Test: Far Cry 4

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 4

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core i5-750/AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • Radeon HD 5850/Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda Ultra, SMAA (upplösning varierar)

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår som sin föregångare med en fri och öppen miljö. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

Geforce GTX 960 presterar inte överdrivet bra i Far Cry 4, där nykomlingen blir omkörd av AMD:s Radeon R9 280 med nästan 13 procent. Grafikkorten från partnertillverkarna kan återigen lyfta resultaten lite tack vare sina förhöjda klockfrekvenser, med Asus-kortet i täten inklämt mellan Geforce GTX 770 och Radeon R9 280.

Högre upplösning är dåliga nyheter för Geforce GTX 960 som trillar ned genom fältet. Modellen uppvisar visserligen 19 procent bättre prestanda än föregående Geforce GTX 760, men ligger fortfarande hopplöst efter AMD:s Radeon R9 280. De fabriksöverklockade korten kliver som vanligt upp en bit i tabellen och tar sig i vissa fall förbi Geforce GTX 770 medan Radeon R9 280 fortfarande verkar ouppnåeligt i denna titel.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

960_fc4.png

Far Cry 4 bjuder på en hyfsat jämn kurva med ett fåtal spikar i den senare delen av slingan. Flytet rent subjektivt är bra, med endast något enstaka ryck.