Geforce GTX 680 "Kepler" samt SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

Haha, smått brutal överklockning och moddning.
Lite synd att han inte nådde fina jämna gränsen, lär säkert hända snart i alla fall.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av sweanisse:

Jag skulle gärna vilja se benchmark ett 680 jag hoppas att du orkar göra en sådan :)?

http://3dmark.com/3dm11/3144059;jsessionid=1uy9g3l2mwwv1ncuj0...

Där har jag gjort en benchmark

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

"Your Score is Low Compared to Similar Systems.
There may be a problem.
"

Oroväckande?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Subdubwise:

"Your Score is Low Compared to Similar Systems.
There may be a problem.
"

Oroväckande?

Jag körde på samma clock som dom 700core clock

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweanisse:

Jag kör iaf själv med 6870 och har kollat lite snabbt på sweclockers besök via webbhallen och i samma sund när jag såg 680 så verkar det faktiskt dra mindre ström och vara ett bättre val för mig som kör Battlefield 3 väldigt mycket verkar alltså vara ett smartare val idag att då välja 680 än 7979 som drar väldigt mycket mer ström sedan har ju Nvidia 680 kortet verkar ha lite problem med sina drivrutiner vilket jag hoppas att dom försvinner rätt fort sedan har sweclockers killarna inte använt sig utav dom nyaste drivrutinerna i testet när dom testade olika spel

Jag tycker att nvidia har tagit sig själva i kragen och skärpt till sig för när 680 drar mindre ström än 7970 tycker jag då i detta fallet att det är smartare att då välja 680 än 7970

Ja självklart är GTX 680 ett finare kort på många punkter, jag föredrar också det. Jag bara pratar om designfilosofin. AMD nöjer sig med att tillverka mellanklass då det ger bättre business, nVidia brukar försöka tillverka väldigt stora chip och får problem varje gång. Det är därför de haft sådana problem med Kepler att de fått skjuta upp toppkortet. Så nu har vi två kort designade för mellanklass som tagit över Highend så länge.

Permalänk
Medlem

Hur mkt Watt ska nätdelen ha enligt nvidia för att kunna köra 2way Sli?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4dy:

Hur mkt Watt ska nätdelen ha enligt nvidia för att kunna köra 2way Sli?

http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Hur mkt Watt ska nätdelen ha enligt nvidia för att kunna köra 2way Sli?

Även om ett test visar att det ska funka med en viss styrka så kan supporten skylla på kunden om något krånglar och nätdelen inte matchar de officiella kraven.
Jag har inte sett några sådana siffor dock.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Kommer NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär klara 680SLI eller framtidens 780på SLI???
Den har 3x6pin, SLI kräver 2x6pin var alltså 4x6pin vad bör jag göra??

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4dy:

Kommer NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär klara 680SLI eller framtidens 780på SLI???
Den har 3x6pin, SLI kräver 2x6pin var alltså 4x6pin vad bör jag göra??

Du bör kolla speccarna lite bättre, den har även 3 st 8pin (6+2). Totalt 6 st 6pin eller 3 st 6pin och 3 st 8pin.

Visa signatur

Define R3 | i5 4690k | ASUS Z97-A | 16GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | GTX 780 + 660 PhysX | Dell U2311 & 2st Eizo FS2331 Surround

Permalänk
Medlem

Testade Witcher 2 på Ultra igår kväll och jag kan säga det att det hackade något kolosalt i vissa sekvenser. Nej, nu får det allt bli ett 680. Dock så tyckte jag att det räckte med att lira på High. Även om det där "barnförbjudna" i början såg aningen bättre ut på Ultra

Permalänk

Testat att slå av vsync? Tror att det är där skon klämmer

Visa signatur

gtx 690 | i7 3960x 5 GHz | 32 GB 2133MHz | 8TB | 500GB SSD

Permalänk
Medlem

såg det här.

http://www.sweclockers.com/recension/15196-geforce-gtx-680-ke...

http://www.sweclockers.com/recension/15381-geforce-gtx-690-va...

hur går det ihop?

det är samma system. har man använt olika program för att se vad korten drar?

