Permalänk
Medlem

Har köpt en Prolimatech Megahalems kylare och den är faktiskt förvånansvärt plan jämfört med de TRUE jag har sett. Tror inte ens att det är lönt att lappa den. Har fått väldigt bra kritik också. Ska snart testa min nya d0-a med den men måste vänta på lön för de sista delarna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Vad jag förstått ger lappning vanligtvis en förbättring på ~5 grader grovt räknat, och risken för att nåt går snett är väl nästan obefintlig (eller?).
Men ska se lite hur temperaturerna är med D0an, klarar jag mig under 80 grader på 4ghz med HT on så kanske det inte är värt det, förutsatt att jag ens tar mig till 4ghz HT on och en relativt låg spänning (~>1,35).
Sen är det ju alltid kul att testa på något nytt.
Jag is inte lappa C0an nu när jag endå ska sälja den, värdet för ju ner lite. Kanske testar på en gammal P4a som jag har liggandes isåfall.

Men du, lägg allt åt sidan nu och dra iväg till posten efter D0an.

Det iallafall jag oroar mig för när jag funderar på lappning är att jag slipar för dåligt så IHS lutar eller att jag tar för mycket, eller bara får ett för dåligt resultat. Men bättre bör det ju iallafall bli ivf så. Och ju ojämnare kontaktytor desto större vinster.

Min C0'a klarade 4GHz med HT vid 1,35V så bör vara lugnt med D0.

Så, fått liv i min D0'a nu, inte hunnit peta på den än utan kollar så allt ser ut som det bör.

CPU-Z: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=571477

Kör med OCZ's Platinum 3x2GB specade för 1600MHz och CL7 så det bör bara vara CPU som kan flaska nu.

Nu blir det till att försöka se vad den går för, återkommer.

EDIT:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=571482

4GHz, 1,275V och lite annat smått och gott. 83 grader på CPU, hoppas min TRUE 120 är för klen bara. =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Det iallafall jag oroar mig för när jag funderar på lappning är att jag slipar för dåligt så IHS lutar eller att jag tar för mycket, eller bara får ett för dåligt resultat. Men bättre bör det ju iallafall bli ivf så. Och ju ojämnare kontaktytor desto större vinster.

Min C0'a klarade 4GHz med HT vid 1,35V så bör vara lugnt med D0.

Så, fått liv i min D0'a nu, inte hunnit peta på den än utan kollar så allt ser ut som det bör.

CPU-Z: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=571477

Kör med OCZ's Platinum 3x2GB specade för 1600MHz och CL7 så det bör bara vara CPU som kan flaska nu.

Nu blir det till att försöka se vad den går för, återkommer.

EDIT:

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=571482

4GHz, 1,275V och lite annat smått och gott. 83 grader på CPU, hoppas min TRUE 120 är för klen bara. =P

Najs, har du stressat den något i 4ghz @ 1,275v?
Vad kör du för chassi och fläktar? Och vad har du för fläktar på truen?

Tänkte också köpa dom där platinum minnena från tyskland för 100e men beställde från Finland sen iallafall (orkade inte vänta) och där fanns dom inte.
Men är nöjd med mina dominator minnen iallafall, har dock inte testat vad dom går för ännu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Najs, har du stressat den något i 4ghz @ 1,275v?
Vad kör du för chassi och fläktar? Och vad har du för fläktar på truen?

Tänkte också köpa dom där platinum minnena från tyskland för 100e men beställde från Finland sen iallafall (orkade inte vänta) och där fanns dom inte.
Men är nöjd med mina dominator minnen iallafall, har dock inte testat vad dom går för ännu.

Litegrann, ställde upp den i 1,3V tillslut vilket resulterade i 90 grader...
Provade BCLK 200, 1,25V först. Gick bra tills jag började belasta prollen, BSOD. Osv osv. Ska gå igenom bios imorgon och försöka förstå mig på vad allt gör och hur allt påverkar, en bra bit ifrån Core 2 Quad klockning detta. =P

