Test: The Elder Scrolls V: Skyrim

skyrim_2.jpg

Egenskap

Värde

Titel

The Elder Scrolls V: Skyrim

Utvecklare

Bethesda Softworks

Genre

RPG

DirectX-version

9.0

Lanseringsdatum

2011-11-11

Systemkrav

  • Tvåkärnig processor på minst 2,0 GHz

  • DirectX 9-kompatibelt grafikkort

  • 2 GB RAM

I den femte installationen av den populära Elder Scrolls-serien fortsätter äventyret i Tamriel och utvecklaren Bethesda tar oss denna gång till den hittills outforskade provinsen Skyrim. Med den egenutvecklade grafikmotorn Creation Engine under huven bjuder spelet på storslaget öppna miljöer tillsammans med karaktärsmodeller som får föregångarna att blekna.

Vi mäter prestandan i Skyrim med hjälp av programvaran Fraps där vi återspelar en skogspromenad utanför staden Riften. Med detaljnivåerna uppskruvade till sitt yttersta tillsammans med generösa mängder kantutjämning samt filtrering sätter titeln hård press på kombattanterna. För det där lilla extra använder vi oss även av ett expansionspaket med högupplösta texturer. Observera att vi har uteslutit Crossfire och SLI-konfigurationerna ur detta test då flergrafik-stödet i Skyrim är av tveksam kvalitet.

Även det populära rollspelet Skyrim smider på riktigt fint tillsammans med Nvidias Geforce GTX 680. Nykomlingen toppar listan bland kort med en enskild GPU och presterar cirka 18 procent bättre än konkurrenten Radeon HD 7970. Samtidigt landar det 25 procent bättre till än föregångaren Geforce GTX 580.

En väldigt intressant vändning tar dock plats när upplösningen skruvas upp. Det försprång som Geforce GTX 680 en gång hade minskar här rejält och nykomlingen presterar nu endast 5 procent bättre än konkurrenten AMD:s värsting Radeon HD 7970. I jämförelse med föregångaren Geforce GTX 580 kan Geforce GTX 680 plocka ut en prestandafördel på cirka 25 procent.