Nvidia Geforce GTX 590

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ja, jag tror nog att det funkar åt båda hållen Mr "jag har ett Geforce också så jag kan inte vara en AMD-fanboys"

Ingen här tycks tänka på att det även finns en 3D-marknad där man är i behov av kort som 590 och 6990. Men jag antar att ett 6990 är bäst även där? AMD som knappt finns på 3D-marknaden är ju självklart bäst där också.

Jag är ingen fanboy. Erbjuder AMD det jag vill ha i ett grafikkort så överväger jag att byta direkt då det börjar bli relativt tråkigt att köra med Geforce, men så länge Nvidia erbjuder mig tekniker som PhysX och CUDA så är det de som gäller. Hade man haft större utrymme här hemma så hade jag haft två datorer, en för arbete och en för spel, och vad som är i dom får vara det som är bäst.

Dock så tycker jag att Ni som påstår att 6990 är bäst för att siffrorna i ett fåtal spel i dom högsta upplösningarna visar att det presterar bättre är ute på helt fel bana. Det finns flera faktorer att tänka på. Ni säger att 6990 är bäst overall, men exakt vad menar ni med det egentligen? Är inte overall att vara bäst på flera områden? Vart är 6990 bäst på 3D-gaming t.ex.? Vart är 6990 bäst på att erbjuda unika funktioner? Vart är 6990 bäst på GPU-beräkningar? Allt 6990 är bäst overall på är spel i så hög upplösning som möjligt, och det utgör ungefär lika mycket som den här punkten -----> . när det kommer till vad man kan använda en dator till. Geforce och Radeon har helt enkelt olika användningsområden, Geforce är lite mer all-around och Radeon är bara för spel, men detta är ingen spelsajt, så bäst i spel betyder inte allt här.

Jag kör med quadro och radeon och det ger mig det bästa av båda sidorna.

Hur använder du Physx och CUDA på ditt GTX för att kunna motivera att köpa ett GTX över ett quadro?

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Inte bara långsammare, sämre skalning och mer strömtörstigt, utan det kostar nästan 1000kr mer också:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=843018
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=gtx%20590

Det är alltid lätt att få fram sådant resultat om man plockar fram den billigaste versionen som bara finns att köpa från obskyra tattarbutiker. En snabb koll på prisjakts resultat visar att 6990 ligger drygt 4-500kr under priset på 590, någonting som troligen beror på att det funnits ute på marknaden längre. Vänta någon månad så kommer 590 ligga på samma prisnivå, vilket det också borde då prestandan är likvärdig.

Det slår mig alltid hur AMD-fläktarna på den här sidan verkar vara så osäkra på sitt AMD-köp att de blåser upp minsta lilla skillnad till att vara enorm. Det är inte precis så att 6990 är galet strömsnålt och svalare än en svensk sommardag. 6990 ger grym prestanda men skillnaden är marginell, 590 är inte ett strömslukande element med minimal prestanda..

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Väldigt stor skillnad när man kollar listan idag med lite färskare drivrutiner och 590sli.
Vill inte spä på någon fanboy-diskussion nu men kolla in lägsta fps på tex. Stalker och BC2 på 590sli och 6990cf.

Riktigt intressant faktiskt, riktigt intressant.

Permalänk
Musikälskare

Aj då

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Tack sweclockers för att ni tog med sli!

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Det handlar om några få fps som skiljer korten åt.

WolfOfVengeance: precis, AMD är snabbare i vissa test men det är viktigare att ha ett högt lägsta värde och då är Nvidia att föredra. I stalker sjunker fps:en till 63 mot 36 och 131 mot 97 i Battlefield tex.

590 är 5 grader varmare men betydligt tystare. Med Cuda passar Nvidia mig bättre.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

För mig är ljudnivån nästan ovesäntlig i normala fall. Men när man jämför ett HD6990 med ett GTX590 för ett eventuellt inköp borde man höra det live eller i en video innan man bestämmer sig. Jag är fullständigt illojal och köper alltid det som passar mig bäst oavsett om det är ett Nvidia eller AMD. Vanligtvis är det prestanda och pris som bestämmer, men även om jag skulle få ett HD6990 gratis skulle jag aldrig kunna köra med ett 62db kort.

Chris Angelini från Tomshardware gjorde en test som han la upp på youtube. Hoppa fram till slutet av båda videorna om ni vill höra ljudnivå på högsta temp.

http://www.youtube.com/watch?v=IFfnX2g8FBw&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=Hq9ZPSv4j7c&feature=player_emb...

Permalänk
Medlem

Om man går efter dessa siffror borde jag ju lugnt kunna trycka i ett HD6990 i min burk i sign utan att byta PSU. Eller?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det är egentilgen bara GTX 580 och billigare versioner som bygger på Fermi så blivit något bra för Nvidia. Fermi har hela tiden fått jobba i uppförsbacke mot AMD.

Jag sitter och väntar på Kepler. Om man får tro Nvidia själv så är Fermi inget att hänga i granen i jämförelse och eftersom jag tror på tomten så väntar jag

Edit: Såg nu i Nvidias video att deras fläkt endast snurrar på 50% fast deras GPU ligger i 97-98% i load med 84 grader. Jag antar att de anser 84 grader så låg temperatur och föredrar hellre en tystare fläkt vi den temperaturen. Det jag blir lite nyfiken på är vad som händer med temperaturen om man ökar hastigheten på fläkten och hur Radeon 6990 ligger i jämförelse.

Det kan ju vara så att vattenkylt GTX 590 är ruskigt överklocklsvänligt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjukow:

För mig är ljudnivån nästan ovesäntlig i normala fall. Men när man jämför ett HD6990 med ett GTX590 för ett eventuellt inköp borde man höra det live eller i en video innan man bestämmer sig. Jag är fullständigt illojal och köper alltid det som passar mig bäst oavsett om det är ett Nvidia eller AMD. Vanligtvis är det prestanda och pris som bestämmer, men även om jag skulle få ett HD6990 gratis skulle jag aldrig kunna köra med ett 62db kort.

Chris Angelini från Tomshardware gjorde en test som han la upp på youtube. Hoppa fram till slutet av båda videorna om ni vill höra ljudnivå på högsta temp.

http://www.youtube.com/watch?v=IFfnX2g8FBw&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=Hq9ZPSv4j7c&feature=player_emb...

Det borde ju inte vara omöjligt att fixa till en egen, behagligare fläktkurva och dra ner TDP med PowerTune något.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Det borde ju inte vara omöjligt att fixa till en egen, behagligare fläktkurva och dra ner TDP med PowerTune något.

Skulle vara intressant om SweC kunde titta på detta. Det är ingen tvekan om att det går att kräma ur mer ur deras Fermi om man bara får ner temperaturen.

Skulle vara intressant att se temperatur-skillnader på olika fläkthastigheter och deras ljudnivå i dB.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mjukow:

Chris Angelini från Tomshardware gjorde en test som han la upp på youtube. Hoppa fram till slutet av båda videorna om ni vill höra ljudnivå på högsta temp.

http://www.youtube.com/watch?v=IFfnX2g8FBw&feature=player_emb...
http://www.youtube.com/watch?v=Hq9ZPSv4j7c&feature=player_emb...

Tack för länken. Vilken skillnad på ljudnivå trots att kylkonstruktionen är snarlik för ögat.
Det Nvidia har gjort är ju guld då highend kort brukar dåna ganska friskt. Skulle vara kul om någon gjorde en "behaglig" fläktkurva för AMD kortet- inte för att jag tror att det går att rätta till ljudbilden.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Kan ju tillägga att mitt 480 också klarar av det så vet inte riktigt hur han har lyckats med det.

Klart det maxar spelet utan problem, men inte med kantutjämning. Då segade det ner en hel del. Sen är det från person till person vad man anser är en behaglig FPS.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m3tr0:

Det borde ju inte vara omöjligt att fixa till en egen, behagligare fläktkurva och dra ner TDP med PowerTune något.

Så gjorde jag med mitt HD4850, det var ett Saphire som inte var standardmodell, jag laddade in BIOS i RBE editor och drog ned fläktens lägsta värde, resultatet blev ett tyst kort i 2D.
Lite lustigt; när HD4800 serien kom ställdes korten in för att gå tyst, resultatet blev en massa gnäll över hur varma korten gick, fanns också tyvärr en hel del fanboys som hällde bensin i brasan med en massa FUD.
Många bytte kylare helt i onödan, en hel del av de som bytte missade att kyla VRMr, med trasigt kort utan garanti som följd.
Nu gör AMD tvärtom, resultatet är inte förvånande; gnäll.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Måste faktiskt säga att gigabyte har riktigt bra kylning på sina kort. mitt 460 är hur tyst som helst, märker aldrig av det. mitt HD3850 som ja hadde innen stod ja inte ut med, å bytte till slut kylare. Hoppas gigabyte släpper en version av GTX590 med sin kylare på.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Det är alltid lätt att få fram sådant resultat om man plockar fram den billigaste versionen som bara finns att köpa från obskyra tattarbutiker. En snabb koll på prisjakts resultat visar att 6990 ligger drygt 4-500kr under priset på 590, någonting som troligen beror på att det funnits ute på marknaden längre. Vänta någon månad så kommer 590 ligga på samma prisnivå, vilket det också borde då prestandan är likvärdig.

Det slår mig alltid hur AMD-fläktarna på den här sidan verkar vara så osäkra på sitt AMD-köp att de blåser upp minsta lilla skillnad till att vara enorm. Det är inte precis så att 6990 är galet strömsnålt och svalare än en svensk sommardag. 6990 ger grym prestanda men skillnaden är marginell, 590 är inte ett strömslukande element med minimal prestanda..

Alla kort är utav referensdesign så det var riktigt tråkigt för dig att ditt argument inte höll! ClickOk är det inget fel på och dom säljer en bättre vara till bättre pris helt enkelt. Vänta någon månad? Folk väntar inte, dom köper det bästa kortet som finns nu till bättre pris.

AMD fläkt? Det är förmodligen så att du är en inbiten nVidia/Intel förespråkare med din avatar åtminståne och inte tål något nederlag för deras produkter som du nu hejjar på. Jag har alla möjliga system och bryr mig inte om aktör på grejerna. Den nivån får du hålla för dig själv.

Två kort efter långt väntande, där HD6990 är det mer lyckade kortet och kostar 1000kr mindre vilket är en hel del pengar. Att det drar mindre ström är också stor fördel. nVidia har hållt på att envisas med ineffektivitet förhållandevis till dess transistorantal i många år nu. Dom bör lära sig, för inget annat än rejält strypta GF110 gpu's var väntat på detta kort med sådana monster till strömslukande gpu'er. Det är fortfarande totalt oacceptabla nivåer där grafikprocessorer som GTX480 och GTX580 ligger på.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

1) Siffror i all ära men står aldrig i några recensioner någonstans vilket som är mest spelbart, tex microstuttering är det för mig som jag stör mig mest på, vem vinner på den punkten? AMD eller nVidia eller ligger dom lika? Hur stort problem är microstuttering idag, är det hyffsat ok med senaste drivisarna osv osv.

2) 2 kort kan ha lika medelvärde FPS fast ha 2 helt olika karaktärer, det ena kan ligga stabilt på medelvärdet medans det andra kan hoppa hej vilt mellan max FPS och lägsta FPS, finns det några sådana observationer eller tester? Jag tar ju hellre förstnämnda kortet än det sistnämnda även om sistnämda skulle ha 10fps högre medel FPS.

Visst, vid högre FPS spelar inte FPS drops så stor roll, säger medel är 180FPS med +- 40 fps, lägsta är alltså 140, det flyter på bra, men en medel FPS på 70 och även där +-40fps, jag märker ju garanterat skillnad på 110fps och 30fps, då tar jag ju hellre ett som ligger på sina stabila 70fps än hoppar upp och ner konstant. Fast även här kanske det är likvärdigt mellan AMD och nVidia

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av white_rabbit_:

När han säger att det är ett bra designat kort.

Jag tycker att designen uppenbarligen är bättre än på 590 (kortare). Prestanda är bättre på 6990, fine. Han ljuger inte då han bara säger sin åsikt.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Verkar som Nvidia lagt ner allt arbete på att skrota gamla skrönor som ljudnivå och temperaturer men helt glömt bort att göra ett bra kort i alla andra avseenden som prestanda...

