Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Permalänk

Då stämde hardware unboxeds låga siffror alltså. Han körde precis på den kartan och hade 35 fps i 1440 p ultra med flaggskeppet 2080Ti .Han sa även att 1070. Inte ens borde få kallas rtx då det var helt ospelbart även i 1080p och ultra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Går ju spara in en hel del på kringutrustning.. 60hz fullhd räcker ju bra till 2080ti

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Realtid they sayyy... nåjoo det är ju en definitionsfråga...
Skämt åtsido

Måste ha sjukt dåligt utbyte på kislet, ser ingen annan anledning till att det verkar vara så sjukt dåligt med beräkningskraft i vad som ska föreställa säljargumentet till ett så högt pris.

Hoppas att det finns en förklaring, att något är trasigt i mjukvaran.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Det är verkligen ingen gimmick då det är samma renderingsteknik som filmbranschen oftast använder till sina specialeffekter. Dock så var nog Nvidia för ivriga och ville vara först med att utnyttja tekniken, vilket slutade med att prestandan inte räckte till. I takt med att grafikkorten blir snabbare så kommer också, logiskt nog, ray tracing flyta på bättre. Så har det varit med allt nytt inom spelgrafik, och det räcker med att gå tillbaka 10 år till Crysis som var fullproppat av tunga effekter som utnyttjade nya tekniker, med den enda nackdelen att ingen kunde maxa grafiken. Idag så tar de flesta dessa effekter för givet i spel.

Film är något helt annat. Det är att försöka sälja det till gamers som gör det till en dyr gimmick.

Permalänk
Skrivet av Vash:

Går ju spara in en hel del på kringutrustning.. 60hz fullhd räcker ju bra till 2080ti

Ja det här gick ju helt klart mer i linje med vad man sett på andra sidor/Youtube.

Känns som att utvecklingen gått bakåt nu när vi ska börja jobba oss uppåt från 67 fps 1080p eller 35fps i 1440p igen.
Men det kanske är hela tanken, undrar hur länge 144 och 240hz skärmar användare kommer få vänta haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Avstängd

Haha.
13k rätt ner i toaletten.
Tur man är en person som inte köper första generationens prylar.

Permalänk
Medlem

Kan förhoppningsvis spela på 60fps high på Metro iaf. När man spelar mp så känns RT rätt onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Förstår inte varför man vill envisas med att integrera RT i denna typ av spel. Mer logiskt i spel som Metro eller Tomb raider som absolut skulle kunna spelas i 30-60 fps. Men inte i ett snabbt multiplayerspel där varje sekund räknas.

Skulle säga att det var ett riktigt smart drag drag av DICE att göra detta. Deras spel får massor av gratisreklam nu överallt då det är en given titel att ha med i testsviten för RTX-korten...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Avstängd

Säkert att bilderna är korrekta? Spelet ser nämligen bättre ut utan "DXR". 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Inga reflektioner i vattnet från skotten? 0:10

Såg inga av skotten däremot var ju flera av mynningsflammorna med. Bl a runt 0:10 från skytten bakom trädet till höger

Permalänk
Medlem

Det var inte så att man tappar hakan. Svårt att se någon skillnad.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jämförelsebilderna gav ju ingen direkt "Wow"-upplevelse måste jag säga.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd

Jag kommer skaffa DXR-kort när det kommer ett nytt Jedi Knight som använder det. Aldrig alltså.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Skulle säga att det var ett riktigt smart drag drag av DICE att göra detta. Deras spel får massor av gratisreklam nu överallt då det är en given titel att ha med i testsviten för RTX-korten...

Reklam för en funktion som ger halverad fps i ett snabbt multiplayerspel? Jag kan inte se hur den reklamen kan vara positiv. Visst, med optimering och patchar så kan det säkert bli bättre i framtiden. Och när ska man hinna sitta och titta på hur olika objekt reflekteras i pölar under intensiva strider?

Som sagt, i spel som Metro kan jag se denna teknik komma till nytta mer: https://www.youtube.com/watch?v=Ms7d-3Dprio&t=132s

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapperswe:

Då stämde hardware unboxeds låga siffror alltså. Han körde precis på den kartan och hade 35 fps i 1440 p ultra med flaggskeppet 2080Ti .Han sa även att 1070. Inte ens borde få kallas rtx då det var helt ospelbart även i 1080p och ultra.

