Test, DX11: Far Cry: Primal

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry Primal

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-03-01

Systemkrav

  • Intel Core i3-550, AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 5770, Nvidia Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, SMAA (upplösning varierar)

I den senaste upplagan av Ubisofts långkörande spelserie Far Cry byts automatvapnen ut mot spjut och pilbåge, med en handling som utspelar sig 10 000 år före Kristus. Denna gång kretsar historien kring jägaren Takkar som slåss för överlevnad mot andra förhistoriska stammar och djur.

Under huven på Far Cry Primal syns den senaste inkarnationen av grafikmotorn Dunia 2, som gör repris från föregångaren Far Cry 4. Denna gång har dock spelet begåvats med ett inbyggt prestandatest, vilket vi givetvis använder oss av.

Vidare till stenåldern med Far Cry: Primal. I den lägsta upplösningen parkerar Radeon RX Vega 64 strax bakom Geforce GTX 1080, med RX Vega 56 en position längre ned. Båda modellerna ligger över GTX 1070 – ett mönster som börjar kännas bekant.

Vid högre upplösning minskar gapet, och Radeon RX Vega 64 drar jämnt med Geforce GTX 1080. Båda modellerna ger utmärkt prestanda med närmar 80 bildrutor per sekund i snittvärde. Längre ned håller Radeon RX Vega 56 fortsatt GTX 1070 på avstånd med cirka 6 procent bättre bildfrekvens.

Även vid 4K UHD är det jänmnt skägg, med Radeon RX Vega 64 en hårsmån före GTX 1080. Båda modellerna drar även lika när det kommer till lägstavärdet för mätningen. För RX Vega 56 är det åter en seger över Geforce GTX 1070, även om marginalerna även här är små.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna för Far Cry Primal ser bra ut, med endast mindre variationer som rent praktiskt inte är märkbara. Subjektivt är det också mycket trevligt flyt utan störningar.