Netonnet/Tele2-erbjudande — Frågor om ångerrätt/uppsägning av abb. [Från Dagens fynd — Diskussionstråden]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Fick precis detta mail:

"Kära kund,

Tack för ditt tålamod.

Vi har nu utrett frågan tillsammans med Tele 2 och kommit fram till beslutet att vi kommer att kunna leverera din order som du tidigare gjort hos oss. Om du är intresserad av att återuppta din order ber vi dig återkomma till oss senast den 30/6 så att vi kan registrera din order manuellt. Om du väljer att återuppta din order kommer det att vara med samma villkor som tidigare.

När ordern är registrerad kommer ett avtal att skickas till dig och först när vi får avtalet påskrivet tillbaka till oss kommer vi att skicka hårdvaran till dig.

Vi beklagar ännu en gång det som inträffat men hoppas att du nu kan känna dig nöjd med det beslut som tagits. Sammanfattningsvis ber vi dig svara på detta mail om du önskar återuppta din order senast den 30/6 för att vi skall kunna registrera om din order.

Önskar dig en trevlig dag och midsommar!

Med vänlig hälsning,
Netonnet AB"

Jag har också fått likadant mail.
Ska bli intressant att se vad det står i det avtalet eftersom det är 0 mån bindningstid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Mattecoach

@Defender:

Det står att det ska vara samma villkor som innan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Fick precis detta mail:

"Kära kund,

Tack för ditt tålamod.

Vi har nu utrett frågan tillsammans med Tele 2 och kommit fram till beslutet att vi kommer att kunna leverera din order som du tidigare gjort hos oss. Om du är intresserad av att återuppta din order ber vi dig återkomma till oss senast den 30/6 så att vi kan registrera din order manuellt. Om du väljer att återuppta din order kommer det att vara med samma villkor som tidigare.

När ordern är registrerad kommer ett avtal att skickas till dig och först när vi får avtalet påskrivet tillbaka till oss kommer vi att skicka hårdvaran till dig.

Vi beklagar ännu en gång det som inträffat men hoppas att du nu kan känna dig nöjd med det beslut som tagits. Sammanfattningsvis ber vi dig svara på detta mail om du önskar återuppta din order senast den 30/6 för att vi skall kunna registrera om din order.

Önskar dig en trevlig dag och midsommar!

Med vänlig hälsning,
Netonnet AB"

Fått samma mail.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@Defender:

Det står att det ska vara samma villkor som innan...

Ja men ska vi skriva på att vi har 0 mån bindningstid innan dem skickar telefonen. jaja ska bli intressant att se vad det står iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender: jag svarade att jag accepterar ordern som ankommit mig 2017-06-03 med 0 mån bindningstid och minsta totalkostnad 340sek.

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Defender: jag svarade att jag accepterar ordern som ankommit mig 2017-06-03 med 0 mån bindningstid och minsta totalkostnad 340sek.

Intressant att se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Intressant att se vad dom säger.

Försöker de ändra avtalet är de ju riktigt fula tricks från deras sida...

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk

Tror inte de kommer att försöka något. Det här är deras "Vi hade fel, vi ber om ursäkt." och sedan kommer de nog aldrig ha såna här deals igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryingpan:

Tror inte de kommer att försöka något. Det här är deras "Vi hade fel, vi ber om ursäkt." och sedan kommer de nog aldrig ha såna här deals igen.

Tror jag med. Frågan är om de ändrade sig av påtryckning från ARN eller om det var Tele 2 som inte ville att deras trovärdighet skulle skadas, eller något annat?

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Ja det är 0 månaders bindingstid. Men du har 1 månads uppsägningstid vilket också står i avtalet!

Så säger du upp direkt så får du betala för en månad. Inget konstigt med det.

0 månaders bindningstid säger bara att du inte är bunden. Står solklart i tele2 avtalet om just 1 månads uppsägningstid som alla operatörer har idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwain:

Ja det är 0 månaders bindingstid. Men du har 1 månads uppsägningstid vilket också står i avtalet!

Så säger du upp direkt så får du betala för en månad. Inget konstigt med det.

0 månaders bindningstid säger bara att du inte är bunden. Står solklart i tele2 avtalet om just 1 månads uppsägningstid som alla operatörer har idag

Nej, det stämmer inte. De angav lägsta totalkostnad enbart som kontantpriset. Du behöver alltså inte betala för abonnemanget om du säger upp det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nej, det stämmer inte. De angav lägsta totalkostnad enbart som kontantpriset. Du behöver alltså inte betala för abonnemanget om du säger upp det direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer, men det man gör är inte att säga upp, man använder ångerrätten endast på abonnemanget. Det är därför 30 dagars uppsägningstid inte gäller (det gäller vid uppsägning, inte ånger). Du ångrar helt enkelt köpet av abonnemanget.

Permalänk

@Hazelberg: Ånger av abonnemang går inte då det är ett paketköp. I så fall måste även hårdvaran returneras. Det har faktiskt framgått på NoNs hemsida. Inledningsvis gick det att ångra, men villkoren ändrades någon gång i början av maj.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Mattecoach

@Kjellkritisk: Stämmer, men det går bra för Tele2 att man ångrar. Dvs., köp paketet av NoN och ångra abonnemanget hos Tele2.
Detta enligt Tele2's kundtjänst, som är betydligt bättre än NoN's.

Minsta totalkostnad ska också reflektera den minsta kostnaden man kan betala för att få det aktuella erbjudandet, inkl. bindnings- och uppsägningstid.

Permalänk

@PuMaH: Nyheter för mig. Gick inte när jag ringde in för några veckor sedan. Har iofs inte fått någon faktura från Tele2, men den lär väl komma.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Defender: jag svarade att jag accepterar ordern som ankommit mig 2017-06-03 med 0 mån bindningstid och minsta totalkostnad 340sek.

Har du fått någon återkoppling på ditt mail?

Har någon annan fått det, alltså att de konfirmerar att det tagit emot ordern igen innan de skickar ut avtalet (eller om de skickar avtalet utan en "orderbekräftelse" från deras sida)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Har du fått någon återkoppling på ditt mail?

Har någon annan fått det, alltså att de konfirmerar att det tagit emot ordern igen innan de skickar ut avtalet (eller om de skickar avtalet utan en "orderbekräftelse" från deras sida)?

Detta var svaret jag fick som återkoppling. Kan tillägga att jag betalt med direktbetalning därav postförskott.

Citat:

Hej X,

Tack för ditt mejl.
Då är din order hos återskapad, när vi återskapar en beställning kan vi inte välja samma betalsätt som tidigare så jag har lagt ordern mot postförskott.
Ingen kostnad kommer att tillkomma för detta.

Avtalet är registrerat hos Tele2 och kommer inom kort skickas ut till dig. Signera avtalet och returnera till oss med svarskuvertet du får medskickat så snart som möjligt så att vi kan skicka hårdvaran samt SIM-kortet till dig.

Jag önskar dig en trevlig dag!

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk

@Åsa-Nisse:
Jag betalade delvis med ett tillgodokort, som de inte verkar kunna genomföra igen, så jag har inte fått svar om att de har skickat ännu.
Men de skrev att de skulle skicka över papprena om jag tackade ja.

Som jag förstod det så kommer ordern att gå igenom när du har skickat tillbaka papprena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

Detta var svaret jag fick som återkoppling. Kan tillägga att jag betalt med direktbetalning därav postförskott.

Ok, hur lång tid tog det innan du fick det svaret?

Så jag vet ungefär hur lång tid det tar, om det nu inte blivit så att väldigt många hört av sig efter dig och att det tar lite längre tid nu innan man får svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Ok, hur lång tid tog det innan du fick det svaret?

Så jag vet ungefär hur lång tid det tar, om det nu inte blivit så att väldigt många hört av sig efter dig och att det tar lite längre tid nu innan man får svar.

4 timmar, skickade förmiddag och fick svar under eftermiddagen.
EDIT: Svarade inom 1 timme från deras mejl kan jag tillägga.

Visa signatur

Stationär: i7 11700K | 64GB Corsair LP Vengeance 3000Mhz CL15 | Gigabyte Z590 Vision G | KFA2 RTX 3070 | 8TB SSD | Corsair 220T Airflow | Seasonic Focus Plus 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av broschi:

4 timmar, skickade förmiddag och fick svar under eftermiddagen.

Ok, tack, då vet jag.

Skrivet av Fryingpan:

@Åsa-Nisse:
Jag betalade delvis med ett tillgodokort, som de inte verkar kunna genomföra igen, så jag har inte fått svar om att de har skickat ännu.
Men de skrev att de skulle skicka över papprena om jag tackade ja.

Som jag förstod det så kommer ordern att gå igenom när du har skickat tillbaka papprena.

Ok, jag skrev typ att jag vill ha telefonen om minsta totalkostnaden blev X och det var 0 månaders uppsägningstid. Men ger det lite mer tid och sedan svarar jag igen men skriver typ bara "Ja" istället.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse:
Fått detta svar:
"Tack för ditt mejl.

