Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Infa
Ok grabbar kan ni inte göra en liten minilista på vilka som säkert har D0? har skummat igenom här men inte direkt sett nånting säkert o så

ha det gott.

jaså din sork är sugen nu på D0 :D:D om inte har www.mrpc.se d0 stepping när jag var inne o pratade med fadi hade han inne. eller hör du med alina.se

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
R.I.P Intel i7 920 D0

Började testa minnena var för sig, den första minnes stickan klarade memtest några minuter på 1600mhz.
Stängde av datorn och satte i nästa sticka, datorn startar upp någon sekund men sen dör den.
Så jag sätter i stickan som fungerade och startade upp, men samma sak. Fläktarna spinner till lite och sen slocknar det.
Fortsatt testa stickorna var för sig, alla stickor i oranga slottarna, alla stickor i svarta slottarna men samma sak.

Blev riktigt orolig att nu har jag gjort slut på något, så testade sätta tillbaka C0an och vips datorn startar hur bra som helst, med alla stickor i.
Startar upp memtest och inga problem där heller i 1600mhz 8-8-8-24.

Slutsats: i7an med D0 stepping låg på dödsbädden redan när jag fick den, och lite intensivt OCande gjorde att den begav sig vidare till himmelriket inom ett par dygn.

Update

Fick tillbaka cpun idag med meddelandet att den fungerar korrekt.
Så efter att ha monterat den drog jag upp BCLK till 200 och satte spänningarna till 1,325 på cpun och qpi.
Drog igång memtest och inga problem överhuvudtaget..
Satte sedan på OCCT och nu har den kört en timme och inga problem där heller.

Enda som har ändrat i mitt system är att Asus släppt ett nytt bios till P6T Deluxe v2, 0504.
Så tydligen har 0406 problem med D0 även fast det ska stödja det.

Nåja, huvudsaken är att det fungerar nu iallafall.
Måste dock ha nya fläktar till min Noctua kylare, mina Nexus verkar inte hålla måttet längre.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Grattis WeeMaan
Jag har fått hem alla mina komponenter nu.. Nu är det bara tiden att testa dom som saknas.. Men det kommer snart

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Grattis WeeMaan
Jag har fått hem alla mina komponenter nu.. Nu är det bara tiden att testa dom som saknas.. Men det kommer snart

Ett hett tips, använd inte 0406 bioset när du ska börja klocka.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Weeman skit i occt för det är gammal program kör LinX istället o bränn in o kolla stabilitet för det gör jag o fick min nu stabil på 4525mhz över 1 timme 18 min + även körde Wprime samtidigt

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Weeman skit i occt för det är gammal program kör LinX istället o bränn in o kolla stabilitet för det gör jag o fick min nu stabil på 4525mhz över 1 timme 18 min + även körde Wprime samtidigt

Cpun smälter ju om jag drar igång LinX.
Men när jag får nya vattenkylningen i sommar så blir det definitivt att gå över till det.
Kommer ha en xspc rx480 för att kyla bara cpun till en början.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jobu

jobba på nu vill se lite resultat

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Tror jag har kommit fram till min 24/7 klock tillsvidare nu, 200*20 HT on @ 1,33v (1,325 bios) får räcka tills jag får bättre kylning.
Ska passa på att lappa den nu medans jag har C0an kvar om nåt skulle gå snett.
Tänkte använda mig av 400, 600, 800, 1000 och 1500. Kanske hoppar över nån därimellan om det tar för länge. Sen bara dra den upp och ner.
Hur brukar ni göra, drar ni bara upp och ner eller håller ni på i cirklar, åttor osv?
Nån som har lappat sin i7 och kan bidra med lite resultat?

Kanske jag får ner tempen såpas mycket att jag kan ha den på 21*200, eventuellt byter jag mina Nexus mot Scythe GT 1450rpm.
Det lär nog funka under 1,37 iallafall (har det som gräns för min 24/7 på luft).

