Huawei P30 Pro inkl. Telenorabonnemang-erbjudande, hur mycket blir totalkostnaden om man säger upp abonnemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

@gylldevik: Nej jag vet men säljaren var VÄLDIGT på att priset inte skulle bli 2171 då du inte kunde säga upp abonnemanget förrän efter 3 månader och så vidare..

Men det han pratar om är ju för att Elgiganten ska få pengar

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Märkte nu att det står längst ner när man ska beställa: Vi kommer kontakta dig för att verifiera beställningen. Kanske går att avbryta ordern när dem gör det? Eller är "kontakten" att dem skickar ut ordern till mailen?

Permalänk

Tjänsteleverantörer bör hålla korrekt och tydlig information om de
avtalsvillkor som framgår av 5 kap. 15 § lagen (2003:389) om elektronisk
kommunikation allmänt tillgänglig.
Villkor som har särskild betydelse för den totala kostnaden för ett
abonnemang, såsom exempelvis bindningstid och uppsägningstid, bör
redovisas i omedelbar anslutning till informationen om priser och taxor.

https://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/telekomtjans...
Vid ett kombinationserbjudande om att köpa en mobiltelefon tillsammans med ett abonnemang ska den minsta totala kostnaden redovisas. Den minsta totala kostnaden ska omfatta samtliga obligatoriska kostnader för erbjudandet. I det ingår engångskostnaden vid köp av mobiltelefon, tecknande av abonnemang och den fasta månadskostnaden under eventuell bindningstid. Mer information om detta finns i Konsumentverkets föreskrifter om prisinformation.

Permalänk
Medlem

Så här säger chatten på Telenor

”Jag ber om ursäkt för den långa kötiden, om du beställer ett abonnemang med en telefon med ett erbjudande kommer slutfakturan av telefonen inte inkludera rabatten om du väljer att avsluta abonnemanget samt delbetalningen i förtid. Abonnemanget har en månads uppsägningstid, och avslutas via kundservice på 020-222 222.”

Tydligare än så kan det inte bli för mig. Sen är det upp till Elgiganten om de ska stå för sitt ord eller peka på ”vi reserverar oss för felaktigt pris” eller dyl.

Jag orkar i alla fall inte ta risken för en massa strul, speciellt inte när min 6S har ~2 års tjänstgöring kvar i sig. För er som beställt hoppas jag att det fungerar för er, det är som sagt ett mycket bra pris.

Permalänk

Är det någon som kan fråga Elgiganten "Jag vill köpa telefonen för minsta totalkostnad, hur gör jag?".

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Så här säger chatten på Telenor

”Jag ber om ursäkt för den långa kötiden, om du beställer ett abonnemang med en telefon med ett erbjudande kommer slutfakturan av telefonen inte inkludera rabatten om du väljer att avsluta abonnemanget samt delbetalningen i förtid. Abonnemanget har en månads uppsägningstid, och avslutas via kundservice på 020-222 222.”

Tydligare än så kan det inte bli för mig. Sen är det upp till Elgiganten om de ska stå för sitt ord eller peka på ”vi reserverar oss för felaktigt pris” eller dyl.

Jag orkar i alla fall inte ta risken för en massa strul, speciellt inte när min 6S har ~2 års tjänstgöring kvar i sig. För er som beställt hoppas jag att det fungerar för er, det är som sagt ett mycket bra pris.

Det bör inte spela någon roll för den minsta totala kostnaden ska landa på 2171:-

Permalänk
Medlem

Problemet nu är att Elgiganten hänvisar till Telenor och Telenor hänvisar till Elgiganten. Telenor vill av förståeliga skäl inte ta ansvar för Elgigantens felaktiga (?) information och elgiganten har inte koll på Telenors abonnemangsregler.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Killen på Elgiganten säger att andra saker gäller när de kränger Telenors abonnemang och att man därför inte kan lita på vad Telenor säger då de inte "vet vad de pratar om"

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Elgiganten kommer upptäcka detta och på måndag kommer de inte skicka något utan betala tillbaka de 251kr man betalat

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Så här säger chatten på Telenor

”Jag ber om ursäkt för den långa kötiden, om du beställer ett abonnemang med en telefon med ett erbjudande kommer slutfakturan av telefonen inte inkludera rabatten om du väljer att avsluta abonnemanget samt delbetalningen i förtid. Abonnemanget har en månads uppsägningstid, och avslutas via kundservice på 020-222 222.”

Tydligare än så kan det inte bli för mig. Sen är det upp till Elgiganten om de ska stå för sitt ord eller peka på ”vi reserverar oss för felaktigt pris” eller dyl.

Jag orkar i alla fall inte ta risken för en massa strul, speciellt inte när min 6S har ~2 års tjänstgöring kvar i sig. För er som beställt hoppas jag att det fungerar för er, det är som sagt ett mycket bra pris.

Enligt svaret som du fick så gäller inte rabatten om du väljer att avsluta abonnemanget SAMT delbetalningen i förtid. Hur blir det då om man säger upp abonnemanget men inte delbetalningen för telefonen? Dvs. man fortsätter att betala 80kr/mån istället för slutfaktura. Fast det låter inte heller rimligt, du ska alltid ha rätt att be om en slutfaktura och de kan inte säga att du ska betala mer om du gör det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Permalänk
Skrivet av SAnDis:

Elgiganten kommer upptäcka detta och på måndag kommer de inte skicka något utan betala tillbaka de 251kr man betalat

Har säljare rätt till att häva köp?

Permalänk
Medlem

Var inne och köpte en lur nyss och säljaren på elgiganten hävdade att om jag sa app mitt abonnemang direkt skulle jag få den lägsta totalkostnaden dvs runt 2k.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseTM:

Var inne och köpte en lur nyss och säljaren på elgiganten hävdade att om jag sa app mitt abonnemang direkt skulle jag få den lägsta totalkostnaden dvs runt 2k.

Perfekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Var inne och köpte en lur nyss och säljaren på elgiganten hävdade att om jag sa app mitt abonnemang direkt skulle jag få den lägsta totalkostnaden dvs runt 2k.

Detta kommer bli kaos haha, alla säger olika känns det som. Elgiganten får väl fasiken stå för detta nu, dem har ju inte ens ändrat minsta totala priset än.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Detta kommer bli kaos haha, alla säger olika känns det som. Elgiganten får väl fasiken stå för detta nu, dem har ju inte ens ändrat minsta totala priset än.

Hehe, om man skulle köpa några extra lurar bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Hehe, om man skulle köpa några extra lurar bara för att

Haha skulle jag nog inte göra nu, känner mig redan nervös och har köpt en telefon. Får iallafall bli en hel bojkott av Elgiganten i fortsättningen ifall dem inte tar rätta beslut (Borde bojkottat dem efter Black friday, herregud vilket kaos).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Haha skulle jag nog inte göra nu, känner mig redan nervös och har köpt en telefon. Får iallafall bli en hel bojkott av Elgiganten i fortsättningen ifall dem inte tar rätta beslut (Borde bojkottat dem efter Black friday, herregud vilket kaos).

Japp, vi får gå på minsta totalpris.
Jag har ju köpt skal och allt nu med

Permalänk
Avstängd

Står ju på elgigantens hemsida:

Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Står ju på elgigantens hemsida:

Om ett skriv- eller tryckfel av betydande omfattning har förekommit från säljarens sida, i annonser och dylikt och/eller i webbutiken, som är större än 15 % av det normala försäljningspriset, kan säljaren ensidigt ändra, ta bort eller avvisa beställningen. Det gäller även om kunden har fått en orderbekräftelse eller liknande.

Okej så med stor sannolikhet kommer dem väl avvisa alla beställningar nu på måndag kanske. Det är bra bit över 15%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Okej så med stor sannolikhet kommer dem väl avvisa alla beställningar nu på måndag kanske. Det är bra bit över 15%

Eller ändra beställningarna och skicka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Eller ändra beställningarna och skicka.

Hmm kanske men att ändra med såna mängder utan att fråga vet jag inte om dem får göra heller. Får se helt enkelt. I värsta fall vår väl alla hundra (ännu fler kanske..) som beställt skicka tillbaka vilket kommer skada elgiganten eftersom deras rykte försämras genom att folk lägger negativa recensioner och slutar köpa därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Eller ändra beställningarna och skicka.

Vilket de inte får göra utan att kunden godkänner den nya ordern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Elgiganten kommer upptäcka detta och på måndag kommer de inte skicka något utan betala tillbaka de 251kr man betalat

Hur skall de skilja på alla swec-medlemmar och vanligt folk som faktiskt tänkt behålla abonnemanget?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Entash:

Hmm kanske men att ändra med såna mängder utan att fråga vet jag inte om dem får göra heller. Får se helt enkelt. I värsta fall vår väl alla hundra (ännu fler kanske..) som beställt skicka tillbaka vilket kommer skada elgiganten eftersom deras rykte försämras genom att folk lägger negativa recensioner och slutar köpa därifrån.

Sant, ska bli intressant att se vad som händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur skall de skilja på alla swec-medlemmar och vanligt folk som faktiskt tänkt behålla abonnemanget?

Det är ju sant faktiskt. Dem lär ju kontakta alla köpare och kolla innan dem bekräftar köpet helt.

Permalänk

Har följt denna tråden sen den startades igår. Var inne hos Elgiganten idag och köpte/förbokade den nya iPhone SE 64GB till min gamle mor. Som @anon298854 fick jag ett liknande svar att det var okej att säga upp abonnemanget och betala den totala kostnaden på 2171 kr.

Jag filmade också in hela samtalet där man både hör och ser tydligt vad säljaren säger. Blir det några problem så skicka jag min läskiga storasyster som är utbildad inom affärsjuridik, skämtåsido så blir det nog bra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Screenwalk:

Har följt denna tråden sen den startades igår. Var inne hos Elgiganten idag och köpte/förbokade den nya iPhone SE 64GB till min gamle mor. Som @Ister fick jag ett liknande svar att det var okej att säga upp abonnemanget och betala den totala kostnaden på 2171 kr.

Jag filmade också in hela samtalet där man både hör och ser tydligt vad säljaren säger. Blir det några problem så skicka jag min läskiga storasyster som är utbildad inom affärsjuridik, skämtåsido så blir det nog bra

@Screenwalk

Du kan inte dela filmen här så har vi alla något att gå på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Har följt denna tråden sen den startades igår. Var inne hos Elgiganten idag och köpte/förbokade den nya iPhone SE 64GB till min gamle mor. Som @Ister fick jag ett liknande svar att det var okej att säga upp abonnemanget och betala den totala kostnaden på 2171 kr.

Jag filmade också in hela samtalet där man både hör och ser tydligt vad säljaren säger. Blir det några problem så skicka jag min läskiga storasyster som är utbildad inom affärsjuridik, skämtåsido så blir det nog bra

Hehe gött att höra. Har du snackat med din syrra om hur det funkar i detta fallet? Minsta totalpriset är ju tydligt utskrivet så det måste ju stämma.

Om du vill kan man ju alltid dela filmen men som sagt du kan vänta med det tills vi får tydligare svar från elgiganten om vad som ska hända.

Permalänk
Avstängd

Kan man göra detta i butiken eller måste man beställa via hemsidan?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]