Test, DX11: Deus Ex: Mankind Divided

Egenskap

Värde

Titel

Deus Ex: Mankind Divided

Utvecklare

Eidos Montréal

Genre

Third Person Shooter

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2016-08-23

Systemkrav

  • Intel Core i3-2100, AMD FX-4130 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 7870, Nvidia Geforce GTX 660

  • 8 GB RAM

Testinställningar

Very High (upplösning varierar)

Adam Jensen är tillbaka, den här gången i en värld fortfarande skakad av händelserna i Human Revolution två år tidigare. Huvuddelen av berättelsen tar plats i och runt Prag, där staden även fungerar som en hubb för betydligt mer öppet spelande ställt mot föregående titel i serien.

Under skalet rullar Dawn Engine, vilken ger stöd för en uppsjö av de senaste teknikerna inom grafik. Som grädde på moset finns också ett utmärkt prestandatest.

Med senaste Deus Ex är det åter tillbaka på banan för Radeon RX Vega 64. Modellerna landar före Geforce GTX 1080 respektive GTX 1070 i tabellen redan från lägsta testade upplösning.

Samma trend håller i sig vid 2 560 x 1 440 pixlar. AMD Radeon RX Vega fortsätter att hålla jämn takt med Geforce GTX 1080 samt GTX 1070, där nykomlingarna placerar sig precis före respektive kort i tabellen.

När upplösningen når max är många relevanta skillnader utjämnade. Radeon RX Vega 64 landar på mer eller mindre exakt samma nivå som Geforce GTX 1080, där båda modellerna kräver nedskruvade inställningar för att ge njutbar bildfrekvens. Radeon RX Vega 56 ligger fortsatt aningen före GTX 1070.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Senaste Deus Ex bygger på facit av bra renderingstider ytterligare. En fin graf, där omdömet cementeras av en subjektivt mycket trevlig upplevelse.