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jag kör med quadro och radeon och det ger mig det bästa av båda sidorna.

Hur använder du Physx och CUDA på ditt GTX för att kunna motivera att köpa ett GTX över ett quadro?

Har du pengar för en sån lösning så är ju den självklart mycket bättre. Dock så är ju inte ett Quadro nå vidare billig och för att få den prestandan man är ute efter jämfört med ett high-end Geforce så bör man antingen ha ett Quadro 5000 eller 6000, vilket kostar mellan 20000 och 40000kr. Och då är det mest realtime rendering med t.ex. Vray RT och iray det lämpar sig bäst för. PhysX är tillräckligt snabbt med dom senaste Geforce-korten att det knappast lönar sig att skaffa ett dyrt Quadro enbart för det.

Dock så gillar jag din lösning, och jag skulle själv vilja ha en sån uppsättning här hemma. Dock så känns det inte så aktuellt för min del då jag inte är i sånt behov på min fritid. Behöver jag extra kraft så finns det både Quadro och Tesla på jobbet samt att jag har tillgång till network rendering i stort sätt dygnet runt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Verkar som Nvidia lagt ner allt arbete på att skrota gamla skrönor som ljudnivå och temperaturer men helt glömt bort att göra ett bra kort i alla andra avseenden som prestanda...

Japp, 590 är skitdåligt, klarar knappt av harpan ens, usch.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Jag personligen tvekar grovt på att vattenkylning ska göra någon nämnvärd skillnad i OC på GTX590, när strömbegränsningen inte fungerar (massiv fail) så brinner strömmatningen upp. Spelar ingen roll vilken temp du håller på gpu om skiten ändå brinner. Jag tror att HD6990 på +20 powertune under vatten med maxade spänningar har fantastisk prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MightyKLARA:

Om att 590 är snabbare, om att det är ett bättre köp och att det är konkurrenskraftigt emot 6990.
Att skriva att Nvidia har gjort ett bra jobb fastän dom fortfarande är i skuggan av 6990 och säljer det för mer är en lögn enligt mej.
testa att läsa hela inläggen nästa gång.

Man kan få 590 för samma peng som 6990. Om Nvidia gjort ett bra jobb är mycket subjektivt men de har i alla fall hållit ljudet nere. Och ja, jag läser hela inlägg men orkar dock inte kolla om han räknat rätt...

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Avstängd

man kan alltid diskutera vilket kort som är bäst. ifall man skall hålla sig till referensdesign så verkar valet rätt givet, gtx590.

stockkylaren till hd6990 är ju en totalkatastrof när det kommer till att ljudnivå.

det intressanta är att priset verkar hamna på liknande nivå trots att hd6990 lär vara rejält mycket billigare att fabricera. tror dock inte amd kommer sänka priset så mycket, istället kommer de spela på konceptet "värdens snabbasta grafikkort, lyft spärren och kortet blir ännu snabbare" eller som en annons "FASTER THAN THE WORLDS FASTEST GRAPHIC CARD, you know we built that to".

givetvis kan man skaffa annan kylning till hd6990 och då är man ju i ett annat läge, set fram emot att tillverkare släpper fabriksöverklockade och specialkylda modeller.

även ifall gtx590 har högst potential så är frågan ifall man verkligen kan nyttja kortet till fullo ens med vattenkylning, vad jag har förstått så är det inte bara värmen sätter gränser utan även strömförbrukningen i sig.

givetvis håller jag med om att nvida failade lite när kortet brann upp, men det är trots allt bra att det finns två alternativ med utrymme för förbättringar när det kommer till prestandatoppen.

lästa att det var strömmatningen som brann upp och att temperaturerna då inte spelar någon roll, i så fall är det riktigt illa för nvidias del även om de säkert löser detta på nåt bra sätt.

Permalänk
Skrivet av anjora:

"FASTER THAN THE WORLDS FASTEST GRAPHIC CARD, you know we built that to".

Hade skickat uttrycket till Amd och begärt betalt om de skulle använda det direkt om jag vore du för det där var något av det klockrenaste jag läst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WolfOfVengeance:

Hade skickat uttrycket till Amd och begärt betalt om de skulle använda det direkt om jag vore du för det där var något av det klockrenaste jag läst

det var inte jag som kom på det, de hade en sån reklam på nån hårdvarusajt XD.

http://amd-member.com/newsletters/AMDGame/images/5/march/Main...