Edit: Har alla strömspar funktioner på, speedstep, C1E och C-State.
På min C0a vägrade den fungera i 4ghz med nån av ovanstående på, den fick bsod efter under 1h occt (Med HT av då).

Edit 2: Nu har den gått 8h, så den borde nog vara stabil.
Ska köra lite PCMark Vantag loop m.m för att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Kör min 920 d0a på 20x200 på 1,224v (1,23125v i bios). Har gått 1h i OCCT två gånger utan problem. 3h i crysis eller cod4 funkar också bra.

Load-temps på drygt 70°-75° och idle ca 40°-44°

Tror jag behöver testa lite mer. Ska inte dra några förhastade slutsatser, men än så länge ser det bra och stabilt ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutteen
Kör min 920 d0a på 20x200 på 1,224v (1,23125v i bios). Har gått 1h i OCCT två gånger utan problem. 3h i crysis eller cod4 funkar också bra.

Load-temps på drygt 70°-75° och idle ca 40°-44°

Tror jag behöver testa lite mer. Ska inte dra några förhastade slutsatser, men än så länge ser det bra och stabilt ut

Grymt, är det med HT på?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Grymt, är det med HT på?

Jajamensan, "enabled" står det i bios

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gutteen
Kör min 920 d0a på 20x200 på 1,224v (1,23125v i bios). Har gått 1h i OCCT två gånger utan problem. 3h i crysis eller cod4 funkar också bra.

Load-temps på drygt 70°-75° och idle ca 40°-44°

Tror jag behöver testa lite mer. Ska inte dra några förhastade slutsatser, men än så länge ser det bra och stabilt ut

Schyssta temperaturer! Har du båda fläktarna monterad på Noctuan? Vad kör du för chassikylning? Vid vilken rumstemp är detta?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Schyssta temperaturer! Har du båda fläktarna monterad på Noctuan? Vad kör du för chassikylning? Vid vilken rumstemp är detta?

Tackar!

Båda fläktarna är monterade på Noctuan och allt sitter i ett Antec Three Hundred med fläktar på alla möjliga ställen. Rumstemp är väl på typ 23°. Sen är tempmätningarna gjorda efter bara 1h i OCCT, plus att jag hade alla chassifläktar (antec tri-cool) på full sprutt.
Jumbojet på skrivbordet

Permalänk
Medlem

Kanske den nöjer sig med lite mindre än 1,33v t.o.m.

Edit: Jepp.

Börjat leka lite på 4,2ghz nu.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Angående temperaturer så hittade jag en läsvärd länk om varför det är så stor förvirring över vilken temp man ska köra i7 på:

http://www.pugetsystems.com/blog/2009/02/26/intel-core-i7-tem...

Kanske är självklart för er hardcore clockers men jag lärde mig en hel del.

Permalänk
Medlem

Najs länk där helt klart.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat ihop min rigg och flashat till senaste BIOS. Tror dock att blocket ar daligt monterat. BIOS visar en CPU temp pa ca 40 grader med nollade installningar. Speedfan verkar inte vara helt hundra och visar CPU temp pa drygt 30 grader medans karnorna ligger pa allt fran 12 till 20 grader. Forslag pa andra tempmonitorprogram?
Klockningsresultat kommer i sinom tid..

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

får väl anses som en helt ok överklockning inte lika bra som vissa som lyckats med 4ghz kring 1.2 vcore, men jaja, man får det man får ^^ kan säkert klocka högre med mer volt till allt, men kör nog på det här, sänkt i princip alla timings också på minnena med 1-4 steg beroende på inställning, så snabbt o fint är det.

Load i nyaste OCCT med large setting, hyperthreading på, maxar kring 70~, true ultra 120 extreme + scythe slipstream 1600rpm. Inte kört timtals för o kolla 100% stabilitet, blir väl nån dag här.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tRevz
http://pici.se/thumbs/t_NRZPQLbwE.gif

får väl anses som en helt ok överklockning inte lika bra som vissa som lyckats med 4ghz kring 1.2 vcore, men jaja, man får det man får ^^ kan säkert klocka högre med mer volt till allt, men kör nog på det här, sänkt i princip alla timings också på minnena med 1-4 steg beroende på inställning, så snabbt o fint är det.

