SweClockers prestandaindex

För att underlätta för alla läsare sammanställer SweClockers resultaten i ett normaliserat prestandaindex, vilket snabbt ger en överblick runt hur olika grafikkort presterar mot varandra. Samtliga titlar vägs in för resultatet, och Geforce GTX 1070 i referensutförande står till tjänst som index 100.

Tabellerna för artikeln är aktuella vid publiceringstillfället, men kontinuerligt testande gör att spelplanen ofta förändras i efterhand. För enkelhetens skull finns en aktuell version av SweClockers prestandaindex alltid tillgänglig separat.

Senaste revisionen av SweClockers prestandaindex

IMG_6458.jpg

Observera att SweClockers prestandaindex är ett "medelvärde av medelvärden", alltså en mycket förenklad bild av verkligheten. Även om tabellerna är bra för att snabba jämförelser är resultatet beroende av bland annat drivrutiner och vilka speltitlar som används. Läs hela artikeln för att få den kompletta bilden.

Med alla speltester oavsett upplösning eller gränssnitt i samma gryta är det verkligen jämnt skägg mellan Radeon RX Vega 64 och Geforce GTX 1080. Båda modellerna landar på exakt samma värde, cirka 20 procent över GTX 1070. Ett snäpp längre ned landar Radeon RX Vega 56. Modellen placerar sig före Geforce GTX 1070, med i snitt 7 procent bättre resultat.

Prestandaindex för DirectX 11

Tabellerna nedan representerar nio olika spel – Tom Clancy's The Division, Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands, Far Cry: Primal, The Witcher 3: Wild Hunt, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Grand Theft Auto V samt Fallout 4. Samtliga är testade i DirectX 11-läge.

Vid den lägsta upplösningen och DirectX 11 landar Geforce GTX 1080 över Radeon RX Vega 64. Det handlar om ungefär 7 procent bättre resultat när alla speltester vägs samman. För Radeon RX Vega 56 blir det dött lopp mot GTX 1070.

För mellansteget sett till upplösning tar Radeon RX Vega 64 igen lite av försprånget, men landar fortsatt efter Geforce GTX 1080. Även RX Vega 56 tar mark och placerar sig 4 procent över GTX 1070.

Högsta testade upplösning ger Radeon RX Vega 64 ännu mer utrymme att sträcka på benen. Försprånget för Geforce GTX 1080 sjunker här till cirka 3 procent. Samtidigt utökar RX Vega 56 avståndet till GTX 1070 ytterligare en smula.

Prestandaindex för DirectX 12

Tabellerna nedan representerar sex olika spel – Tom Clancy's The Division, Battlefield 1, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Forza Motorsport 6: Apex samt Gears of War 4. Samtliga är testade i DirectX 12-läge.

DirectX 12 innebär möjlighet för Radeon RX Vega 64 att glänsa. Modellen tar redan från lägsta upplösning kommandot och landar marginellt före Geforce GTX 1080. Det samma gäller RX Vega 56, som lägger sig 8 procent över GTX 1070.

När upplösningen skruvas upp drar Radeon RX Vega ifrån. AMD:s nya flaggskepp landar cirka 6 procent över Geforce GTX 1080, och nedskalad RX Vega 56 13 procent över GTX 1070.

Vid 4K UHD landar skillnaden på i snitt cirka 7 procent till fördel för Radeon RX Vega 64 ställt mot GTX 1080. Mellan RX Vega 56 och Geforce GTX 1070 är prestandagapet 14 procent till AMD-kortets fördel.