Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk

Kan någon berätta varför man har physx som argument för Nvidia, när det ser helt fail ut (utom i batman). Ett exempel är vattnet i cryostatis eller nåt. Det var nog det fulaste vattnet som jag har sett iallafall.
http://www.youtube.com/watch?v=X9OhEubXnyI

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrty:

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö? Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Techpower körde med de senaste grafiken under hardcore gaming, själva kortet exploderade.....
alltså 3 av 5 reviews jag har sett så har kortet exploderat.

Hd6990 vann dual gpu tävlingen när det gäller luftkylning (vattenkylning kan ju rädda gtx 590)
Dessutom, vem fan bryr sig om dual gpu? Nvidia äger ju med singelkorten, det är något man ska vara stolt över som nvidia fan(Kan även tillägga att jag är amd fan)

EDIT: bild på recensionen http://images.4chan.org/g/src/1300994295924.png

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av Gurrty:

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö? Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Du vet inte vad du pratar om. Tror du seriöst att fläkten går på 100% hela tiden eller? Jag har inte störts av ljudnivån från mitt 6990 alls så här långt. Möjligtvis om man har ett litet råttbo till chassi med dålig luftcirkulation och inte har någon form av ljuddämpning på de större plåtarna, men då får man fan skylla sig själv och borde inte kalla sig själv för entusiast.

Jag förstår inte hur folk kan gnälla så mycket på ljud och storlek när det handlar om riktiga prestandakort. Det är lika jävla oväsentligt i detta fallet som effektförbrukningen och prestandan i lägre upplösningar. Är man entusiast så hanskas man med dessa "problemen" istället för att gnälla över dom.

kan ju i övrigt jämföra ljud och storlek med crossfire lösningar. Då är båda korten att föredra framför dubbla kort.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Utmärkt recension!

Personligen tycker jag att 590'n är mer lockande pga lägre ljudnivå.

Men visst, har man nån lax över att lägga på eftermarknadslösningar så är 6990'n, enligt mig, det självklara valet.

Hur som helst, kommer inte att inhandla något av dessa kort då de ligger utanför min budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

kan ju i övrigt jämföra ljud och storlek med crossfire lösningar. Då är båda korten att föredra framför dubbla kort.

Jag satt med 2x6970 2GB i CF i mitt Antec 1200, dom gick verkligen tyst måste jag säga, förutom i furmark med powertune maxat... sedan överklockar dom bättre samt har 300w tdpgräns.

Permalänk
Medlem

Dessutom har jag hört att alla klagar på ljudnivån av hd4870, sen jag bytte cpu kylare hör jag fan inte datorn mer, fattar inte hur den har kunnit "låta" -.-
Även vid spelande så hörs den inte, kan det vara för att jag har Asus versionen där kortet inte har så liten fläkt samt inte instängd i en liten burk?

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Om att 590 är snabbare, om att det är ett bättre köp och att det är konkurrenskraftigt emot 6990.
Att skriva att Nvidia har gjort ett bra jobb fastän dom fortfarande är i skuggan av 6990 och säljer det för mer är en lögn enligt mej.
testa att läsa hela inläggen nästa gång.

Om det är ett bättre köp är helt individuellt. Är Nvidia-exklusiva funktioner som t.ex. PhysX en viktig grej, ja då är ju Radeon lika med värdelöst.

Här är en sammanställning av hur korten presterar i snitt
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/23.ht...

6990 vinner bara på högsta upplösningen, vilket inte förvånar mig då Radeon har varit stark på höga upplösningar i flera år nu, vilket kan bero på att dom oftast har högre minne än Geforce.

Sen är dom vanligaste upplösningarna bland gamers är 1920x1080, 1680x1050 och 1280x1024. Så att dom flesta hårdvarusajterna bara testar sina spel i 1920x1200 och 2560x1600 känns inte riktigt som att det speglar dom flestas behov. Jag som t.ex. kör med en upplösning på 1680x1050 kan inte få ut ett skit av att titta på resultaten när alla tester är i onödigt höga upplösningar.

