Permalänk
Medlem

Hur investerar ni?

Tänkte höra hur folket här på sweclockers placerar sina pengar (förutom i den senaste hårdvaran)?

Mina pengar är investerade i aktierna som ingår i OMXS30, H25, C20, O20 och DJI och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)
Detta gör att jag i stort sätt har en nordiskindexfond men lite USA krydda. Att jag valt aktier istället för fonder är bara för det känns roligare inte för jag tror jag kommer tjäna på det.

Min Premiepension ligger kvar i Såfa.

Tjänstepensionen har jag placerat i indexfonder enligt:
40% USA
25% Sverige
18% Europa
17% Tillväxt

Där SAF-LO ligger hos AMF med en avgift på 0,375 i snitt.
Sen har jag friplan (Arbetsgivare utan kollektiv avtal) som finns hos Länsförsäkringar med en avgift på 0,234 i snitt

Till dottern sparar vi hos Avanza enligt samma upplägg som jag har på pension men avgiften där blir 0,184 i snitt.

Så hur gör ni?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Tänkte höra hur folket här på sweclockers placerar sina pengar (förutom i den senaste hårdvaran)?

Mina pengar är investerade i aktierna som ingår i OMXS30, H25, C20, O20 och DJI och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)
Detta gör att jag i stort sätt har en nordiskindexfond men lite USA krydda. Att jag valt aktier istället för fonder är bara för det känns roligare inte för jag tror jag kommer tjäna på det.

Min Premiepension ligger kvar i Såfa.

Tjänstepensionen har jag placerat i indexfonder enligt:
40% USA
25% Sverige
18% Europa
17% Tillväxt

Där SAF-LO ligger hos AMF med en avgift på 0,375 i snitt.
Sen har jag friplan (Arbetsgivare utan kollektiv avtal) som finns hos Länsförsäkringar med en avgift på 0,234 i snitt

Till dottern sparar vi hos Avanza enligt samma upplägg som jag har på pension men avgiften där blir 0,184 i snitt.

Så hur gör ni?

80% på Hoist och resten på Avanza i olika lågavgifts-fonder och aktier.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Investerat på så kort sikt de senaste två åren. Ligger nu enligt följande, skall sälja om två månader:

50% Starbreeze, sålde av hälften med fördel till nedan.
50% Dividend Sweden, sedan notering.

Men snittat runt 35%/år de senaste två åren, har sedan haft swinginnehav till och från.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Tänkte precis på liknande tråd i går före jag skulle lägga mig

@Dahle86: Följer du mycket på dina aktier då?

En del av barnens pengar ligger hos SBAB, men ränta har gått ganska mycket ned.
Den andra delen ligger på Avanza, bland annat Avanza Zero och Spiltan investment fond. Har har jag tänkt flytta allt till Avanza. Jag började nu i januari, och avkastningen så långt ligger på 9.5%. Kollade precis. 10.04% Betalar in barnbidraget och penggåvor de får. Nu när jag börjar jobba igen, tänkte jag lägga 1000kr till varje extra.

Pensionen, i alla olika former har jag flyttat till Handelsbanken. Då ligger allt på deras pensions 80 fond.
Där tänker jag faktiskt göra lite om, men behöver läsa på.
Hur mycket i månaden lägger du privat på pensionen?

Sen har jag en stor klump liggande på SBAB, som jag hoppades på lägga in i ett hus, men situationen har ändrats, så det kommer jag nog amortera på lånet. Det och buffertkontot bara sitter och gör inget, känns bortkastat.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Jag både tradar på kort / medellång sikt i bolag jag tror kommer att gå upp i närtid, men det är mer för nöjes skull än som ett seriöst spar

ett mer ambitiöst spar har jag i en storbolagsportfölj med diverse bolag ur olika branscher, med en direktavkastning på i medeltal 5% som jag återinvesterar. Fyller även på månadsvis. Detta är pengar jag inte tänker röra på 25-30 år

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Sparar varje månad i en fond som Nordea tyckte var bra (var ett krav för bolån och ränterabatt), men har börjar lite lätt med aktier i Avanza, har väl inte direkt tjänat några summor så funderar på att börja spara i Avanza Zero istället.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@griid:

Starbreeze, Fingerprint och Mycronic har jag ägt i ca 4-5 år nu och där jag har nästan all deg, swingtradar en hel del i dem med 10-30% av innehavet, man lär sig mönstret efter ett tag. Resten har jag i Investor (som haft längst, ca 10 år) och sedan även fonden Gladiator och Avanza Zero.
Jag är bara 32 så det är en hel del högrisk här.. Försöker ligga lång men tradar lite som sagt också då det är volalitet och när jag har tid över. Har stenkoll på vissa aktier inom gruvbranschen också (tillståndsansökningar), där jag hoppar in till och från.

Sen är jag väldigt aktiv i bostadsbranschen, vilket de senaste åren har visat sig vara väldigt lukrativt.
Ombildning av HR, BR-BR-BR och nu nyproducerat radhus allt inom 10 år.

Mitt PPM byter jag inte så ofta men jag kör högriskfonder där också.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Kör mest på aktier. Activision Blizzard är den klart bästa satsningen jag gjort. Utöver Blizzard är det svenskt som gäller och då är det sånt jag tycker är roligt och tror på.

Starbreeze (som alla andra)
Heliospectra
Tobii
Paradox
Telia

Volvo köps och säljs hela tiden. 86- köp, 90+ sälj.

Månadssparar i en högriskfond, Lannebo småbolag och en lågriskfond som jag inte ens vet vad den heter.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@zeleni:
Kollar läget dagligen men då jag har ca 150 olika så är det omöjligt att hålla koll iaf. Så följer bara min plan och bryr mig inte hur det går.

Har inget dedikerat pensions spar utan ser allt som ett steg på vägen. Så köpa lägenhet/hus är en form av investering då jag inte kommer behöva bo lika stort på äldre dar. Men siktar på att sluta jobba vid 55.

Försöker undvika prata summor då trådar lätt urartar till en pissa längst tävling när det handlar om pengar.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Investerar i högriskaktier där jag ligger rätt tungt just nu. Mest inne i The Marketing Group, men även i ett par intressanta läkemedelsföretag. Alla ligger på små listorna.

Permalänk
Avstängd

Allt på rött. Helvete vad det svänger.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag några fonder för några månader sedan. Alla fonderna har ökat i värde från 21.1% till 5.95% beroende på fond (idag), ingen av dem har gått back. Inga större summor men lite roligt investerande. Anledningen till att jag valde fonder över aktier är att jag investerat i områden jag inte har koll och känner då att det är bättre om någon insatt får detalj placera dem än mitt höftande. Delvis har jag även inte orkat öppna ett ordentligt aktie konto då mitt ISK konto enbart tillåter ett väldigt begränsat aktie utbud.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

En hel del i bioteknik, massvis med risk. Bättre odds än att köpa Trisslotter dock.

Avsätter resten i tråkiga indexfonder, fördelningen är kanske 50-50 biotech-index. Än så länge ingen jackpot, men det kommer

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

LEGO.

Det är roligt att tillhöra de lite mer udda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

80% på Hoist och resten på Avanza i olika lågavgifts-fonder och aktier.

Håller du dig undan nu när det svajar och ev. kommer rasa eller varför ligger du på så mycket räntor?
Eller menar du aktien för Hoist?

Skrivet av bandless:

Investerat på så kort sikt de senaste två åren. Ligger nu enligt följande, skall sälja om två månader:

50% Starbreeze, sålde av hälften med fördel till nedan.
50% Dividend Sweden, sedan notering.

Men snittat runt 35%/år de senaste två åren, har sedan haft swinginnehav till och från.

Går ju riktigt bra. Lite väl vågat för min smak men det är kul när det funkar.

Skrivet av xpanterx:

Sparar varje månad i en fond som Nordea tyckte var bra (var ett krav för bolån och ränterabatt), men har börjar lite lätt med aktier i Avanza, har väl inte direkt tjänat några summor så funderar på att börja spara i Avanza Zero istället.

Som Nordea tyckte var bra för dig eller för dom?
Kolla avgiften och se om du kanske kan ta något billigare om den nu är hög.
Avanza Zero är bra dock borde du kanske vara lite bredare och ta med någon billig global/USA fond med. Gillar att kunna välja fördelningen i olika bolag annars hade jag nog kört fonder med.

Skrivet av Storage Jar:

Kör mest på aktier. Activision Blizzard är den klart bästa satsningen jag gjort. Utöver Blizzard är det svenskt som gäller och då är det sånt jag tycker är roligt och tror på.

Starbreeze (som alla andra)
Heliospectra
Tobii
Paradox
Telia

Volvo köps och säljs hela tiden. 86- köp, 90+ sälj.

Månadssparar i en högriskfond, Lannebo småbolag och en lågriskfond som jag inte ens vet vad den heter.

Köra på sånt man tror på är ju bra. Inget man vill chansa på med hela förmögenheten så ha lite lugnare på sidan är skönt.
Volvo sättet ser ut att varit bra om man kollar grafen något man kanske ska fundera på.

Skrivet av philipborg:

Själv köpte jag några fonder för några månader sedan. Alla fonderna har ökat i värde från 21.1% till 5.95% beroende på fond (idag), ingen av dem har gått back. Inga större summor men lite roligt investerande. Anledningen till att jag valde fonder över aktier är att jag investerat i områden jag inte har koll och känner då att det är bättre om någon insatt får detalj placera dem än mitt höftande. Delvis har jag även inte orkat öppna ett ordentligt aktie konto då mitt ISK konto enbart tillåter ett väldigt begränsat aktie utbud.

Roligt att det går uppåt. Kan du inte flytta din ISK till något ställe med mer fonder? T.ex. Avanza/Nordnet

Skrivet av Valiumballong:

En hel del i bioteknik, massvis med risk. Bättre odds än att köpa Trisslotter dock.

Avsätter resten i tråkiga indexfonder, fördelningen är kanske 50-50 biotech-index. Än så länge ingen jackpot, men det kommer

Så här letas nästa fingerprint. Får önska lycka till i jakten.

Skrivet av Exxovion:

LEGO.

Det är roligt att tillhöra de lite mer udda.

Helt vanligt LEGO?
Saknar mina borgar

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Det man känner mest på i längden (såvida man inte är väldigt duktig/har tur med ett pricka in aktier) samt säkrast är breda indexfonder med låga avgifter - t.ex Avanza zero.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Dahle86: ISK Classic står det, klickar men vidare hittar man ett fondkonto, Nordea Stratega 30, som gett 2,85% avkastning och med 1,35% i avgift (på 1 år). Går ju inte back direkt, men blir ju inte rik heller. Drar mig lite för att byta bank, (för oss båda skulle det bli då) då jag inte vet om jag skulle tjäna några märkbara summor på det. Har en hyfsad ränterabatt som måste räknas med också (minns inte exakt vad den låg på nu).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Du behöver ju inte byta bank bara byta fond. Dock ser den ut att klara sig rätt bra, ligger likvärdigt med en global fond om man kollar senaste 10åren. (Dvs den har gått lite bättre eftersom den kunnat ta sin högre avgift)

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Ok tack för info, det jag menade var att jag inte har något direkt val då det var ett krav från bankens sida (Vi sätter in x per månad där, vi får y villkor här).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

och ligger i ISK(Svenska)/KF(Utlänska)

Varför Kapitalförsäkring för utländska? Med aktier vet jag att utdelningen beskattas lite i ISK, men detta vägs oftast upp av fördelarna från den otroligt låga räntan. Med fonder vet jag ingen anledning att ha KF.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Precis, jag skulle aldrig ha ett sådant innehav om det inte vore på kort sikt och att jag är väldigt säker på det. Brukar sikta på innehav med 10+ aktier om förhållandet samt tidsplanen tillåter, helst 20+ med ett par som ger god avkastning.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@Jazz 1-up: Du kan få tillbaka en viss del utav det du skattar i Amerikanska utdelningar osv. Tror Petrusko har berört det i ett utav hans blogginlägg.

Visa signatur

7700K @ 4,8Ghz | EVGA 1080 SC @ 2021Mhz | Z270F | 16GB @ 3000Mhz | Acer XB270HU

Permalänk
Inaktiv

H&M
Investor
Ratos
SCA

Spiltan räntefond

Just nu ligger jag 20% aktier, 66% fonder och resten likvid. Tror att börsen kommer vara dyster framöver därför jag safar, när priserna sjunkit till vettiga nivår kommer jag gå in 40% Avanza Zero, 40% Vanguard och resten handplockade aktier med något högre risk.

EDIT: Ev. ska jag försöka baka in någon tillväxtfond med låg eller ingen avgift, har dock inte hunnit gjort något research på detta.

Permalänk
Medlem

@Jazz 1-up:
Precis som @bandless: säger är det för att slippa betala källskatt på utdelningar då jag har bolån skulle jag inte få avräkning på hela beloppet.
Har dock tankar på att flytta över till ISK på grund av att det lätt går att flytta innehav mellan konton då det inte skulle handla om så stora summor iaf. Dock skulle jag låta mitt danska innehav vara kvar då de drar högre källskatt och man måste begära avräkning från danska skatteverket vilket jag glatt låter Avanza göra åt mig.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Målet för mig är att hitta bra stabila utdelningsaktier.
Har haft en tanke från början som sade att jag skall få ut en extra månadslön per år i bra utdelningar.

Under tiden jag letar efter en bra aktie blir det månadssparande i en globalfond och en Sverigefond.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Ska börja investera i swingtrading då det känns som den bästa metoden för mig personligen och där ligger alltid mina investeringar om jag tror på dem och dem känns bra rent personligen så kör jag, det innebär att jag investera i saker av intresse som jag förstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Helt vanligt LEGO?
Saknar mina borgar

Ja, helt vanligt LEGO.

LEGO-set som man låter bli att öppna stiger i värde vartefter tiden går. Mest åtråvärda är ju såklart de set som är lite mer "samlarvärde" i, som t.ex. STAR WARS.

Nackdelen är ju att man måste ha mycket plats för att spara större mängder.

Permalänk

Idag är det ingen ide att ha pengarna stående på ett bankkonto med nollränta. Lutar alltmer och mer åt teorin att i och med att centralbankerna med alla sina QE paket flödat över marknaden med pengar så måste man sats på aktier för att få någon avkastning alls.

Ligger starkt positionerar i AMD. Nvidia samt även Guld och Silver. De två föregående kommer att ha en makalös tillväxt och de två senare som en hedge mot centralbankernas galenskap samt eventuell framtida krasch.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Gamla trygga aktier .. Tråkig med låg utveckling men de kryper framåt

Hm
Volvo
Investor
Boliden
Telia
Swedbank
SKF

Sen chansar med ca 20 % på olja eller guld. Inga fonder utöver pension

Permalänk
Medlem

@Exxovion: Hur går det till och hur mycket pengar pratar vi om? Vet inte riktigt vad lego kostar nu för tiden. Är det vanligt Lego från leksaksaffärer eller finns det nån form av entusiast-lego som är svindyrt?

Ta gärna ett exempel. Vilken är din högst värderade legolåda, när köpte du den och hur mycket har den ökat i värde etc?

Det låter väldigt roligt 😎

Blir du inte sugen på att riva upp en kartong och börja bygga ibland?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |