Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk

Det som är den stora tabben är att, även om vi självklart försökte utnyttja ett kryphål, så har informationen från elgigantens hemsida varit extremt missvisande.

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Det låter alldeles för konstigt att man skulle ta bort rabatten för att man säger upp abonnemanget. Vart står detta någonstans att man inte skulle få rabatten?

Om det nu är så är inte sett en dold bindningstid?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiegfriedT:

Jag har pratat med 2 olika på Telenors kundtjänst och fått exakt samma besked.

Men...jag var också inne i en telenorbutik och hörde mig för. De som sades var att det är rabatten på abonnemanget som försvinner. Nu är det ju inte det man är ute efter utan rabatten på telefonen, vilket de personerna jag pratade med iallafall sa inte skulle påverkas vid en uppsägning av av abonnemanget...alltså...priset på luren blir vad som står på Elgigantenssida plus eventuellt en månadsavgift för abononmang och uppstartsgrejen på 250 spänn....fortfarande äckliga billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trilsk:

Men...jag var också inne i en telenorbutik och hörde mig för. De som sades var att det är rabatten på abonnemanget som försvinner. Nu är det ju inte det man är ute efter utan rabatten på telefonen, vilket de personerna jag pratade med iallafall sa inte skulle påverkas vid en uppsägning av av abonnemanget...alltså...priset på luren blir vad som står på Elgigantenssida plus eventuellt en månadsavgift för abononmang och uppstartsgrejen på 250 spänn....fortfarande äckliga billigt.

Det skulle ju vara grymt men antar att vi inte får ett ordentligt svar förrän måndag när vi kan nå både elgiganten och telenor över telefon. Kundtjänsten på nätet verkar mena att det är mobilpriset som påverkas. Dessutom finns ingen rabatt på abonnemanget, står 269 kr mån vilket är deras vanliga pris. 269 är väldigt mycket för 8 gb, men det verkar som man kommer kunna ändra abonnemang till telenors andra under dessa 24 månader, så förhoppningsvis kommer det något billigt (Vet tyvärr ej varför det skulle hända men men)

Permalänk
Medlem

Originalpris på abonnemanget är ju 269kr/mån, så den har ingen rabatt enligt produktsidan. Det låter ju som att Elgiganten av misstag har placerat rabatten på delbetalningen av telefonen istället för abonnemangskostnaden.

Permalänk
Medlem

Har själv beställt en P30 Pro och en vän till mig en iPhone SE - Bägge online.

Var dock i butik och snackade med en vän som jobbar på telefonavdelningen. Han bekräftade och läste igenom det han kunde se.

Minst totalkostnad är det som de facto står på hemsidan. Finns ingen bindning överhuvudtaget.

Detta fenomenen är heller inget nytt. Tidigare kampanjer har utnyttjats på Tele2.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Skrivet av Entash:

Tror det är så: 80x24 = 1920. 251 startavgift.
Totalt: 2171 kr.

Sen säger man upp abonnemanget direkt då dem inte har någon bindningstid.

Har du beställt den?
Sade du upp abonnemanget? Inget de tyckte var konstigt eller gick det bra att säga upp det iallafall?
Går i tankarna att köpa en själv därför

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Originalpris på abonnemanget är ju 269kr/mån, så den har ingen rabatt enligt produktsidan. Det låter ju som att Elgiganten av misstag har placerat rabatten på delbetalningen av telefonen istället för abonnemangskostnaden.

Det kan nog stämma faktiskt, dem har ju gjort flera fel kolla t.ex:

Abonnemanget kostar ju knappast 1920 kr, 80 kr/mån, det är ju mobilen som ska göra det. Dessutom står det lite längre ner "Spara 210kr/mån!" men vid bilden står de "170kr/mån". Nä Elgiganten har aldrig varit särskilt begåvade med saker, särskilt digitalt. Tänk bara på deras black friday kö som var hemsk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Originalpris på abonnemanget är ju 269kr/mån, så den har ingen rabatt enligt produktsidan. Det låter ju som att Elgiganten av misstag har placerat rabatten på delbetalningen av telefonen istället för abonnemangskostnaden.

Det är väl ganska solklart att rabatten på P30 Pro + Telenor 8GB sker på abonnemanget. Sen om Telenor redovisar det så eller inte på fakturan spelar mindre roll, har du något annat abonnemang från Telenor än 8 GB så får du inte samma rabatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Har du beställt den?
Sade du upp abonnemanget? Inget de tyckte var konstigt eller gick det bra att säga upp det iallafall?
Går i tankarna att köpa en själv därför

Ingen vet faktiskt vad som kommer hända. Telenor menar att om man säger upp måste man betala hela mobilen. Tror främst på skrivfel av elgiganten. Jag köpte men skulle nog inte göra det just nu, de kommer nog bara makulera då väldigt många köpt vid det här laget.

