Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av discusnl:

Idag verkar Elgiganten ha tagit bort reservationen på 251 kronor från mitt kort. Står fortfarande "under behandling" under mina ordar på hemsidan. Har dock inte hört ett knyst varken från Elgiganten eller Telenor.

Beställde i lördags.

Elgiganten tar inte bort reservationen. Det görs automagiskt efter ett par dagar.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@discusnl:

Har du provat att köra appen "Mitt Telenor"?
Logga in där med bankid och se om något nr har reggats på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

@discusnl:

Har du provat att köra appen "Mitt Telenor"?
Logga in där med bankid och se om något nr har reggats på dig.

Beställde också i lördags. Fortfarande under behandling för mig med. Har heller ingenting registrerat hos Telenor. Verkar ta en väldans tid att behandla dessa ordrar.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag precis mail från Telenor, och det ser ju inte riktigt ut som det gjorde då jag beställde, utan 150 kr/mån för telefon med en rabatt inlagd, dvs finns risk att de kommer hävda 150x24 vid avslut.

Skärmdump från Telenors mail:

Skärmdump från Elgiganten vid beställning:

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [Dell Ultrasharp U2713HM 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Chatt med Telenor

Tjena, hade en chatt med Telenor, blir inte riktigt klok?

Chattkopian;

Hej,

Jag har beställt telefon med abonnemang genom Elgiganten, nyfiken på om det gått igenom.
09:26 Skickat

Hejsan, du chattar med Michaela. Självklart ska jag kolla på detta!
Jag ser att du har ett nystartat abonnemang hos oss, för att kolla mer information om detta kan du alltid logga in på Mitt Telenor!
Michaela: 10:14

Okej, vad bra! För jag råkade nog beställa två, och en av de blev makulerade, kan du se något om det?
10:16 Skickat

Ja, jag ser att du bara har ett abonnemang aktivt på ditt personnummer.
Michaela: 10:17

Okej, då är det nog därför, för erbjudandet hos Elgiganten gäller bara nya kunder
10:18 Skickat

Ja, precis. Något mer du tänker på idag?
Michaela: 10:19

Ja, egentligen undrar jag två saker. Skickas telefonen från er eller Elgiganten? Vad kostar slutfakturan?
10:19 Skickat

Den skickas från vårt centrallager då den är beställd som delbetalning hos oss. Slutfakturan ligger just nu på 3600kr för delbetaling och sedan blir det 1 månadskostnad för abonnemanget i och med 1 månad uppsägningstid.
Michaela: 10:24

Det är märkligt, Elgigantens pris var lägsta totalbelopp 2171:-
250 kr uppläggningsavgift, 1 kr för abonnemanget, och 80:-/mån för delbetalning av telefonen
10:25 Läst

Ja precis, det priset gäller om du har delbetalningen aktiv under 24månader. Väljer du att avsluta delbetalningen innan 24 månader får du slutfaktura för resterande belopp, utan rabatter.
Michaela: 10:27

Det var riktigt dåligt
Då kan ni hoppa över att skicka telefonen så utnyttjar jag ångerrätten
10:28 Läst

Jag förstår dig, önskar du att ångra detta måste du kontakta butik där du köpte det. Det är de som hjälper dig med ånger av detta. Något mer du tänker på idag?
Michaela: 10:29

Ok, tack
10:29 Läst

Tack själv, önskar dig en trevlig dag
Michaela: 10:29

Michaela avslutade chatten.
---
Utnyttja ångerrätt eller fortsätta kriga med Telenor som inte verkar ha någon bra koll?

Hälsningar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av fretig:

@discusnl:

Har du provat att köra appen "Mitt Telenor"?
Logga in där med bankid och se om något nr har reggats på dig.

Jo jag har provat att kolla appen med jämna mellanrum, det syns ingenting där än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Är det någon med insyn i branschen som vet ungefär vad ÅF och operatörer för betala för en lur som P30 Pro vid inköp?

Enligt prisjakt säljer mindre ÅF den för runt 6000kr och större för 7000. Av detta är 1200-1400 kr moms, återstår 4800-5600kr. I många andra branscher är det vanligt att dubbla priset i varje led men jag är skeptisk till att det går med mobiler, det är extrem prispress i hemelektronikbranschen.

Jag kommer inte skriva ut några exakta fakturapriser men det är inte direkt några marginaler att jubla över, så mycket kan jag säga.

Visa signatur

Skräddaren säger nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

Tjena, hade en chatt med Telenor, blir inte riktigt klok?

Chattkopian;

Hej,

Jag har beställt telefon med abonnemang genom Elgiganten, nyfiken på om det gått igenom.
09:26 Skickat

Hejsan, du chattar med Michaela. Självklart ska jag kolla på detta!
Jag ser att du har ett nystartat abonnemang hos oss, för att kolla mer information om detta kan du alltid logga in på Mitt Telenor!
Michaela: 10:14

Okej, vad bra! För jag råkade nog beställa två, och en av de blev makulerade, kan du se något om det?
10:16 Skickat

Ja, jag ser att du bara har ett abonnemang aktivt på ditt personnummer.
Michaela: 10:17

Okej, då är det nog därför, för erbjudandet hos Elgiganten gäller bara nya kunder
10:18 Skickat

Ja, precis. Något mer du tänker på idag?
Michaela: 10:19

Ja, egentligen undrar jag två saker. Skickas telefonen från er eller Elgiganten? Vad kostar slutfakturan?
10:19 Skickat

Den skickas från vårt centrallager då den är beställd som delbetalning hos oss. Slutfakturan ligger just nu på 3600kr för delbetaling och sedan blir det 1 månadskostnad för abonnemanget i och med 1 månad uppsägningstid.
Michaela: 10:24

Det är märkligt, Elgigantens pris var lägsta totalbelopp 2171:-
250 kr uppläggningsavgift, 1 kr för abonnemanget, och 80:-/mån för delbetalning av telefonen
10:25 Läst

Ja precis, det priset gäller om du har delbetalningen aktiv under 24månader. Väljer du att avsluta delbetalningen innan 24 månader får du slutfaktura för resterande belopp, utan rabatter.
Michaela: 10:27

Det var riktigt dåligt
Då kan ni hoppa över att skicka telefonen så utnyttjar jag ångerrätten
10:28 Läst

Jag förstår dig, önskar du att ångra detta måste du kontakta butik där du köpte det. Det är de som hjälper dig med ånger av detta. Något mer du tänker på idag?
Michaela: 10:29

Ok, tack
10:29 Läst

Tack själv, önskar dig en trevlig dag
Michaela: 10:29

Michaela avslutade chatten.
---
Utnyttja ångerrätt eller fortsätta kriga med Telenor som inte verkar ha någon bra koll?

Hälsningar,

Jag är inte proffs inom detta, men känner spontant att elgiganten borde ha som information någonstans att om man avslutar så försvinner rabatten. Dock godkänner vi ju "Telenors villkor" så dem kommer väl bara hänvisa till de och säga att det finns med där någonstans. 4k är ju fortfarande väldigt bra för telefonen men klart det blir surt.

Permalänk
Skrivet av Entash:

Jag är inte proffs inom detta, men känner spontant att elgiganten borde ha som information någonstans att om man avslutar så försvinner rabatten. Dock godkänner vi ju "Telenors villkor" så dem kommer väl bara hänvisa till de och säga att det finns med där någonstans. 4k är ju fortfarande väldigt bra för telefonen men klart det blir surt.

Ja det stämmer men jag har läst villkoren och inte hittat någonstans att de får ta bort rabatten, endast att man får slutbetala produktpriset som överenskommet dvs 150-70= 80 kr per månad i 24 månader.

Har även läst att om man tecknar en telefon i samband med abonnemang så ska detta betraktas som två olika abonnemang och då vi har accepterat båda så borde man kunna avsluta det ena utan att det borde påverka det andra.

Någon annan får gärna kommentera om de läst något i något avtal överhuvudtaget som rör detta samt om jag förstått det rätt om två separata abonnemang (och därmed två olika avtal)?

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk
Medlem

Har jag förstått er rätt, antingen så går man via ARN och försöker få den för 2171kr (vid avslut av abonnemang på direkten) eller så får man ta den för drygt 4k (om det sägs upp på direkten men för att EG inte och Telenor inte verkar ha kommunicerat innan kampanjen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har jag förstått er rätt, antingen så går man via ARN och försöker få den för 2171kr (vid avslut av abonnemang på direkten) eller så får man ta den för drygt 4k (om det sägs upp på direkten men för att EG inte och Telenor inte verkar ha kommunicerat innan kampanjen).

