Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V.

Läs hela artikeln här

Dyr gimmick

Kul att ni testar resultaten också då graferna ju inte riktigt kan förmedla den delen.

Ser dyrt ut i förhållande till vad man får just nu sure, men det är första versionen av det här i det första spelet som kommit ut.
Ser ut att kunna ge förbättringar framöver och ser massa potential along the road

Störigaste med RTX-serien är att Nvidia inte gjort en GTX-serie sidan om för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premium för Raytracing.

Finns inte en chans att jag pungar ut 14k för ett RTX 2080 Ti, men jag hade mycket väl kunnat betala 8-9k för ett GTX 2080 Ti utan Raytracing-stöd.

Det är ju onekligen riktigt snyggt, längtar tills det dyker upp i fler spel. Vi snackade här om att det finns mycket potential i Metro som släpps nästa år. Lite långsammare spel där man kan uppskatta miljöerna mer.

Lite OT så känns det som att den här gamla godingen är relevant igen

Urusel prestanda för 2070/2080 och mycket dålig för 2080ti, särskilt till det priset. Blev förvånad av att samtliga svettas i 1080p medium.

Om man tittar på det första paret av jämförelsebilder så är ju vattnet helt täckt av löv för DXR off, inte undra på att man inte kan se några reflektioner. Rättvist.

I flera av jämförelserna tycker jag dessutom att DXR off ser bättre ut enligt mig. Par två Off, tre On, fyra +-0, fem Off (On ser plottrigt/konstigt ut).

Senast redigerat 2018-11-16 16:21

Kostar betydligt mer än det smakar, både i FPS och riksdaler, så det blir RTX OFF™ i mitt fall.

DLSS är nu det enda som lockar med RTX20-serien för mig.
Hade varit trevligt med ett test av DLSS så fort några större titlar implementerat stöd för det.

15K looool nu förstår jag varför de slutar sälja 1080TI

Rätt teknik, fel spel.

Mumms, ser ju ut som vi kan få fungerande strålspårningskort till 7 nm :D, kanske även i 4K med SLI? Längtar till 2020 :O.

Aj aj aj.. 30 fps i 1440p med ray tracing på ultra.. För 15k.
60 fps på low, spelbart men skulle köra utan varje dag i veckan för mer än dubbla fps:en.

Kanske blir verklighet om några år då?

Ingen tvekan om att det ger effekt och ser snyggt ut men det är till en enorm prestandakostnad.

Finns ett test till jag skulle vilja se med Ray Tracing, gör det nån skillnad med antal processorkärnor/trådar?
Har ni på Sweclockers möjligheten att testa detta med åtminstone i9 9900K, i7 9700K, i5 9600K och Ryzen 7 2700X, Ryzen 5 2600X.
Och gärna testa om minneshastighet spelar roll om ni orkar.

@mill: Håller med, men skulle nog vilja säga halvbra teknik, då frostbite inte skrevs ifrån grunden för DXR.
Dessutom måste fler utvecklare börja använda sig av vulkan som nu stöjder rtx, det skulle oavsett vilket kort man använder ge bättre prestanda.

Sedan ser jag själv personligen fram emot rtx-stödet i Blender, det kommer verkligen göra nytta för min del.

Ospelbart, men det var ju ganska väntat.

Skrivet av mill:

Rätt teknik, fel spel.

Fel spel?

Inga reflektioner i vattnet från skotten? 0:10

Bra att det finns reflektioner utan DXR iaf. Ingen bryr sig dock särskilt mycket om realismen i multiplayer ändå. I jämförelsebilden från för-testet såg det ut som det var helt borttaget. Jag var för snabb med mina egna teorier i förra tråden. My bad.

Dock kvarstår min andra punkt att detta inte alls är imponerande även om tekniken i sig är häftig. Att slänga på en vansinnig premium på ett redan högt pris i form av omogen teknik tycker jag är fult av Nvidia när det inte ges alternativ för dom som inte vill ha det. Pascal räknas inte då det är en utgående serie.

Just nu känns det skittråkigt att köpa grafikkort. Jag hoppas att man lyckas hitta någon magisk lösning för att öka prestandan för alla tre korten, men ärligt talat så borde dom ha dumpat RTX för 2070 för det där går nog inte att rädda.

Skrivet av CubaCola:

@mill: Håller med, men skulle nog vilja säga halvbra teknik, då frostbite inte skrevs ifrån grunden för DXR.
Dessutom måste fler utvecklare börja använda sig av vulkan som nu stöjder rtx, det skulle oavsett vilket kort man använder ge bättre prestanda.