Load i nyaste OCCT med large setting, hyperthreading på, maxar kring 70~, true ultra 120 extreme + scythe slipstream 1600rpm. Inte kört timtals för o kolla 100% stabilitet, blir väl nån dag här.

Kör small istället, large belastar mest minnena / qpi m.m.

Edit: Eller medium som är small blandat med large, där testar man det mesta.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBu
Nu har jag fixat ihop min rigg och flashat till senaste BIOS. Tror dock att blocket ar daligt monterat. BIOS visar en CPU temp pa ca 40 grader med nollade installningar. Speedfan verkar inte vara helt hundra och visar CPU temp pa drygt 30 grader medans karnorna ligger pa allt fran 12 till 20 grader. Forslag pa andra tempmonitorprogram?
Klockningsresultat kommer i sinom tid..

coretemp V realtemp kanske?

Permalänk
Medlem

Min P4a har fått agera försökskanin till min första lappning.
Måste ha något att öva lite på före jag ger mig på D0an imorgon.
Har dock märkt att det tar ju evigheter om man börjar på 400 och inte lägger nån tryck, så blir nog att inhandla 180 eller liknande imorgon.
Tänkte börja på 180 då och arbeta mig upp till 1000, över det är det väl ingen vits att gå?
Har kört med "wet" papper men utan vatten nu, men är det bättre att ta "dry" om man endå inte ska ha vatten på?

Edit: Kom att tänka på det, kanske P4orna har ett "tjockare" lager före man kommer ner till kopparn?
Att det var därför det tog ganska länge?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Jaha, lappade D0an nu.
Resultatet blev enanstående.... +4 grader.
Från 77 till 82.

Måste ha gjort nån grov tabbe nu..
Ska göra en remount imorn när ja får tid och se om det hjälper.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Jaha, lappade D0an nu.
Resultatet blev enanstående.... +4 grader.
Från 77 till 82.

Måste ha gjort nån grov tabbe nu..
Ska göra en remount imorn när ja får tid och se om det hjälper.

82-77= 5 så 5 grader inte 4

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Min P4a har fått agera försökskanin till min första lappning.
Måste ha något att öva lite på före jag ger mig på D0an imorgon.
Har dock märkt att det tar ju evigheter om man börjar på 400 och inte lägger nån tryck, så blir nog att inhandla 180 eller liknande imorgon.
Tänkte börja på 180 då och arbeta mig upp till 1000, över det är det väl ingen vits att gå?
Har kört med "wet" papper men utan vatten nu, men är det bättre att ta "dry" om man endå inte ska ha vatten på?

Edit: Kom att tänka på det, kanske P4orna har ett "tjockare" lager före man kommer ner till kopparn?
Att det var därför det tog ganska länge?

jag ska inte såga dig men det SKA ta tid att lappa en cpu, så sätt av en hel kväll ! så att börja med 180 papper är inte idealiskt, jag personligen börjar med 600 och att stanna vid 1000 papper är inte tillräckligt du ska upp i minst 2500 papper och masser av steg där i mellan men rita 8:or med rörelserna från 1800 pappret och uppåt , så många steg papper du hittar är viktigt, du hittar spegelglansen men det kan ta tid så köp några extra 2500 papper och glöm inte vara MYCKET lätt på handen - Att använda för snabba rörelser skapar också en risk för snedslipning eller rundslipning. Desutom är det inte säkert du behöver helt ner till kopparn över hela ytan man måste ha en linjal eller nåt exakt rakt att mäta med hela tiden så den ska bli 100 prosent rak det är det viktiga inte vilket matrial som syns, jag har en 920 som bara kopparn syns på mitten och i tre av hörnen ! sen finns videos på youtube som verkligen beskriver lappning på ett bra sätt och om du gjort en bra lappning kanske det förvärrar utan mot din kylare så du måste lappa den med. Jag gör alltid det om jag lappar en pcu och gissa hur många timmar det tog att lappa en TRUE......men titta här.
http://www.youtube.com/watch?v=sVXuZTuoEuE
http://www.youtube.com/watch?v=5L1s1-nXj0o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9CeYAFFxEIM&feature=related