Ska gräva lite mer imorrn, för sent nu men som det ser ut så lägger jag allt eventuellt hopp på Mugen. Misstänkt ett tag att min TRUE inte riktigt är helt optimal kylmässigt. Den tyckte på slutet att min Q6600 var jobbig även oklockad så..
P182 tills min nya kylare kommer, har inget speciellt kraftigt som går i min NSK för tillfället så. Har en fläkt i fronten, en bak samt en på TRU'en. ADDor på allt förutom frontfläkten som är en Nexus. Samtliga går i 1000RPM. 4GHz är målet iallafall vid acceptablare temperaturer. 50% OC samt 4GHz nivån är vad jag eftersöker så. Eventuellt provar jag vatten i höst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Litegrann, ställde upp den i 1,3V tillslut vilket resulterade i 90 grader...
Provade BCLK 200, 1,25V först. Gick bra tills jag började belasta prollen, BSOD. Osv osv. Ska gå igenom bios imorgon och försöka förstå mig på vad allt gör och hur allt påverkar, en bra bit ifrån Core 2 Quad klockning detta. =P

Ska gräva lite mer imorrn, för sent nu men som det ser ut så lägger jag allt eventuellt hopp på Mugen. Misstänkt ett tag att min TRUE inte riktigt är helt optimal kylmässigt. Den tyckte på slutet att min Q6600 var jobbig även oklockad så..
P182 tills min nya kylare kommer, har inget speciellt kraftigt som går i min NSK för tillfället så. Har en fläkt i fronten, en bak samt en på TRU'en. ADDor på allt förutom frontfläkten som är en Nexus. Samtliga går i 1000RPM. 4GHz är målet iallafall vid acceptablare temperaturer. 50% OC samt 4GHz nivån är vad jag eftersöker så. Eventuellt provar jag vatten i höst.

Okej men det ser ju helt bra ut om du klarar dig runt 1,3v för 4ghz, skulle iallafall jag vara nöjd.
Och efter lite finslip kanske du kommer under det till och med. Vad har du Qpi och cpu pll på?

Kanske är dags att lappa din true och D0a?
Truen iallafall vet jag att många har fått riktigt bra resultat av att lappa, och om du ändå tänkte byta ut den så varför inte?
Annars får du väl skaffa lite kraftigare fläktar, som orkar med att flytta bort värmen.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej men det ser ju helt bra ut om du klarar dig runt 1,3v för 4ghz, skulle iallafall jag vara nöjd.
Och efter lite finslip kanske du kommer under det till och med. Vad har du Qpi och cpu pll på?

Kanske är dags att lappa din true och D0a?
Truen iallafall vet jag att många har fått riktigt bra resultat av att lappa, och om du ändå tänkte byta ut den så varför inte?
Annars får du väl skaffa lite kraftigare fläktar, som orkar med att flytta bort värmen.

Funderar på att prova att pilla lite mer på alla inställningar idag och se om det går att göra något åt värmen. Men oklockad så ligger jag på 70 grader när jag kör OCCT så är ju varmt redan där..

QPI 1,82V, CPU PLL 1,32V.

Kommer inte lappa något än på ett tag, ska dock kolla planheten på grejerna när jag monterar Scythen dock. TRU'en tänker jag inte lägga något mer energi på, så fort nya kylaren kommer blir det reservlådan för den då jag inte har någon dator den passar i då den är för stor.

Tanken är att datorn ska vara relativt tyst så det finns vissa begränsningar i kylning dessvärre. Å andra sidan har jag ett GTX 260 som är allt annat än tyst vid belastning..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Funderar på att prova att pilla lite mer på alla inställningar idag och se om det går att göra något åt värmen. Men oklockad så ligger jag på 70 grader när jag kör OCCT så är ju varmt redan där..

QPI 1,82V, CPU PLL 1,32V.

Kommer inte lappa något än på ett tag, ska dock kolla planheten på grejerna när jag monterar Scythen dock. TRU'en tänker jag inte lägga något mer energi på, så fort nya kylaren kommer blir det reservlådan för den då jag inte har någon dator den passar i då den är för stor.

Tanken är att datorn ska vara relativt tyst så det finns vissa begränsningar i kylning dessvärre. Å andra sidan har jag ett GTX 260 som är allt annat än tyst vid belastning..

Du kanske menar tvärtom, Qpi = 1,32v och PLL 1,82v?

Angående ljudnivån så har jag också stora krav på att datorn ska vara i det närmaste ljudlös när den inte belastas nämnvärt (film, surfning, ordbehandling m.m).
Kör mina grafikkort passivt och Noctua P12 som inblås, S12 som utblås och 2 Nesux på Noctuas kylare och ytterligare en Nexus i taket i min P182.
Allt kopplade till en fläktkontroller så jag kör dom på 5v vanligtvis men drar upp dom till 11 (Zalmans kontroller pallar inte mera) vid belastning.
Min C0 går upp til 80 grader vid 4ghz HT off och ungefär samma vid 3,8ghz HT on.
Men hade tänkt byta ut alla fläktar mot Scythe Gentle Typhoon 1450rpm då dom låter bra mycket mindre när dom flyttar samma mängd luft.
Hade faktiskt beställt i torsdags men avbeställde dom och tog D0an istället.

Vattenkylning har jag planerat in till sommaren.

Har du testat dra upp PLL lite, till 1,84-1,88? Det brukar hjälpa lite.
Och har du testat se hur högt den pallar stabilt med HT off?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du kanske menar tvärtom, Qpi = 1,32v och PLL 1,82v?

Angående ljudnivån så har jag också stora krav på att datorn ska vara i det närmaste ljudlös när den inte belastas nämnvärt (film, surfning, ordbehandling m.m).
Kör mina grafikkort passivt och Noctua P12 som inblås, S12 som utblås och 2 Nesux på Noctuas kylare och ytterligare en Nexus i taket i min P182.
Allt kopplade till en fläktkontroller så jag kör dom på 5v vanligtvis men drar upp dom till 11 (Zalmans kontroller pallar inte mera) vid belastning.
Min C0 går upp til 80 grader vid 4ghz HT off och ungefär samma vid 3,8ghz HT on.
Men hade tänkt byta ut alla fläktar mot Scythe Gentle Typhoon 1450rpm då dom låter bra mycket mindre när dom flyttar samma mängd luft.
Hade faktiskt beställt i torsdags men avbeställde dom och tog D0an istället.

Vattenkylning har jag planerat in till sommaren.

Har du testat dra upp PLL lite, till 1,84-1,88? Det brukar hjälpa lite.
Och har du testat se hur högt den pallar stabilt med HT off?

Precis, blev _något_ bakvänt. =P

Klart bättre kylningsmöjligheter i ditt chassi då med andra ord.

Intressant tråd, ska kolla igenom den!

Har inte testat med HT av då den ska vara på då den är en av anledningarna till CPUvalet.

Petat lite på BCLK, 12x215 gick bra i ca 30min, 12x220 låste sig efter ca 15min. Har inte pillat något nämnvärt utan var mest nyfiken på vad grejerna tålde.

Permalänk
Medlem

anders.149

min c0 duger ett tag med

http://img29.imageshack.us/img29/706/testdmx.jpg

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
anders.149

min c0 duger ett tag med

http://img29.imageshack.us/img29/706/testdmx.jpg

Fin spänning med tanke på OC'n.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Precis, blev _något_ bakvänt. =P

Klart bättre kylningsmöjligheter i ditt chassi då med andra ord.

Intressant tråd, ska kolla igenom den!

Har inte testat med HT av då den ska vara på då den är en av anledningarna till CPUvalet.

Petat lite på BCLK, 12x215 gick bra i ca 30min, 12x220 låste sig efter ca 15min. Har inte pillat något nämnvärt utan var mest nyfiken på vad grejerna tålde.

P182an är ju inte direkt känd för att ha bra kylning, men bättre än ditt HTPC chassi antar jag.
Håller med om att HT ska vara på, tycker det mesta känns betydligt rappare.
Men jag har endå en profil med HT av som jag använder mig av i perioder då jag spelar mycket (börjar dock bli alltmer sällan nu för tiden), då spel ofta tjänar en del även vid samma frekvens med HT av plus att man kan komma betydligt högre.
Inte för att i7an flaskar på 3,8+ ghz med HT på men endå.

Har du testat 21*200 då? För man kan väl använda sig av 21 direkt utan att använda turbon på ditt mobo?
21x multi brukar oftast gå stabilare än 20 vad jag läst och erfarit.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

bara så ni vet att nå högre bclk måste man ha pci-e runt 105-118mhz o bara det gav mig 225 bclk än 220 tidigare och cpu pll hjälper inte att höja

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tjenare!
Har också fått mig en 920 D0 (Alina.se) och försöker klocka, en riktig noob så ni kanske kan hjälpa till.
Undrar vad jag kunde gjort bättre här för att då ut så mycket som möjligt ur min klock på 3600mhz.

Har i7 920 + Asus P6T Deluxe v2 + Corsair Dominator 3x2gb 1600mhz CL8

För att få en stabil klock på 3.6ghz och under 80% load har jag detta:

CPU ratio: 19x
BCLK: 190
Dram Freq: 1523mhz
UCLK Freq: 3047
QPI Linkdata: Auto

CPU volt: 1.22500v
CPU PLL: 1.8v
QPI/DRAM: Auto
DRam Bus voltage: Auto (1.64v)

Minnena har jag dragit ner till 8-8-8-24. På auto så gick dom upp till 9-9-9-30 eller nåt sånt när jag OC datorn.

Extremt tacksam för tips!! Är ganska nöjd med 3.6ghz men vill som sagt få ut så mycket som möjligt.. minnena vore ju kul att kunna köra snabbare?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

nej som jag ser det går core i7 920 D0 varmare så jag ska nog ha en fin Xeon W3520 dom går mycket svalare än 920 gör o klockar mer ochså

Cynic

varför fega så med klocken ? dra på 200 x 19 ska du se o sen stega dig uppåt mot sköna höjder

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

TJenare Pytonorm
Jag har lite problem med tempen tyvärr.. ligger just nu på 80C när jag kör Prime95. Ökar jag volten så blir det för varmt
Ska prova lägga om kylpastan o se om det hjälper.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
TJenare Pytonorm
Jag har lite problem med tempen tyvärr.. ligger just nu på 80C när jag kör Prime95. Ökar jag volten så blir det för varmt
Ska prova lägga om kylpastan o se om det hjälper.

Kan du inte sänka spänningen något för den klocken?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
P182an är ju inte direkt känd för att ha bra kylning, men bättre än ditt HTPC chassi antar jag.
Håller med om att HT ska vara på, tycker det mesta känns betydligt rappare.
Men jag har endå en profil med HT av som jag använder mig av i perioder då jag spelar mycket (börjar dock bli alltmer sällan nu för tiden), då spel ofta tjänar en del även vid samma frekvens med HT av plus att man kan komma betydligt högre.
Inte för att i7an flaskar på 3,8+ ghz med HT på men endå.

Har du testat 21*200 då? För man kan väl använda sig av 21 direkt utan att använda turbon på ditt mobo?

21x multi brukar oftast gå stabilare än 20 vad jag läst och erfarit.

NSK 3400 är inget HTPC-chassi: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MzM=

Har inte provat 21x200 pga usel kylning. går över 90 grader vid 20x200 redan..
Kan använda 21 multipeln iallafall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
TJenare Pytonorm
Jag har lite problem med tempen tyvärr.. ligger just nu på 80C när jag kör Prime95. Ökar jag volten så blir det för varmt
Ska prova lägga om kylpastan o se om det hjälper.

Ser ut som vi har liknande förutsättningar, vad har du för fläkt på din TRUE och hur många RPM? Har du takfläkten kvar också?

Permalänk
Medlem

Tjenare Anders
Kör två fläktar på min True. En Noctua 1200rpm och en 1300rpm. Båda fläktarna i chassit är kvar.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Kan du inte sänka spänningen något för den klocken?

Jo det gick faktiskt.. men jag provade att höja klocken istället. Ligger nu på 3.8ghz med Cpu volt 1.22500. Verkar fungera fint... dumt med min temp dock.. 81C vid full load med Prime95

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Cynic du har noctua kylaren ? sitter jag med på o inte ens får så höga temps

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tjenare Pytomormen
Jag kör med Thermaltake 120 som jag köpte nya fästanordningar till för det nya moderkortet. Känns som att det kanske är dags att prova Noctua kylaren istället då.. dyrt ^^

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Jo det gick faktiskt.. men jag provade att höja klocken istället. Ligger nu på 3.8ghz med Cpu volt 1.22500. Verkar fungera fint... dumt med min temp dock.. 81C vid full load med Prime95

HT på?

Vad får du för temperaturer med OCCT och HT aktiverat i programmet (om du nu kör HT aktiverat i BIOS?

Permalänk
Medlem

Core i7 går svalare om HT är off och ht gör ingen så stor skillnad endå. mest i 3Dmark märker man skillnad

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har inte provat utan HT (stor del till varför jag valde processorn iom bild/video redigering). Ska prova det senare och se hur den presterar.

Känns ganska stabilt i 3.8ghz just nu.. 45C idle och när jag jobbar med video/bild så går det max upp till 65-70C =P

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
NSK 3400 är inget HTPC-chassi: http://www.antec.com/Believe_it/product.php?id=MzM=

Har inte provat 21x200 pga usel kylning. går över 90 grader vid 20x200 redan..
Kan använda 21 multipeln iallafall.

Jaha okej, my mistake.
Du har inte andra (snabbare) fläktar du kan testa alternativt öppna fönster (eller ställa ut datorn helt) för att begränsa värme faktorn?
Du behöver ju inte ha det som 24/7 klock men bara för att se vad den går för.?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Jo det gick faktiskt.. men jag provade att höja klocken istället. Ligger nu på 3.8ghz med Cpu volt 1.22500. Verkar fungera fint... dumt med min temp dock.. 81C vid full load med Prime95

Då borde den ju rimligtvis klara 4ghz där runt ~1.3v, har du testat nåt mera?
Du kan ju testa samma tips jag gav åt Anders för att förbättra kylningen tillfälligt?

Verkar ju onekligen som D0 medför en hel del förbättringar jämfört med C0an, värmemässigt verkar skillnaden minimal dock.
Håller på kollar på mitt paket på postens hemsida men den har inte rört sig något ännu, så lär väl dröja tills tisdag innan jag får hem det. :\

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jaha okej, my mistake.
Du har inte andra (snabbare) fläktar du kan testa alternativt öppna fönster (eller ställa ut datorn helt) för att begränsa värme faktorn?
Du behöver ju inte ha det som 24/7 klock men bara för att se vad den går för.?

Då borde den ju rimligtvis klara 4ghz där runt ~1.3v, har du testat nåt mera?
Du kan ju testa samma tips jag gav åt Anders för att förbättra kylningen tillfälligt?

Verkar ju onekligen som D0 medför en hel del förbättringar jämfört med C0an, värmemässigt verkar skillnaden minimal dock.
Håller på kollar på mitt paket på postens hemsida men den har inte rört sig något ännu, så lär väl dröja tills tisdag innan jag får hem det. :\

Såg nu att du va på jakt efter en D0, jag va till Mariehamn på kryssning 21-22, kunde ju ha plockat upp en på Alina i Uppsala, då jag är in där minst 1 gång i veckan, och lämnat av den då vi var i hamn. men men, såg det först nu. Hoppas att du får bra resultat när den du beställt kommer..MVH VEDMA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vedma
Såg nu att du va på jakt efter en D0, jag va till Mariehamn på kryssning 21-22, kunde ju ha plockat upp en på Alina i Uppsala, då jag är in där minst 1 gång i veckan, och lämnat av den då vi var i hamn. men men, såg det först nu. Hoppas att du får bra resultat när den du beställt kommer..MVH VEDMA.

Det skulle ju vara perfekt, men det är lite sent påtänkt nu.
Men tack endå.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt jäkla nöjd med min 3.8ghz clock, men upplevde efter någon timmes dator användande att den började sega ner sig.. Tempen var inte för hög men datorn blev lite seg, startade jag explorer och stängde ner till skrivbordet så kunde det finnas var en liten bit av IE på skrivbordet sin inte gick att få bort??

Nån som kan ha koll på vad som orsakar detta? Lösning?

Min klock
CPU ratio: 20x
BCLK: 190
Dram Freq: 1603mhz
UCLK Freq: 32**mhz
QPI Linkdata: Auto

CPU volt: 1.22500v
CPU PLL: 1.8v
QPI/DRAM: Auto
DRam Bus voltage: Auto (1.64v)

Minnena har jag dragit ner till 8-8-8-24. På auto så gick dom upp till 9-9-9-30 eller nåt sånt när jag OC datorn.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Jag är riktigt jäkla nöjd med min 3.8ghz clock, men upplevde efter någon timmes dator användande att den började sega ner sig.. Tempen var inte för hög men datorn blev lite seg, startade jag explorer och stängde ner till skrivbordet så kunde det finnas var en liten bit av IE på skrivbordet sin inte gick att få bort??

Nån som kan ha koll på vad som orsakar detta? Lösning?

Min klock
CPU ratio: 20x
BCLK: 190
Dram Freq: 1603mhz
UCLK Freq: 32**mhz
QPI Linkdata: Auto

CPU volt: 1.22500v
CPU PLL: 1.8v
QPI/DRAM: Auto
DRam Bus voltage: Auto (1.64v)

Minnena har jag dragit ner till 8-8-8-24. På auto så gick dom upp till 9-9-9-30 eller nåt sånt när jag OC datorn.

Hur har du stabilitets testat?
Kör linx en par timmar, PCMark Vantage loop en par timmar och 3DMark Vantage loop (alternativt Crysis bench) ytterligare en par timmar.
Återkomm om den klarar det.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D