Är vulcan bättre med nvidias RTXkort än raytracingen som DX12 har stöd för?
Eller menar du att raytracing generellt funkar bättre i vulcan?
Baserat på vad? Jag har nog missat lite här

Oj jag har inte varit insatt med detta nya raytracing alls, och det fick jag verkligen se nu.

Trodde det skulle vara något revolutionerande som gjorde att man fick fina reflektioner och det i spel utan att förlora prestanda mot om grafikkortet var tvunget att rendera det på gamla sättet.

Får nog läsa på lite vad det verkligen är haha

Hur kan 2070 ens klassas som ett RTX kort ?

Många av bilderna som jämför DXR ON/OFF visar vatten reflektioner, platta reflektioner kan man redan göra bra med rastoriserad grafik genom screen space reflections och planar reflections , så blir minimal skillnad på de områdena vilket undersäljer Raytracing , huvud fördelen med raytracing är reflektioner/refraktioner av komplexa former så jag skulle föredra att se mer komplexa objekt / områden i jämförelse bilderna.

Exemple på reflections / refractions shaders jag har programmerat med rastoriserad grafik, platta reflektioner (även runda) går att typ göra identiska som med raytracing om man vill.

Senast redigerat 2018-11-16 17:26
Skrivet av Wiruz:

Fel spel?

Med tanke på hur krävande det är just nu ger det inte så mkt märkbart bättre bildkvalitet överlag i supersnabba actionspel som BFV. Lämpligare "demo"-spel hade varit något där man rör sig mycket långsammare och har tid att uppskatta de fina detaljerna.

Skrivet av Brisse:

Dyr gimmick

Det är verkligen ingen gimmick då det är samma renderingsteknik som filmbranschen oftast använder till sina specialeffekter. Dock så var nog Nvidia för ivriga och ville vara först med att utnyttja tekniken, vilket slutade med att prestandan inte räckte till. I takt med att grafikkorten blir snabbare så kommer också, logiskt nog, ray tracing flyta på bättre. Så har det varit med allt nytt inom spelgrafik, och det räcker med att gå tillbaka 10 år till Crysis som var fullproppat av tunga effekter som utnyttjade nya tekniker, med den enda nackdelen att ingen kunde maxa grafiken. Idag så tar de flesta dessa effekter för givet i spel.

Tycker Raytracing är riktigt snyggt faktiskt. Riktigt läckra reflektioner. Tror man får räkna med prestandaförluster såhär i början av tekniken. Är folk inte väl överdrivet negativa?

Däremot är ju priset på 2000-serien på tok för högt. Var håller ni hus, AMD? Det behövs en Ryzen för grafikkort.

Förstår inte varför man vill envisas med att integrera RT i denna typ av spel. Mer logiskt i spel som Metro eller Tomb raider som absolut skulle kunna spelas i 30-60 fps. Men inte i ett snabbt multiplayerspel där varje sekund räknas.

Jag gillar tekniken och på många sätt är det positivt att Nvidia lanserat RTX-serien. För det känns som ingen spelutvecklare hade velat lägga in stöd för det om det inte fanns grafikkort som i alla fall kunde rendera det med "rimlig fps".

Det gör att vid nästa generations grafikkort får vi förhoppningsvis kraftfullare kort med en mer mogen teknik på alla fronter när spelutvecklarna också hunnit "leka" med det ett tag.

@Yoshman (tror jag) skrev förut något om att Turing kan arbeta med separata pipelines för rasterisering och ray tracing, vilket jag tolkade som att det tekniskt sett är möjligt att få till minimal prestandaförlust då den klassiska renderingen kan ske separat utan att behöva vänta på att ray-tracing slutförs. Nån vet vad Nvidia sagt om hur det kan implementeras i spel?

Hur är skillnaden för Er som testat?

Sitter iofs på en mindre bra "jobbskärm" - men tycker inte förbättringen går i paritet med hur mycket FPS:en droppar? Kan såklart vara skärmen jag kikar på, men det är inte så stor skillnad som de vill få det att framstå som?

Skrivet av _Merc_:

Hur kan 2070 ens klassas som ett RTX kort ?

Det har väl RTX i namnet vilket ju är definitionen för att vara ett RTXkort. Så det blir nog ja på den frågan
Huruvida det sedan är lämpat för raytracing är kanske inte lika säkert.

Skickades från m.sweclockers.com