Permalänk
Medlem

Alla staplar verkar väl rimliga?
Den övre grafen visar single-kort oklockade resp. klockade, den andra grafen visar SLI-lösningar vs dubbelkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

Alla staplar verkar väl rimliga?
Den övre grafen visar single-kort oklockade resp. klockade, den andra grafen visar SLI-lösningar vs dubbelkort.

faceplant.....

såg inte det..

Permalänk
Medlem

vet ni vad det finaste är?
två 5850 OC till 5870-nivåer (kostnad beg. ca 1000 pengar) är fortfarande snabbare än ett gtx680 (kostnad ca 4500 pengar) i flera applikationer
det är skönt att vara överklockningsnörd ibland

Permalänk
Medlem
Skrivet av runeman:

vet ni vad det finaste är?
två 5850 OC till 5870-nivåer (kostnad beg. ca 1000 pengar) är fortfarande snabbare än ett gtx680 (kostnad ca 4500 pengar) i flera applikationer
det är skönt att vara överklockningsnörd ibland

I antal FPS så kanske, men du får troligen en betydligt sämre spelupplevelse p.g.a. MS. Även om du inte märker av någon MS så blir bilderna utspridda så att dina (exempelvis) 60 FPS ger samma känsla som t.ex. 40 FPS med ett single kort.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

I antal FPS så kanske, men du får troligen en betydligt sämre spelupplevelse p.g.a. MS. Även om du inte märker av någon MS så blir bilderna utspridda så att dina (exempelvis) 60 FPS ger samma känsla som t.ex. 40 FPS med ett single kort.

Mina 3500 sparade pengar för lite MS och en annan känsla. Bang-for-the-buck-smurfarna rycker på axlarna.

Permalänk
Medlem

Känslan är ju just det som FPSen påverkar, så om du resonerar så så borde du kört på en processor med integrerad grafik eftersom du nu la x antal tusen bara på en bättre känsla
Jag säger inte att 680 är värt pengarna, men din jämförelse funkar inte eftersom att även om du får samma FPS (vilket iofs låter mycket märkligt i och med att 680 presterar ungefär som ett 590 om jag kommer ihåg rätt, men utan MS) så motsvarar din FPS en lägre FPS på ett singlekort.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Nu förstår jag inte hur du menar, jag förmedlar här min glädje över att ha sett att jag med en billig peng kan uppgradera mig till någonstans i närheten av en GTX 680 gällande framerate och du menar att jag borde köra på integrerad grafik. Nånstans har du snurrat bort dig

Hur man än ser på det måste du kunna hålla med om att två begagnade 5850 för 500kr st, överklockade till att prestera som ett 5870 var för sig, tillsammans i CF är en mycket prisvärd kombination jämfört med att köpa ett singelkort för 4500 kr? Det är klart att jag förstår att MS och annat som begränsat minne till texturer gör att ett nyare kort har en bättre upplevelse, men det är inte hela världen för mig. För de sparade 3500 kan jag köpa trädgårdsredskap och annat kul och ändå ha en vettig spelupplevelse när jag vill det

Permalänk
Medlem

Du avfärdade den förbättrade känslan som om den var irrelevant, så därför poängterade jag att det ju just är känslan som spelar roll, och tycker man att den inte gör det så ska man ju köra på billigaste möjliga lösningen, alltså integrerad. Jag tycker inte att du ska köra på det, men det är den logiska lösningen om man löper linan ut med ditt argument.

Ja visst är det prisvärt (fast jag skulle ändå satsat på ett billigt singel kort för ungefär samma summa). Jag säger inte att det är en dålig konfig, men "två 5850 OC till 5870-nivåer (kostnad beg. ca 1000 pengar) är" inte "fortfarande snabbare än ett gtx680 (kostnad ca 4500 pengar)". Minnesmängd begränsar mycket och "effektiv FPS" (alltså hur väl datorn lyckas med att lura dina ögon att tro att det är en rörlig bild istället för stillbilder) är också mycket lägre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Du avfärdade den förbättrade känslan som om den var irrelevant, så därför poängterade jag att det ju just är känslan som spelar roll, och tycker man att den inte gör det så ska man ju köra på billigaste möjliga lösningen, alltså integrerad. Jag tycker inte att du ska köra på det, men det är den logiska lösningen om man löper linan ut med ditt argument.

