Inlägg

Inlägg som Ness har skrivit i forumet
Av Ness
Skrivet av Dreas89:

Najs att skamma i en tråd om matkostnader. Slänga in lite anekdoter och eget tyckande... Fräscht värre.

Det är väl bara ren fakta? Man måste inte ta illa upp för allt.

Av Ness
Skrivet av anon334363:

Men lille vän nu får du lugna dig. Läs tråden.

Haha, ojdå, blev det en "lilla vän" nu? Oof.
Jag har läst allt du skrivit, det är ett hopkok av konstiga påståenden som inte går i linje med vad som visas av review:ers.
Så fort du får svar på tal med något som motbevisar dig så byter du plötsligt ämne. (?)

Men jag släpper detta då du verkar ha svårt att hålla en normal diskussion.

Av Ness
Skrivet av wootz91:

Kommer detta vara möjligt? Poe har ju ingen handkontroll support i dagsläget eller?

Det fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=fTkdDs6rJqc

Av Ness
Skrivet av anon334363:

Min poäng är ju att precis allt som Valve utvecklat för Deck mjukvaruväg är på en pinsamt låg nivå, inklusive OS själv, samt att all övrig content är väldigt tveksamt hur det funkar. Inte mycket fungerar bra. Trots Valves efforts med deras Deck-godkända titlar.

Deck är i helhet på en nivå som inte bör tolereras i mitt tycke.

Okej, väldigt konstig "poäng"... Så när du säger att CS:GO fungerar dåligt så menar du egentligen att allt är på en låg nivå? "Inte mycket som fungerar bra". Fast samtidigt fungerar det bra för andra med Steam Deck, som dessutom har videobevis? Alla review:ers hyllar Steam Deck, men ändå är den på något vis "pinsamt dålig"?

Det låter som att du antingen inte visste vad du köpte, trots att du uppenbarligen hängde på låset när det begav sig. Eller så trollar du.

Av Ness
Skrivet av anon334363:

Ja du kommer förmodligen bli lika besviken som jag då.

Tror inte så många köpt en Steam Deck för att spela ett competitive FPS som CS:GO. Även om det fungerar klockrent så har du ju ingen chans mot som spelar med mus och tangentbord, så varför ens göra det?
Sedan finns det ju inget som säger att dessa spel inte kommer fungera klockrent på sikt.

Av Ness
Skrivet av Wh1spY:

Tror inte personen i den där videon någonsin spelat PoE tidigare.
Givet att det antagligen är lättast att spela en build utan många klick. Typ en summoner eller exempelvis cyclone. Men annars ska det nog inte vara några problem.

Såg denna video för ett par dagar sedan.
https://www.youtube.com/watch?v=fTkdDs6rJqc
Enligt personen som spelar så fungerar det riktigt bra, med eventuellt undantag för att plocka upp loot, vilket man kan förstå blir lite tafatt jämfört med mus.

Av Ness
Skrivet av Atomico:

Har förbokat och sitter i "Q2". Väntar med spänning på att få klämma på Gabe gear.

Samma här!
Hoppas kunna köra nästa PoE-league i soffan.

Av Ness
Skrivet av Cerd Moyen:

Edit. Känns inte riktigt att jag tillhör målgruppen. Varför skulle jag betala 7400 kr kronor för att installera 6 st spel som jag redan "klarat" av?

Billigaste varianten kostar väl runt 4000:-?
Sedan finns det ju inget som hindrar dig från att köpa nya spel. När man köper en ny konsol så får man ju sällan med ett helt spelbibliotek och hundratals lanseringstitlar. Så förutsatt att man är intresserad av en handhållen spelmaskin så skulle jag säga att det är väldigt värt det, även om man har 0 steamspel idag.

