Test: Battlefield 4

Egenskap

Värde

Titel

Battlefield 4

Utvecklare

DICE

Genre

FPS

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-10-29

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 2,4 GHz, AMD Athlon X2 2,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 3870, Geforce 8800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Ultra, 4× MSAA, 16× AF (upplösning varierar)

Senaste upplagan i Battlefield-serien finslipar grafikmotorn Frostbite ytterligare. På menyn står, förutom grafik i DX11-klassen, ett välbekant flerspelarläge och en enspelarkampanj med gott om filmiska undertoner. Som grädde på moset finns dessutom stöd för Mantle, AMD:s nya grafikgränssnitt med lägre overhead.

För SweClockers test används första delen av uppdraget Tashgar. Spelaren åker i en bil tillsammans med två andra karaktärer, vilket gör sekvensen lätt att upprepa med mycket konsekventa resultat.

När vi lämnar de syntetiska testerna bakom oss och istället stegar in på det första renodlade spelet Battlefield 4 är det inga övertygande siffror som uppvisas från Nvidias nykomling. Geforce GTX 960 landar långt ner i fältet och utpresteras av konkurrenten AMD:s Radeon R9 280 samtidigt som det precis klarar av att hålla jämna steg med föregångaren Geforce GTX 760.

Korten från Asus, Gigabyte och MSI kan dock kliva förbi Radoen R9 280 tack vare dess förhöjda klockfrekvenser, där Asus Strix-modell drar det längsta strået inte alltför långt bakom Geforce GTX 680.

Med upplösningen uppskruvad till 2 560 x 1 440 pixlar uppenbaras Geforce GTX 960 akilleshäl på en gång. Modellen landar näst sist i tabellen på exakt samma resultat som Geforce GTX 760. De fabriksöverklockade korten tar ett mindre kliv upp i fältet, men klarar fortfarande inte av att ta sig an Radeon R9 280.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

960_bf4.png

Renderingstiderna från Battlefield 4 uppvisar en relativt jämn kurva med ett fåtal mindre spikar. Rent subjektivt flyter sekvensen riktigt bra utan några konstigheter.