Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle de stoppa ordnarna, det finns säkert de som tolkat annonsen på annat sätt och verkligen tror sig ha beställt en telefon med ett abb de tänkt använda.

Du bör ju ändå skicka ut ett mail till din kund och påvisa felet och låta dem ta ett nytt beslut, du kanske tänkt att behålla ditt abonnemang i 12 månader och inte 24 då får du ju ändå fel pris.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Elgiganten behöver ett sådant mail för att fatta ett klokt beslut.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Nu verkar elgiganten ha justerat sina priser på iPhone SE. Priset på abonnemangen har sänkts med 70 kr medan telefoner ökat med lika mycket. Fortfarande bra priser, men på en mer rimlig nivå.

Permalänk
Medlem

Chattade snabbt med en rådgivare på Konsumentverkets webbplats Hallå Konsument:

Chatten är placerad i kö
09:57
Johanna har kommit in i chatten
09:59
Johanna
Välkommen, jag heter Johanna, vad kan jag hjälpa till med?
09:59
Emil
Hej
09:59
Emil
Elgiganten hade i förra veckan ett erbjudande på en mobiltelefon Huawei P30 Pro till rabatterat pris 80 kr/mån vid tecknande av Telenor-abonnemang. Abonnemanget har ingen bindningstid men Elgiganten och Telenor hävdar att rabatten endast gäller under förutsättning att man behåller abonnemanget under 24 månader. Minsta totalkostnad angavs till 24x80+250+1 (250 kr anslutningsavgift och 1 kr kontantinsats för telefonen)
10:00
Emil
är det rimligt att rabatten endast gäller med angivet abonnemang om abonnemanget inte räknas in i MTK?
10:01
Johanna
Jag kan inte svara på om det är rimligt eller inte. Anser du att villkoren är oskäliga eller att markandsföringen av erbjudandet är felaktig kan du göra en anmälan till Konsumentverket på http://www.konsumentverket.se.
10:02
Emil
Vid uppsägning av abonnemanget kräver Telenor en tilläggsbetalning om 70 kr/mån för resterande del av de 24 månaderna, totalt 150 kr/mån. Inte heller detta är inräknat i MTK.
10:02
Emil
frågan är ju naturligtvis vad jag kan göra nu, när Telenor vill ha mer betalt och Elgiganten rycker på axlarna
10:03
Johanna
Har du tecknat ett sådant här avtal?
10:03
Emil
ja
10:03
Emil
jag vet att jag kan ångra enligt distansköplagen men jag vill ju ha telefonen, utan abb
10:03
Johanna
Då är det ju villkoren för ditt avtal som gäller. Läste du villkoren innan du köpte telefonen?
10:03
Emil
ja och vad jag kan se finns inget i varken marknadsföringen på elgigantens hemsida, elgigantens köpvillkor eller telenors abonnemangsavtal om detta
10:04
Johanna
Då ska ju företaget kunna bevisa att du har fått information om detta också. Annars kan de inte kräva att du ska betala någonting annat än det som står i dina villkor.
10:05
Emil
problemet för mig är ju att det är telenor som vill ha betalt och elgiganten som är försäljare
10:05
Emil
jag antar att det då är telenor som skall visa på att jag fått informationen?
10:06
Johanna
Men om Telenor vill ha betalt ska de kunna bevisa att du fått information om den här kostanden också.

10:06
Emil
ok, så de kan inte bara hänvisa till elgiganten och att jag får göra upp med dem?
10:06
Johanna
Om det är Telenor som vill ha betalt så är det dem som ska bevisa att du har fått rätt information. Kommer ni inte överens om vad som gäller kan du få vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Där kan du uppge båda företagen i din anmälan.
10:07
Emil
ja, jag misstänkte det
10:08
Emil
så om jag säger upp mitt abonnemang och får en faktura så skall jag bara bestrida den och hänvisa till detta, att jag inte fått info om kostnadsökningen?
10:09
Johanna
Ja det kan du göra om du vill. Alternativet är att du betalar, men är tydlig med att du inte håller med och går vidare till ARN för en prövning.
10:10
Johanna
Och alltså då kräver tillbaka pengarna i efterhand.
10:10
Emil
ok
10:10
Emil
ARN:s beslut är fortfarande inte bindande, Elgig/telenor är inte skyldiga att betala tillbaka även om jag får rätt?
10:11
Johanna
Nej så är det, men de flesta företagen följer ARNs beslut. Vill du ha en tvingande dom får du gå till domstol.
10:11
Emil
med allt vad det innebär av kostnader och risker...
10:11
Emil
tack för hjälpen, vi får se hur det går!
10:12
Johanna
Tack själv!
10:12
Johanna
Tack och välkommen åter!
10:13
Chatten är avslutad
10:13

(Min fetstil ovan)

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

De verkar nu ha justerat alla priser, och även tagit bort p30 dealen vad jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

De verkar nu ha justerat alla priser, och även tagit bort p30 dealen vad jag ser.

