Nödvändigt att mina BTC? Miner beställd.

Permalänk
Medlem

Nödvändigt att mina BTC? Miner beställd.

Jag känner att jag bör göra det för decentraliseringens skull. Förstår att just min insats kommer göra nära noll skillnad, men om inte jag gör det själv kan jag ju inte önska att andra ska göra det heller. Sen kan jag ju med lite flyt gå plus ekonomiskt också, men det är ok med en vinst i relation till arbetsinsatsen, dvs något litet, >0.

Så jag beställde en Antminer S21 Hydro härom dagen. Har minat lite sporadiskt sedan 2014, men bara USB-stickor, grafikkort osv., aldrig en dedikerad maskin.
Denna ska matas med lite drygt 5kW, tydligen vill den ha det från mitt hitintills oanvända 380V-uttag.
16J/T är utlovat, vi får se vad det blir av det. Hur som helst så är det framförallt ett kul projekt med att bygga vattenkylningen osv. så att denna blir helt tyst.
Eventuellt så drar jag en slinga med kylvätskan under huset, håller denna maskin till nästa vinter så blir det ju en liten värmevinst i det också.

Till kylningen så har jag än så länge två överblivna EK-Quantum Surface P420M X-Flow och en EK-Quantum Inertia D5.
Funderar på att skaffa två två till P420 och en till D5 pump. Kanske krävs det större yta för kylningen? Det är alltså tre 140 mm fläktar på varje radiator, för totalt 12 fläktar. Det jag har är Noctua’s NF-P14s redux-900.
Har ett gammalt cylindriskt flush-bart filter på ca 1,5 m2 som jag tänkt använda som luftfilter.
Någon form av temperaturvakt behövs nog också. Tänkte köra systemet med en Raspberry Pi 5, och mina hos t.ex. Ocean mining pool.

Tankar? För klena fläktar? För klent med två D5-pumpar?

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem
Skrivet av kite:

Jag känner att jag bör göra det för decentraliseringens skull. Förstår att just min insats kommer göra nära noll skillnad

Din insats kommer inte påverka någonting, hoppas du tjänar något för även det är ganska osannolikt med dagens och kommande elpriser för det är det enda du kan gå på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Din insats kommer inte påverka någonting, hoppas du tjänar något för även det är ganska osannolikt med dagens och kommande elpriser för det är det enda du kan gå på.

Insatsen kommer visst påverka!
Negativt... för miljön...

Och skulle en valuta vara helt decentraliserad (som dagens inte är, de är för sjutton knutna till börser världen över) så skulle värdet bli nära noll. För då ska du betala svensk standard med en valuta som är värderad mot indier, kineser o övriga länder. Fin idé, men inte som rik Svensk.

Men! Som projekt för att ha nåt o pilla med låter det jättekul

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Jättebra att du börjar mina BTC och gör det för decentraliseringens skull! Håller helt med om att om man själv inte gör det kan man ju inte önska att andra ska göra det heller (jag minar inte BTC längre, men kör åtminstone en Lightning Node sedan några år tillbaka).

Som du med största sannolikhet vet om är det Bitcoin-halvering om ca 2 månader, vilket kommer innebära att antalet BTC som skapas per dag sjunker till knappt 500 st. Om inte priset fortsätter uppåt (vilket det visserligen alltid har gjort i samband med halvering) kommer det bli tufft för miners, speciellt de som inte har de mest effektiva maskinerna.

Har aldrig själv kört vattenkylning för någonting (varken dator eller miner) så jag kan inte svara på om det är tillräckligt eller inte. Men det låter som ett kul projekt, kom gärna med bilder när du har fått den

Permalänk
Medlem

Ska posta lite bilder när jag har fått hem och satt igång allt.

Än så länge har det blivit två till radiatorer, men jag valde två x560 istället för p420.

Sökt en del och fått två offerter på passande UPS. Så med den nyvunna insikten om vad en 380V 3-fas USP kostar så lutar det nu åt att jag kör utan UPS
Ska leta något sjyst skydd för strömspikar, det får räcka.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Spännande projekt, speciellt med effekten som skall kylas (10 gånger en dator). S21'ans flöde är specificerad till 8-10 liter/minut, så D5'an bör väl klara det med sina 25 L/min enligt spec? Om inte radiatorerna räcker till så fundera på bilkylare, de är dessutom billigare än datordelarna.
Trevligt med ett hus att värma upp också, någon annan värme lär inte behövas och normala termostaterna kan väl ställas på 15'C för säkerhets skull om du har elvärme.