Permalänk

Jag önskar er lycka till med överklockningen! För de lite mer krävande datorspelande användarna kan jag påpeka att Windows 7 + Crysis Warhead använder ≈ 67% av 6144MB Internminne. Därav rekommenderar jag att ni tänker efter en gång till om ni funderar på att välja 3072MB och istället en högre hastighet.

Permalänk
Medlem

Faaaan säger jag bara.
Jag vill också ha en D0!
Men frågan är om det är värt att byta upp sig, vad tror ni man kan få för en lappad C0/C1?
Visserligen så tickar min på ganska bra, jag har den gående i 4ghz på 1,35v med HT på. Temp går nästan aldrig över 70C.
Vad tycker ni? Är det någon idé att slänga kanske 1000kr för en D0?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Faaaan säger jag bara.
Jag vill också ha en D0!
Men frågan är om det är värt att byta upp sig, vad tror ni man kan få för en lappad C0/C1?
Visserligen så tickar min på ganska bra, jag har den gående i 4ghz på 1,35v med HT på. Temp går nästan aldrig över 70C.
Vad tycker ni? Är det någon idé att slänga kanske 1000kr för en D0?

Med tanke på din klock med C0an är det absolut inte värt det imho.
Finns ju ingen garanti att D0an kommer vara bättre än så.
Hur mycket tjänade du på att lappa den? Idle och load?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zerophax
Faaaan säger jag bara.
Jag vill också ha en D0!
Men frågan är om det är värt att byta upp sig, vad tror ni man kan få för en lappad C0/C1?
Visserligen så tickar min på ganska bra, jag har den gående i 4ghz på 1,35v med HT på. Temp går nästan aldrig över 70C.
Vad tycker ni? Är det någon idé att slänga kanske 1000kr för en D0?

Om du har råd, ja. Behöver du inte chansen att få svalare CPU med lägre spänning vid samma OC så är nog din rätt fin ändå.
Du borde kunna få en bit över 2000kr för den iallafall, någon annan slipper ju lappa trots allt.

Sitter och pysslat lite med min D0'a nu. Verkar som det är något minnesrelaterat som gör att min Prolle gått så satans varmt. Fått ner den till 70 grader, kör BCLK 160 med 20 multipels (3,2GHz) och är just nu nere i 1,2V. Minnet har jag fått ställa ner maximalt i allt, får ca 960MHz, höjer jag så verkar skiten få problem att posta.
Lät datorn stå och tugga memtest över natten, hann med 8 pass och gick problemfritt med icke OC'ad CPU och minnen enligt spec, 1600MHz CL7, 1,65V.

Vad kan min två veckor gamla C0'a vara värd tro? Den söker nytt hem.

Permalänk
Medlem

Om ni nu sitter på en C0 och vill uppgradera för att kunna klocka högre så vänta ytterligare några veckor och köp en W3510 istället. Den verkar ju vara ytterligare något roligare att klocka.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Min D0a finns nu att hämtas ut på posten.
Tyvärr har jag inte möjlighet att testa den förens ikväll dock.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Min D0a finns nu att hämtas ut på posten.
Tyvärr har jag inte möjlighet att testa den förens ikväll dock.

Nice, tar ledigt imorrn då med andra ord?

Har lekt lite med min D0'a sen igår, fått ner värmen iaf och just nu håller jag på och kollar hur lågt jag kan sänka spänningen till CPU vid 3,2GHz. Är nere vid 1,05V nu! Tyvärr är det måndag och det uschliga jobbet krävde att man skulle dit, men ska försöka sänka lite mer ikväll samt ta fram lite CPU-Z verifiering om någon är intresserad av undervoltning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Nice, tar ledigt imorrn då med andra ord?

Har lekt lite med min D0'a sen igår, fått ner värmen iaf och just nu håller jag på och kollar hur lågt jag kan sänka spänningen till CPU vid 3,2GHz. Är nere vid 1,05V nu! Tyvärr är det måndag och det uschliga jobbet krävde att man skulle dit, men ska försöka sänka lite mer ikväll samt ta fram lite CPU-Z verifiering om någon är intresserad av undervoltning.

