Ray tracing i Battlefield V med Nvidia RTX-serien

Strålspårning, strålföljning, ray tracing eller hur du nu vill kalla det. Redaktionen laddar testriggarna med fler grafikkort och testar nya tekniken i Battlefield V.

3. Prestandatester från flerspelarläget Conquest

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz

Webhallen

Moderkort

Asus ROG Maximus X Hero

Asus

Minne

2 × 8 GB G Skill Trident Z RGB
3 200 MHz, 14-14-14-34

G.Skill

Grafikkort

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition (11 GB)

  • Nvidia Geforce RTX 2080 Founders Edition (8 GB)

  • MSI Geforce RTX 2070 Armor (8 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB

Samsung &
Webhallen

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (1809)

Redaktionen passar även på att testa ytterligare en karta i flerspelarläget och slänger in fler RTX-kort. Det betyder att Geforce RTX 2080 FE och RTX 2070 från MSI får prova på ray tracing i realtid. Samtliga kort körs med DXR i både Ultra och Low, samt en runda helt utan i upplösningarna 1 920 × 1 080 och 2 560 × 1 440 pixlar.

Kartan för denna gång blir Rotterdam, som förutom ett flertal kanaler runtom i staden även bjuder på en myriad av fönster och vattenpölar. Mätningarna sker under två tillfällen per inställning i tre minuter vardera för att få en så rättvis mätning som möjligt.

Utan DXR aktiverat kan samtliga RTX-kort spinna på som vanligt. Däremot blir det påtaglig prestandapåverkan när ray tracing blandas in, även i lägre detaljnivån på DXR. Flaggskeppet Geforce RTX 2080 Ti tappar lite över halva sin prestanda vid DXR-läget "Low".

Trots stor prestandapåverkan går det fortfarande att ha DXR aktiverat med Geforce RTX 2080 Ti och RTX 2080 i lägsta läget för ray tracing, med en bilfrekvens på 94 respektive 89 FPS. För lillebror Geforce RTX 2070 är det inte lika självklart där kortet hamnar som bäst på 59 FPS, trots DXR ställt till Low och upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar.

I högre upplösning klarar Geforce RTX 2070 inte riktigt att hålla en behaglig bildfrekvens oavsett DXR-läge. I bästa fall hamnar kortet runt 51 bildrutor per sekund, vilket inte är riktigt önskvärt för en FPS-titel då det genast blir svårt att hänga med i tempot. Liknande kan även sägas för Geforce RTX 2080 med DXR-nivån Ultra.

För en acceptabel bildfrekvens får vi återigen vända oss mot Geforce RTX 2080 Ti i DXR-nivån "Low". Visserligen handlar det fortfarande om ett ordentligt prestandatapp ställt mot DXR avstängt, men är ray tracing ett måste finns det en möjlighet med flaggskeppet från det gröna laget.