Av Ness
Skrivet av Jesper.P:

Att de får exklusiva rättigheter behöver inte heller vara negativt per automatik. Spelutvecklaren som släpper något exklusivt på Epic Games Store har ju valt det av en anledning (antagligen för en lägre royalty-kostnad eller för någon annan slags kompensation). Så utvecklaren tjänar nog ofta på det. Konsumenten förlorar antagligen på det i form av högre pris (har inte sett någon statistik på det men antar att exklusiva produkter är dyrare än andra). Så det balanserar kanske ut sig om man ser på det holistiskt utifrån marknaden som helhet.

Ja man har i 100% av fallen valt det för att Epic betalat dem. Och ja precis, det blir antagligen dyrare för konsumenten, men sedan är det ju också låst till Epic vilket är det största problemet oavsett om det i slutändan balanserar ut sig prismässigt. Vilket är min poäng.

Skrivet av Jesper.P:

Känns inte som att du har gjort någon djupare reflektion på att marknaden ska vara öppen. Lite som med kommunism, låter bra i teorin men inte så bra i praktiken. Finns det någon marknad som är helt öppen? Hur skulle det ens funka? Om man kollar på marknader över tid så ser det ut som att de flesta marknader (i tech-världen iaf) är öppna när marknaden är ny. Då finns det många startups som tävlar om att bli störst. Sen konsolideras marknaden och några få bolag växer sig större och konkurrerar antingen ut de andra eller köper upp dem. Sen så blir det till slut något slags monopol/oligopol. Microsoft, Google, Youtube, Amazon och Steam är väl alla företag som man kan säga har varit i eller är i någon form av monopol-ställning (de är väl kanske inte det rent tekniskt men har i alla fall beskyllts för att vara det). Att Epic nu tar sig an marknaden och Steam, oavsett på vilket sätt, blir då till något väldigt positivt för mig.

Några djupare reflektioner?
Vet inte riktigt vad du förväntar dig av en diskussion på Sweclockers? Nä jag har inte doktorerat i problemet ifall det är det du undrar. Vet inte riktigt vart du försöker komma egentligen? Men om du tycker exklusivitet är bra så skulle du alltså vara för att Steam då i stället köpte upp alla spel exklusivt till sin launcher istället. Att alla telefoner va operatörslåsta oavsett hur du köpt dem. Eller är det bara Epic som får ta sig an marknaden med exklusivitet? Tänker man lite utanför boxen så inser man rätt snabbt varför exklusivitet aldrig är lösningen.

Skrivet av Jesper.P:

Det känns felaktigt att jämföra de rent av. Konsolmarknaden har en mycket större inlåsningseffekt p.g.a. hårdvara som kostar en massa pengar. Det kostar inget extra för dig att använda Epic's launcher. Det är ingen fysisk produkt. Spelkostnaden kan möjligtvis bli aningen högre med exklusiva deals (läs ovan).

Finns nog inget bättre att jämföra med tbh. Oavsett så behöver man ju inte vara en raketforskare för att fatta att om ett företag lägger pengar på att få sälja en produkt exklusivt via sin launcher så är det pengar man också vill få tillbaka på något sätt. Hur då? Högre pris kanske? Jamen vad händer då om spelet säljs billigare hos en konkurrent?? Nej juste, det går inte för spelet är exklusivt och det finns 0 konkurrens.

Aja, jag tycker nog jag har förklarat det här rätt tydligt flertalet gånger nu. Jag får känslan av att du helt enkelt bestämt dig för att Epic är bra, så därför måste exklusivitet vara bra. Jag hoppas bara fler inte går i den fällan.
Släpper detta nu.

Av Ness
Skrivet av Fjalls:

Inser problemet men gör digital version billigare då? En digital kopia kostar samma som en fysisk kopia.
Man köper inte spelet utan man köper rättigheterna till att få ladda ner det vilket jag tycker är rätt galet att vi bara accepterat det. Tänk om du köpt en bil, ett hus, en tröja men kan aldrig sälja vidare objektet. Du måste bara förvara den inifinate. Visst det är inte samma sak men liknelsen är inte långt ifrån. Jag köper t.ex. istortsett uteslutande Nycklar till spel.