Skrivet av Petterk:

Det är väl ganska solklart att rabatten på P30 Pro + Telenor 8GB sker på abonnemanget. Sen om Telenor redovisar det så eller inte på fakturan spelar mindre roll, har du något annat abonnemang från Telenor än 8 GB så får du inte samma rabatt.

Problemet är ju att det redovisas som tvärtom:

Permalänk
Skrivet av Entash:

Ingen vet faktiskt vad som kommer hända. Telenor menar att om man säger upp måste man betala hela mobilen. Tror främst på skrivfel av elgiganten. Jag köpte men skulle nog inte göra det just nu, de kommer nog bara makulera då väldigt många köpt vid det här laget.

Men har du hävt då ditt köp eller inväntar du svar från kundtjänst?
Jag tänkte mig att inskaffa denna och sen kombinera det med ett abonnemang från Hallon eller Vimla

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Men har du hävt då ditt köp eller inväntar du svar från kundtjänst?
Jag tänkte mig att inskaffa denna och sen kombinera det med ett abonnemang från Hallon eller Vimla

Kan ej hävas ännu då numret där man gör detta bara är öppet på vardagar. Dessutom ska man försöka få hem mobilen och all information innan man säger upp det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Ingen vet faktiskt vad som kommer hända. Telenor menar att om man säger upp måste man betala hela mobilen. Tror främst på skrivfel av elgiganten. Jag köpte men skulle nog inte göra det just nu, de kommer nog bara makulera då väldigt många köpt vid det här laget.

Skulle nog säga att det redovisas som tvärt om, ser ut som rabatten dras från mobilen, inte abonnemanget:

https://i.imgur.com/BtFsxbS.png

Det är väl ändå ganska klart att Telenor rabatterar sin tjänst. Telefonen får de betala för i vilket fall som helst. Har inte kommenterat hur det ser ut på Elgigantens hemsida.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Kan ej hävas ännu då numret där man gör detta bara är öppet på vardagar. Dessutom ska man försöka få hem mobilen och all information innan man säger upp det.

Men det står på hemsidan att det är 24 mån bindningstid på abonnemanget.... ? så man är bunden hos Telenor i 24 mån och inte kan göra ngt än att betala om man inte väljer att avsluta det hela inom 14-dagar givetvis.

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Kan ej hävas ännu då numret där man gör detta bara är öppet på vardagar. Dessutom ska man försöka få hem mobilen och all information innan man säger upp det.

Det är väl bara att avbeställa på måndag 08:30?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Men det står på hemsidan att det är 24 mån bindningstid på abonnemanget.... ? så man är bunden hos Telenor i 24 mån och inte kan göra ngt än att betala om man inte väljer att avsluta det hela inom 14-dagar givetvis.

Elgiganten har skrivit väldigt dåligt, Telenor har ingen bindningstid längre. Dem har själva sagt nu att man kan avsluta bara att det kommer en slutfaktura på själva telefonen.

Skrivet av Petterk:

Det är väl bara att avbeställa på måndag 08:30?

Vet ej, hittar faktiskt inget i köpvillkoren om att avbeställa. Det enda jag hittar är att man kan använda sig av ångerrätten när man tagit emot telefonen.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad som händer
Vad Telenor gör för slutfaktura på de som avslutar.

Lite sugen själv, men inget behov av att gå tillbaka till Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Det låter alldeles för konstigt att man skulle ta bort rabatten för att man säger upp abonnemanget. Vart står detta någonstans att man inte skulle få rabatten?

Om det nu är så är inte sett en dold bindningstid?

Står och står? Jag har pratat med Kundtjänsten som säger att om man avslutar abonnemanget så får man en slutfaktura på telefonen. Och därmed blir av med rabatten, alltså 80kr+170kr*24mån

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Står och står? Jag har pratat med Kundtjänsten som säger att om man avslutar abonnemanget så får man en slutfaktura på telefonen. Och därmed blir av med rabatten, alltså 80kr+170kr*24mån

Detta är något säljaren måste kommunicera innan köp. Det går inte att komma efteråt med tillägg - om inte kunden accepterar dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Detta är något säljaren måste kommunicera innan köp. Det går inte att komma efteråt med tillägg - om inte kunden accepterar dessa.