Okej, trevligt. Vad var spänningen orginal då?
Dom brukar vara kraftigt övervoltade från början har jag märkt, till och med min C0a gick att dra upp till 3,6 samtidigt som man kunde minska spänningen från 1,25v till 1,2v.

Sitter nu och tittar på en D0 batch 3851A262, någon som vet nåt om den?
Måste klippa gräsmattan före jag börjar pula med den dock, så blir nog en sen kväll.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, trevligt. Vad var spänningen orginal då?
Dom brukar vara kraftigt övervoltade från början har jag märkt, till och med min C0a gick att dra upp till 3,6 samtidigt som man kunde minska spänningen från 1,25v till 1,2v.

Sitter nu och tittar på en D0 batch 3851A262, någon som vet nåt om den?
Måste klippa gräsmattan före jag börjar pula med den dock, så blir nog en sen kväll.

Orginal verkar vara 1,2V. Min gamla E4300 gjorde en 50% OC på 1V, låg på 1,325V som standard. Så nog drar de i lite extra allt.

Vet inget om den batchen, min är en 3849A826.

Gräsmattan kan gott växa, sätt igång och klocka!

EDIT:

Kostade på mig att visa upp ett 30min LinX pass:

Ser okej ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Orginal verkar vara 1,2V. Min gamla E4300 gjorde en 50% OC på 1V, låg på 1,325V som standard. Så nog drar de i lite extra allt.

Vet inget om den batchen, min är en 3849A826.

Gräsmattan kan gott växa, sätt igång och klocka!

EDIT:

Kostade på mig att visa upp ett 30min LinX pass: http://img7.imageshack.us/img7/5066/97577324.th.png

Ser okej ut?

Ser grymt bra ut!

Har fått igång den nu men mitt nätagg har börjat tjuta?!?!?
Vad kan det bero på?
Blir riktigt rädd nu att den smäller snart eller nåt. :\
Det är ett Corsair HX620.

Skapade en tråd om problemet.
Inte kul, nu vågar jag nog inte dra upp den i 4ghz och starta linpack precis.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Ser grymt bra ut!

Har fått igång den nu men mitt nätagg har börjat tjuta?!?!?
Vad kan det bero på?
Blir riktigt rädd nu att den smäller snart eller nåt. :\
Det är ett Corsair HX620.

0,976V klarade den fyra pass i nu, 66 grader som högst på en kärna, har 27 grader i lägenheten.. går ner lite till då..

Hm, underligt, vad händer om du kopplar ur allt utom det absolut nödvändigaste?
Nätdelen bör ju räcka, den har fungerat bra innan alltså? All ström inkopplad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
0,976V klarade den fyra pass i nu, 66 grader som högst på en kärna, har 27 grader i lägenheten.. går ner lite till då..

Hm, underligt, vad händer om du kopplar ur allt utom det absolut nödvändigaste?
Nätdelen bör ju räcka, den har fungerat bra innan alltså? All ström inkopplad?

Gött!
Tack för tipset, verkar som hårddisken är boven i dramat.
Nu har jag den urkopplad och inget tjutande.
Kör den på 200*19 nu och 1,25v men kan inte starta OCCT den nojsar om att temp mapparna är på hårddisken.

Edit: Kopplade tillbaka hårddisken och nu är det inget ljud alls.
Ingen aning vad som var problemet men nu verkar det fungera iallafall.
Kör OCCT as we speak på 3,8ghz @ 1,25v.

Edit: Orka med 3,8ghz, hoppar direkt till 4ghz och börjar leka lite.

Edit2: Den ville inte riktigt på 1,25v så ökat till 1,275 nu.

Den går ju riktigt svalt iallafall, jämfört med C0an.
C0an landa på 77-79 på 3,8ghz @ 1,3v och 72-74 på 3,6ghz @ ~1,2v.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Gött!
Tack för tipset, verkar som hårddisken är boven i dramat.
Nu har jag den urkopplad och inget tjutande.
Kör den på 200*19 nu och 1,25v men kan inte starta OCCT den nojsar om att temp mapparna är på hårddisken.

Edit: Kopplade tillbaka hårddisken och nu är det inget ljud alls.
Ingen aning vad som var problemet men nu verkar det fungera iallafall.
Kör OCCT as we speak på 3,8ghz @ 1,25v.

Edit: Orka med 3,8ghz, hoppar direkt till 4ghz och börjar leka lite.

http://pici.se/thumbs/t_jiDpEELdv.gif

Edit2: Den ville inte riktigt på 1,25v så ökat till 1,275 nu.

http://pici.se/thumbs/t_DbJGNECFq.gif

Den går ju riktigt svalt iallafall, jämfört med C0an.
C0an landa på 77-79 på 3,8ghz @ 1,3v och 72-74 på 3,6ghz @ ~1,2v.

Underlig HDD du har. =P

Ser fint ut. Vågat testa stabiliteten med LinX ännu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Underlig HDD du har. =P

Ser fint ut. Vågat testa stabiliteten med LinX ännu?

Jo, ganska mysko faktiskt.
Nä vågar inte med linx, den brinner ju upp!

Edit: Hur länge kör du linx när du ska bestämma 24/7 klock?
Hur länge skulle occt 6h motsvara med linx? (Om man nu kan räkna så)

Edit2: Den vill inte riktigt bli stabil, faila efter 30min occt på både 1,275 och 1,2875.
Det som är lite konstigt var att på 1,2875 frös bilden och sen blev det svart bara, ingen bsod eller nåt.
Sen gick det inte att starta datorn på en bra stund, testade flera gånger att dra ur strömmen helt och låta den vila lite men fick ingen bild endå.
Men sen efter en stund gick det mitt i allt.
Testar på 1,3v nu.

Edit3: Jaha, vid 1,3v startade den om sig efter några minuter..
Ingen bsod eller nåt, bara omstart.
Det här blir bara konstigare och konstigare...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jo, ganska mysko faktiskt.
Nä vågar inte med linx, den brinner ju upp!

Edit: Hur länge kör du linx när du ska bestämma 24/7 klock?
Hur länge skulle occt 6h motsvara med linx? (Om man nu kan räkna så)

Edit2: Den vill inte riktigt bli stabil, faila efter 30min occt på både 1,275 och 1,2875.
Det som är lite konstigt var att på 1,2875 frös bilden och sen blev det svart bara, ingen bsod eller nåt.
Sen gick det inte att starta datorn på en bra stund, testade flera gånger att dra ur strömmen helt och låta den vila lite men fick ingen bild endå.
Men sen efter en stund gick det mitt i allt.
Testar på 1,3v nu.

Edit3: Jaha, vid 1,3v startade den om sig efter några minuter..
Ingen bsod eller nåt, bara omstart.
Det här blir bara konstigare och konstigare...

Fick ner min i sub-1V iaf, rätt nöjd.
Provar 4GHz igen nu, uppe i 3,8GHz @1,2V och klarar tre pass LinX iallafall. ska starta om och höja lite till nu. Men ja, 82 grader.. rätt okej ändå.

På min gamla Q6600 dator så gjorde jag slutgilitigt test på mellan 200 och 500 pass. Det med Intel Burn Test som jag körde då. 100% skulle den också klara vilket var ett kriterium, max 5 fel var dock acceptabelt vid 500 pass.

Med nuvarande kylning så är jag nöjd om den klarar 20 pass LinX iaf, väntar fortfarande på min Scythe Mugen II och nuvarande kylning är för ineffektiv.

Hade liknande problem själv, men så måste jag ha kommit åt något i söndags och vips började grejerna fungera.

Hur har du ställt in allting?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Fick ner min i sub-1V iaf, rätt nöjd.
Provar 4GHz igen nu, uppe i 3,8GHz @1,2V och klarar tre pass LinX iallafall. ska starta om och höja lite till nu. Men ja, 82 grader.. rätt okej ändå.

På min gamla Q6600 dator så gjorde jag slutgilitigt test på mellan 200 och 500 pass. Det med Intel Burn Test som jag körde då. 100% skulle den också klara vilket var ett kriterium, max 5 fel var dock acceptabelt vid 500 pass.

Med nuvarande kylning så är jag nöjd om den klarar 20 pass LinX iaf, väntar fortfarande på min Scythe Mugen II och nuvarande kylning är för ineffektiv.

Hade liknande problem själv, men så måste jag ha kommit åt något i söndags och vips började grejerna fungera.

Hur har du ställt in allting?

Okej, får se om jag går över till linx, men det blir nog när vattenkylningen kommer då.
under 1v på 3,2ghz är riktigt bra, hur är temperaturerna då?

Det är mycket märkligt allting nu.
När jag hade ändrat till 1,3v så startade datorn om sig efter någon minut occt, men på skoj så testade jag igen med exakt samma inställningar och då klarade den det 1 timme innan den startade om (fortfarande ingen bsod eller nåt).
Och nu senast kom det igen utan att ha kört occt eller något, hade sätt på en serie (24) och skulle starta om datorn och så blev det svart.
Ingen bild men fläktarna och hårddisken snurrar upp.
Försökte i ~10min starta och stänga av på strömbrytaren, testade även stänga av nätagget och dra ur strömmen men fungerade fortfarande inte.
Men sen mitt i allt startade den upp igen som om inget hade hänt.

Har du nån aning om vad detta kan bero på?
Ska flasha om bioset till senaste (har näst senaste) och se om det hjälper.
Tror dock inte det, då den endast skulle medföra förbättringar i Express gate.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, får se om jag går över till linx, men det blir nog när vattenkylningen kommer då.
under 1v på 3,2ghz är riktigt bra, hur är temperaturerna då?

Det är mycket märkligt allting nu.
När jag hade ändrat till 1,3v så startade datorn om sig efter någon minut occt, men på skoj så testade jag igen med exakt samma inställningar och då klarade den det 1 timme innan den startade om (fortfarande ingen bsod eller nåt).
Och nu senast kom det igen utan att ha kört occt eller något, hade sätt på en serie (24) och skulle starta om datorn och så blev det svart.
Ingen bild men fläktarna och hårddisken snurrar upp.
Försökte i ~10min starta och stänga av på strömbrytaren, testade även stänga av nätagget och dra ur strömmen men fungerade fortfarande inte.
Men sen mitt i allt startade den upp igen som om inget hade hänt.

Har du nån aning om vad detta kan bero på?
Ska flasha om bioset till senaste (har näst senaste) och se om det hjälper.
Tror dock inte det, då den endast skulle medföra förbättringar i Express gate.

Upp till dig vad du kör iaf, men LinX pressar verkligen hårt.

Temperaturerna är rätt okej, kring 65 grader som mest. Håller på och undervoltar från 3,6GHz och ser vad jag kan få ut. 4GHz ville inte allt hur jag än drog upp spänning för CPU, tror det är något annat som saknar kräm.

Lite värre det än mina problem, känner dock igen det med att det är stor skillnad på om systemet är stabilt eller inte, vad som går ena gången går inte alls nästa. Det är säkert något annat som bråkar med dig nu.

Vad har du ställt in CPU PLL och QPI spänningarna på? Hur ser det ut med QPI och de andra busshastigheterna? Minnesinställningar och timings?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Upp till dig vad du kör iaf, men LinX pressar verkligen hårt.

Temperaturerna är rätt okej, kring 65 grader som mest. Håller på och undervoltar från 3,6GHz och ser vad jag kan få ut. 4GHz ville inte allt hur jag än drog upp spänning för CPU, tror det är något annat som saknar kräm.

Lite värre det än mina problem, känner dock igen det med att det är stor skillnad på om systemet är stabilt eller inte, vad som går ena gången går inte alls nästa. Det är säkert något annat som bråkar med dig nu.

Vad har du ställt in CPU PLL och QPI spänningarna på? Hur ser det ut med QPI och de andra busshastigheterna? Minnesinställningar och timings?

4ghz verkar vara lite svårt att få stabilt, jo.
Jag har pll på 1,84 (testat 1,86 också) och QPI på samma som cpu voltage mao har jag testat 1,25-1,3.
Minnena kör jag på lägsta dvs 1200 och 8-8-8-24 2t timings, alla andra bussar på lägsta också.

Nu för 10min sedan frös allting i bios, på orginal inställningar dessutom!
Nånting är ju allvarligt fel, frågan är bara vad.
Jag har det senaste bioset som finns på asus hemsida, 0406.
Men dom har släppt ett till 0506 men kan inte hitta den nu. :S Men det var nog bara nya express gate misstänker jag.

Håller på testar lite på 211*19 @ 1,3v nu den har gått en kvart occt iallafall så vi får se vad det blir.

Edit: Klarat 1h nu, får se hur länge det håller.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fast bara ni får upp Ghz högt betyder det ej att de är effektiva.

Farsan och jag testade hans 965 Extreme på 4ghz och 4.2ghz med allt på. Båda var stabila med linx etc men i 3d Mark så fick han 4.2Ghz 7643poäng på cpu testet och med 4Ghz fick han 8231poäng trots de 200mhz lägre. (3d mark 06)

Fattar inte hur hans cpu kan få så mycket mer poäng än mitt I7 720.

Någon som kanske kan förklara.

Visa signatur

Här för att försöka hjälpa med det jag kan ^_^

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
4ghz verkar vara lite svårt att få stabilt, jo.
Jag har pll på 1,84 (testat 1,86 också) och QPI på samma som cpu voltage mao har jag testat 1,25-1,3.
Minnena kör jag på lägsta dvs 1200 och 8-8-8-24 2t timings, alla andra bussar på lägsta också.

Nu för 10min sedan frös allting i bios, på orginal inställningar dessutom!
Nånting är ju allvarligt fel, frågan är bara vad.
Jag har det senaste bioset som finns på asus hemsida, 0406.
Men dom har släppt ett till 0506 men kan inte hitta den nu. :S Men det var nog bara nya express gate misstänker jag.

Håller på testar lite på 211*19 @ 1,3v nu den har gått en kvart occt iallafall så vi får se vad det blir.

Edit: Klarat 1h nu, får se hur länge det håller.

Liknande inställningar som jag då.. kör min CPU PLL på 1,82V dock och CL7 timings med minnet.

Är du säker på att minnet går som det ska? Klarar de att köra memtest problemfritt? Underliga låsningar du har, speciellt oklockat!?

Går det bättre för dig om du använder multipel 19 eller 21? Provade lite innan jag somnade inatt och 21x191 gick 15min, 20x200 blev bsod så fort skiten lastades. Samma inställningar i övrigt. Kollat mobot och den ska klara en BCLK av 215 iallafall..

Hoppas du klarar mer än en timme nu, borde vara 3h nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafiel
Fast bara ni får upp Ghz högt betyder det ej att de är effektiva.

Farsan och jag testade hans 965 Extreme på 4ghz och 4.2ghz med allt på. Båda var stabila med linx etc men i 3d Mark så fick han 4.2Ghz 7643poäng på cpu testet och med 4Ghz fick han 8231poäng trots de 200mhz lägre. (3d mark 06)

Fattar inte hur hans cpu kan få så mycket mer poäng än mitt I7 720.

Någon som kanske kan förklara.

Men körde ni exakt samma inställningar? Samma komponenter? Sedan är väl ändå 3dmark06 rätt dålig att använda, 3dmark Vantage vore väl ändå bättre?

Något med EE-prollen bör ju självklart vara bättre men inte alltför mycket. Säkert någon inställning som gjorde att det skiljer sig.

Testa gärna om möjligt prollarna på samma system och samma inställningar eller åtminstonde så lika det går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Liknande inställningar som jag då.. kör min CPU PLL på 1,82V dock och CL7 timings med minnet.

Är du säker på att minnet går som det ska? Klarar de att köra memtest problemfritt? Underliga låsningar du har, speciellt oklockat!?

Går det bättre för dig om du använder multipel 19 eller 21? Provade lite innan jag somnade inatt och 21x191 gick 15min, 20x200 blev bsod så fort skiten lastades. Samma inställningar i övrigt. Kollat mobot och den ska klara en BCLK av 215 iallafall..

Hoppas du klarar mer än en timme nu, borde vara 3h nu.

Okej, en liten update.
Jag klarade 2h med 211*19 @ 1,3v sedan stängde jag av och ändrade tillbaka till 200*20 @ 1,3v.
Körde occt medans jag var borta en sväng och när jag kom tillbaka hade den kört i 3h 45min, så det är ju bra.
Så satt jag mig vid datorn och skulle skriva svar här och då frös den.
Fortfarande ingen bsod eller nåt bara att bilden blev konstig (artefakter eller vad mn ska kalla det).
Men jag börjar iallafall närma mig en någorlunda stabil klock vid 4ghz, testar på 1,3125v nu.
Det enda jag hade ändrat nu var föresten att ställa ner UCLK till 2400 istället för 3200, så kanske det är nordbryggan som vill ha lite mera kräm?

Men den beter sig fortfarande lite underligt, så jag undrar om allt är som det ska riktigt.

Nåja, får fortsätta testa bara.

PS. Har inte testat med 21x multi ännu, men med min C0a behövde den bra mycket mindre spänning för det.
Problemet är bara att den vill throttla ner till 20x multi ibland, står mer här.

Edit: Har börjat testa att höja minnena till 1600 nu, men fick error på någon core efter mindre än en minut gång på gång.
Testat höja NB, PLL, Qpi utan resultat, tills jag testade sätta minnenas spänning till 1,66 istället för 1,64 och nu har det funkat 5-10 min iallafall.

Kikade lite på denna guide och där står det följande:

Citat:

System hangs and remains hung it is almost 100% not a CPU but memory or possibly NB issue

Men kan inte förstå hur det kan vara minnena när jag kört dom på 1200mhz och 1,64v. :S

Edit2: Nu kom det error..

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Okej, efter lite närmare undersökning är minnena eller processorn slut.
Kör jag allt på orginal men minnena på 1600 och QPI på 1,35 (enligt XMP profilen) så får jag ett tjugotal fel under den första minuten memtest 86+.
Om inte skärmen slocknar före dvs, och om den gör det får jag inte på datorn på ~10-20 minuter.

Då är frågan om det är minneskontrollern i cpun eller minnena som är slut, för det funkade ju bra på förra C0 cpun.

Ska testa ett minne åt gången och om inte det funkar så testar jag byta tillbaka till C0an.

Riktigt tråkigt det här.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, efter lite närmare undersökning är minnena eller processorn slut.
Kör jag allt på orginal men minnena på 1600 och QPI på 1,35 (enligt XMP profilen) så får jag ett tjugotal fel under den första minuten memtest 86+.
Om inte skärmen slocknar före dvs, och om den gör det får jag inte på datorn på ~10-20 minuter.

Då är frågan om det är minneskontrollern i cpun eller minnena som är slut, för det funkade ju bra på förra C0 cpun.

Ska testa ett minne åt gången och om inte det funkar så testar jag byta tillbaka till C0an.

Riktigt tråkigt det här.

Edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vad händer om du låter allt köra på auto?

Hur högt har du kört CPU PLL på? Vid 1,9V så bränner man minneskontrollern tycker jag mig ha läst. Inga problem med fel minnestimings?

Har du C0 kvar att testa med samt andra minnen för felsökning?

Riktigt trist om det skulle vara D0'an som gått sönder. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad händer om du låter allt köra på auto?

Hur högt har du kört CPU PLL på? Vid 1,9V så bränner man minneskontrollern tycker jag mig ha läst. Inga problem med fel minnestimings?

Har du C0 kvar att testa med samt andra minnen för felsökning?

Riktigt trist om det skulle vara D0'an som gått sönder. =/

Nu har jag kört memtest86+ med allt på orginal i 6h utan problem.
Så problemet kommer endast när man höjer frekvenserna.

PLL har jag inte haft högre en 1,86 så det borde inte vara nån problem eftersom Intels "safe limit" ligger på 1,88.
Har på 8-8-8-24 timings precis som dom är speccade för men har även testat 9-9-9-25 utan framgång, dom klarade dock occt lite längre (nästan 2h, sen stängde jag av) men i memtest så failar dom direkt.

Ska testa sätta minnena i dom andra minnes slottarna nu, ska även testa ett åt gången.
Fungerar inte det ska jag byta tillbaka till C0an och se om det fortfarande fungerar.

Vi kan fortsätta diskussionerna i den här tråden om du har lust.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Nu har jag kört memtest86+ med allt på orginal i 6h utan problem.
Så problemet kommer endast när man höjer frekvenserna.

PLL har jag inte haft högre en 1,86 så det borde inte vara nån problem eftersom Intels "safe limit" ligger på 1,88.
Har på 8-8-8-24 timings precis som dom är speccade för men har även testat 9-9-9-25 utan framgång, dom klarade dock occt lite längre (nästan 2h, sen stängde jag av) men i memtest så failar dom direkt.

Ska testa sätta minnena i dom andra minnes slottarna nu, ska även testa ett åt gången.
Fungerar inte det ska jag byta tillbaka till C0an och se om det fortfarande fungerar.

Vi kan fortsätta diskussionerna i den här tråden om du har lust.

Vi fortsätter i länkad tråd, tror vi stulit denna länge nog.

Permalänk
Medlem

R.I.P Intel i7 920 D0

Började testa minnena var för sig, den första minnes stickan klarade memtest några minuter på 1600mhz.
Stängde av datorn och satte i nästa sticka, datorn startar upp någon sekund men sen dör den.
Så jag sätter i stickan som fungerade och startade upp, men samma sak. Fläktarna spinner till lite och sen slocknar det.
Fortsatt testa stickorna var för sig, alla stickor i oranga slottarna, alla stickor i svarta slottarna men samma sak.

Blev riktigt orolig att nu har jag gjort slut på något, så testade sätta tillbaka C0an och vips datorn startar hur bra som helst, med alla stickor i.
Startar upp memtest och inga problem där heller i 1600mhz 8-8-8-24.

Slutsats: i7an med D0 stepping låg på dödsbädden redan när jag fick den, och lite intensivt OCande gjorde att den begav sig vidare till himmelriket inom ett par dygn.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fan vad trist. Kan du få ny på RMA?

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Fan vad trist. Kan du få ny på RMA?

Har mailat och frågat. Men det måste man ju få? Eller?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Weeman

hur i helsike lyckas du o döda den ? inte ens jag som kört över 1,8v på min o den lever o inte ens nära dö heller ?

tror jag vet vad du har gjort man ska inte röra PLL voltage heller.. för det har inget med Bclk o göra om du nu trodde det
för nå högre bclk ska man bara röra pci-e från 100 upp till minst 120mhz

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Weeman

hur i helsike lyckas du o döda den ? inte ens jag som kört över 1,8v på min o den lever o inte ens nära dö heller ?

tror jag vet vad du har gjort man ska inte röra PLL voltage heller.. för det har inget med Bclk o göra om du nu trodde det
för nå högre bclk ska man bara röra pci-e från 100 upp till minst 120mhz

Nej det har inte med PLL att göra, har haft den på 1,84. Korta stunder på 1,86.
Min C0a ville iallafall ha en liten ökning av PLL för att vara stabil, den behövs väl för att hålla frekvenserna (qpi, uncore) stabila vid högre bclk.
Cpun var högst troligen defekt redan när jag fick den, så det är nog inget jag har gjort.
Fick frysningar och omstarter direkt när jag pluggat in den.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D