Skickades från m.sweclockers.com

720p ? Eller kanske den gamla klassiker upplösningen 480p med RTX ultra? ON ;=)

Permalänk
Medlem

Snälla Nvidia ge oss ett GTX 280 ti för halva priset och skippa RTX.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

720p ? Eller kanske den gamla klassiker upplösningen 480p med RTX ultra? ON ;=)

Ja det lutar åt det hållet 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tycker att flertalet av bilderna med "strålspårning av" ser betydligt bättre ut än motsvarande bild med funktionen aktiverad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Hur kan 2070 ens klassas som ett RTX kort ?

K/D 0-33, men jädrar vilket snyggt spel det är. Men att sätta ett headshot i 22 fps kräver en del träning.

Permalänk
Medlem

RT är ju framtiden mer eller mindre och någon gång måste man ju ta steget så att säga. Utan att diskutera den biten vidare så är det en sak som jag stör mig på så fort man pratar om tex reflexer/speglingar.

När spel började använda dessa reflexer så såg det ballt ut för att det var något nytt. Numera, då tekniken är så avancerad, så verkar det som att man går tillbaka i realism. INTE pga tekniken utanför hur den tillämpas.

Då tänker jag på följande: Allt som är fuktigt eller blankt verkar spegla allt till 100%. Det ser lixom mer fejk ut att en vattenpöl i en krigszon, utomhus, är helt spegelblank. Lite för mycket av det goda på nått sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RTX Ultra ON=För dig som gillar att drömma dig tillbaka till 70-80-talet när diabilder vara lika hett som RGB belysning idag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Störigaste med RTX-serien är att Nvidia inte gjort en GTX-serie sidan om för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premium för Raytracing.

Finns inte en chans att jag pungar ut 14k för ett RTX 2080 Ti, men jag hade mycket väl kunnat betala 8-9k för ett GTX 2080 Ti utan Raytracing-stöd.

Varför tror du inte det skulle kunna hända?
Alltså att det kommer tex ett GTX 280Ti för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premiumpris för Raytracing under 2019. Men en prislapp på 8-9 tusen tror jag hör till det förgångna. Tippar på 10-11 000 om ett sådant kort kommer släppas. Fortfarande för dyrt för mig personligen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Förstår inte varför man vill envisas med att integrera RT i denna typ av spel. Mer logiskt i spel som Metro eller Tomb raider som absolut skulle kunna spelas i 30-60 fps. Men inte i ett snabbt multiplayerspel där varje sekund räknas.

Tror det är avstå anledningar. 1 reklam för BF. 2 EA använder ju Frostbyte motorn i många spel så lågiskt att de vill ha in det i motorn så fort som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MinscS2:

Störigaste med RTX-serien är att Nvidia inte gjort en GTX-serie sidan om för oss som inte bryr oss om och/eller är villiga att betala ett premium för Raytracing.

Finns inte en chans att jag pungar ut 14k för ett RTX 2080 Ti, men jag hade mycket väl kunnat betala 8-9k för ett GTX 2080 Ti utan Raytracing-stöd.

Även om RTX inte hade lanserats hade denna generationen kostat lika mycket ändå. Ett 1,5-2 år gammalt 1080ti kostade liksom 10,000 kr och då är det ganska givet att nästa generation blir dyrare.

Allt med tanke på hur marknaden sett ut, främst på grund av mining men också pga att AMD suger på att göra grafikkort och att det inte finns några andra aktörer.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror det är avstå anledningar. 1 reklam för BF. 2 EA använder ju Frostbyte motorn i många spel så lågiskt att de vill ha in det i motorn så fort som möjligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutom de du nämner, reklam och att man lär sig implementera borde man väl kunna tillägga att man kan alltid skylla på Nvidia att inte hårdvaran är kraftfull nog o med nästa gen grafikkort då Ni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon78208:

Film är något helt annat. Det är att försöka sälja det till gamers som gör det till en dyr gimmick.

