Test, DX11: The Witcher 3: Wild Hunt

Egenskap

Värde

Titel

The Witcher 3: Wild Hunt

Utvecklare

CD Projekt Red

Genre

RPG

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-05-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2500K, AMD Phenom II X4 940 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 290, Nvidia Geforce GTX 770

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Ultra, utan Hairworks (upplösning varierar)

Geralt av Rivia är ute på ett tredje äventyr. Den här gången är uppgiften att finna adoptivdottern Cirilla, och skådeplatsen är de norra kungadömena mitt under brinnande krig. Extra krydda levereras genom grafikmotorn Red Engine 3 med stöd för en mängd smaskiga effekter.

I The Witcher 3 tar Radeon RX Vega 64 ledartröjan över Geforce GTX 1080 redan i den lägsta upplösningen. Även om snittvärdet endast är marginellt högre presenteras ett betydligt stabilare lägstavärde. Det samma gäller RX Vega 56, som ligger bekvämt före GTX 1070 för båda mätpunkterna.

Trenden följer med till högre upplösning. Skillnaden är mindre extrem, men Radeon RX Vega 64 fortsätter att ha markant högre lägstavärde ställt mot närmaste Geforce-konkurrenten. Även RX Vega 56 fortsätter att övertyga genom betydligt bättre siffror än GTX 1070.

Vid 4K UHD försvinner övertaget för Radeon RX Vega 64, och modellen drar mer eller mindre jämnt med GTX 1080. Radeon RX Vega 56 håller dock Geforce GTX 1070 på avstånd hela vägen in i mål, även med maximalt antal pixlar att dra runt.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Renderingstiderna målar upp en del spikar med bildrutor som sticker ut från snittet, vilket kan ge otrevliga ryckningar. Subjektivt är det dock inte nämnvärda problem, utan The Witcher 3 flyter på så väl som kan önskas.