Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Det är jag helt med på, och därav kommer Telenor antingen få acceptera 2171:- som Elgiganten sagt till mig som slutkund. Alternativt att Elgiganten drar tillbaka ordern och hänvisar till felskrivning i deras villkor, och skickar mig en fraktsedel med gratis returfrakt och makulerar abonnemanget. Alternativt att Elgiganten tar smällen och betalar mellanskillnad till Telenor. Mig som slutkund kommer det inte påverka mer än att jag kanske inte får köpa för det priset.

Juridiskt sett har inte Telenor med saken att göra. Du som konsument kan inte reklamera till Telenor när du köper via ÅF. Telenor kommer inte ha några uppgifter från Elgiganten om att det ska kosta 2171 kr, för så kommer det inte stå på ordrarna de skickar till Telenor.

Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vart du hittar det "faktiska avtalet" som uppenbarligen är helt annorlunda än det avtal som jag och Elgiganten har ingått?

Du bör få en faktiskt orderbekräftelse eller får fråga Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Såhär ser mitt avtal ut som jag har ingått.

Du har alltså ingått ett avtal som inkluderar ett abonnemang på 24 månader. Du väljer sedan att bryta detta avtal genom att avsluta abonnemanget i förtid och blir därmed skyldig att betala för telefonen, i enlighet med Telenors villkor som klistrats in tidigare i tråden.

Ja, Elgiganten borde länka även Telenors villkor direkt från ordersidan.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Juridiskt sett har inte Telenor med saken att göra. Du som konsument kan inte reklamera till Telenor när du köper via ÅF. Telenor kommer inte ha några uppgifter från Elgiganten om att det ska kosta 2171 kr, för så kommer det inte stå på ordrarna de skickar till Telenor.

Okej, jag förstår. Men det faktiska avtalet som jag har ingått med Elgiganten, där det står att priset 2171:- inte gäller, vart finns det?

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/GOMh8ta ser mitt avtal ut från butik.

Enligt det avtal, och telenor, ska det kosta 150krx23 + 349kr för första månaden för uppsägning av abonnemanget och att köpa loss telefonen.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

https://imgur.com/a/GOMh8ta ser mitt avtal ut från butik.

Enligt det avtal, och telenor, ska det kosta 150krx23 + 349kr för första månaden för uppsägning av abonnemanget och att köpa loss telefonen.

Så uppfattar jag också det hela! Står det något om minsta totalsumma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

https://imgur.com/a/GOMh8ta ser mitt avtal ut från butik.

Enligt det avtal, och telenor, ska det kosta 150krx23 + 364kr för första månaden för uppsägning av abonnemanget och att köpa loss telefonen.

Perfekt, tydligare än så kan det inte bli. Då är bara frågan om man skall slå till på en P30 Pro för ~3800:-

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Du har alltså ingått ett avtal som inkluderar ett abonnemang på 24 månader. Du väljer sedan att bryta detta avtal genom att avsluta abonnemanget i förtid och blir därmed skyldig att betala för telefonen, i enlighet med Telenors villkor som klistrats in tidigare i tråden.

Ja, Elgiganten borde länka även Telenors villkor direkt från ordersidan.

Syftar du på villkoret där det står att Telenor får ta ut
"fasta avgifter för resterande del av bindningstiden samt en avgift för värdet på terminal, digital mottagare eller annan utrustning, vilken bestäms baserat på bl.a. kvarvarande betalningar för utrustningen"

Eftersom det inte finns någon bindningstid så blir den resterande delen av bindningstiden 0kr. Avgiften för terminalen bestäms efter kvarvarande betalningar för utrustningen. Vilket är 80x24kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Så uppfattar jag också det hela!

Det var vad telenors kundtjänst sa via chatten iaf, visserligen inte ~2.2k men under 4k är inte dåligt pris heller.

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

https://imgur.com/a/GOMh8ta ser mitt avtal ut från butik.

Enligt det avtal, och telenor, ska det kosta 150krx23 + 349kr för första månaden för uppsägning av abonnemanget och att köpa loss telefonen.

Problemet med tråden är att de försöker få telefonen för 80 * 23 + 349 + 251.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Problemet med tråden är att de försöker få telefonen för 80 * 23 + 349 + 251.

