Test: Prestanda vid överklockning

Då har det blivit dags att koppla lite prestandasiffror till kortens förhöjda klockfrekvenser efter överklockningsäventyret. Ett tiotal speltitlar samt syntetiska 3DMark Fire Strike agerar måttstickor och följs därtill upp av effektmätningar.

En närmare titt på siffrorna från syntetiska 3DMark Fire Strike talar för liknande prestandavinster för båda korten efter frekvenshöjningarna. Modellerna tar ett kliv upp med cirka 8 procent i jämförelse med sin prestanda ur kartong.

I vanlig ordning är det spridda skurar mellan de olika speltitlarna gällandes prestandavinsterna efter överklockningen. För Geforce RTX 2080 Ti kan det exempelvis röra sig om uppemot 14 procent högre bildfrekvens i The Witcher 3 medan Geforce RTX 2080 toppar ut kring 8 procent bättre prestanda i The Division.

Effektmässigt tar lillebror Geforce RTX 2080 i överklockat utförande ett kliv upp med i snitt 20 W högre effekt under belastning, vilket placerar modellen på samma nivå som Geforce RTX 2080 Ti Founders Edition i grundutförande.

Upplåst strömbudget och uppskruvade klockfrekvenser får Geforce RTX 2080 Ti att springa upp en bit i tabellen effektmässigt, där detta drar i snitt 60 W mer än ur kartong.