SEN är det viktigt att förstå att man MÅSTE använda MYCKET LITEN MÄNGD kylpasta efter RIKTIG lappning av både cpu och kylare bara en ytterst liten dutt aldeles på mitten ! eftersom ytorna är nästan perfekta och har redan en mycket god kontakt när båda ytor är 100 % plan ända upp til spegelglans så för mycket kylpasta kan faktiskt resultera i isolation så det överförs mindre värme til kylaren, de är faktiskt mikrorepor man inte kan se med blotta ögat kylpastan ska fylla ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
jag ska inte såga dig men det SKA ta tid att lappa en cpu, så sätt av en hel kväll ! så att börja med 180 papper är inte idealiskt, jag personligen börjar med 600 och att stanna vid 1000 papper är inte tillräckligt du ska upp i minst 2500 papper och masser av steg där i mellan men rita 8:or med rörelserna från 1800 pappret och uppåt , så många steg papper du hittar är viktigt, du hittar spegelglansen men det kan ta tid så köp några extra 2500 papper och glöm inte vara MYCKET lätt på handen - Att använda för snabba rörelser skapar också en risk för snedslipning eller rundslipning. Desutom är det inte säkert du behöver helt ner till kopparn över hela ytan man måste ha en linjal eller nåt exakt rakt att mäta med hela tiden så den ska bli 100 prosent rak det är det viktiga inte vilket matrial som syns, jag har en 920 som bara kopparn syns på mitten och i tre av hörnen ! sen finns videos på youtube som verkligen beskriver lappning på ett bra sätt och om du gjort en bra lappning kanske det förvärrar utan mot din kylare så du måste lappa den med. Jag gör alltid det om jag lappar en pcu och gissa hur många timmar det tog att lappa en TRUE......men titta här.
http://www.youtube.com/watch?v=sVXuZTuoEuE
http://www.youtube.com/watch?v=5L1s1-nXj0o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9CeYAFFxEIM&feature=related

SEN är det viktigt att förstå att man MÅSTE använda MYCKET LITEN MÄNGD kylpasta efter RIKTIG lappning av både cpu och kylare bara en ytterst liten dutt aldeles på mitten ! eftersom ytorna är nästan perfekta och har redan en mycket god kontakt när båda ytor är 100 % plan ända upp til spegelglans så för mycket kylpasta kan faktiskt resultera i isolation så det överförs mindre värme til kylaren, de är faktiskt mikrorepor man inte kan se med blotta ögat kylpastan ska fylla ut.

Vi har tydligen skilda uppfattningar, vad jag läst mig till är allt över 1000 onödigt.
Det ger inte bättre temperaturer utan gör bara ytan glansigare.
Och åttor och liknande har jag också läst att inte är optimalt då det kan ta mera på kanterna.
Jag körde nu 180-360-600-1000-1500 och det tog 2-3 timmar, var lätt på handen och lät cpuns egna vikt sköta det.
Använde även mindre kylpasta än vanligt, mindre än ett okokt riskorn definitivt.
Ska öppna upp imorn och se hur det spridit sig.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Det är ju kontaktytan som är viktig, så ju mindre håligheter det är, desto bättre ledningsförmåga. Problemet är väl att kylarna för det mesta inte heller är direkt släta under som förstör stora delar av effekten. I övrigt så borde det teoretiskt ge mer att fixa en så blank yta som möjligt (dvs färre och mindre djupa håligheter).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