Om man köper den via nätet så är det priset som gäller ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Om man köper den via nätet så är det priset som gäller ja

Fast det kommer inte stå så i Telenors system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast det kommer inte stå så i Telenors system.

Nej, men då får dom ändra i systemet. Men jag avslutar denna diskussion nu, vi kommer inte längre. Jag anser och tror att Elgiganten och Telenor kommer följa Konsumentverket och Sveriges lagar och regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Nej, men då får dom ändra i systemet. Men jag avslutar denna diskussion nu, vi kommer inte längre. Jag anser och tror att Elgiganten och Telenor kommer följa Konsumentverket och Sveriges lagar och regler.

Dessa lagar och regler säger att Elgiganten inte är tvungna att leverera en vara till ett uppenbart felaktigt pris.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Dessa lagar och regler säger att Elgiganten inte är tvungna att leverera en vara till ett uppenbart felaktigt pris.

Precis, dom har i sina villkor en kolumn för felskrivning, och kan därmed avbryta/makulera ordern. Men skickar dom ut telefon/avtal med en minsta totalsumma på 2171:- är det också det vi slutkunder får betala. Men du har rätt, dom är inte tvungna att leverera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Nej, men då får dom ändra i systemet. Men jag avslutar denna diskussion nu, vi kommer inte längre. Jag anser och tror att Elgiganten och Telenor kommer följa Konsumentverket och Sveriges lagar och regler.

Alltså gör Elgiganten fel så är det till Elgiganten du får vända dig. Någon annan behöver inte stå för deras misstag.

Du ingår i avtal med Telenor via Elgiganten och det är upp till dig att ångra köpet om du upptäcker villkor du inte kan gå med på. Det är inte ensidigt vad som står på Elgigantens hemsida du accepterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Dessa lagar och regler säger att Elgiganten inte är tvungna att leverera en vara till ett uppenbart felaktigt pris.

Stämmer, har hävdat det hela tiden. Vill de inte leverera varan till det priset måste de annullera ordrarna. Problemet med annullering är att de inte vet vilka som faktiskt tänker behålla abonnemanget och inte. Det enda som inte är tillåtet är att skriva något annat än det som är avtalat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså gör Elgiganten fel så är det till Elgiganten du får vända dig. Någon annan behöver inte stå för deras misstag.

Du ingår i avtal med Telenor via Elgiganten och det är upp till dig att ångra köpet om du upptäcker villkor du inte kan gå med på. Det är inte ensidigt vad som står på Elgigantens hemsida du accepterar.

Det ska inte vara upp till konsumenten att "upptäcka" villkor i efterhand som inte redogjordes för vid köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Stämmer, har hävdat det hela tiden. Vill de inte leverera varan till det priset måste de annullera ordrarna. Problemet med annullering är att de inte vet vilka som faktiskt tänker behålla abonnemanget och inte. Det enda som inte är tillåtet är att skriva något annat än det som är avtalat.

Elgiganten har inte rätt att plocka bort din order hur som helst. Det finns fortfarande en chans att man kan vinna ett sånt här ärende om man tar det vidare till ARN.

Priset måste vara uppenbart felaktigt för att Elgiganten ska kunna häva köpet, men jag tror att många kunder inte tycker att ett pris på 2200 kan räknas som uppenbart fel, dessutom marknadsförs det väldigt tydligt på Elgigantens hemsida att dom har en stor påskrea just nu.

Så nej det är inte glasklart hur ett sånt här ärende hade slutat om man tagit det vidare till ARN.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Det ska inte vara upp till konsumenten att "upptäcka" villkor i efterhand som inte redogjordes för vid köpet.

Nej, men det är inte Telenors fel att ÅF gör fel. Telenor har ingen skyldighet att stå för något enligt KöpL eller KKöpL. Du vill nog inte få en faktura på nästan 7k eller nästan 4k från Telenor och sen bråka med Elgiganten om det hela, så nog får du ta eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Vill de inte leverera varan till det priset måste de annullera ordrarna. Problemet med annullering är att de inte vet vilka som faktiskt tänker behålla abonnemanget och inte. Det enda som inte är tillåtet är att skriva något annat än det som är avtalat.