Ja, påskrean (där P30 var ett av erbjudandena) pågick fram till 23:59:59 igår kväll.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Synd att man missade detta, skulle ju varit rätt trevligt att vara med på annars. Bra pris, jag hade inte heller haft några konstigheter att ta en tvist i rätten då det handlar om småsummor på mindre än ett halvt basbelopp.

Oavsett vad så hoppas jag ni som fått alla beställningar gjorda får era telefoner till korrekt pris (ca 2100kr) då det är vad som är beställt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Synd att man missade detta, skulle ju varit rätt trevligt att vara med på annars. Bra pris, jag hade inte heller haft några konstigheter att ta en tvist i rätten då det handlar om småsummor på mindre än ett halvt basbelopp.

Oavsett vad så hoppas jag ni som fått alla beställningar gjorda får era telefoner till korrekt pris (ca 2100kr) då det är vad som är beställt.

lol.
Hoppas ingen får det för 2100kr för det är så roligt att se Swec medlemmar flippa ur varje gång och hota med dra det till ARN, rätten osv.
Konstigt nog så händer det inte mycket efter snacket :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

lol.
Hoppas ingen får det för 2100kr för det är så roligt att se Swec medlemmar flippa ur varje gång och hota med dra det till ARN, rätten osv.
Konstigt nog så händer det inte mycket efter snacket :>

Haha nä, oftast är det ju inte värt det men jag hade nog beställt ett par telefoner (mig själv, tjejen, farsan och eventuellt en eller två att sälja). Är det moraliskt korrekt? Kanske inte. Jag har dock en kontakt som älskar att ta tvister oavsett utkomst. Jag har själv inte behövt vara med i någon av dem men alltid roligt att lyssna på oavsett om han vinner eller inte.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Sidospår raderat*

Långt tramsspår med otrevligheter och olämplig retorik har raderats. Vänligen anmäl misstänkta regelbrott utan att kommentera/citera eller svara på inlägget i enlighet med §5. Detta skapar bara massa extraarbete för oss moderatorer. Använd anmäl-funktionen istället.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu när priset för iPhone SE justerats så står det MTK 3851 kr, det här måste väl ändå gå att lita på nu? Det är ju ett riktigt bra pris med tanke på att den kostar 5500:- kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Nu när priset för iPhone SE justerats så står det MTK 3851 kr, det här måste väl ändå gå att lita på nu? Det är ju ett riktigt bra pris med tanke på att den kostar 5500:- kontant.

Ska vänta någon dag och se hur allt utvecklar sig (verkar gälla till den 23e)
3851:- är ändå ett vettigt pris, och kommer ändå köpa en till Päronen om det stämmer.

Permalänk

Vill påpeka att ni kan köpa iPhone SE 128GB till "4331kr" om det är nu det rätta priset.

Bättre deal än 64GB tycker jag. Har en iPhone Xs 64GB och det räcker knappt.

Visa signatur

H440 | RM750X | Z97 Pro AC | 4790K | H80i GT | HyperX 32GB | Asus GTX1070 OC | 850 Evo 1TB | Asus G20CB/i5 6400/16GB/850Evo 500GB/GTX950 | Dell U3415W UWQHD | B&W MM1 | QPad MK-85 | Mionix Naos 7000 | MacBook Pro 15 Retina i7/16GB/512GB/GT750M | Thinkpad X1 Yoga | Canon 1DX | Sony RX100V | Sony A7RII

Permalänk
Medlem

Om man har beställt en iPhone SE och vill säga upp abonnemanget, måste jag vänta in något mail/bekräftelse från Telenor eller räcker det med att ha lagt beställningen hos Elgiganten?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Morell0:

Om man har beställt en iPhone SE och vill säga upp abonnemanget, måste jag vänta in något mail/bekräftelse från Telenor eller räcker det med att ha lagt beställningen hos Elgiganten?

Till mig sa Elgiganten att de kommer ringa och bekräfta abonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Till mig sa Elgiganten att de kommer ringa och bekräfta abonemanget.

Uppfattat. Även om man har visst stresspåslag gör man nog bäst att sitta lugnt i båten tills stormen lagt sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Morell0:

Uppfattat. Även om man har visst stresspåslag gör man nog bäst att sitta lugnt i båten tills stormen lagt sig.