Du kan ta det via ARN om du först visar EG/Telenor att de inte följer avtalet du tecknat med dem (d.v.s. att de ger ett för högt pris på slutfakturan) och du inte får gehör för det. MEN de kan fortfarande välja att makulera din order istället och hänvisa till tryckfel, det kan du inte ta upp med ARN.

Ser tre alternativ:
1. De ger dig telefonen för 2171 kr för att visa goodwill och slippa problem.
2. De hänvisar till tryckfel och makulerar din order, du kan inte göra något åt detta då de har rätt till det. Du får alla pengar tillbaka.
3. De påstår att rabatten försvinner om du säger upp abonnemanget och ger dig en slutfaktura på ett belopp som överstiger 2171 kr. Detta är inte informationen du fått vid köp, så du kan ta det vidare till ARN om de inte lyssnar. Om du inte orkar med det kan du själv välja att nyttja din ångerrätt och få alla pengar tillbaka, eller betala de ca 4000 kr som de verkar begära om det fortfarande är en bra nog deal för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Du kan ta det via ARN om du först visar EG/Telenor att de inte följer avtalet du tecknat med dem (d.v.s. att de ger ett för högt pris på slutfakturan) och du inte får gehör för det. MEN de kan fortfarande välja att makulera din order istället och hänvisa till tryckfel, det kan du inte ta upp med ARN.

Ser tre alternativ:
1. De ger dig telefonen för 2171 kr för att visa goodwill och slippa problem.
2. De hänvisar till tryckfel och makulerar din order, du kan inte göra något åt detta då de har rätt till det. Du får alla pengar tillbaka.
3. De påstår att rabatten försvinner om du säger upp abonnemanget och ger dig en slutfaktura på ett belopp som överstiger 2171 kr. Detta är inte informationen du fått vid köp, så du kan ta det vidare till ARN om de inte lyssnar. Om du inte orkar med det kan du själv välja att nyttja din ångerrätt och få alla pengar tillbaka, eller betala de ca 4000 kr som de verkar begära om det fortfarande är en bra nog deal för dig.

En annan väg än ARN, är att helt enkelt bestrida den eventuellt felaktiga slutfakturan så får Telenor välja om de vill ta det till Tingsrätten (vilket de sannolikt inte lär göra i och med avsaknaden av avtal som stödjer en högre slutfaktura).

Det går också att ta råd av Telekområdgivarna:
https://telekomradgivarna.se/

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Nu är min P30 skickad. Har fått likadant knepigt "kvitto" som redan nämns i tråden.
Inget samtal för att bekräfta att jag vill ha abonnemanget har jag fått heller...

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Min order på P30 Pro har nu fått orderstatus "reserverad", vad det nu innebär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluppblupp:

Nu fick jag precis mail från Telenor, och det ser ju inte riktigt ut som det gjorde då jag beställde, utan 150 kr/mån för telefon med en rabatt inlagd, dvs finns risk att de kommer hävda 150x24 vid avslut.

Skärmdump från Telenors mail:
https://i.imgur.com/LwUxihm.png

Skärmdump från Elgiganten vid beställning:
https://i.imgur.com/HwCvMAx.png

Telefonen för (150 * 23) + 251 + 349 är ju bästa scenario. Hade inte telefonen haft rabatt innan Telenors abonnemangsrabatt hade telefonen kostat 290 kr/mån. Just besparingen på 210 kr/mån betyder att telefonen skulle ha kostat 290 kr/mån, vilket också är vad Telenor själva säljer den för. Att du skulle kommit undan med (80 * 23) + 251 + 349 var ju uteslutet. Elgigantens beräkning med (24 * 80) + 251 hör inte hemma i verkligheten.

Vad telefonen kostade innan abonnemangsrabatt framgick inte hos Elgiganten, så ni har ju tur som får någon rabatt alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Min order på P30 Pro har nu fått orderstatus "reserverad", vad det nu innebär.

Det är bra, stod det sen vart den skickad dagen efter. Jag har min att hämta nu sen vet jag ej hur jag ska göra med allt. Behålla den skall jag nog göra oavsett om det blir för 4 lax eller 2 lax. Däremot oehört fult ifall det blir 4 men aja man kanske får bojkotta elgiganten helt enkelt (Inte för att en kund skulle göra dem någon skillnad men)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Min order på P30 Pro har nu fått orderstatus "reserverad", vad det nu innebär.

Samma här, abonnemanget har även dykt upp i Mitt Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNubcake:

Samma här, abonnemanget har även dykt upp i Mitt Telenor.

Same

Permalänk
Medlem

@Spatzibo: Ska du kriga med någon är det med Elgiganten, de som är part när det gäller reklamationer. Kunde ha varit värre, all rabatt kunde har varit abonnemangsrabatt.

Permalänk
Inaktiv

Samma här och telefonen reserverade nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Telefonen för (150 * 23) + 251 + 349 är ju bästa scenario. Hade inte telefonen haft rabatt innan Telenors abonnemangsrabatt hade telefonen kostat 290 kr/mån. Just besparingen på 210 kr/mån betyder att telefonen skulle ha kostat 290 kr/mån, vilket också är vad Telenor själva säljer den för. Att du skulle kommit undan med (80 * 23) + 251 + 349 var ju uteslutet. Elgigantens beräkning med (24 * 80) + 251 hör inte hemma i verkligheten.

Vad telefonen kostade innan abonnemangsrabatt framgick inte hos Elgiganten, så ni har ju tur som får någon rabatt alls.

Vi har två faktum att förhålla oss till:
1) MTK anges till 24x80+250+1=2171, både i produkttexten och på orderbekräftelsen
2) Ingenstans framgår att rabatten på telefonen ges under förutsättning att man har ett aktivt abb hos Telenor

Varför skall inte Elgiganten hålla ingångna avtal? Jag har redan fått både lur och sim-kort så de kan inte avbryta min beställning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@Spatzibo: Ska du kriga med någon är det med Elgiganten, de som är part när det gäller reklamationer. Kunde ha varit värre, all rabatt kunde har varit abonnemangsrabatt.

Jo, jag fick det bekräftat också, blir en runda till Elgiganten, men först efter ev. telefon landat i lådan med papper och allt.

Permalänk
Medlem

*Trycker F5 konstant på Elgigantens orderhistorik-sida*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Du kan ta det via ARN om du först visar EG/Telenor att de inte följer avtalet du tecknat med dem (d.v.s. att de ger ett för högt pris på slutfakturan) och du inte får gehör för det. MEN de kan fortfarande välja att makulera din order istället och hänvisa till tryckfel, det kan du inte ta upp med ARN.

Ser tre alternativ:
1. De ger dig telefonen för 2171 kr för att visa goodwill och slippa problem.
2. De hänvisar till tryckfel och makulerar din order, du kan inte göra något åt detta då de har rätt till det. Du får alla pengar tillbaka.
3. De påstår att rabatten försvinner om du säger upp abonnemanget och ger dig en slutfaktura på ett belopp som överstiger 2171 kr. Detta är inte informationen du fått vid köp, så du kan ta det vidare till ARN om de inte lyssnar. Om du inte orkar med det kan du själv välja att nyttja din ångerrätt och få alla pengar tillbaka, eller betala de ca 4000 kr som de verkar begära om det fortfarande är en bra nog deal för dig.

Angående alternativ 2, kan de makulera order även om telefon och abonnemang skickats ut och aktiverats hos kund?

Tycker ju oavsett slutsumma att det är bra pengar men det blir väl mer en principsak att försöka få dom att stå sitt kast för deras misstag så att säga. Är nog många som känner så även om det är lite av ett kryphål som uttnyttjas av oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spatzibo:

Jo, jag fick det bekräftat också, blir en runda till Elgiganten, men först efter ev. telefon landat i lådan med papper och allt.

Tänk på att inte öppna telefonen om du ska lämna tillbaka den bara. Även om de skulle gå med på ånger/återköp om du börjat använda telefonen kommer de då göra prisavdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Du kan ta det via ARN om du först visar EG/Telenor att de inte följer avtalet du tecknat med dem (d.v.s. att de ger ett för högt pris på slutfakturan) och du inte får gehör för det. MEN de kan fortfarande välja att makulera din order istället och hänvisa till tryckfel, det kan du inte ta upp med ARN.

Självklart ska han ta upp med ARN att butiken valde att makulera hans order, mot hans vilja. En butik kan inte bara ta bort en order hur som helst. Det räcker inte att hävda tryckfel som återförsäljare, dom kan ändå bli skyldiga att följa det avtalet som dom har med kund.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Vi har två faktum att förhålla oss till:
1) MTK anges till 24x80+250+1=2171, både i produkttexten och på orderbekräftelsen
2) Ingenstans framgår att rabatten på telefonen ges under förutsättning att man har ett aktivt abb hos Telenor

Varför skall inte Elgiganten hålla ingångna avtal? Jag har redan fått både lur och sim-kort så de kan inte avbryta min beställning.

Det är något du får ta med Elgiganten. Telenor kommer skicka räkning som är typ en månad med abonnemansrabatt, resterande tjugotre månader utan rabatt i slutfaktura som minimum och till Elgiganten betalade du redan 251 kr.

Elgiganten skrev motstridiga uppgifter på produktsidan, och deras MTK är fortfarande fel än idag så deras hemsida är bara trasig när det gäller abonnemang. Besparing på 210 kr/mån och MTK på 2171 kr går inte ihop. Inga av uppgifterna stämde då Telenor hade rabatterat telefonen genom att sätta ner priset innan abonnemangsrabatten vilket gör att besparingen blev 70 kr/mån. Eftersom du accepterat Telenors avtal och villkor så gäller inte abonnemangsrabatten om du säger upp i förtid.

Skulle vi inte ha tecknat abonnemang på Doro 1362 och krävt att få tillbaka så mycket av Elgiganten så vi gick de där 229 kr plus också?

Telenor själva redovisar MTK fel på deras webbshop. De tar bara telefonen gånger tjugofyra, tillkommer minst en månad abonnemang också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Angående alternativ 2, kan de makulera order även om telefon och abonnemang skickats ut och aktiverats hos kund?

Tycker ju oavsett slutsumma att det är bra pengar men det blir väl mer en principsak att försöka få dom att stå sitt kast för deras misstag så att säga. Är nog många som känner så även om det är lite av ett kryphål som uttnyttjas av oss.

Det beror på om du köpt varan till det priset i god eller ond tro.

Att du säger att du vill "försöka få dom att stå sitt kast för deras misstag", och att det är "ett kryphål som utnyttjas" innebär att du köpt telefonen i ond tro - du var medveten om att priset var felaktigt när du köpte den. Då kan avtalet som tecknats ses som ogiltigt, och du ska betala det korrekta priset eller lämna tillbaka telefonen och få pengarna tillbaka.

Om du däremot köpt varan i god tro, vilket innebär att det inte fanns anledning att tro att priset var fel, kan du hävda rätten att få varan till det avtalade priset. Du och återförsäljaren måste vara överens om att priset inte var uppenbart felaktigt. Om ni inte är överens kan du ta det till ARN.

Själv köpte jag mobilen i god tro, då det har funnits liknande erbjudanden med Huawei-mobiler+abonnemang utan bindningstid tidigare, nästan varje år faktiskt. Har även utnyttjat ett sådant erbjudande tidigare (Huawei P10). Det skulle du ha på din sida om det dras till ARN. Det som talar för Elgiganten är som PetterK skriver ovanför att uppgifterna på hemsidan inte går ihop med varandra och att uträkningarna är trasiga. Det kan de argumentera innebär att köparen borde insett att priset var felaktigt. Inte solklart vem som får rätt enligt mig.

Klippt från Hallå konsument (Konsumentverket):
Om du köpt en vara i en webbutik och fått en bekräftelse på köpet kan du hävda din rätt att få köpa produkten till angivet pris, men bara så länge det inte är uppenbart att priset är felaktigt och du handlat i så kallad ”ond tro”. En webbutik är alltså inte bunden till en beställning om du insett eller borde ha insett att det angivna priset är för lågt.

Om du och butiken inte är överens om att priset varit uppenbart felaktigt kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, för att få tvisten prövad.

Relevant läsning på Lawline: https://lawline.se/answers/ar-felaktigt-pris-i-webbutik-binda...

Permalänk
Medlem

Så lägsta blir 150x24 + 269 + 251 = 4120kr om rabatten försvinner.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Så lägsta blir 150x24 + 269 + 251 = 4120kr om rabatten försvinner.

Alternativt 4050 kr om du får rabatten 1 månad, vilket låter rimligt. Säg att man betalar 23 månader med rabatt och säger upp abonnemanget, får man då en räkning på en månad icke rabatterad avbetalning eller en räkning på nästen två tusen? Rabatten har man väl ändå redan fått.