Kanske göra så att man kan sälja vidare men en viss procent går till företaget som sålt spelet från början varje gång den säljs. Lite som Steam gör med sin "tax" på skins och dylikt. Bara en ide on the fly

Jo jag kan hålla med om att en digital version borde vara billigare. Men har för mig att det finns en anledning till att det inte alltid är så? Läste något om att exempelvis Blizzard inte fick sätta ett lägre pris på Battle.net jämfört med priset av den fysiska skivan i butik. Minns inte exakt vad anledning dock?

Det är väl ofta så med digitala produkter, just att man inte kan sälja dem vidare. Jag ser det lite som en biobiljett. Jag kan inte sälja den vidare efter att jag har sett klart filmen. På samma sätt kan jag inte sälja vidare ett spel efter att jag spelat klart det. Men ja din idé är intressant. Det skulle säkert fungera mycket bättre ifall man gjorde så.

Annars så tycker jag ju att priserna över lag är väldigt bra. Om man kan vänta lite med att köpa spelet så kan man få det för lite och ingenting. Jag har köpt massor av spel på 50-80% rea bara för att jag lagt dem i min watchlist på Steam och slagit till när det reats ut. Då brukar dessutom någon DLC vara nersatt samtidigt och alla barnsjukdomar är fixade. Riktigt gött!

Av Ness
Skrivet av Jesper.P:

Haha, jag förstår inte riktigt hur du menar. Verkar som du har nån konstig syn på det hela så att om man får något gratis så blir man lurad? Det enda man ger till Epic i detta fall är lite data på vilket spel man spelat och annat som de samlar in från launchern. Men jag tror inte de lär sig så mycket av att folk tackar ja till att få Control gratis. Du säger ju själv att du bryr dig om vad du som slutkund får. Menar du att du kan få en bättre deal än gratis? Låter som att du trollar.

Mja alltså jag menar inte att man per automatik "är lurad" för att man tar emot gratisspel av Epic. Om det enda Epic gjorde för att driva in kunder till sin plattform va att ge bort spel gratis så hade jag inte brytt mig. Framförallt är det ju exklusiviteten jag fokuserar på som det negativa här.

Epic fick rätt stor backlash pga detta, för inte nog med att man tvingade kunder till EGS, själva launchern i sig var/är ett skämt jämfört med all konkurrens, framförallt Steam. Rätt sak hade väl då varit att börja där? Se till så att ens kunder åtminstone har en bra launcher, eller? Nope, då började man att ge bort gratisspel istället. Plötsligt har folk glömt de negativa aspekterna och jublar över alla spel man får.

Jag menar att detta är naivt. För vi vet redan vad Epic är kapabla till, vi vet redan om deras anti consumer-beteenden. Men så fort man får något gratis så är det bortglömt, folk får för sig att Epic bara är "schyssta" som ger bort spel. Man inser inte att målet med gratisspelen är att artificiellt få in användare på sin plattform.

När Epic tycker sig ha tillräckligt många användare vad kommer hända då?
jag hoppas att inget händer, men med tanke på hur de beter sig just nu så är ju risken överhängande att man börjar fokusera ännu mer på exklusivitet. Vilket både kort- och långsiktigt är väldigt negativt för oss konsumenter. Att höja Epic är lite som att elda pengar för att man fryser.

Skrivet av Jesper.P:

Ja vi är ju överrens om vad slutmålet ska vara. Det jag påpekar är att dina argument är tagna ur luften. Om vi skulle anpassa marknaden efter de åsikterna du har uttryckt här så tror jag det skulle leda till att konsumenter får det sämre istället för bättre. T.ex. som ovan att säga att gratis-spel är dåligt för konsumenten.

Argument tagna ur luften?
Om du vill veta hur exklusivitet påverkar priser och tillgänglighet så kolla på konsolmarknaden.

