Netonnet/Tele2-erbjudande — Frågor om ångerrätt/uppsägning av abb. [Från Dagens fynd — Diskussionstråden]

Permalänk
Medlem

Verkar som NoN tagit bort Tele2 erbjudandet, beställde en s8 med fastpris 15gb för 5400kr (225:- i 24mån) i söndags. Undra om man får den levererad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av T_Sand:

Jag beställde en Lenovo P2 med tele2 i torsdags. 1040 kr för telefonen och ett helt okej abonnemang för 299 kr i månaden. Kände inte att jag behövde ha kvar mitt gamla nummer så vad tusan. Blir väl lite trassel med kamrater och arbetsgivare. Men känns inte som hela världen.

Fint att inte ha någon bindningstid.

Nyfiken (eftersom du tar upp det själv så frågar jag); varför porterade du inte bara och behöll ditt gamla nummer?

Sedan förstår jag inte varför detta skulle vara problem för arbetsgivare. Behöver du telefon och abonnemang i jobbet så står ju arbetsgivaren för det, och inget abonnemang som du därmed själv normalt kan ändra på och rå direkt över?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nyfiken (eftersom du tar upp det själv så frågar jag); varför porterade du inte bara och behöll ditt gamla nummer?

Sedan förstår jag inte varför detta skulle vara problem för arbetsgivare. Behöver du telefon och abonnemang i jobbet så står ju arbetsgivaren för det, och inget abonnemang som du därmed själv normalt kan ändra på och rå direkt över?

Man fick ingen rabatt då, iallafall inte med utan bindningstid.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Man fick ingen rabatt då, iallafall inte med utan bindningstid.

Du kan kostnadsfritt portera över ditt nummer i efterhand. Vara att ringa kundtjänsten.

Permalänk

Info från netonnet

NoN: Hej
NoN:Hur kan jag hjälpa dig idag?
Jag: Varför kan man inte ta tele2 abonemang hos er
står man ska kunna men finns inte som alternativ
NoN: Vi har tagit bort det som alternativ för tillfället tyvärr
Jag: OK, varför?
NoN:Vi har gjort det då det missbrukats mycket, vi kommer komma ut med mer information senare
Jag: Hur kan man missbruka erbjudande ni har?
Jag: Det är väl snare så att ni inte har koll på vad ni säljer isåfall
NoN: Det har varit många som köpt Tel2 abonnemang med 0 månaders bindningstid och sedan sagt upp det direkt så de fått mobiler billigare. Vi har därför för tillfället tagit bort alternativet att välja Tele2 som operatör

Så vi lär inte få se det mer.

Permalänk
Medlem

Jag slog till på netonnet-tele2-erbjudandet redan några dagar innan det tog fart ordentligt här då jag såg det på Swedroid. Hämtade ut paketet förra veckan men har inte öppnat det än. Ringde Tele2 tidigare men de sa att, som någon annan tidigare skrivit här, att det är Netonnet man ska kontakta vid uppsägning av abonnemanget. Har inte kontaktat Netonnet men funderar på om jag bara ska lämna tillbaka skiten istället för om det nu var ett tekniskt fel så kanske man inte ska utnyttja det. Får se imorgon vad jag gör och återkommer här om jag lyckades säga upp det eller om jag istället lämnade tillbaka det.

Permalänk
Medlem

Jag pratade faktiskt med Netonnet ändå och försökte säga upp tele2-abonnemanget. De hävdade bestämt att om man säger upp abonnemanget så kommer man att få en faktura hemskickad för telefonen. Jag frågade i vilket avtal detta står men Netonnet sa endast att det var "bestämt så" av Netonnet. Är lite konstigt då det inte framgår någonstans och abonnemanget var ju med 0 månader bindningstid. Får väl lämna tillbaka det ändå så slipper man strulet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Jag pratade faktiskt med Netonnet ändå och försökte säga upp tele2-abonnemanget. De hävdade bestämt att om man säger upp abonnemanget så kommer man att få en faktura hemskickad för telefonen. Jag frågade i vilket avtal detta står men Netonnet sa endast att det var "bestämt så" av Netonnet. Är lite konstigt då det inte framgår någonstans och abonnemanget var ju med 0 månader bindningstid. Får väl lämna tillbaka det ändå så slipper man strulet...

