hur de annonserade och skröt med 0.- som minsta månadskostnad.

Absolut.
Jag håller med om att det inte är "snällt" agerat av kunder att utnyttja erbjudanden på "ett annat sätt" än vad som är tänkt, men som kund är jag heller inte intresserad av att vara snäll. Jag kan däremot vara resonlig, men den viljan slutar ungefär när man blir kallad bedragare av kundtjänst.

Jag gillar Tele2, helt enkelt för att jag har fått ett rakt, ärligt och trevligt bemötande av dem när jag varit i kontakt med dem. Jag har också bara bra erfarenheter av tjänsterna de erbjuder.
Det är bra mycket närmare att jag kommer vara kund hos Tele2 än NoN igen iaf...

Skrivet av Tullen:

Någon som beställde online Lördagen den 3e som redan fått sin telefon? Någon av er som fått någon information över huvud taget?

Jag beställde den 4e. Jag kontaktade NoN i fredags och fick då veta att ordern är lagt mot Tele2 och är under behandling där. Telefonen kommer att skickas direkt när abonnemanget är godkänt av Tele2 (borde varit i fredags enligt kundtjänst, men inget än så länge...).

Permalänk
Medlem

Tråkigt att NoN behandlar sina kunder på sådant sätt. Jag har alltid föredragit de just för att det har varit minst strul vad gäller att ha med kundtjänst att göra. Det vill säga om priset är ungefär samma så har det oftast blivit en order från NetOnNet för att man vet att man kan lita på att man får bra service på köpet. Nåval, blir nog att överväga detta i framtiden.