Mina åsikter är att marknaden ska vara öppen och att du som konsument själv bestämmer vad du vill ska köpa spelet. Sedan konkurrerar företagen med priser, funktioner och service. Men det skulle alltså leda till att vi får det sämre? Vilka andra öppna marknader känner du till som försämrar för konsumenter? Vilka fördelar tror du det skulle få ifall ICA fick exklusiv rättighet att sälja mjölk? Tror du priserna skulle dala? Eller tror du kanske att ICA skulle kunna sätta ett högre pris eftersom de inte riskerar att tappa kunder till andra butiker? Think about it.

Av Ness
Skrivet av Fulci:

Lite i överkant där. Spel som säljer bra brukar det dröja längre innan man får en så kraftig rabatt som 50-75%.

Ett spel som säljer dåligt brukar däremot snabbare dyka upp på utförsäljningar. Säg Guardians of the Galaxy. Men inte ens det har sålts för mer än 35% ännu även om den rabatten några månader efter release. https://isthereanydeal.com/game/marvelsguardiansofgalaxy/hist...

Kan kolla på AC: Valhalla. Det har fått varierad rabatt, en liten cirka 10-15% två månader efter release, sen ungefär 40% nio månader efter release och 50% ett år efter release.
https://isthereanydeal.com/game/assassinscreedvalhalla/histor...

Så ett populärt spel som AC Valhalla får man vänta ett år på 50% rabatt.

Jo det är ju väldigt olika, beroende på hur bra spelet säljer osv. Menade inte att alla AAA-spel är nere på 75% inom ett par månader. Lite klumpigt uttryckt av mig kanske. Min tanke var att man generellt kan köpa AAA-spel på 50-75%, och ibland händer det att spel kommer ner på den nivån relativt snabbt. Men kanske inget man ska förvänta sig bör ske förrän efter ~1 år.

BF2042 var iaf nere på 40% inom 3 månader dock och jag är ganska säker på att jag köpte Borderlands 3 på 50% rea ett par månader efter realease på Steam också. Men då hade det förvisso varit EGS-exklusivt ganska lång tid innan. Kollade, och rean är faktiskt 80% på Borderlands 3 just nu.

Min poäng är att spel är extremt billiga om man väljer att vänta lite.

Av Ness
Skrivet av Jesper.P:

Vet inte om du menar att jag och mitt resonemang är naivt eller att andra är det. Jag är väl någorlunda positivt inställd till Epic Games p.g.a. goodwill de visat de senaste åren till främst spelutvecklare. Men förövrigt så bryr jag mig inte något nämnvärt och skulle ändra min åsikt om det gick åt andra hållet framöver.

Jag förstår mycket väl varför Epic Games söker de här avtalen. Deras ägare har väl helt enkelt tagit beslut om att, ifall det ska vara värt mödan, behöver de ha exlusivitetsavtal med många publishers som ska leda till att de låser in användare på sin plattform. Precis på samma sätt som alla andra plattformsleverantörer gör i alla andra branscher. Ser inget vidare konstigt med det utifrån hur det ekonomiska systemet funkar.

Du säger att om 10 år så kommer deras spel vara riktade mot den kinesiska marknaden för att de har en kinesisk ägare och att alla spel kommer gå igenom deras plattform. Du baserar det (antagligen) på att kinesiska staten (uppenbarligen) har möjlighet att styra över kinesiska företag och det bor mycket folk i Kina. Låter som du gör nån slags extrapolering utifrån ett fåtal datapunkter där; med andra ord: ren spekulation. I den världen antar jag Steam är som bortblåsta? Antar också att de tvingar alla spel att rikta sig till kinesiska marknaden för att... de skulle tjäna pengar på det? Låter inte vidare rimligt med tanke på att större delen av jordens befolkning inte bor i Kina och inte skulle vara intresserad av spel avsedda för den marknaden. Låter som ett bra recept att gå i konkurs dock.

Jag vill gärna se bättre villkor för både konsumenter och spelutvecklare. Det Epic gör idag pekar i den riktningen. Det du säger leder nog mer till det motsatta.