Precis sådär tänker jag också. Man kan ju inte ta bort något i efterhand om man inte avtalat det.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Kanske har besvarats tidigare, men kan jag åberopa ångerrätten på 14 dagar om det visar sig att detta inte går att utnyttja? Det bör logiskt sätt inte vara något problem? Väldigt spridda skurar på vad vissa "vänner som arbetar i telefonbutiker" och kundtjänsten säger.

Permalänk
Inaktiv

Kommer säkert bli bra många negativa omdömen på Prisjakt eller dylikt under nästa vecka om detta inte sköts fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Welen:

Står och står? Jag har pratat med Kundtjänsten som säger att om man avslutar abonnemanget så får man en slutfaktura på telefonen. Och därmed blir av med rabatten, alltså 80kr+170kr*24mån

Står och står? Det är klart att det är det som står som gäller, annars vet man ju aldrig vad som är avtalat.

"Jag har pratat med Kundtjänsten som säger att om man avslutar abonnemanget så måste man äta en chokladboll med träslev medan man står på händerna på stora torget i Jönköping".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Kanske har besvarats tidigare, men kan jag åberopa ångerrätten på 14 dagar om det visar sig att detta inte går att utnyttja? Det bör logiskt sätt inte vara något problem? Väldigt spridda skurar på vad vissa "vänner som arbetar i telefonbutiker" och kundtjänsten säger.

Ja, naturligtvis. Ångerrätt enligt Distansköplagen går inte att avtala bort.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, naturligtvis. Ångerrätt enligt Distansköplagen går inte att avtala bort.

Tack. Nu beställde jag en Iphone SE men fick orderbekräftelsen och där står det Huawei P30. Jävla skit. Kan heller inte avbryta köpet då det inte finns några "mänskliga kollegor" just nu. Skumt!

Tillägg: Måste varit någon cache från tidigare som legat kvar i kundvagnen i telefonen som gjorde att det blev Huawei P30, även fast det stod Iphone. Jag provade att göra en ny fräsch beställning från datorn och fick då en Iphone SE i orderbekräftelsen. Gick även att göra ytterligare en beställning då alltså. Nu återstår det att höra av sig till Elgiganten på måndag och makulera P30'an.

Tillägg
Permalänk

Är det någon som köpte P30 Pro i butik idag som kan visa vad det stod på papperna? Tänker det borde stå på papperna man skriver under om kostnaderna för mobilen respektive abonnemanget och lägger de rabatten på telefonen istället för abonnemanget så kan de inte säga något om man sedan säger upp abonnemanget?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kommer säkert bli bra många negativa omdömen på Prisjakt eller dylikt under nästa vecka om detta inte sköts fint.

Som kommer tas bort direkt om det blir spam om samma sak.

Ang avtalet, så står det ju faktiskt inget om uppsägning. Det är ju telenor som sköter det.
Enda elgiganten har fel på är sitt totala pris, som dom kan hänvisa till tryckfel om dom önskar det.

Om nu telenor inte godtar priset som elgiganten skrivit.

Permalänk
Medlem

Står på sidan

2171 Minsta totalkostnad 24 mån gäller ju abonnemanget. Samma som står om man trycker INFO bredvid Telenor 8 gb.

Sedan när man går till kassan står månadskostnaden man binder sig till, visst man kan nog säga upp abonnemanget men det är då et avtalsbrott mot Telenor och de kommer mest troligt kräva betalning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Som kommer tas bort direkt om det blir spam om samma sak.

Ang avtalet, så står det ju faktiskt inget om uppsägning. Det är ju telenor som sköter det.
Enda elgiganten har fel på är sitt totala pris, som dom kan hänvisa till tryckfel om dom önskar det.

Om nu telenor inte godtar priset som elgiganten skrivit.

Alltså har Elgiganten gjort fel får du reklamera till Elgiganten. Telenor kommer inte stå för vad ÅF gör, inte på kunder som ändå ska lämna Telenor åtminstone.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

Som kommer tas bort direkt om det blir spam om samma sak.

Ang avtalet, så står det ju faktiskt inget om uppsägning. Det är ju telenor som sköter det.
Enda elgiganten har fel på är sitt totala pris, som dom kan hänvisa till tryckfel om dom önskar det.

Om nu telenor inte godtar priset som elgiganten skrivit.

@Nivity

Sant, vi är 3 i hushållet som beställt.