Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem

Kommer bli låååång väntan

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Priset lockar verkligen.... Nackdelar ni som har den?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

3671 riksdaler med hemleverans med @Snorlenas rabattkod. Får dock vänta 2 veckor tills de fyllt upp ladorna.
Sitter på en gammal 23 tums Asus IPS som börjat flimra, så hoppas på att jag inte kommer sakna paneltypen. Med dessa specs och IPS så får man dock trippla priset.
Verkar vara riktigt schysst design med magnetfästen etc

Permalänk

Jag är jättenöjd med skärmen med tanke på priset. Till fullpris känns skärmen som ett fynd, och ni som har rabattkod känns det som ett solklart val om ni ändå är inne på att köpa en ultrawide.

Det enda jag gjort med skärmen är att köra följande färgprofil och ändringar i default settings (enligt det Arkydo kör) i OSD enligt denna tråd på reddit:

https://amp.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/hrxkm9/...

Sen har jag även sänkt "Digital Vibrance" till 45% (för er som har NVIDIA Control Panel). Finns säkert något liknande för AMD.
Har även ändrat response time till "High" i OSD.

Permalänk
Medlem

Fifan, tänkte inte köpa skärm egentligen... Men nu fick det bli en med tanke på priset med rabattkoden.
Shieeeeeeet. Tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Mockasin:

Fifan, tänkte inte köpa skärm egentligen... Men nu fick det bli en med tanke på priset med rabattkoden.
Shieeeeeeet. Tack för tipset!

Samma här, skulle köpt nytt grafikkort först men priset var för bra att inte slå till

Permalänk
Medlem

Slängde in en beställning, 3 592kr. Tack för 20% koden!

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Vi ger väl dem ett försök också..

Gått igenom tre liknande skärmar från tre olika tillverkare nu, och alla har det varit något fel på, mörka pixlar eller DSE mitt i bilden. Otroligt att de ens säljs 2020.

Vore ju otroligt om det största fyndet skulle vara felfri, fingers crossed.☺️

Alla dessa skärmar verkar ju identiska på många sätt, är det Samsung som pumpar ut dessa paneler i drivor eller? 🙂

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk

tack för tipset - 20%, blev avbeställning hos webhallen, med min tur så e båda sönder dock, beställde 2st.

Tänkte ha ena ovanför den andra, hoppas det fungerar o inte blir konstigt när man spelar

Permalänk
Skrivet av FubbHead:

Vi ger väl dem ett försök också..

Gått igenom tre liknande skärmar från tre olika tillverkare nu, och alla har det varit något fel på, mörka pixlar eller DSE mitt i bilden. Otroligt att de ens säljs 2020.

Vore ju otroligt om det största fyndet skulle vara felfri, fingers crossed.☺️

Alla dessa skärmar verkar ju identiska på många sätt, är det Samsung som pumpar ut dessa paneler i drivor eller? 🙂

Filtrerar man ut skärmar med VA, 1500R kurvning, 21:9, 3440 x 1440, AMD FreeSync, 4 ms (grå-grå), 8 bitar så hittas Samsung C34J791 / C34F791
https://www.displayspecifications.com/en/comparison/1c9debfef så är Xiaomin listad som Samsung-panel med

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

- Jag slängde min direkt på min VESA arm så kan inte kommentera stället destomer (det går alltså att montera den på VESA 100x100 direkt ur lådan, det medföljer lämpliga skruvar) . Jag packade dock upp stället och den ser snygg och clean ut den också, den är säkert bra. Foten känns mindre irl än vad den såg ut på bild. Mitt VESA mount lutar ner lite pga vikten av en ultrawide (var samma problem med X34P förut), så jag kanske ska gå över till att använda stället eller så skaffar jag en rejälare VESA arm.

Vad har du för VESA-fäste? Jag har nu också beställt skärmen och tänker införskaffa en arm, men vill förstås ha en som är tillräcklig för skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Körgan:

Vad har du för VESA-fäste? Jag har nu också beställt skärmen och tänker införskaffa en arm, men vill förstås ha en som är tillräcklig för skärmen.

Är denna jag har: https://www.komplett.se/product/836092/datorutrustning/bildsk...
Fungerar men lutar nedåt som sagt... Har försökt dra åt den max så den inte ska luta ner men gör det ändå.
Tror att en som har max vikt typ 15kg skulle fungera bättre.

EDIT: Något sånt här tror jag att jag hade köpt om jag köpte nu: https://www.inet.se/produkt/2214469/arctic-z1-pro-monitor-arm... -- får man ju USB hubben fixad också

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Dum fråga kanske men vad är fördelen med VESA-fäste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorensen_robin:

Jag är jättenöjd med skärmen med tanke på priset. Till fullpris känns skärmen som ett fynd, och ni som har rabattkod känns det som ett solklart val om ni ändå är inne på att köpa en ultrawide.