Då är din order hos återskapad, när vi återskapar en beställning kan vi inte välja samma betalsätt som tidigare så jag har lagt ordern mot postförskott.

Ingen kostnad kommer att tillkomma för detta.

Avtalet är registrerat hos Tele2 och kommer inom kort skickas ut till dig. Signera avtalet och returnera till oss med svarskuvertet du får medskickat så snart som möjligt så att vi kan skicka hårdvaran samt SIM-kortet till dig."

Visa signatur

CPU: 3570K @4.3GHz| GPU: Asus GTX 1060 6gb dual | Mobo: Asus P8P67 | RAM: Corsair Vengeance 2x4gb

Permalänk
Medlem

Som en summering av det hela skulle jag ändå säga att det är bra behandlat av NetonNet. De gav oss ett mindre presentkort och utredde faktiskt frågan, precis som de sa att de skulle. Och nu får vi våra telefoner i alla fall, något jag inte hade väntat alls om jag ska vara helt ärlig. Så nu blir det en ny telefon för syskonet och en vän som på grund av hälsoproblem får leva på bidrag. Kommer i fortsättningen försöka hålla mig till NetonNet

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Skrivet av XFTality:

Och nu får vi våra telefoner i alla fall, något jag inte hade väntat alls om jag ska vara helt ärlig.

Snarare är det väl kunden som haft rätt hela tiden.

Visa signatur

Nuvarande system 2016-:
Intel i5-4570S | ASUS H97M-E | Corsair RM550X | 16 GB DDR3 Ballistix Sport | BeQuiet Pure Rock | Samsung EVO 850 250 GB | Temjin TJ08-E | Samsung Writemaster DVD-RW | Dell S2216 21,5" @1920x1080 | Windows 7

Gamla system: https://anotepad.com/notes/kt55k5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

@Åsa-Nisse:
Fått detta svar:
"Tack för ditt mejl.

Då är din order hos återskapad, när vi återskapar en beställning kan vi inte välja samma betalsätt som tidigare så jag har lagt ordern mot postförskott.

Ingen kostnad kommer att tillkomma för detta.

Avtalet är registrerat hos Tele2 och kommer inom kort skickas ut till dig. Signera avtalet och returnera till oss med svarskuvertet du får medskickat så snart som möjligt så att vi kan skicka hårdvaran samt SIM-kortet till dig."

Ok, såg att dom stängde supporten tidigt idag p.g.a. midsommar så jag lär inte få svar innan måndag.

Permalänk
Medlem

Verkar som NoN även skippat Tele2 som alternativ för surfplattor och 2-in-1-datorer.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Är anställd på Tele2 och du har 30 dagars ångerrätt på abonnemanget, inga bindningstider finns på våra ab, är det efter 30 dagar från inköp/tecknande av ab har du 30 dagars uppsägningstid. Mobilen är lite oklart då det är netonnets telefon så det är dem som bestämmer returen av denna... Är det köpt via internet så är det distansköplagen som gäller, då har du 14 dagars ångerrätt även vid bruten förpackning på luren. Ovanstående gäller alltid på Tele2 ab, du har alltid rätt att avsluta det.

Hoppas de svarade på din fråga

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

Har nu fått samma bekräftelse som alla andra, det var som man kunde tro midsommarhelgen som ställde till det lite.

Permalänk

Har fått hem avtalet idag. Följde även med ett brev där Netonnet skriver att "vid öppet köp/ångerrätt av abonnemang måste hela ordern inklusive hårdvara returneras då det är ett köp av paket".

Tanken för min del är ju att säga upp abonnemanget med tele2 så fort det går och behålla telefonerna såklart, hoppas det går ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jettofette:

Har fått hem avtalet idag. Följde även med ett brev där Netonnet skriver att "vid öppet köp/ångerrätt av abonnemang måste hela ordern inklusive hårdvara returneras då det är ett köp av paket".

Tanken för min del är ju att säga upp abonnemanget med tele2 så fort det går och behålla telefonerna såklart, hoppas det går ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är väl där det gäller att inte utnyttja öppet köp eller ångra något abonnemang/köp, utan man utnyttjar helt enkelt att bindningstiden är på 0 månader och säger upp abonnemanget?

Dom kan ju inte sälja det med samma villkor som innan, vilket dom säger att dom gör, och samtidigt inte tillåta att man säger upp abonnemanget. Möjligtvis kan det vara 30 dagars uppsägningstid, men dom kan knappast göra anspråk på att det ska vara 24 månaders uppsägningstid på ett abonnemang med 0 månaders bindningstid.