Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem

Kanske är jag som missuppfattar texten. Men jag tolkar det som att de syftar på "operatörens villkor" och avtalet mellan mig och Elgiganten. Inte "operatörens villkor och avtal".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det är skillnad på avtal och villkor. För att ett avtal ska vara giltig krävs det att båda parter godkänner det. Det "faktiska avtal" från Telenor som du pratar om har inte jag inte godkänt eller ens fått kännedom om.

Kan dock hända att Telenor ändå kommer att skicka full räkning, men i så fall är det Telenor som gör fel.

Nej det är ÅF som gör fel. ÅF som är part när det gäller KKöpL.

Permalänk
Medlem

Står ju minsta totalkostnad 24 månader: 2171kr.
Betalar man allt direkt är det inte 24 månader eller hur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Kanske är jag som missuppfattar texten. Men jag tolkar det som att de syftar på "operatörens villkor" och avtalet mellan mig och Elgiganten. Inte "operatörens villkor och avtal".

Jo, jag tror det gör det. Lägger man istället en tvättmaskin i kundvagnen får man nämligen inte upp rutan alls. Avtalet mellan dig och Elgiganten står separat på raden under, "När du slutför din order godkänner du samtidigt våra köpvillkor" och genom att göra det ingår du ett avtal med dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Jo, jag tror det gör det. Lägger man istället en tvättmaskin i kundvagnen får man nämligen inte upp rutan alls. Avtalet mellan dig och Elgiganten står separat på raden under, "När du slutför din order godkänner du samtidigt våra köpvillkor" och genom att göra det ingår du ett avtal med dem.

I så fall är frågan vad det är för avtal som syftas på. Jag kan bara se ett enda avtal i kassan?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har inte använt Telenors grejer själv, men de säger "I appen Mitt Telenor under Abonnemang > Se mina avtal, kan du se när du senast tecknade ett nytt abonnemang eller förlängde ett befintligt.". Problemet blir väl mer om det står att du tecknade Telenor 8 GB och sen inte finns något mer, innan faktura skickats

Är du inte verifierad behöver du väl verifiera dig med kod som kommer över sms, eller brev. Kan gå att verifiera via bankid.

Nej, där är det tomt, inte ens rubriken "Se mina avtal" finns.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Om ni testar att byta till annan operatör så blir det en mycket högre summerad minsta totalkostnad och när man kollar på telenors hemsida står där även att alla nya abonnemang efter 2018-någonting har ingen bindningstid bara en månads uppsägningstid. Jag har beställt en Iphone SE och kommer säga upp abonnemanget direkt efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronaldo:

Står ju minsta totalkostnad 24 månader: 2171kr.
Betalar man allt direkt är det inte 24 månader eller hur.

Men om man betalar under 24 månader så blir kostnaden betydligt mer än 2171 kr eller hur.

Permalänk
Medlem

Om man behöver skickar tillbaka telefonen när man använder sig av 14 dagars ångerrätt enligt distansavtal så såg jag en intressant detalj.
Enligt sidan Elgiganten köpvilkor så säger de:

Produkten ska skickas tillbaka till oss med företagspaket (ej REK.), om möjligt i originalemballaget, tillsammans med ångerrättsblanketten (som bifogades orderbekräftelsen du fick via e-post). Blanketten kan laddas ner [här].

I PDF dokumentet som man skall ladda ner och bifoga står det dock följande text:

Vi önskar att du skickar försändelsen med Postens Företagspaket. På så vis blir försändelsen spårbar och
kan hanteras korrekt hos vårt returcenter.

Lite luddigt som vanligt med Elgiganten vad som gäller. Man kan ställa sig frågande om man enligt "distans‐ och hemförsäljningslagen" egentligen har rätt att kräva hur paketet skickas till dem?. Man kan visserligen önska hur mycket man vill

Tänker mer på att det kostar runt 125 kr med värdeförsäkrad REK brev mot 200 kr företagspaket.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem

@svolter: Varan måste till deras lager. Skickar du som t.ex. postpaket kommer det till ett ombud och går i retur.

Permalänk
Medlem

Står dock "Säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen, inklusive porto för försändelsen, expeditionsavgift, tullavgifter, postförskott etc."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ketric:

Står dock "Säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen, inklusive porto för försändelsen, expeditionsavgift, tullavgifter, postförskott etc."

Returfrakt får du stå för själv om de inte bjuder på den. Frakt för att skicka till dig, nej det betalas tillbaka.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt diskussionen och spekulerandet här, det är ju ganska tydligt att finns två utfall.

Konsumentverket är glasklara på att:

"Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid."

Alltså kommer erbjudandet antingen att:

1. Gå igenom
2. Annulleras av Elgiganten, som därmed blir tvungna att stå för ev. kostnader relaterade till annulleringen

Vilket det blir klarnar nog under morgondagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Förstår inte riktigt diskussionen och spekulerandet här, det är ju ganska tydligt att finns två utfall.

Konsumentverket är glasklara på att:

"Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid."

Alltså kommer erbjudandet antingen att:

1. Gå igenom
2. Annulleras av Elgiganten, som därmed blir tvungna att stå för ev. kostnader relaterade till annulleringen

Vilket det blir klarnar nog under morgondagen

Har Elgiganten skickat över avtalen så blir det fråga om ånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har Elgiganten skickat över avtalen så blir det fråga om ånger.

Jaha, så det blir ånger från Elgigantens sida då eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Jaha, så det blir ånger från Elgigantens sida då eller?

Nej, du får nyttja din ångerrätt eller acceptera de faktiska villkoren. Tror inte du vill bråka med Elgiganten i flera veckor för annan lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, du får nyttja din ångerrätt eller acceptera de faktiska villkoren. Tror inte du vill bråka med Elgiganten i flera veckor för annan lösning.

Varför ska jag nyttja ångerrätten? Jag accepterar de faktiska villkoren där det står 2171:- som totalsumma. Hur totalsumman fungerar gentemot lagen har du fått förklarad för dig flertalet gånger nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Varför ska jag nyttja ångerrätten? Jag accepterar de faktiska villkoren där det står 2171:- som totalsumma. Hur totalsumman fungerar gentemot lagen har du fått förklarad för dig flertalet gånger nu.

Jag har redan argumenterat om samma i sak i flera timmar, det kommer inte leda nån vart

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Jag har redan argumenterat om samma i sak i flera timmar, det kommer inte leda nån vart

Hehe, jag såg det. Bra förklarat dock, går inte att missförstå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Varför ska jag nyttja ångerrätten? Jag accepterar de faktiska villkoren där det står 2171:- som totalsumma. Hur totalsumman fungerar gentemot lagen har du fått förklarad för dig flertalet gånger nu.

Vad pratar du om? Elgiganten är ÅF och de kommer registrera avtalet med månadsrabatten. Tycker du att du har fått fel information får du ställa krav på Elgiganten. Telenor kommer skicka dig slutfaktura på 6670 kr + månadsavgift om 349 kr om du säger upp abonnemanget. Utöver de 251 kr du betalat till ÅF. Telenor kommer hänvisa dig till Elgiganten om du säger något om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Elgiganten är ÅF och de kommer registrera avtalet med månadsrabatten. Tycker du att du har fått fel information får du ställa krav på Elgiganten. Telenor kommer skicka dig slutfaktura på 6670 kr + månadsavgift om 349 kr om du säger upp abonnemanget. Utöver de 251 kr du betalat till ÅF. Telenor kommer hänvisa dig till Elgiganten om du säger något om det.

Eftersom Elgiganten har skrivit ut mitt avtal och tecknat det åt mig, där det tydligt står på kvittot ''MINSTA TOTALSUMMA: 2171:-'' så är det också det jag kommer få betala. Det är väl inte så svårt att förstå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Eftersom Elgiganten har skrivit ut mitt avtal och tecknat det åt mig, där det tydligt står på kvittot ''MINSTA TOTALSUMMA: 2171:-'' så är det också det jag kommer få betala. Det är väl inte så svårt att förstå?

Elgiganten är ÅF, det enda du kommer få betala till de är 251 kr. Resten kommer du få betala till Telenor med vilka du också ingått i avtal med. Telenor kommer hänvisa dig till Elgiganten när du klagar på räkningen. Att Elgiganten omgående skulle betala ut 5099 kr till dig är otroligt osannolikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elgiganten är ÅF, det enda du kommer få betala till de är 251 kr. Resten kommer du få betala till Telenor med vilka du också ingått i avtal med. Telenor kommer hänvisa dig till Elgiganten när du klagar på räkningen. Att Elgiganten omgående skulle betala ut 5099 kr till dig är otroligt osannolikt.

