Prestandatester från enspelarläget War Stories

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2070 Armor (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1809)

Efter våra snabba prestandamätningar från lanseringsdagen av ray tracing-patchen fortsätter testerna i andra miljöer och spellägen. Vår kollega Tomas på FZ tipsade om enkelspelarläget "War Stories" i Battlefield V, då detta upplevdes som särskilt tungt när DirectX Raytracing aktiverades.

Vi siktade in på oss banan "Tirailleur", vilket börjar med en strid i skogsmiljö. Skogen kantas därtill av en hel del vattenansamlingar, i vilka träd och buskar reflekteras hejvilt när ray tracing är påslaget. Mätningarna sker i en 55 sekunder lång slinga, där vi tar oss genom skogen upp till maskingevärsnästet på kullen.

Testerna inleddes med upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar samt det förinställda detaljläget "Ultra" och redan innan mätningarna påbörjades märktes det snabbt hur bildfrekvensen fullkomligt dog när ray tracing aktiverades. Detta reflekteras inte helt oväntat i mätningarna, där samtliga kort presterar knappt en tredjedel av bildfrekvensen de är kapabla att spotta ut med ray tracing avstängt.

Genom att skruva ner detaljnivån för ray tracing till "Low" finns det möjlighet att rädda upp situationen för flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti, vilket landar på ett snitt strax under 60 bilder per sekund. För både Geforce RTX 2080 och speciellt RTX 2070 är det dock ingen vidare rolig upplevelse som presenteras bildfrekvensmässigt.

Vi håller oss kvar vid samma upplösning men skruvar ner den förinställda detaljnivån till "Medium", vilket inte helt oväntat ökar bildfrekvensen över hela brädet. Återigen är detaljläget "Ultra" för ray tracing-biten ohållbart för att bibehålla en godkänd bildfrekvens – om man nu inte är extremt okänslig för nivåer som ligger kring 30 fps-strecket.

När reglaget för ray tracing-reflektioner skruvas ned till "Low" lägger sig Geforce RTX 2080 Ti på en fullt acceptabel nivå bildfrekvensmässigt. Möjligtvis kan även Geforce RTX 2080 komma undan med sina resultat för den icke känsliga, men Geforce RTX 2070 trillar återigen ner på tok för lågt.

Nästa steg blir att plocka ner upplösningen ett snäpp till 1 920 × 1 080 pixlar med den förinställda detaljnivån "Ultra". För det högsta ray tracing-läget "Ultra" plockar samtliga kort återigen ut ungefär en tredjedel av sin bildfrekvenskapacitet ställt mot när ray tracing är avstängt.

Vid ray tracing-reflektioner ställda till "Low" syns ett rejält uppsving i bildfrekvens, där speciellt Geforce RTX 2080 Ti kan hålla bra nivåer. Även Geforce RTX 2080 presenterar någorlunda siffror medan RTX 2070 återigen halkar efter.

Sist men inte minst tar vi detaljnivån till "Medium" vid samma upplösning och bildfrekvensen ökar i enlighet med detta. Vid högsta ray tracing-läget "Ultra" kan nu Geforce RTX 2080 Ti äntligen presentera ett snitt som ligger på 60 bilder per sekund medan de resterande RTX-korten ligger för lågt.

Räddningen blir återigen att skruva ner ray tracing-reglaget till "Low", vilket ökar bildfrekvensen markant. Här ligger både Geforce RTX 2080 Ti och Geforce RTX 2080 en bit ovanför 60 fps-strecket med fullt spelbara resultat. I det här läget kan även "instegsvarianten" Geforce RTX 2070 hänga med hyfsat bra, men landar dock en bit bakom sina dyrare syskon.