Ja visst är det prisvärt (fast jag skulle ändå satsat på ett billigt singel kort för ungefär samma summa). Jag säger inte att det är en dålig konfig, men "två 5850 OC till 5870-nivåer (kostnad beg. ca 1000 pengar) är" inte "fortfarande snabbare än ett gtx680 (kostnad ca 4500 pengar)". Minnesmängd begränsar mycket och "effektiv FPS" (alltså hur väl datorn lyckas med att lura dina ögon att tro att det är en rörlig bild istället för stillbilder) är också mycket lägre.

Jag tycker du ska kika på resultaten på sida 9,10,12 och 15 i denna recension och sen berätta för mig:
1. är två 5870 märkbart snabbare i 1920*1080 upplösning än ett 680?

2. vilket 1000kr singel-kort kommer upp i närheten av detta? (för jag ser minsann inga 1000kr singel-kort i listan ens, men jag frågar dig: finns de och i så fall var kan jag köpa dem?)

Permalänk
Medlem

1. Nej, absolut inte. De ligger generellt på nästan exakt samma FPS, med några få undantag där den ena eller andra lösningen sticker iväg. Dessutom så räknar du inte med att även GTX 680 kan överklockas. Släng in att CF FPS är teoretisk och ska översättas till en betydligt lägre FPS för att kunna jämföras med ett singelkort ordentligt så är det en jordskredsseger för 680.

2. På begagnat marknaden, precis som dina. Jag vet inte exakt vad du kan få tag på, det beror på hur mycket tur du har med att hitta ett bra pris och hur länge du orkar leta. De kommer inte att nå 680's nivå, men det gör inte dina kort heller.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

1. Nej, absolut inte. De ligger generellt på nästan exakt samma FPS, med några få undantag där den ena eller andra lösningen sticker iväg. Dessutom så räknar du inte med att även GTX 680 kan överklockas. Släng in att CF FPS är teoretisk och ska översättas till en betydligt lägre FPS för att kunna jämföras med ett singelkort ordentligt så är det en jordskredsseger för 680.

2. På begagnat marknaden, precis som dina. Jag vet inte exakt vad du kan få tag på, det beror på hur mycket tur du har med att hitta ett bra pris och hur länge du orkar leta. De kommer inte att nå 680's nivå, men det gör inte dina kort heller.

Nu valde jag medvetet de sidor där det inte förhåller sig mellan lösningarna just som du skriver, utan så som jag skriver. Jag skrev ju från första början "i flera applikationer".

Gällande argumentet att man kan överklocka ett 680 för att störa ut balansen jag tycker mig se, jovisst kan man det men kostar GTX680 mindre för det? och, förtar det min glädje över att närma mig ett oklockat 680 med mina billiga 5850 överklockade? inte alls.

För 1000kr singelkort på begagnat-marknaden som jag är rätt förtrogen med får man i bästa fall ett 5870 eller ett 560 (Ti om man har riktigt mycket tur)

En fråga till dig: har du själv provat att köra CF/SLI som är så passionerat motståndskraftig mot dess lockelse?

Permalänk
Medlem

I alla utom 2 av de sidor du nämnde så var skillnaden någon eller några enstaka FPS, alltså i praktiken ingen skillnad alls om det inte var för MS.

Nej, 680 kostar inte mindre för att det är överklockat och det ändrar inte prestandan du får från dina kort, men det ändrar sanningshalten i ditt påstående. Du får gärna vara glad, men att påstå att din lösning är motsvarande riskerar att lura andra som läser det.

Nej, jag har inte testat själv, men de test som gjorts på MS, kunskap om hur det fungerar som oundvikligen till att 60 FPS med crossfire inte är lika bra som 60 FPS med ett kort och bekräftat av Jonas och Emil, som definitivt har testat väldigt mycket, så är det något som jag inte tänker slösa pengar på. Om jag skulle fundera på att köra flera kort så skulle det antingen vara 3st (som av någon mystisk anledning löser MS problemen) eller Nvidia kort som är betydligt mindre drabbade.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Så du menar att du inte själv har provat hur MS upplevs och trots att flertalet sweclockers-medlemmar i kommentarstråden till Jonas och Emils diskussionsstund om flerkortslösningar säger sig tycka det är egalt eller att det vägs upp av högre FPS trots att de märker MS så menar du som inte har provat själv att det är bättre att spela med lägre FPS utan MS