Nä jag menar precis det jag skriver. Dvs att om man tror exklusivitet och gratisspelen hos Epic är någon typ av positiv grej som ska stödjas så är man naiv. Det gäller alla som är av den åsikten. Det här är ju en strategi från Epic's sida givetvis, där man på sikt vill kunna tjäna pengar. Man sitter inte och ger bort spel gratis för att vara schyssta, (vilket många verkar tro, därav naiva).

Jo givetivs är det jag sa om 10 år framåt ren spekulation. Menade dock inte att alla spel som tillverkas kommer vara anpassade för den kinesiska marknaden. Jag menade att spel från Epic eventuellt kan bli det. Att Kina lägger sig i och påverkar beslut och hur företag beter sig här i väst är ju inget nytt direkt. Kolla bara på hur Blizzard behandlade Hots-vinnarna som gjorde uttalanden om Hong Kong i sitt tacktal. Då äger Tencent bara 5% av Blizzard. Men ja, det var oavsett bara en tanke om vilka risker som finns om man stödjer Epic och exklusivitet, men givetvis inget jag kan lova.

Att en öppen marknad där företag konkurrerar på lika villkor på något vis skulle ge oss konsumenter sämre villkor ser jag absolut ingen anledning till? Det låter bara jättekonstigt.

Av Ness
Skrivet av Erickey:

Spel har heller aldrig varit så ofärdiga som de är nu vid release.

Perfekt då att kunna köpa spelet billigare efter att det fått den utvecklingstid det egentligen behövde.

Av Ness
Skrivet av Söderbäck:

Jag får flika in lite med att det epic gör när de köper sig exklusivitet under en tid är att köpa en plats vid bordet. Steeam har sådan marknadsdominans där vi användare är så låsta vid att ha biblioteket där - och att hela spelarbasen redan är där att det är nära omöjligt att ens försöka konkurrera. Billigare priser mot utvecklarna hjälper inte om kunderna ändå är fast hos steam.
Så det är bara en biljett in för att alls kunna konkurrera mot steams väldigt dominerande marknadsställning.

Alltså att man inte gillar exklusiviteten - det fattar jag.
Microsoft gjorde samma sak när de slog sig in med xbox. Minns att jag inte gillade det heller - men i förlängningen hade det kanske inte varit bättre om bara playstation funnits (och nintendo) för konsoler.

Sedan är ju exklusiviteten vanligen tidsbegränsad. Innan Epic kunde man bara köpa ett gäng spel på Steam. När epic kom blev några titlar istället låsta till epic. Egentligen lika begränsande - bara tillgängligt på en launcher. Första tiden. Efter det så finns faktiskt spelet tillgängligt på 2 plattformar istället för hur det var innan när det bara fanns på steam. Så det har faktiskt lett till ökad konkurrens ändå. Och ännu fler launchers haha (jag är inge fan av femtioelva launchers heller ).

Men kan inte bara epic skita i exklusiva deals och så finns spelen på två plattformar? Win direkt?
Ja jo det hade varit trevligt - men problemet ligger ju i hur inlåsta kundbasen är hos steam.
Inte på så sätt att kunderna kanske känner sig inlåsta - men det är väldigt svårt för företaget att locka över kunder när kunden önskar samla vidare i samma spelbibliotek.
För att alls kunna konkurrera mot steam och ha existensberättigande så behöver de etablera en plats på marknaden först. Och det är väl vad de gjort helt enkelt. Bland annat med en del tillfälliga exklusiva titlar.
Jag tror inte exklusiva titlar är vägen fram på sikt. Men för att få in en första fot har det antagligen varit nödvändigt - även om flera också ogillat det på vägen.

Japp jag förstår hur du tänker och på sätt och vis är det absolut så.

Det är svårt att slå sig in på en marknad som redan är dominerad av en stor spelare. Men med det sagt så tror jag Epic själva varit duktiga på att späda på uttalanden om att det är "omöjligt" och att exklusivitet va "det enda sättet". Men kollar man på vad Steam haft för konkurrens historiskt så är det förståeligt att kunderna stannat. Jag tycker inte att någon annan launchers har ens kommit nära. Och kan man verkligen klaga över att en spelare dominerar marknaden när man själv inte ens har lagt grunden för något som ska kunna nå upp till det man försöker konkurrera med? Lite som att random Svensson kliver in på OS och blir förvånad när någon som tränat varje dag i 20 år är duktigare.