OK ! Jag har bara mina egna resultat att referera til, jag respekterar allas åsikter ! Men jag anser ju att det är logiskt att ju mer at materialen på båda ytor som har direkt kontakt ju mer konduktion av värme sker, detta är simpel fysik från skolan.... så varje liten repa hur liten den än må vara är en försämring i värmeledningsförmåga..... Men jag respekterar om ni vill köra med repiga ytor för all del....:-p som sagt jag refererar inte til någon annans erfarenhet bara min egen......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det är ju kontaktytan som är viktig, så ju mindre håligheter det är, desto bättre ledningsförmåga. Problemet är väl att kylarna för det mesta inte heller är direkt släta under som förstör stora delar av effekten. I övrigt så borde det teoretiskt ge mer att fixa en så blank yta som möjligt (dvs färre och mindre djupa håligheter).

Detta är helt min erfarenhet därför lappar jag mina kylare med då jag upplevd att kylare fått en sämre anläggning eftersom många är anpassade lite efter stock cpus bristfälliga yta och den bästa jämförelsen är nog TRUE eftersom den är blank redan som stock och man ser det direkt att den är anpassaad til en grovt konkav cpu.. och i7 är faktiskt inte så tokig som core2 til stor del i alla fall, men jag har bara fyra 1366 prollar att jämföra och 6 stk core2 775:or så mina erfarenheter ska kanske tas med en nypa salt...

Permalänk
Medlem

Det är som sagt självklart som du säger att desto mer man lappar desto mindre report desto blankare desto bättre ledningsförmåga. Medan weemaans åsikt är att när man kommit till en viss yta så kommer de nästkommande 4 timmarnas lappning att påverka ytan så pass lite att det inte är mätbart med de temperaturgivare som används.

Även du har ju vid något tillfälle nöjt dig för att mer jobb inte lönar sig. Men skulle du köra på med tidningspapper 10 timmar till kanske du kans sänka med 0.00001 grad.

Draget till extremer då

Det intressanta är väl helt enkelt var man själv väljer att sätta gränsen. Vissa är mer praktiska med sin tid medan andra är ute efter total perfektion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikL
Det är som sagt självklart som du säger att desto mer man lappar desto mindre report desto blankare desto bättre ledningsförmåga. Medan weemaans åsikt är att när man kommit till en viss yta så kommer de nästkommande 4 timmarnas lappning att påverka ytan så pass lite att det inte är mätbart med de temperaturgivare som används.

Även du har ju vid något tillfälle nöjt dig för att mer jobb inte lönar sig. Men skulle du köra på med tidningspapper 10 timmar till kanske du kans sänka med 0.00001 grad.

Draget till extremer då

Det intressanta är väl helt enkelt var man själv väljer att sätta gränsen. Vissa är mer praktiska med sin tid medan andra är ute efter total perfektion.

som statuerat tidigare rekomenderade jag minimum 2500 papper til sist, och lämnar öppning för högre grit värden på papper då det faktiskt fins uppemot 4000 men som jag också statuerat det är min erfarenhet att det är vad som ger för MIG acceptabla värden på tempsänkning.... och ja jag har provat mig fram til 2800 papper och det har varit olönsamt arbete, men för mig har en tempsänkning på 1-2 grader betydelse så för mig har 2500 papper visat sig vara brytningspunkten. Men när det är sagt så har papper mellan 1200-2000 inga nämnvärda tempsänkningar för MIG. Men mellan 1000-2500 har för mig en ungefärlig sänkning på 5-8 grader och med benchklokkningar (inte 24/7) klokkningar har detta betydelse för mig då mina core2 prollar värmenyper vid ungefär 90-92 grader och mina 1366 prollar värmenyper vid 100-103 grader. Och jag förutsätter att överklockning är orsaken til att man lappar alls, för stock hastigheter på cpu kan man få acceptabla temperaturer med många eftermarknadskylare utan att lappa nånting alls.