Jag har luftat min glädje över att det är en i vissa fall snabbare lösning, inte att den är som du skriver "motsvarande" vilket jag läser som generellt lika bra. Jag är väl medveten om att MS är ett faktum och jag kan säga såhär:
Jag är en person som gillar att göra ett ekonomiskt klipp, som spelar spel i 1080p, som tycker att high settings är fullt tillräckligt och som tycker om höga framerates. Vilket hade du rekommenderat mig, SteveK? två 5850 överklockade i CF för 1000kr eller ett geforce gtx680 för 4500kr?

Permalänk
Medlem

Nej, jag menar inta att det är bättre att spela med lägre FPS utan MS, jag menar att det är exakt samma sak som att spela med högre FPS med MS, eftersom att det är ren fakta. Får du 2 bilder med t.ex. 5 ms mellanrum p.g.a. MS så innebär det ~30% risk att den första bilden inte ens hinner visas p.g.a. skärmens uppdateringsfrekvens (60Hz skärm, har du en 120hz så ökar variationen i det som faktiskt visas och risken för att du märker av MS är alltså större), och sen dröjer det 28ms till innan nästa bild är klar (baserat på 60 FPS) så att den senaste bilden får ligga kvar i 2 skärm uppdateringar innan en ny är redo att visas. Med ett singelkort som klarar samma 60 FPS däremot så har du en ny bild redo för varje skärm uppdatering, så singelkortet fick upp många fler bilder på skärmen än CF lösningen, trots att båda får 60 FPS (alltså att front och back buffrarna byttes 60 gånger under en sekund, vilket är hur FPS räknas fram). Det är inte något jag behöver testa för att veta, lika lite som jag måste leta reda på stenar att räkna med för att veta att 5+5=10.

Jag hade rekommenderat att du la lite mer pengar på det och köpte ett bättre singel grafikkort, nånstans runt ~7870 kanske, alternativt 2 Nvidia kort eftersom att CF har mycket större MS problem än SLI, men det är totalt irrelevant eftersom jag inte bryr mig om det är ett bra val eller inte, jag poängterar bara att det inte på något sätt är ens i närheten av ett 680 i prestanda. Jag poängterar bara att MS innebär att du får färre bilder på skärmen med en viss FPS än du får med samma FPS utan MS, och det är ju hur många som visas på skärmen som spelar roll.

Frågan är bara vilken ratio som ska användas för att beräkna vilken singelkort FPS som motsvarar vilken MS FPS, men det beror för mycket på hur mycket MS de specifika korten har och en del andra parametrar, så den frågan är omöjlig att ge ett bättre svar på än att MS FPSen i praktiken ger betydligt färre visade bilder.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Vill ha en sak på det klara :). 355w "mätt för hela systemet" är alltså 680 + klockad SB och resten? Jag frågar flr att jag har just köpt ett 460w Seasonic Gold som jag tänkt köra med en klockad SB och 670 eller 660. Och drar endast ett 680 350w på egen hand måste jag ju byta till ett kraftfullare aggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Vill ha en sak på det klara :). 355w "mätt för hela systemet" är alltså 680 + klockad SB och resten? Jag frågar flr att jag har just köpt ett 460w Seasonic Gold som jag tänkt köra med en klockad SB och 670 eller 660. Och drar endast ett 680 350w på egen hand måste jag ju byta till ett kraftfullare aggregat.

"För hela systemet, mätt vid väggen". Det inkluderar allt, och datorn skulle klara sig med ett svagare agg eftersom en del av strömmen blir till värme redan i agget istället för el in i datorn, och watt specifikationen gäller vad det klarar att mata in.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

"För hela systemet, mätt vid väggen". Det inkluderar allt, och datorn skulle klara sig med ett svagare agg eftersom en del av strömmen blir till värme redan i agget istället för el in i datorn, och watt specifikationen gäller vad det klarar att mata in.

Okej, tack så mycket! Men man vill ju inte ligga och pressa agget varje gång man spelar!

Enligt: http://www.guru3d.com/article/geforce-gtx-680-review/9 klarar man sig på ett 460W Gold, men ändå rekommenderar de 550w om man kör en oklockad processor.