Både film och spel är rörlig bild. Det är bara det att spel låter dig interagera på ett helt annat sätt, vilket gör att man måste dumma ner det visuella. Spelutvecklare har kommit långt genom att fuska sig till fotorealism, med hjälp av tekniker som bland annat ambient occlusion och screen space reflections. Teknikerna ser oftast bra ut, men när illusionen bryts så blir det uppenbart att det är fulhack för att kringgå prestandaproblemen. Med ray tracing så bryts inga illusioner, för det finns inga illusioner. Spelutvecklare har använt alla kort som finns i kortleken, det är därför grafiken i spel inte har utvecklats särskilt mycket under de senaste 5 åren. Det vi har sett är en anpassning mot 4K, med högupplösta texturer och modeller. Vad gäller ljustekniker, gå tillbaka till 2013 och jämför spel som Killzone: Shadow Fall på en underpresterad PS4 med ett AAA-spel idag och säg mig vad som skiljer bortsett från texturer och LOD. Gå sedan ytterligare 5 år tillbaka, till 2008 och jämför skillnaden mellan 2008 och 2013 så inser nog även du hur mycket mer det hände inom spelgrafik då jämfört med nu. Ray tracing är precis vad spelbranschen behöver för att kunna gå framåt. Annars så står vi där med jättesnygga texturer och miljöer med ljus som bryter illusionen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen Nvidia fast jag haft bytt mellan märkena, men här måste man fanimej kunna medge att det blev skit. De vill hålla uppe priserna på ett stort antal 10xx kretsar och för att kunna rättfärdiga detta så kastar de in en funktion som inte är mogen och dessutom på dåliga kretsar på en nylansering.

Klassiskt misstag enligt S.J, när marknad och försäljning får för mycket att säga till om och de som utvecklar hamnar i skymundan.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är vulcan bättre med nvidias RTXkort än raytracingen som DX12 har stöd för?
Eller menar du att raytracing generellt funkar bättre i vulcan?
Baserat på vad? Jag har nog missat lite här

Baserat enbart på gissningar, då det är svårt att säga hur det fungerar nu när rtx + vulkan ej är klart ännu, och även om det skulle vara klart så finns det inga programvaror att testa detta påstående med just nu.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Både film och spel är rörlig bild. Det är bara det att spel låter dig interagera på ett helt annat sätt, vilket gör att man måste dumma ner det visuella. Spelutvecklare har kommit långt genom att fuska sig till fotorealism, med hjälp av tekniker som bland annat ambient occlusion och screen space reflections. Teknikerna ser oftast bra ut, men när illusionen bryts så blir det uppenbart att det är fulhack för att kringgå prestandaproblemen. Med ray tracing så bryts inga illusioner, för det finns inga illusioner. Spelutvecklare har använt alla kort som finns i kortleken, det är därför grafiken i spel inte har utvecklats särskilt mycket under de senaste 5 åren. Det vi har sett är en anpassning mot 4K, med högupplösta texturer och modeller. Vad gäller ljustekniker, gå tillbaka till 2013 och jämför spel som Killzone: Shadow Fall på en underpresterad PS4 med ett AAA-spel idag och säg mig vad som skiljer bortsett från texturer och LOD. Gå sedan ytterligare 5 år tillbaka, till 2008 och jämför skillnaden mellan 2008 och 2013 så inser nog även du hur mycket mer det hände inom spelgrafik då jämfört med nu. Ray tracing är precis vad spelbranschen behöver för att kunna gå framåt. Annars så står vi där med jättesnygga texturer och miljöer med ljus som bryter illusionen.

Mja. Det må vara ett teknologiskt framsteg som absolut borde växa till en standard men om man tittar på vad man får motsvarande vad man betalar för i dagsläget så är det närmare en gimmick än det förstnämnda, lite som Virtual Reality som också är ett stort teknisk framsteg men inte "riktigt där". Förhoppningsvis blir tekniken bättre för RTX-serien men det händer nog knappast några mirakel på mjukvarunivå. Vi får se men just nu är jag glad att jag valde Pascal.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Några verkar missa poängen med denna artikel. Den visar tydligt att Raytracing fullkomligt äter upp gpukraften. Att tekniken är omogen och att GPUerna knappt klarar av det idag.

Nvidia har marknadsfört sina RTX GPUer och denna tekniken som om den inte skulle göra jättestor skillnad prestandamässigt, med eller utan raytracing. Åtminstone har jag uppfattat det så. Åandrasidan finns möjligheten att dom låga frameratesen bidras av färska/outvecklade/pressade drivare samt kod.

Raytracing gör spel så mycket mer verklighetstroget och det ger utvecklare möjligheten till att skapa riktigt vackra miljöer. Sitter ni och tittar på en screenshot och tänker "DXR ser mindre verklighetstroget ut"... är det ju helt fel!

Synd att man inte är tät som perkele. Verkar vara minimikrav på 2080ti för en kräsen casual-gamer

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro