SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1080 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar tio olika spel – Tom Clancy's The Division, Assassin's Creed Origins, Far Cry 5, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Total War: Warhammer II samt Warhammer: Vermintide 2. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Första steget i SweClockers prestandaindex med upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar samt DirectX 11 som toppas av.. Geforce RTX 2080 Ti FE. Ställt mot förra generationen handlar det om en förbättring runt 19 procent. Större skillnader blir det hos Geforce RTX 2080 FE ställt mot GTX 1080 med cirka 30 procent i prestandaskillnad – knappast en överraskning, då processorn håller tillbaka det snabbare kortet rejält vid den här upplösningen.

Vid 2 560 × 1 440 pixlar ökar gapet mellan Geforce RTX 2080 Ti FE och GTX 1080 Ti till cirka 28 procent, en naturlig effekt när processorbelastningen minskar och grafikkorten får löpa fritt. Samma tendenser finns även för den nedskalade modellen Geforce RTX 2080 FE som hamnar drygt 36 procent över äldre GTX 1080.

Vid den maximala upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar tar Geforce RTX 2080 Ti FE ett ordentligt kliv och utklassar GTX 1080 Ti med drygt 34 procent. Här kan processorn räknas bort helt, samtidigt som till exempel minnesbandbredden får glänsa rejält. Samma effekt i mindre skala syns för RTX 2080 FE som landar cirka 40 procent över Geforce GTX 1080.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Warhammer: Vermintide 2 samt Civilization VI. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

Sett till det mer moderna DirectX 12 så är ställningen nästintill identisk mot det äldre DirectX 11-gränssnittet. Geforce RTX 2080 Ti FE och RTX 2080 FE hamnar cirka 19 respektive 31 procent högre ställt mot sina föregångare.

Även med högre upplösning är det tämligen oförändrat läge i tabellen, där den stora händelsen är Geforce RTX 2080 Ti FE som överraskande nog tappar två indexpoäng. Bland e äldre korten har DirectX 12-starka AMD Radeon RX Vega 64 smugit förbi Geforce GTX 1080.

Purfärska Geforce RTX 2080 Ti FE fortsätter att sätta ny ribba när det kommer till spel i 4K UHD-upplösning, men håller inte riktigt samma form som med DirectX 11 under huven. Samma gäller även för RTX 2080 FE som tappar marginellt ställt mot det äldre gränssnittet.

Sammanvägt index

För en sista tabell samlas alla siffror. Här handlar det om många medelvärden av medelvärden, där varje test viktas lika mycket – oavsett upplösning eller gränssnitt. Det betyder att grafen endast är underlag för en mycket generell överblick.

Med allt samlat och sammanfattat hamnar Geforce RTX 2080 Ti FE slutligen 27 procent snabbare än föregångaren Geforce GTX 1080 Ti. Större vinst blir det för lillebror Geforce RTX 2080 FE som landar på 35 procent prestandaskillnad mot förra generationen. Rolig notering är Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64 som hamnar på exakt samma värde.