Sedan så finns det exempel på företag som faktiskt klivit in från ingenstans och tagit över en marknad bara genom att släppa en bra och konkurrenskraftig, eventuellt nyskapade produkt. Kolla exempelvis på Apple med iPhone. Tänk om alla kunder var inlåsta hos Nokia, Motorola och Sony Ericsson via exklusivitetsdeals hos operatörerna. Då hade vi kanske inte haft smartphones idag. I USA har dom ju delvis så där vissa telefoner är operatörslåsta. Vad vinner vi som kunder på att bli tvingade att ansluta oss till ett nät som eventuellt har sämre täckning och dyrare priser bara för att fritt få välja telefonmodell.

Sedan så tror jag man får titta bortom oss gamla rävar som haft Steam i 20 år. Man får lägga fokus mot nya kunder. Att du och jag som har 99% av vårat spelbibliotek på Steam gärna vill vara kvar där är ju förståeligt, och inget man ska bli tvingad att gå ifrån bara för att ett stort företag vill tjäna mer pengar. Samtidigt kanske dagens kids vill köra EGS för det är där de har sina spel.

Även om ett spel är tidsexklusivt och faktiskt släpps på Steam vid ett senare tillfälle så tror jag inte riktigt man kan säga att det blivit "mer" konkurrens. Hela tiden när spelet bara fanns hos EGS så var det 0 konkurrens. Sedan att vi som föredrar Steam fick vänta med att spela ser jag inte direkt hur det påverkar någonting. Resultatet blev; färre spelare, mindre valmöjlighet under primetime för kunderna, högre priser och 0 incitament för varken Steam eller Epic att föra någon form av konkurrens.

Ah well, jag förstår vart du kommer från, och jag förstår resonemanget till viss del, men det ska mycket till innan jag håller med om att exklusivitet ger något mervärde eller är positivt för oss konsumenter. Jag tycker bara att argumentet håller ifall man cherrypickar utfall.

Av Ness
Skrivet av Jesper.P:

Förstår hur du resonerar men t.ex. det här med exklusivitet kan man påpeka om ett företag som Spotify också som köpte upp rättigheterna till Joe Rogan's podcasts. Eller ta alla streamingtjänster (Netflix, HBO, Disney+ etc.) som alla har exklusiva rättigheter att visa serier (nu är såklart de flesta av dessa serier egenproducerade).

Tror det i slutändan handlar om att företagen behöver tjäna pengar. Steam gör det genom att ta en hög procent av intäkterna. Epic Games gör det genom att ta en mindre procent fast sen ha exklusiva rättigheter till materialet. (Sen så är väl det mesta på Epic Games Store också tillgängligt på Steam också vad jag kan se?)

Känns ofta som gamers är lite för bortskämda. Det är såklart förståeligt att man inte vill ha 10 olika launchers som ligger och skräpar på datorn men att man behöver ha 2 istället för 1 tycker inte jag är något större problem.

Ja det är ju intressant det där med Joe Rogan på Spotify. För om man ser till musik så är det ju generellt tillgängligt oavsett vilken tjänst du som konsument använder. Vilket är extremt bra för oss konsumenter. Kolla bara hur Google, Apple, Spotify etc konkurrerar med allt från avtalstyper och abonnemangspriser till kvalité på låtarna. Det är precis så konkurrens ska fungera. Sedan kan du och jag välja vilken tjänst som passar oss bäst, och det räcker så.

Tänk om Spotify hade fungerat som streamingtjänsterna. För att få tillgång till all musik så hade du varit tvingad att betala för 10 olika musiktjänster. Det hade ju varit katastrof! Men trots det så har vi (som du nämner) precis den verkligheten när det gäller just film/serier. Jag som konsument kan således inte bestämma själv utan vill jag se en viss film så får jag så lov att börja abonnera på tjänsten som har de exklusiva rättigheterna. Konkurrensen är nu flyttad från priser, funktioner & service till exklusiva rättigheter. Du och jag vinner ju inget här, utan istället får vi betala mer för mindre.

Epic tjänar i dagsläget egentligen inget på sina exklusivitetsdeals. Siffrorna från Applestämningen visade att endast ett spel hade gått med vinst. Man gör det här för att tvinga in fler användare till sin plattform, precis av samma anledning som att man ger bort spel gratis. Målet är ju att på sikt ha en stor kundbas att sälja spel till. Troligtvis fler exklusivitetsdeals men med bättre utfall pga den då stora kundbasen.

Ja man kan ju se det som att vi PC-gamers är bortskämda. Men jag väljer att se det som att många andra segment utnyttjar sina konsumenter till max istället. Jag tycker inte att man är bortskämd för att vilja samla sina spel på ett ställe. Eller slippa bolla 14 olika tjänster, oavsett om det gäller film, musik eller spel. Jag tycker Valve/Steam har varit lite av en frisk fläkt, där man inte känner sig fullständigt utnyttjad. Det kommer nya bra funktioner (se nu senast med uppdaterad synkfunktion för cloudsave och hela intåget på Linux med Steam Deck etc), man har bra priser och en väl fungerande tjänst.

Sedan är det många som hoppar på exklusivitet och gratiståget hos Epic och tycker det är guds gåva till mänskligheten, men jag får nog säga att det är lite naivt. Som bäst är det väl en kortsiktig vinning. På lång sikt ser jag inga fördelar. Jag tänker mig 10 år framåt. Tencent äger 100% av Epic och bestämmer att spelen ska vara anpassade för den kinesiska markanden. Alla stora spel köps upp exklusivt och som konsument sitter du mitt i allt och får betala dubbelt så mycket som idag. Jämfört med att inte stödja exklusivitet, alla spel släpps på alla launchers. Du väljer själv vart du handlar, till vilket pris och vilka funktioner du behöver.

Av Ness
Skrivet av Jesper.P:

Jag har svårt att förstå hatet mot Epic Games. Du tänker bara på konkurrens utifrån vad du ser som slutkund men inte utifrån hur spel produceras och tjänar pengar. Steam tar 30% av spelintäkterna medan Epic Games tar 12% (och man slipper betala 5% royalty på spelmotorn om man publicerar på Epic Games Store med Unreal Engine). Där snackar vi konkurrens.

Epic Games sponsrar också andra projekt som Godot (en gratis spelmotor som är en direkt konkurrent till Unreal Engine) och köper upp företag vars produkter de sen inkluderar i Unreal Engine helt gratis.

Jag är ju en slutkund, så det är väl självklart att jag främst ser på konkurrensen ur min egen synvinkel kan jag tycka. Sedan håller jag helt med om att det är positivt att Epic tar en mindre % från utvecklare. Tror ingen har problem med den biten faktiskt. Även om det är lite ironiskt med just spelmotorn eftersom anledningen till att Epic blivit så stora är för att man i princip kopierade PUBG under utveckligsperioden och mer eller mindre klev in i största hypen och lanserade sin egen version.

Hatet mot Epic finns det flera anledningar till, framförallt är det väl för att man köper upp rättigheter till spel exklusivt och således tvingar kunder att använda EGS istället för den plattform man själv föredrar. Det är inte konkurrens. Tvärtom, det är 100% negativt för dig som konsument, och bara positivt för Epic.

Man får tycka vad man vill om att EGS saknar massor av funktioner eller att Epic till stor del ägs av Kina. Men ska man bara kolla på hur företaget beter sig mot oss konsumenter så tycker jag det räcker för att välja bort dem. Tråkigt om du i framtiden inte har något val själv utan alla spel är exklusiva till olika launchers samt dyrare priser.