De abonnemangsavtal som kommer ingås kommer rimligtvis tydligt ange att månadskostnaden för telefonen är 150:- med en rabatt á 70:-/månad så länge abonnemanget löper, upp till 24 månader. Elgiganten behöver därmed inte annulera några ordrar eftersom de inte kommer skickas innan abonnemangsavtalet godkänns av kund.
Kvarstår är då de felaktiga uppgifterna på EGs sida, som de svårligen kommer kunna hållas ansvariga att efterleva.

Skrivet av MrNubcake:

Det ska inte vara upp till konsumenten att "upptäcka" villkor i efterhand som inte redogjordes för vid köpet.

Eftersom konsumenten avser bryta avtalet är det nog rimligt att konsumenten också förväntas undersöka konsekvenserna av detta avtalsbrott.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

De abonnemangsavtal som kommer ingås kommer rimligtvis tydligt ange att månadskostnaden för telefonen är 150:- med en rabatt á 70:-/månad så länge abonnemanget löper, upp till 24 månader. Elgiganten behöver därmed inte annulera några ordrar eftersom de inte kommer skickas innan abonnemangsavtalet godkänns av kund.
Kvarstår är då de felaktiga uppgifterna på EGs sida, som de svårligen kommer kunna hållas ansvariga att efterleva.

Eftersom konsumenten avser bryta avtalet är det nog rimligt att konsumenten också förväntas undersöka konsekvenserna av detta avtalsbrott.

Eh nej... Det är inte så svensk konsumentköplag fungerar. Utannonserar du ett pris får du antingen stå för det eller hävda uppenbart prisfel och annullera beställningen. Du kommer inte undan med fejkade lockpriser bara för att du agerar återförsäljare åt en tredjepart.

Sen kommer telenor troligen att skicka en slutfaktura på det egentligen tänkta beloppet, vilket torde landa på strax under 4k. Men du har ju som konsument full rätt att bestrida fakturan under tiden som du löser problemet med återförsäljaren.

P.S. Jag har jobbat med några såna här case hos en av landets största ÅF. Det har aldrig slutat med att kunder fått en vara levererad och sen tvingats betala det egentligen tilltänkta priset...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Elgiganten har inte rätt att plocka bort din order hur som helst. Det finns fortfarande en chans att man kan vinna ett sånt här ärende om man tar det vidare till ARN.

Priset måste vara uppenbart felaktigt för att Elgiganten ska kunna häva köpet, men jag tror att många kunder inte tycker att ett pris på 2200 kan räknas som uppenbart fel, dessutom marknadsförs det väldigt tydligt på Elgigantens hemsida att dom har en stor påskrea just nu.

Så nej det är inte glasklart hur ett sånt här ärende hade slutat om man tagit det vidare till ARN.

Vågar påstå att ca. 2/3 rabatt är uppenbart felaktigt pris (jfr. med 32 § AvtL). Elgiganten hade troligtvis "vunnit" detta case hos ARN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, men det är inte Telenors fel att ÅF gör fel. Telenor har ingen skyldighet att stå för något enligt KöpL eller KKöpL. Du vill nog inte få en faktura på nästan 7k eller nästan 4k från Telenor och sen bråka med Elgiganten om det hela, så nog får du ta eget ansvar.

Det är dock Telenors fel om man ändrar det som Elgiganten och kund redan har avtalats om.

Skrivet av twit:

De abonnemangsavtal som kommer ingås kommer rimligtvis tydligt ange att månadskostnaden för telefonen är 150:- med en rabatt á 70:-/månad så länge abonnemanget löper, upp till 24 månader. Elgiganten behöver därmed inte annulera några ordrar eftersom de inte kommer skickas innan abonnemangsavtalet godkänns av kund.
Kvarstår är då de felaktiga uppgifterna på EGs sida, som de svårligen kommer kunna hållas ansvariga att efterleva.

Eftersom konsumenten avser bryta avtalet är det nog rimligt att konsumenten också förväntas undersöka konsekvenserna av detta avtalsbrott.