Japp 👍, jag missade att jag kunde portera mitt gamla nummer så Elgiganten sa att de hjälper mig med detta när de ringer.

Jag va lite ivrig när jag beställde.

Permalänk
Medlem

Något säger mig att Telenor har att göra idag. Tar väl sin tid innan de ringer upp.

Permalänk
Medlem

När jag klickar på "läs mer" för att se "operatörens villkor och avtalet" inför orderläggning så händer inget. Har ni lyckats med det? Testat i både Edge och FF.

Permalänk
Medlem

Någon som hört med Telenor eller EG hur det blev med era iPhone SE?

Permalänk
Medlem

Till och med jag testade en P30a. Ska bli spännande att se....

Permalänk

Vad hände då? Kommer man betala för hela mobilen om man säger upp abonnemanget eller?
Ni som har varit i kontakt med kundtjänst på Telenor o EG vad sa de?

Visa signatur

ASUS Crosshair IV Formula | Phenom II X4 965 BE @ 3.9 GHz | Corsair 2X8GB 1866MHz | Radeon HD 5870 |
XFX PRO 750W | Antec Cooler H2O 620 | Define R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ferdi2050:

Vad hände då? Kommer man betala för hela mobilen om man säger upp abonnemanget eller?
Ni som har varit i kontakt med kundtjänst på Telenor o EG vad sa de?

Om du inte får en deal med Elgiganten/Telenor slutar kalaset på runt 4k men får du till en deal så kan du få det för 2k.
4k är fortfarande ett bra pris men 2117:- är ju klart trevligare.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Om du inte får en deal med Elgiganten/Telenor slutar kalaset på runt 4k men får du till en deal så kan du få det för 2k.
4k är fortfarande ett bra pris men 2117:- är ju klart trevligare.

Vi har inte fått reda på något alls idag va? Frågan blir ju när vi får veta om det blir en deal eller inte. För 4k behåller jag antagligen mobilen men som sagt är ju 2k mycket bättre.

Antar att elgiganten kommer ringa ut till alla köpare och informera hur det funkar, iallafall vi som köpte online. Kanske informerar dem att det inte går att säga upp osv, det vill säga nya villkor som man antingen accepterar eller nekar.

Permalänk
Medlem

Telenor hade en liknande deal för bara något år sen med P20 pro. Då var minsta totalkostnaden 2500kr något och det gick hur bra som helst att säga upp abonnemanget och få en slutfaktura med RÄTT belopp.
Då kunde man till och med byta in en skräptelefon och få ytterligare rabatt. Jag fick min för totalt ca 1500 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ginsid:

Telenor hade en liknande deal för bara något år sen med P20 pro. Då var minsta totalkostnaden 2500kr något och det gick hur bra som helst att säga upp abonnemanget och få en slutfaktura med RÄTT belopp.
Då kunde man till och med byta in en skräptelefon och få ytterligare rabatt. Jag fick min för totalt ca 1500 kr.

Ja det var underhållande Var med på den.

Tråd för den som är intresserad: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1543527-huawei-p20-pro...

Var likt det som händer i denna tråden, "minsta totalkostnad" stämde inte riktigt. Men jag fick stå på mig och den landa på 2619kr.

Så här stod det då :

Skrivet av Sebbe_a:

Ringde kundservice för att säga upp abonnemanget och be om slutfaktura på 2619kr, handläggaren ansåg att det var felaktig minsta totalkostnad ch bad mig maila in bekräftelsen till dem. Har mailat och nväntar svar.

Delar av min bekräftelse:

Huawei P20 Pro

I lager. Leverans 1-2 dagar.

150 kr/mån
Abonnemang 3 GB
219 kr/mån
Rabatt för inbytt telefon
-50 kr/mån
Fri uppläggningsavgift
0 kr/mån
Månadskostnad
319 kr/mån
Minsta totalkostnad
2 619 kr/mån

Telefonnummer till abonnemang
Huvudägare
Du kommer att bli tilldelad ett nytt nummer.

Engångsavgifter
Dras en gång på första fakturan Expressleverans 1-2 dagar:
0 kr
Uppläggningsavgift:
0 kr

Permalänk
Avstängd

Fick mail, makulerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fick mail, makulerat

Gick din beställningsbekräftelse igenom när du köpte? Har inte fått något Mail om makuleringen ännu.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Entash:

Gick din beställningsbekräftelse igenom när du köpte? Har inte fått något Mail om makuleringen ännu.

Ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fick mail, makulerat

Vilken lur försökte du köpa?