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Som det ser ut nu så behöver inte steam sänka priserna då deras spelarbas ändå köper sina spel där. Detta är också väldigt dåligt för spelutvecklarna då de blir tvugna att sälja sina spel med mindre vinstmarginal än på en annan konkurrerande sida. Så idag funkar det inye så bra. Hur menar du att vi skall komma tillrätta med detta problemet?

Som jag skrev, det är ju fortfarande spelutvecklarna som sätter priser.
Att det finns kunder som väljer Steam över andra plattformar är ju bara självklart. Precis som att det finns de som hellre köper en iPhone än en likvärdig Android eller tvärtom, även om priset skiljer sig. Det är ganska naturligt att vilja samla sina spel på ett ställe kan jag tycka, speciellt när Steam är långt mycket bättre än de flesta konkurrerande launchers som finns där ute.

Om Steam konstant har högre priser än konkurrerande plattformar så kommer nya kunder att välja bort Steam, åtminstone förutsatt att dessa plattformar lever upp till föräntningarna i övrigt. På sikt kommer Steam således behöva ta en mindre del av vinsten för att kunna ha samma priser. Med andra ord, det kommer jämna ut sig. Men givetivs inte över en natt.

Sedan får man också tänkte på att Steam ger dig som utvecklare en plattform med en extremt stor och köpstark kundbas. Även om du får mindre del av varje försäljning så kommer du sälja mer vilket i slutändan ger dig mer vinst. Men ja, jag tycker absolut att Steam bör ta mindre % av försäljningarna. Men vägen dit är inte genom exklusivitet.

Av Ness
Skrivet av Nikodemous:

Här ser vi varför epic går ut så hårt för att slå sig in på marknaden med att ge ut gratis spel mm. Det går helt enkelt inte att konkurrera enbart med pris per spel idag då många hellre värdesätter att betala lite mer och ha allt samlat på samma ställe. Enda sättet idag är att ge bort ett bibliotek med spel för att på så vis få den generelle konsumenten att godta att ha fler än en plattform.

Konkurrens är något som alltid gagnat kunsumenten i slutänden och frågan är hur stor skillnad vi skulle kunnat få se i pris om konkurrensen varit sundare än vad den är just nu.

Att ge bort spel är ju helt okej. Problemet är ju när Epic tvingar in kunder med exklusivitet. Det är raka motsatsen till konkurrens. Sedan tror jag du missar att det fortfarande är spelutvecklarna som konkurrerar med varandra. Även om det bara hade funnits en launcher så skulle vi se reor och låga priser just av den anledningen.

När du undrar hur priserna skulle sett ut om konkurrensen varit sundare så undrar jag lite om du köpt något spel de senaste 10 åren på PC? Du kan ju köpa AAA-spel till 50-75% rabatt, ibland bara några månader efter release. Spel har aldrig varit så billiga som de är nu.

Jag hoppas verkligen att luften går ur Epic snart, för den enda framtiden jag ser om det fortsätter så här, är 2-3 stora launchers som kör 100% fokus på exklusivitet vilket i slutändan bara kommer betyda högre priser och mindre valmöjligheter för oss konsumenter. Ungefär som på konsolsidan.

Av Ness
Skrivet av Fjalls:

Och sen kunna sälja vidare spelet. Det är ju ditt spel

Det låter som en bra idé i teorin men är klappkasst i praktiken.
Innan digitala spel stod för majoriteten av försäljningarna så var det ett gigantiskt problem för många utvecklare att deras spel köptes en gång, sedan således i omgångar via exempelvis Gamestop.

Dels fick de ju noll och ingenting för alla andrahandsförsäljningar, men förväntades kanske samtidigt upprätthålla servrar och support etc för de nya spelarna.

Nä, jag tar hellre en "låst" digital marknad där alla som köper ett spel stödjer utvecklaren och om jag vill köpa ett spel billigt så väntar jag några månader och köper det på rea. Spel har aldrig varit så billiga som de är idag.