Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fick mail, makulerat

Vad stod det mer?

Permalänk
Inaktiv

De kanske makulerar alla nu pga det mailet någon skickade in att folk skulle köpa loss luren för 2100kr eller va det nu va.

Surt för mig om de makulerar som ville ha med abonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De kanske makulerar alla nu pga det mailet någon skickade in att folk skulle köpa loss luren för 2100kr eller va det nu va.

Surt för mig om de makulerar som ville ha med abonemanget.

Samma här. Ville också ha kvar abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Tänkte att det skulle bli så att de makulerade för alla. Tänk jobbet att ringa upp alla dessa "galna" människor en och en och fråga hur de vill göra.

Jag hade också tänkt aceptera abonnemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

De kanske makulerar alla nu pga det mailet någon skickade in att folk skulle köpa loss luren för 2100kr eller va det nu va.

Surt för mig om de makulerar som ville ha med abonemanget.

Skrivet av Zeraphin:

Samma här. Ville också ha kvar abonnemanget.

Med tanke på att elgiganten fortfarande inte öppnat mitt mail samt att dom bedriver vinstdrivande verksamhet så har de nog "rättat" till sitt egna misstag.
Ni hade ju valet att köpa telefonen i butik antar jag och då få telefonen för det angivna priset om ni ville behålla abonnemanget.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Kan ju hända att de lägger upp P30 igen fast med priset som var tänkt osv.
Så då enklare att bara makulera alla istället för ringa upp en och en galen person som kommer spotta allt om lagen i örat på dom

Stackars person som hade fått göra det.

Permalänk
Medlem

Konstigt att alla inte fått meddelade om annullering samtidigt om det visar sig stämma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Med tanke på att elgiganten fortfarande inte öppnat mitt mail samt att dom bedriver vinstdrivande verksamhet så har de nog "rättat" till sitt egna misstag.
Ni hade ju valet att köpa telefonen i butik antar jag och då få telefonen för det angivna priset om ni ville behålla abonnemanget.

Kul att du blev ansvarig för att allt gick åt skogen. Innan ditt mail hade nog Elgiganten tänkt skicka ut telefonerna och gå med hundratusentals kronor i förlust.

Obs. Ironi.

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem

Edit: felaktiga uppgifter sorry.

Permalänk
Medlem

Finns dock åtminstone en person på Swedroid som har fått sin telefon. Hen hade beställt telefonen på fredag.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Vi är nog många som ser fram emot en officiell förklaring från Elgigantens sida, om det nu stämmer att helgens beställningar makuleras. Tills vidare kommer här en spekulation från min sida.

Det känns som att Elgiganten felaktigt förutsatt att alla abonnemang de förmedlar har en bindningstid på 24 månader. I jämförelsen under "se alla abonnemang" på produktsidan för vilken telefon som helst står det alltid 24 i kolumnen bindningstid. Även deras allmänna informationssida om mobilabonnemang får det att låta som att 24 månader är standard (vilket det ju också var för ett tag sen).

Citat:

Att binda upp sig i 24 månader kan kännas som ett stort steg, därför är det extra viktigt att ta reda på vilken mobiloperatör som har bäst täckning där du befinner dig mest, samt vilken användningsprofil du har. Det är därför vi erbjuder mobilabonnemang från både Halebop, Telia, Tele2, Tre och Telenor. Klicka in på den mobiltelefonen du vill ha så hjälper vi dig hitta rätt abonnemang.

I sin iver att få ut helgkampanjen för Huawei P30 Pro och iPhone SE för 349 kr/mån gjorde de därför antagligen en miss när de i specifikationen för hur de 349 kronorna fördelades hänvisade till Telenors standardpris för 8GB-abonnemang (269 kr/mån) och då blev telefonpriset bara 80 kr/mån vilket såklart är orimligt lågt för bägge telefonerna (extra orimligt för P30 Pro) i och med att abonnemanget saknar bindningstid och kan sägas upp direkt. Mer rimligt hade varit en rabatt på abonnemangskostnaden och ett högre telefonpris, vilket också är vad som hänt med iPhone SE som fortfarande är på "förköpserbjudande" för 349 kr/mån, uppdelat på 150 kr/mån för telefonen och 199 kr/mån för abonnemanget (vilket ärligt talat känns som ett rätt bra pris för ett abonnemang hos en av de "stora" operatörerna med 8GB surf utan bindningstid).

Att dessa erbjudanden kunde ligga ute hela helgen, med 2171 kr som väldigt tydligt utskriven minsta totalkostnad, är dock en gåta i sig. Som sagt skulle det vara intressant att höra ett officiellt uttalande från Elgiganten (eller Telenor) om hur detta kunde ske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Fick mail, makulerat

Du skulle inte kunna tänka dig visa upp mejlet i tråden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Finns dock åtminstone en person på Swedroid som har fått sin telefon. Hen hade beställt telefonen på fredag.

Wow låter lite konstigt med tanke på att det var 3-7 dagar, men dem kanske jobbar helger? Oavsett får vi väl se vad som händer för jag har iallafall inte fått den makulerad. Skulle han ringa telenor och säga upp? Kanske inte går ännu.

Permalänk
Medlem

Hoppas det var Huawei som drog ner P30 Pro till 150 kr/mån när den köptes med Telenor. Surt för Elgiganten och Telenor annars.

MTK är för övrigt fortfarande fel hos Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Wow låter lite konstigt med tanke på att det var 3-7 dagar, men dem kanske jobbar helger? Oavsett får vi väl se vad som händer för jag har iallafall inte fått den makulerad. Skulle han ringa telenor och säga upp? Kanske inte går ännu.

Hen hade bara fått telefonen och kvittot än så länge, väntar fortfarande på välkomstpaketet från Telenor. Dock så hade det stått i kvittot "Telenor förhöjd 150 kr 24 mån".

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem

Vem är det man delbetalar hos? Är det Telenor?

Vet av tidigare erfarenhet att man inte får delbetala/köpa någon hårdvara hos dom om man inte också har någon typ av abonnemang. Var snack om detta när de hade Apple TV 4K till bra pris ett gäng gånger.

Med det sagt så borde det ju gå utmärkt för redan befintliga kunder att ångra 8GB abonnemanget, behålla sitt gamla abonnemang och bara delbetala mobilen.

Beställde en iPhone SE 128gb nu i alla fall. Ska bli spännande och se vad dom säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Hoppas det var Huawei som drog ner P30 Pro till 150 kr/mån när den köptes med Telenor. Surt för Elgiganten och Telenor annars.

MTK är för övrigt fortfarande fel hos Elgiganten.

Just det här har jag gått och tänkt på. Jag tror det är Huawei som står för mellanskillnaden, för att sälja telefoner och få marknadsandelar helt enkelt. Det är ju inte många kronor de skulle "gå back" i en sån här deal, men frågan är om Apple kör samma grej för den iPhone SE då.. Det låter mindre troligt.

Permalänk
Medlem

Hur har det gått för er som köpte telefonen över disk/i butik??

Eftersom ni redan fått telefonen i handen så blir det svårt för elgiganten att annulera något.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

Kan det vara staten som betalar mellanskillnaden?
De ville väl att handeln skulle komma igång och sådana här rabatter är ju bra för sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Kan det vara staten som betalar mellanskillnaden?
De ville väl att handeln skulle komma igång och sådana här rabatter är ju bra för sådant

Klart Steffe slänger in lite rabatt på en fräsch lur i samband med skatteåterbäringen

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur har det gått för er som köpte telefonen över disk/i butik??

Eftersom ni redan fått telefonen i handen så blir det svårt för elgiganten att annulera något.

De får väl köpa telefonen för det belopp som Elgiganten reggade hos Telenor.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Petterk:

De får väl köpa telefonen för det belopp som Elgiganten reggade hos Telenor.

Men jag och alla andra som köpte online har ju redan betalat startavgift för abonemanget samt 1kr för telefonen, jag betalade med PayPal.
Då borde ju köpet vara i hamn eller kan de ändra en affär i efterhand?

Min order står fortfarande som Orderstatus:Under behandling

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men jag och alla andra som köpte online har ju redan betalat startavgift för abonemanget samt 1kr för telefonen, jag betalade med PayPal.
Då borde ju köpet vara i hamn eller kan de ändra en affär i efterhand?

De kan alltid makulera innan de hinner skicka iväg vilket dem verkar ha gjort med vissa redan.

Permalänk
Medlem

Japp, det verkar som att även min blev makulerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Men jag och alla andra som köpte online har ju redan betalat startavgift för abonemanget samt 1kr för telefonen, jag betalade med PayPal.
Då borde ju köpet vara i hamn eller kan de ändra en affär i efterhand?

Min order står fortfarande som Orderstatus:Under behandling

Alltså abonnemanget har de rätt att inte påbörja. Telenor kör t.ex. sin egen kreditkontroll. Telefonen bör du dock få för det pris som Elgiganten registrerat hos Telenor, om du redan har telefonen. Har du inte telefonen kan de såklart ta bort hela ordern, då får du såklart tillbaka dina 251 kr.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wezzor:

Japp, det verkar som att även min blev makulerad

Va tråkigt, undra om det är för att folk har härjat så dant med support mm?
Alla skulle bara suttit lugnt i båten 🙂

Permalänk
Medlem

Nästa gång någon lägger upp en ett fynd så måste de ange en riskfaktor - Folk som ej vågar ta en risk och vänta tills dem åtminstone får varan innan de tar "fajten" och drar ner brallorna på alihop får bara sitta hemma och ta det lugnt

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Hur har det gått för er som köpte telefonen över disk/i butik??

Eftersom ni redan fått telefonen i handen så blir det svårt för elgiganten att annulera något.

De som köpt telefonen i butik har godkänt och signerat ett avtal där det tydligt framgår att den månatliga betalningen för telefonen uppgår till 150:- och de har därmed svårt att luta sig mot vad som anges på hemsidan om de avsett att säga upp abonnemanget.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wezzor:

Japp, det verkar som att även min blev makulerad

Vad stod det i ert meddelande? Vilken telefon hade du köpt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Ett tips är att checka telenor appen och testa att skapa konto med BankID. Kom själv in så mitt abonnemang verkar kommit igenom och fått en nummer. Ni som blir makulerade, när köpte ni? Tänker om dem egentligen är slut bara att Elgiganten inte uppdaterat antalet inne.