Sen känns det iofs ganska meningslöst att spegla in sig på vilket kort som presterar bäst rent generellt. 590 presterar t.ex. bättre i BFBC2, men det kanske inte spelar någon roll om jag ändå inte spelar det spelet. Jag kanske spelar mycket Crysis, och då är ett 6990 det självklara valet.

Att påstå att 590 ligger i skuggan av 6990 är minst lika önsketänkande som att 6990 skulle ligga i skuggan av 590. Båda korten har sina för och nackdelar, och det är upp till individen att avgöra vilket kort som är bäst för just hans/hennes behov.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Inaktiv

*Tråd rensad*

Flera tramsinlägg har tagits bort. Nu skärper ni er!

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Om det är ett bättre köp är helt individuellt. Är Nvidia-exklusiva funktioner som t.ex. PhysX en viktig grej, ja då är ju Radeon lika med värdelöst.

Här är en sammanställning av hur korten presterar i snitt
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/23.ht...

6990 vinner bara på högsta upplösningen, vilket inte förvånar mig då Radeon har varit stark på höga upplösningar i flera år nu, vilket kan bero på att dom oftast har högre minne än Geforce.

Sen är dom vanligaste upplösningarna bland gamers är 1920x1080, 1680x1050 och 1280x1024. Så att dom flesta hårdvarusajterna bara testar sina spel i 1920x1200 och 2560x1600 känns inte riktigt som att det speglar dom flestas behov. Jag som t.ex. kör med en upplösning på 1680x1050 kan inte få ut ett skit av att titta på resultaten när alla tester är i onödigt höga upplösningar.

Sen känns det iofs ganska meningslöst att spegla in sig på vilket kort som presterar bäst rent generellt. 590 presterar t.ex. bättre i BFBC2, men det kanske inte spelar någon roll om jag ändå inte spelar det spelet. Jag kanske spelar mycket Crysis, och då är ett 6990 det självklara valet.

Att påstå att 590 ligger i skuggan av 6990 är minst lika önsketänkande som att 6990 skulle ligga i skuggan av 590. Båda korten har sina för och nackdelar, och det är upp till individen att avgöra vilket kort som är bäst för just hans/hennes behov.

6990 ligger högre på de upplösningar som de personer som ska köpa kortet ligger på och i de låga upplösningarna så blir det ju båda overkill. 590 ligger i skuggan av 6990 rent prestanda mässigt för de som korten inriktar sej på, hardcore gamers. Inga photoshop nördar eller adobe generellt behöver inte ett 590 för att kunna rendera snabbt. Önsketänkande är ju något man gör över det det man önskar att man hade, eller hur? Jag har 2 6970s som mosar dessa 2 kort med lätthet så jag har ingen anledning att fanboya tex. 6990 eller 590. Jag ser faktan och utgår ifrån den, sen kan ni Nvidia fanboys försöka gå runt det faktum att 590 presterar sämre genom att säga saker som physx eller cuda som inte många som köper dessa kort kommer använda på någon hög nivå. Så sluta att försöka vilseleda oss genom eran "nvidia har ju grejer som ingen behöver men eftersom dom används av personer som inte spelar så måste det ju vara bra." taktik. kom med något bättre för jag kan inte se ett ljus ur 590 tunneln.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Om det är ett bättre köp är helt individuellt. Är Nvidia-exklusiva funktioner som t.ex. PhysX en viktig grej, ja då är ju Radeon lika med värdelöst.

Här är en sammanställning av hur korten presterar i snitt
http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/23.ht...

6990 vinner bara på högsta upplösningen, vilket inte förvånar mig då Radeon har varit stark på höga upplösningar i flera år nu, vilket kan bero på att dom oftast har högre minne än Geforce.

Nu gör du så där som man inte ska göra. Du tar en sidas recension och säger att deras resultat är vad som gäller - i och med att den speglar din personliga värdering. Det finns andra hårdvarusidor som pekar på det du nyss nämnde samt att 6990 fortfarande är king of the hill.
#10899407

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

jag är ingen fanboy av något kort utan kör det som ger mest valuta för pengarna osv. men man ser ju bara här att AMD vann, ganska stort med efterssom dom leder i det mesta och liggeer iallafall nära lika i resten. och ENDÅ slukar de mindre ström, de säger nått tycker jag.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

Det var ju en besvikelse...

Visa signatur

i7 920 | GTX295

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Misseri:

Håller med roligt inlägg!!

Läs på istället utanför sweclockers

Eller råkade jag nämna att homefront har physix stöd och rullar på grymt bra med nvidia så det sved i din lilla AMD tarm haha

Hehe snacka om 12 år!
Som du ser i min signatur så har jag ett GTX 580 och ja det fungerar skit! Och ja jag tror faktiskt att AMD är bättre på att designa Grafikkort.Har haft ett HD5870 som praktiskt taget var strulfritt till skillnad mot detta jag har nu.

Snyt dig i blöjan innan du går och lägger dig ikväll!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

6990 ligger högre på de upplösningar som de personer som ska köpa kortet ligger på och i de låga upplösningarna så blir det ju båda overkill. 590 ligger i skuggan av 6990 rent prestanda mässigt för de som korten inriktar sej på, hardcore gamers. Inga photoshop nördar eller adobe generellt behöver inte ett 590 för att kunna rendera snabbt. Önsketänkande är ju något man gör över det det man önskar att man hade, eller hur? Jag har 2 6970s som mosar dessa 2 kort med lätthet så jag har ingen anledning att fanboya tex. 6990 eller 590. Jag ser faktan och utgår ifrån den, sen kan ni Nvidia fanboys försöka gå runt det faktum att 590 presterar sämre genom att säga saker som physx eller cuda som inte många som köper dessa kort kommer använda på någon hög nivå. Så sluta att försöka vilseleda oss genom eran "nvidia har ju grejer som ingen behöver men eftersom dom används av personer som inte spelar så måste det ju vara bra." taktik. kom med något bättre för jag kan inte se ett ljus ur 590 tunneln.

Mmm. Jämför mitt GTX 480 med GTX 590 i den upplösning jag spelar (1680x1050) Det är en stor förbättring och med AA. Jag kan inte spela dagens spel (senaste var bulletstorm) med kantutjämning. För låg FPS för min smak. Ett GTX 590 skulle sitta perfekt. Sen gillar jag att pilla med 3D ibland. Och även där känns mitt GTX 480 ganska klent, framförallt med lite AA påslaget.

Permalänk
Medlem

Nu tycker jag både 590 samt 6990 är rätt ointressanta kort men..

Tänkte överklockningsdelen av testet.
Var det max frekvens från 590 (pga att de bokstavligen går upp i rök) jämfört mot 6990 i "stock" ubermode?

Ubermode enligt vad jag kunde se lite snabbt på nordichardvare = 880mhz gpu

Citat:

utan några större bekymmer går kortet att pressa till 935/1500 stabilt

Känns som att korten är så likvärdiga i prestanda som det möjligt kan bli?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lynx:

Mmm. Jämför mitt GTX 480 med GTX 590 i den upplösning jag spelar (1680x1050) Det är en stor förbättring och med AA. Jag kan inte spela dagens spel (senaste var bulletstorm) med kantutjämning. För låg FPS för min smak. Ett GTX 590 skulle sitta perfekt. Sen gillar jag att pilla med 3D ibland. Och även där känns mitt GTX 480 ganska klent, framförallt med lite AA påslaget.