Märkligt. Jag har två kompisar som jobbar på tele2 som jag pratat med privat och båda bekräftar att det inte ska vara några problem att ringa direkt till tele2 och säga upp abonnemanget. Nu har jag inte ringt själv ännu men det hela känns ju konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatissallad:

Jag pratade faktiskt med Netonnet ändå och försökte säga upp tele2-abonnemanget. De hävdade bestämt att om man säger upp abonnemanget så kommer man att få en faktura hemskickad för telefonen. Jag frågade i vilket avtal detta står men Netonnet sa endast att det var "bestämt så" av Netonnet. Är lite konstigt då det inte framgår någonstans och abonnemanget var ju med 0 månader bindningstid. Får väl lämna tillbaka det ändå så slipper man strulet...

Frågan blir väl då, "hur länge måste man ha abbonemanget (med 0 månaders bindningstid) för att slippa dendär fakturan när man säger upp det?"

Permalänk
Skrivet av Potatissallad:

Jag pratade faktiskt med Netonnet ändå och försökte säga upp tele2-abonnemanget. De hävdade bestämt att om man säger upp abonnemanget så kommer man att få en faktura hemskickad för telefonen. Jag frågade i vilket avtal detta står men Netonnet sa endast att det var "bestämt så" av Netonnet. Är lite konstigt då det inte framgår någonstans och abonnemanget var ju med 0 månader bindningstid. Får väl lämna tillbaka det ändå så slipper man strulet...

Faktura för telefonen? Var är det för svammel? Däremot ska man förstås få fakturan för abonnemangets första månad.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Faktura för telefonen? Var är det för svammel? Däremot ska man förstås få fakturan för abonnemangets första månad.

Nja, med tanke på att de anger minsta totalkostnad endast till beloppet man betalar för telefonen, så kan man slippa det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Ni som köpt telefon från NoN med Tele2 0 mån bindningstid, stå på er! Ni har rätt att säga upp abonnemanget. Vänd er till Tele2-butik, abonnemanget är ett avtal mellan dig och operatören, NoN är endast mellanhand.

Ni kan absolut säga upp abonnemang som har 0 månaders bindningstid.

Visa signatur

NAS: DS918+
Laptop: Macbook Pro M1 Max 16", 1TB, 32 GB

Permalänk
Medlem

Jag funderade på att köpa och ångrade att jag inte köpte en som reservmobil eller till grabben.

Nåväl, som jag varit in på tidigare behöver ni inte betala för abonnemanget om ni säger upp det direkt (Netonnet/Tele 2 får då stå för sina misstag):

"Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation."

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/telekom/prisinformation-for-telekomtjanster/

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag funderade på att köpa och ångrade att jag inte köpte en som reservmobil eller till grabben.

Nåväl, som jag varit in på tidigare behöver ni inte betala för abonnemanget om ni säger upp det direkt (Netonnet/Tele 2 får då stå för sina misstag):

"Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation."

http://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/telekom/prisinformation-for-telekomtjanster/

" tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. "
Något jag missar?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

" tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. "
Något jag missar?

De måste redovisa vad den minsta total kostnaden är (samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet). Eftersom de endast angav det som den summa man betalade för telefonen så behöver man alltså inte betala mer än så, om man väljer att säga upp abonnemanget direkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att se så många missbruka en bra deal och de flesta förstår nog inte att det kommer att drabba oss alla i slutändan i form av t.ex. ett återvändande av fleråriga bindningstider eller att dessa rabatter försvinner helt. Allt på grund av ett gäng giriga personer som vill tjäna lite snabba pengar genom att sälja vidare telefonerna precis som vid tidigare erbjudanden på Honor 8 och Xperia XZ där blocket svämmades över av folk som sålde dem till överpris (i förhållande till vad de betalat).

Man har naturligtvis laglig rätt till det som avtalats men det är inte meningen att man ska missbruka och utnyttja systemet, lite som när folk beställer ett ESD-armband för 9kr hos Inet och använder rabattkoden för fri frakt så att de går back på affären. Jag vet inte vad NoN/Tele2 har för marginaler på telefonerna men syftet är naturligtvis att man ska få ett mer förmånligt pris i utbyte mot fortsatta affärer, inte att man ska utnyttja deras försök att ragga nya kunder.