Jaha, så du menar att Elgiganten har inga riktiga avtal, utan hittepå-avtal som inte stämmer gentemot Telenor, och sen kan Telenor ändra i siffror och ändra i villkor och säga till mig ''Det är Elgigantens fel, ring till dom!'' JAHA, då förstår jag. Tack för klarläggandet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Elgiganten är ÅF, det enda du kommer få betala till de är 251 kr. Resten kommer du få betala till Telenor med vilka du också ingått i avtal med. Telenor kommer hänvisa dig till Elgiganten när du klagar på räkningen. Att Elgiganten omgående skulle betala ut 5099 kr till dig är otroligt osannolikt.

Får man fråga vad det är som gör dig så säker på detta? Arbetat inom telekombranschen? Rent juridisk är det inte lagligt att ändra ett avtal utan bådas godkännande. Enbart annullera eller fullfölja. Såhär ser mitt avtal ut som jag har ingått.

Kanske kan vara intressant och höra vad @Elgiganten har och säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Såg precis att 251:- fortfarande står som reserverat belopp på mitt swedbankkonto. Har dom släppt på reservationen hos någon av er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vad det är som gör dig så säker på detta? Arbetat inom telekombranschen? Rent juridisk är det inte lagligt att ändra ett avtal utan bådas godkännande. Enbart annullera eller fullfölja. Såhär ser mitt avtal ut som jag har ingått.

https://i.imgur.com/LmJ3VeJ.png

Kanske kan vara intressant och höra vad @Elgiganten har och säga.

Alltså har de redan skickat avtalen till Telenor som i sin tur ser att du går igenom efter kreditkontroll så får de inte makulera din order. De kan bara göra detta om de har en process där de väntar på att skicka in dessa och ännu inte så gjort.

Du har godkänt det faktiska avtalet och villkoren oavsett om Elgiganten ljuger för dig eller inte sett från Telenors sida. De kommer bara hänvisa dig Elgiganten vid klagomål. Det är Elgiganten som är skyldig att hitta en lösning du går med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snaskigt:

Jaha, så du menar att Elgiganten har inga riktiga avtal, utan hittepå-avtal som inte stämmer gentemot Telenor, och sen kan Telenor ändra i siffror och ändra i villkor och säga till mig ''Det är Elgigantens fel, ring till dom!'' JAHA, då förstår jag. Tack för klarläggandet!

Det är Elgiganten som inte informerat dig om vad de säljer. Det är Elgiganten som är ÅF, så ska du reklamera är det till Elgiganten och bråka hur mycket som helst eller gå med på att häva allt och lämna tillbaka telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Alltså har de redan skickat avtalen till Telenor som i sin tur ser att du går igenom efter kreditkontroll så får de inte makulera din order. De kan bara göra detta om de har en process där de väntar på att skicka in dessa och ännu inte så gjort.

Du har godkänt det faktiska avtalet och villkoren oavsett om Elgiganten ljuger för dig eller inte sett från Telenors sida. De kommer bara hänvisa dig Elgiganten vid klagomål. Det är Elgiganten som är skyldig att hitta en lösning du går med på.

Får man fråga vart du hittar det "faktiska avtalet" som uppenbarligen är helt annorlunda än det avtal som jag och Elgiganten har ingått?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är Elgiganten som inte informerat dig om vad de säljer. Det är Elgiganten som är ÅF, så ska du reklamera är det till Elgiganten.

Det är jag helt med på, och därav kommer Telenor antingen få acceptera 2171:- som Elgiganten sagt till mig som slutkund. Alternativt att Elgiganten drar tillbaka ordern och hänvisar till felskrivning i deras villkor, och skickar mig en fraktsedel med gratis returfrakt och makulerar abonnemanget. Alternativt att Elgiganten tar smällen och betalar mellanskillnad till Telenor. Mig som slutkund kommer det inte påverka mer än att jag kanske inte får köpa för det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Får man fråga vart du hittar det "faktiska avtalet" som uppenbarligen är helt annorlunda än det avtal som jag och Elgiganten har ingått?

Detta vill jag också gärna veta