Förutsatt att 3D programmet stödjer fler GPU,er!
Vilket program använder du som har fler gpu stöd? *Nyfiken*

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av lynx:

Mmm. Jämför mitt GTX 480 med GTX 590 i den upplösning jag spelar (1680x1050) Det är en stor förbättring och med AA. Jag kan inte spela dagens spel (senaste var bulletstorm) med kantutjämning. För låg FPS för min smak. Ett GTX 590 skulle sitta perfekt. Sen gillar jag att pilla med 3D ibland. Och även där känns mitt GTX 480 ganska klent, framförallt med lite AA påslaget.

Det positiva med att 590 inte blev så bra som man trodde är att nu borde Nvidia ta sej i kragen och visa lite muskler. Måste byta moderkort om nästa generation skulle gå till Nvidias fördel men då är det i sånna fall värt mödan.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

Finns det annan kylning än referens till 6990 och isf vart?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thewiruz:

Förutsatt att 3D programmet stödjer fler GPU,er!
Vilket program använder du som har fler gpu stöd? *Nyfiken*

Jag menar spel självklart.

Skrivet av MightyKLARA:

Det positiva med att 590 inte blev så bra som man trodde är att nu borde Nvidia ta sej i kragen och visa lite muskler. Måste byta moderkort om nästa generation skulle gå till Nvidias fördel men då är det i sånna fall värt mödan.

Inte så bra. Det handlar om ett fåtal % Inget du märker när du väl är inne i spelandet. Det som spelar störst roll är däremot hur de bägge korten står sig till microstuttering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Du vet inte vad du pratar om. Tror du seriöst att fläkten går på 100% hela tiden eller? Jag har inte störts av ljudnivån från mitt 6990 alls så här långt. Möjligtvis om man har ett litet råttbo till chassi med dålig luftcirkulation och inte har någon form av ljuddämpning på de större plåtarna, men då får man fan skylla sig själv och borde inte kalla sig själv för entusiast.

Jag förstår inte hur folk kan gnälla så mycket på ljud och storlek när det handlar om riktiga prestandakort. Det är lika jävla oväsentligt i detta fallet som effektförbrukningen och prestandan i lägre upplösningar. Är man entusiast så hanskas man med dessa "problemen" istället för att gnälla över dom.

kan ju i övrigt jämföra ljud och storlek med crossfire lösningar. Då är båda korten att föredra framför dubbla kort.

Jo men så fort det handlar om negativ kritik mot Nvidia då jävlar!
Så roligt att se hur vissa försvarar ett kort dom inte ens äger med näbbar och klor LOL!Sorgligt!

Kan jämföras med en sekt (Nvidia sekten) eller AMD.Dock brukar Nvidia lägret låta högst och hitta flest bortförklaringar,Klart man betalar 2000 mer för ett Nvidia kort just bara för att det är ett Nvidia

Värme var heller aldrig nåt problem med 400 korten.Mer fel på lådan isåfall

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Skrivet av lynx:

Jag menar spel självklart.

Inte så bra. Det handlar om ett fåtal % Inget du märker när du väl är inne i spelandet. Det som spelar störst roll är däremot hur de bägge korten står sig till microstuttering.

590 skulle vara Nvidias flaggskepp som skulle mosa ner allt i sin väg. Enligt mig så vart det mycket sämre än förväntat. Microsttering har jag som ATI användare för tillfället inte stött på än. Jag köpte mina 6970s för 4k så även om det skulle vara problem så hade det ju ändå varit värt det. Det jag försökte säga är att Nvidia inte uppnåde de förväntningar som dom hade på sej och detta borde ge dom lite mer motivation att bli bättre. Det skulle ju vara bra för oss konsumenter men kanske inte för ATI.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av brillorm:

Utmärkt recension!

Personligen tycker jag att 590'n är mer lockande pga lägre ljudnivå.

Men visst, har man nån lax över att lägga på eftermarknadslösningar så är 6990'n, enligt mig, det självklara valet.

Hur som helst, kommer inte att inhandla något av dessa kort då de ligger utanför min budget.

Och det har man juh om man köper ett 6990 ist för 590.

Vad säger ni, 590 kanske duger som dedikerat physx-kort iaf? Not all bad news!

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Förstår inte hur ägare till 6990 tycker att ljudnivån könns okej då det inte finns något grafikkort som låter mer av de som idag går att köpa. GTX 480 t.ex. låter i mitt tycke oacceptabelt mycket.

Mitt GTX 580 låter okej men ändå på gränsen. Har iofs lite högre rpm än auto använder sig av för att hålla tempen under 70grader hela tiden.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/22.ht...

Permalänk
Medlem

Det är i sånna här dystra tillfällen jag vill ta tipp-ex på min sign.

Visa signatur

Intel i9 10850k | NZXT Kraken x72 | Asus z490-A Prime | Asus Rog Strix GTX 1080ti 11gb OC | Samsung 970 Evo 1Tb m.2| Corsair HX750i | Corsair Vengeance 32gb @ 3600Mhz | Lian Li PC-011 Dynamic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nu gör du så där som man inte ska göra. Du tar en sidas recension och säger att deras resultat är vad som gäller - i och med att den speglar din personliga värdering. Det finns andra hårdvarusidor som pekar på det du nyss nämnde samt att 6990 fortfarande är king of the hill.
#10899407

Anledningen till att jag länkade till just den sidan är för att den, enligt mig, ger en betydligt bredare sammanfattning än t.ex. Sweclockers och Anandtech recensioner som bara testar i dom två upplösningarna som nog minst folk använder. Eller HardOCP som gör en ännu dummare sak och bara testar med 5760x1200 och 5040x1050. Dessa höga upplösningarna ska självklart vara med, men vad är det för fel på att testa normala upplösningar också?

Sen att det är "the test of tests" och att det är bara deras resultat som gäller har jag aldrig sagt heller, utan det var ett av många test som visar att 590 faktiskt har något att stå på.

Det borde finnas någon sida som samlar alla resultat från recensioner runtom i världen och sedan sätter ett snitt beroende på vilken CPU-modell och hur mycket RAM som användes under testet m.m. Eller ännu bättre. Ett program som gör det möjligt att benchmarka alla spel och som sedan laddar upp resultaten. Och har du t.ex. en Intel 2600K och ett 6970 så hamnar ditt resultat i den kategorin, sen kan man jämföra grafikkort, processorer och upplösningar hej vilt

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Guteklockaren:

Förstår inte hur ägare till 6990 tycker att ljudnivån könns okej då det inte finns något grafikkort som låter mer av de som idag går att köpa. GTX 480 t.ex. låter i mitt tycke oacceptabelt mycket.

Mitt GTX 580 låter okej men ändå på gränsen. Har iofs lite högre rpm än auto använder sig av för att hålla tempen under 70grader hela tiden.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/22.ht...

Man kanske har headset och inte sitter i ett fullkomligt tyst rum där man kan höra en synål falla.
Om man inte gillar ljud så skaffa vattenkylning, ska själv köpa vattenkylning vid nästa uppgradering.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Förstår inte hur ägare till 6990 tycker att ljudnivån könns okej då det inte finns något grafikkort som låter mer av de som idag går att köpa. GTX 480 t.ex. låter i mitt tycke oacceptabelt mycket.

Mitt GTX 580 låter okej men ändå på gränsen. Har iofs lite högre rpm än auto använder sig av för att hålla tempen under 70grader hela tiden.

http://www.techpowerup.com/reviews/ASUS/GeForce_GTX_590/22.ht...

Hehe nästan 10 db skillnad på GTX 590 här

http://www.idg.se/polopoly_fs/1.376129!imageManager/198106161...

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Anledningen till att jag länkade till just den sidan är för att den, enligt mig, ger en betydligt bredare sammanfattning än t.ex. Sweclockers och Anandtech recensioner som bara testar i dom två upplösningarna som nog minst folk använder. Eller HardOCP som gör en ännu dummare sak och bara testar med 5760x1200 och 5040x1050. Dessa höga upplösningarna ska självklart vara med, men vad är det för fel på att testa normala upplösningar också?

Sen att det är "the test of tests" och att det är bara deras resultat som gäller har jag aldrig sagt heller, utan det var ett av många test som visar att 590 faktiskt har något att stå på.

Det borde finnas någon sida som samlar alla resultat från recensioner runtom i världen och sedan sätter ett snitt beroende på vilken CPU-modell och hur mycket RAM som användes under testet m.m. Eller ännu bättre. Ett program som gör det möjligt att benchmarka alla spel och som sedan laddar upp resultaten. Och har du t.ex. en Intel 2600K och ett 6970 så hamnar ditt resultat i den kategorin, sen kan man jämföra grafikkort, processorer och upplösningar hej vilt

Gillar hur du säger att inte många har dom upplösningarna när vi sitter och diskuterar de två dyraste grafikkorten på denna generationens marknad. Det kommer ju vara färre som har dessa kort jämnfört med att ha en 24 tummare.

Hade du tänkt dej att någon vill finansiera och att vi skulle vilja betala för detta program?
Jag tycker att stora sidor är perfekt för att samla många personer och disskutera resultaten som är statiska genom att alla har samma förutsättningar.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

6990 ligger högre på de upplösningar som de personer som ska köpa kortet ligger på och i de låga upplösningarna så blir det ju båda overkill. 590 ligger i skuggan av 6990 rent prestanda mässigt för de som korten inriktar sej på, hardcore gamers. Inga photoshop nördar eller adobe generellt behöver inte ett 590 för att kunna rendera snabbt. Önsketänkande är ju något man gör över det det man önskar att man hade, eller hur? Jag har 2 6970s som mosar dessa 2 kort med lätthet så jag har ingen anledning att fanboya tex. 6990 eller 590. Jag ser faktan och utgår ifrån den, sen kan ni Nvidia fanboys försöka gå runt det faktum att 590 presterar sämre genom att säga saker som physx eller cuda som inte många som köper dessa kort kommer använda på någon hög nivå. Så sluta att försöka vilseleda oss genom eran "nvidia har ju grejer som ingen behöver men eftersom dom används av personer som inte spelar så måste det ju vara bra." taktik. kom med något bättre för jag kan inte se ett ljus ur 590 tunneln.

Allt du gör är ju att se det du själv vill se. 6990 spöar inte 590 i alla tester, alltså kan den omöjligt vara bäst och det självklara valet, och det är inte 590 heller. Som jag skrev tidigare så är det helt upp till individen att avgöra vad som är bäst. Ett 6990 kan ha 1000FPS i Homefront, det gör inte att skitspelet och spelupplevelsen blir bättre och är alltså helt ointressant för mig om jag är ute efter att ha bäst prestanda i BFBC2. Sen att DU tycker att PhysX och CUDA är skit är helt upp till dig, men man ska fasen ha rätt att nämna PhysX och CUDA som en fördel utan att bli anklagad för att vara en fanboy. Krävs det att jag är en fanboy för att gilla tekniken så visst, då är jag nog världens största Nvidia-fanboy, för det är en grym teknik och det är något som en AMD-fanboy inte kan förstå då man inte ens ha testat den.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av MightyKLARA:

Man kanske har headset och inte sitter i ett fullkomligt tyst rum där man kan höra en synål falla.
Om man inte gillar ljud så skaffa vattenkylning, ska själv köpa vattenkylning vid nästa uppgradering.

Prestandamässigt skiljer det ju inte mer än vad det brukar göra mellan två tillverkare av samma kort typ asus och evga.

Men om ljudnivån är acceptabel utan vattenkylning så vinns förmodligen en hel del köpare där.