Beror ju lite på hur det kommer gå till. Är det så att kunden får godkänna avtalet en gång till, fast hos Telenor där avtalet är annorlunda så kan det vara så att Elgiganten inte behöver annullera några ordar eftersom Telenor de facto frågar om kunden godkänner förändringarna. Går beställningen igenom per automatik så måste Telenor följa det det avtal som redan finns.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Bunz: Frågan här är nog också vem som står för de ytterligare 140 krs-rabatten/prissänkningen. Telefonen kostar 290 kr/mån om du beställer den från Telenor. Elgiganten visar det också som att du sparar 210 kr/mån. Besparingen redovisas alltså mot Telenors pris på telefonen om 6960 kr, inte Elgigantens 7990 kr. Rabatter måste redovisas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är dock Telenors fel om man ändrar det som Elgiganten och kund redan har avtalats om.

Det är Elgiganten som redovisar annorlunda på hemsidan och mot Telenor. Inte Telenor som ändrar något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är Elgiganten som redovisar annorlunda på hemsidan och mot Telenor. Inte Telenor som ändrar något.

Men då är ju "problemet" mellan Telenor och Elgiganten, och så får de lösa detta genom sina avtal mellan varandra. Inte något som konsumenten ska behöva blanda sig i.

Permalänk
Medlem

De som förbokar en iPhone SE kommer inte få en orderbekräftelse eller avtal skickat till Telenor som säger att telefonen kostar mindre än 5520 kr. Där är allt inlagt som månadsrabatt på abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Men då är ju "problemet" mellan Telenor och Elgiganten, och så får de lösa detta genom sina avtal mellan varandra. Inte något som konsumenten ska behöva blanda sig i.

Nej, det får konsument lösa mellan sig och Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Eh nej... Det är inte så svensk konsumentköplag fungerar. Utannonserar du ett pris får du antingen stå för det eller hävda uppenbart prisfel och annullera beställningen. Du kommer inte undan med fejkade lockpriser bara för att du agerar återförsäljare åt en tredjepart.

Det Elgiganten annonserar ut är att du tecknar ett abonnemangsavtal på 24 månader där du förbinder dig att betala 349:- i månaden, samt en startavgift på 250:- och 1:- direkt vid köp och då erhålla en P30 Pro. Detta är erbjudandet och detta kommer de kunna leverera.
Vidare anges en beräkning på hur stor del av denna månadskostnad som representerar betalning av telefonen samt en minsta totalkostnad, varav båda är felaktiga.

Det finns alltså inget pris som kund kan hävda sig kunna få, utan enbart att Elgiganten angett felaktiga siffror i sin uträkning.

Skrivet av Cenorida:

Är det så att kunden får godkänna avtalet en gång till, fast hos Telenor där avtalet är annorlunda så kan det vara så att Elgiganten inte behöver annullera några ordar eftersom Telenor de facto frågar om kunden godkänner förändringarna. Går beställningen igenom per automatik så måste Telenor följa det det avtal som redan finns.

I kassan finns följande text med en liten kryssruta den presumtiva kunden måste klicka i: "Jag godkänner operatörens villkor och avtalet samt är införstådd med att detta köp medför ett betalningsansvar och att en kreditkontroll kommer genomföras. När du tecknar ditt abonnemang hos oss kommer vi att kontakta dig för att verifiera beställningen." (min fetstil)

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Bunz: Frågan här är nog också vem som står för de ytterligare 140 krs-rabatten/prissänkningen. Telefonen kostar 290 kr/mån om du beställer den från Telenor. Elgiganten visar det också som att du sparar 210 kr/mån. Besparingen redovisas alltså mot Telenors pris på telefonen om 6960 kr, inte Elgigantens 7990 kr. Rabatter måste redovisas.

Självfallet är det elgiganten som får stå för prisskillnaden. Det är där du som kund handlat och där du fått prisuppgiften om minsta totalkostnaden.

Sen hur det löses för slutkunds räkning är egentligen egalt. Men det finns nog ingenting som hindrar Telenor från att skicka en slutfaktura enligt minsta totalkastnaden även fast det är återförsäljaren som tabbat sig. Det är inte speciellt svårt för Telenor att fakturera fElgiganten för mellanskillnaden, eller kanske bara reglera det via den kickback de troligen får för abonnemangsförsäljningar.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!