Permalänk
Medlem

Vilket fiasko, snacka om bottennapp för Nvidia. Får bli GTX 580 SLI istället.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrty:

Efter GTX 590 lanseringen kan jag inte förstå att så många skulle välja ett HD6990. Inte så konstigt iofs då många helt nappar på sweclockers slutsats. Kommer ni bli lyckliga av att kunna köra med ett fåtal FPS högre samtidigt som era öron befinner sig i en direkt ohälsosam miljö? Det är inte lite högre ljudvolym som HD6990 kommer med, kolla gärna på Anandtech. Faktum är att HD6990 är det mest höjdljuda grafikkort någonsin. Värre än GTX 480 och än mer i OC mode. Ingen rationell människa väljer ett sånt kort om man faktiskt vill kunna använda det för att exempelvis köra dataspel. Visst med en utbytt kylare kan HD6990 absolut vara ett bra alternativ men annars ett stort nej.

Det var även länge sen vi såg en så jämn match i toppskiktet. Det skiljer ett fåtal % och alla testsajter ser på prestandan olika. Det handlar mer om vilka spel man kör. Man kan dock säga att HD6990 är snabbare i stock, men faktiskt inte överklockat som Sweclockers test visar. De som köper ett entusiastkort överklockar nog även gärna, ja då är helt enkelt Nvidia snabbast. Så kommentarer att GTX 590 floppar i prestandan är ju larviga och direkt verklighetsfrånhändande om vi ser vad som händer efter OC.

Ändrar inte det faktum att HD6990 presterade bättre än GTX590 i stortsett alla test.. Sen hur mkt GPU fläkten låter har absolut inget med prestanda att göra och har man budgeten för en av dessa kort så finns det ingen anledning att inte välja HD6990! Ta även med i bejakande att GTX590s drivers gör att kortet börjar slänga gnistor runt sig och man tvingas därför använda äldre drivrutiner som ger prestanda förlust!
Dessutom att du inte ser skillnaden mellan data och dator får ju en att inte kunna ta dig seriöst!

Skrivet av Gender Bender:

Sen är dom vanligaste upplösningarna bland gamers är 1920x1080, 1680x1050 och 1280x1024. Så att dom flesta hårdvarusajterna bara testar sina spel i 1920x1200 och 2560x1600 känns inte riktigt som att det speglar dom flestas behov. Jag som t.ex. kör med en upplösning på 1680x1050 kan inte få ut ett skit av att titta på resultaten när alla tester är i onödigt höga upplösningar.

För man köper ju verkligen ett HD6990 om man spelar i de upplösningarna suck.. i 1280x1024 och i 1680x1050 så räcker det med ett kort ur 6800 serien för att få fin FPS! Att du försöker få Nvidia att se bättre ut genom att ifrågasätta reviews på en punkt som är totalt irrelevant är ganska komiskt!

Skrivet av Esseboy:

Ja inte illa ^^ har man en liten dator som ska vara tyst så är GTX 590 ett bra alternativ

Bara för att en jetmotor är tystare än en rymdraket betyder det ju inte att man kan använda den som en bordsfläkt och tro att man ska ha hörseln kvar!

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Det spelar ingen roll idag,vad som är bättre en den andra!
Men När XFX släpper sitt HD 6990 Black Edition så kommer den som vanligt att vara sina 15% snabbare en vanliga 6990!
Då med 15% så kommer GTX 590 att förlora på alla punkter!!!
Varje GPU från AMD väljs och sorteras till Black Edition för att vara med under skalen på en Black Edition! Kravet är enkelt varje GPU måste klara av 15% mer, är dom inte det så byggs det vanlig 6990!

Visa signatur

:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lynx:

Klart det maxar spelet utan problem, men inte med kantutjämning. Då segade det ner en hel del. Sen är det från person till person vad man anser är en behaglig FPS.

När jag säger maxa ett spel så menar jag med AA, annars maxar man ju inte spelet? körde inte igenom hela spelet med bara ett kort däremot och det var lite överklockat så kan vara möjligt vid stock klocks så blir det sämre fps.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |