Dagens konsoler driver redan spel i native 4K med HDR. Assassin’s Creed Odyssey är ett aktuellt exempel, och ett väldigt snyggt sådant. Och detta är möjligt på en konsol med ynkliga 6 TFLOPS (Xbox One X), vilket kan jämföras med RTX 2080 Ti med 13.4 TFLOPS. Nästa generationens konsoler kommer som tidigast nästa år, kanske till och med 2020, och jag är ganska övertygad om att de kommer ligga på åtminstone 11-12 TFLOPS, också en dedikerad krets för ray tracing på det, vilket jag tror lämnar gott om plats för ray tracing i 4K HDR och 30 FPS. I värsta fall kanske 1440p eller 1800p med checkerboard rendering precis som med PS4 Pro idag.
Sen så tror jag att ray tracing och 144 Hz riktar sig mot två olika målgrupper. 144 Hz är riktat mot tävlingsinriktade multiplayer gamers där varje frame räknas. Ray tracing är, åtminstone just nu i alla fall, riktat mot gamers som söker filmiska singleplayer-upplevelser som God of War, Red Dead Redemption 2, The Witcher-serien. Spel som är trevligast i 60+ FPS men som går att spela i 30 FPS.
Att konsoller driver 4k hdr native idag är en överdrift. Vissa titlar, på en halv-generations konsoll (pro / x) är inte likamed att konsollerna klarar det.
Om raytracing får det absolut värsta tillgängliga idag att gå på knäna i 1080p medium så ska du absolut inte tro att konsoller är något magiskt där vi kan pumpa ut det i 4k.
Gällande 144hz så menade jag att det som blivit mycket snack på senare tid har varit just fps hos konsollerna, så frågan är om microsoft och sony anser att hårdvaran finns för ytterligare fps men inte raytrace.
Skickades från m.sweclockers.com