Nu kommer jag säkert att få en hel drös arga svar men jag tycker att diskussionen kring detta har varit väldigt ensidig och ingen verkar ha några moraliska betänkligheter med att missbruka systemet, snarare tvärtom, folk kräver det de minsann har 'rätt' till och anser att det är NoN och Tele2 som fular sig när man själv utnyttjar en form av kryphål för att få en billigare telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Äh, en månads abbonnemangsavgift kan man ju acceptera om det minskar krånglet med att säga upp.
Fortfarande en bra deal på telefonen även med en månadskostnad inräknad.

Permalänk

@ågren: Om moralen står över lagen så finns det stora problem. Tyvärr är det väl dit vi är på väg.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk

Köpte en telefon i NoN med Tele2 abb.
Ringde NoN för att höra hur det ligger till med uppsägningen av abonnemanget och dom hävdar att om man säger upp inom 30 dagar så får man betala mellanskillnaden mellan betalt pris för telefonen och fullpris. Säger man upp det efter 30 dagar så får man behålla telefonen. Total nonsens och det står inte i några papper om detta.

Jag ringde Tele2 och sa upp abonnemanget och det var inga konstigheter enligt dom. Sen ifall dom kommer kontakta NoN får man väl se men jag har svårt att se det. Kommer såklart bestrida fakturan ifall jag får en.

En månadsavgift kommer man få betala även om detta inte var med i totalpriset när jag köpte telefonen. Man skulle kunna bestrida detta men jag orkar inte.

Trodde från början att det verkligen var en bra deal men jag vet fortfarande inte ifall det var ett fel i NoNs system eller om dom bara är dumma som tror att "folk BORDE inte säga upp abonnemanget för det är inte så det är tänkt att fungera".

Skrivet av ågren:

Det är tråkigt att se så många missbruka en bra deal och de flesta förstår nog inte att det kommer att drabba oss alla i slutändan i form av t.ex. ett återvändande av fleråriga bindningstider eller att dessa rabatter försvinner helt. Allt på grund av ett gäng giriga personer som vill tjäna lite snabba pengar genom att sälja vidare telefonerna precis som vid tidigare erbjudanden på Honor 8 och Xperia XZ där blocket svämmades över av folk som sålde dem till överpris (i förhållande till vad de betalat).

Skickades från m.sweclockers.com

Hur missbrukar man systemet menar du? Det är ett avtal mellan NoN/Tele2 och konsumenten och där man har full rätt att säga upp abonnemanget ifall man vill. Gå inte ut med en bra deal ifall ni inte kan hålla er till avtalet.
Hade NoN velat så hade dom kunnat sätta någon minimum bindningstid i alla fall. Då hade endast folk som är intresserade av både telefon och abonnemang nappat.

Permalänk
Medlem

Under Köpvilkor på Netonnets Hemsida så står det väldigt klart och tydligt enligt mig, under ångerrätten:
Undantag från ångerrätten.

Ångerrätten upphör att gälla om fullgörandet av en tjänst har påbörjats med konsumentens samtycke. Exempel på detta är abonnemang för till exempel telefoni, internet eller digital-TV. Köp som är operatör-subventionerat kan endast ångras i sin helhet (d.v.s. ångerrätten rör både tjänsten och den/de artiklar som ingick i erbjudandet vid köptillfället

Permalänk
Medlem

@Blåpung: Visst, men nu ångrar man inte köpet. Man säger upp det abonnemang som man har rätt att säga upp då det är 0 månaders bindningstid. NoN hade dessutom angett en lägsta totalkostnad vid köpet, då borde det självklart vara så att den kostnaden gäller.

Permalänk
Skrivet av Jacke_8912:

Trodde från början att det verkligen var en bra deal men jag vet fortfarande inte ifall det var ett fel i NoNs system eller om dom bara är dumma som tror att "folk BORDE inte säga upp abonnemanget för det är inte så det är tänkt att fungera".

Det var inget fel då det har varit så i en månad. Man måste ju vara dum i huvudet. Kan inte tolka det på annat sätt.

Hur det är tänkt att fungera är helt ointressant juridiskt.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

@ågren: Om moralen står över lagen så finns det stora problem. Tyvärr är det väl dit vi är på väg.

Man vill ju gärna tro att de kan existera sida vid sida.

Permalänk
Skrivet av kronwalled:

Man vill ju gärna tro att de kan existera sida vid sida.

Att hänvisa till moral istället för lag är fel.

Det är lagstiftarens uppgift att se till att lagen uppfattas som legitim.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Att hänvisa till moral istället för lag är fel.

Det är lagstiftarens uppgift att se till att lagen uppfattas som legitim.

Jag syftar inte på det här specifika fallet, utan generellt sett. Din inställning är lite tråkig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kjellkritisk:

Att hänvisa till moral istället för lag är fel.

Det är lagstiftarens uppgift att se till att lagen uppfattas som legitim.

Aldrig fel att hänvisa till moral. Det finns mängder av tillfällen när saker inte är olagliga fast det är omoraliskt, sedan är det upp till var och en att avgöra hur de vill agera.

Permalänk
Medlem

@ågren: Både NoN och Tele2 var medvetna om att detta gick att göra. Denna typ av kampanj har till och med funnits tidigare. Hade man tagit 24 månaders avbetalning på mobilen hade detdessutom blivit ännu billigare, men det missade nog folk. Då gav NoN ytterligare rabatt. NoN tjänar fortfarande stora pengar genom att Tele2 betalar ut en premie för varje sålt abonnemang. Tele2 i sin tur hoppas kunna locka folk att stanna kvar trots 0 månader bindningstid. Till exempel genom att erbjuda rabatt när folk försöker säga upp. Så det är ju ett fulspel som går åt båda håll kan jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolkrita:

@ågren: Både NoN och Tele2 var medvetna om att detta gick att göra. Denna typ av kampanj har till och med funnits tidigare. Hade man tagit 24 månaders avbetalning på mobilen hade detdessutom blivit ännu billigare, men det missade nog folk. Då gav NoN ytterligare rabatt. NoN tjänar fortfarande stora pengar genom att Tele2 betalar ut en premie för varje sålt abonnemang. Tele2 i sin tur hoppas kunna locka folk att stanna kvar trots 0 månader bindningstid. Till exempel genom att erbjuda rabatt när folk försöker säga upp. Så det är ju ett fulspel som går åt båda håll kan jag tycka.

Vi har ingen aning om ifall NoN tjänar pengar och i så fall hur mycket, det kan vara en deal för att locka folk till butiken.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Ang. NetOnNet erbjudande (telefon från 1 kr + abonnemang 299 kr)

Hej!

I söndags (4:e juni) kontaktade jag Tele2 två gånger via chatten på deras hemsida angående erbjudandet hos NetOnNet (telefon från 1 kr + abonnemang 299 kr). Detta är informationen jag gick från personerna jag talat med.

*Abonnemanget har 30 dagars uppsägningstid.
*Abonnemanget aktiveras när SIM-kortet (och telefonen?) skickas.
*För att endast betala 299 kr ska man kontakta Tele2 samma dag som SIM-kortet (och telefonen?) skickas (och aktiveras). Gör man inte det kommer man att debiteras ca 10 kr/dag (299/30?) efter det.
*Om inte abonnemanget aktiveras/sägs upp den 1:a i månaden kommer man att få två fakturor á 35 kr/st (om man ej valt e-faktura).

Visa signatur

Med vänliga hälsningar
J

Permalänk
Medlem
Skrivet av fernstroem:

Hej!

I söndags (4:e juni) kontaktade jag Tele2 två gånger via chatten på deras hemsida angående erbjudandet hos NetOnNet (telefon från 1 kr + abonnemang 299 kr). Detta är informationen jag gick från personerna jag talat med.

*Abonnemanget har 30 dagars uppsägningstid.
*Abonnemanget aktiveras när SIM-kortet (och telefonen?) skickas.
*För att endast betala 299 kr ska man kontakta Tele2 samma dag som SIM-kortet (och telefonen?) skickas (och aktiveras). Gör man inte det kommer man att debiteras ca 10 kr/dag (299/30?) efter det.
*Om inte abonnemanget aktiveras/sägs upp den 1:a i månaden kommer man att få två fakturor á 35 kr/st (om man ej valt e-faktura).

Ok,,, har inte fått några fakturor. Eller betalat mer än den "minsta totalkostnad" som angavs vid köpet.
Jag har inte skrivit på och skickat in avtal.
Jag har bara ringt in dagen efter telefonen kommit och sagt upp.

Skickades från m.sweclockers.com