Det enda jag gjort med skärmen är att köra följande färgprofil och ändringar i default settings (enligt det Arkydo kör) i OSD enligt denna tråd på reddit:

https://amp.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/hrxkm9/...

Sen har jag även sänkt "Digital Vibrance" till 45% (för er som har NVIDIA Control Panel). Finns säkert något liknande för AMD.
Har även ändrat response time till "High" i OSD.

Tack för tips.

Blev en till slut för mig med. Sommaren är ju trots allt snart slut... Blir att försöka hitta ett schyst VESA-fäste till den gamla skärmen och sätta den på sidan av bordet på något sätt nu då. Hmm.

En USB-hub också antagligen. Tar gärna tips på det. Minns att det var ett h-vete förra gången jag kollade efter en.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undervoltad Undulat:

Dum fråga kanske men vad är fördelen med VESA-fäste?

Slippa skärmstativet för att frigöra skrivbordsyta, alternativt montera en mini-pc (Nuc/Asus Pn50) på baksidan av datorn. Finns många bra fördelar med VESA!

Permalänk
Medlem

fan jag skulle väntat nån vecka så hade jag fått 10-20% rabatt! MEN det är en bra skärm. Glöm inte att slå på freesync via menyn!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har ni som köpt skärmen köpt den från mistore.se? De verkar vara väldigt mixade reviews på den sidan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Har ni som köpt skärmen köpt den från mistore.se? De verkar vara väldigt mixade reviews på den sidan...

Jag köpte den därifrån. Skickades i princip direkt och betalade med Klarna. No problem.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzeww:

Har ni som köpt skärmen köpt den från mistore.se? De verkar vara väldigt mixade reviews på den sidan...

4.4/5 av nästan 100 omdömen på prisjakt är ju rätt så övervägande positivt. Kundtjänst verkar inte sådär jättetrevliga, men för närmare 1k i rabatt så är det ju värt att testa. Även om man får betala frakt tillbaka så jämnar det nog ut sig då.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Verkar vara grym skärm för priset.

Jag är sugen på en något större skärm, har denna idag: https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Tror ni att det kommer vara stor skillnad i bildkvalitet om jag hoppar från den IPS-skärmen till xiaomin som är VA? (alltså att det blir sämre från nuvarande)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Verkar vara grym skärm för priset.

Jag är sugen på en något större skärm, har denna idag: https://www.inet.se/produkt/2215350/lg-27-ultragear-27gl850-q...

Tror ni att det kommer vara stor skillnad i bildkvalitet om jag hoppar från den IPS-skärmen till xiaomin som är VA? (alltså att det blir sämre från nuvarande)

Stor skillnad på kvaliteten kommer det nog inte vara, bara kika upp någon video om skillnaden mellan IPS och VA, känner folk som har båda men kan inte säga vilken som ser bäst ut. För 3600kr så är den här skärmen ett rent kap enligt mig. Koden fungerar väll bara dagen ut har jag för mig.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Beställde en jag också! Kunde inte motstå då priset är lite för bra tycker jag!:)
Har idag en 1440p 24tum!

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Medlem

Slog också till på den, kan tillägga att rabattkoden för 20% verkar fortfarande fungera för de som inte hann slå till igår.

Permalänk
Medlem

Jag har testat lite olika profiler i DisplayCAL, även testat att kalibrera själv med en gammal Spyder3 men får inte till det riktigt. Går jag in och kikar på http://www.lagom.nl/lcd-test/white.php för att testa black level och white saturation lyckas jag faktiskt inte få till det bättre än med standardinställningarna och lite småpill.

Även jämfört skärmen med LG 27GL83A samt AOC CQ32G1 och även om LGn upplevdes som snabbare och kanon gällande ghosting osv så håller jag denna som vinnaren för min egen del!

Kör standardinställningar med följande justeringar:
Brightness - 30
Black level - 48
Color temperature - Custom (50/50/50) - Upplever standard som för blå och warm får riktigt taskig "vithet"
Response time - Medium
FreeSyncPremium - On

Eloge till Mistore!

Köpte skärmen för ca 2-3 veckor sedan för 4050 kr.
Jag la en beställning under helgen med rabatten och ställde frågan om de på något smidigt sätt kunde ersätta mig mellanskillnaden istället för att jag skulle behöva frakta den första skärmen till dem.

Fick ge dem ordernumret och de löste det direkt! Stor tumme upp till Emma på Mistores kundtjänst!

För 3520 kr som det blev för mig med 20% och Komplettkort är jag fantastiskt nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Eloge till Mistore!

Köpte skärmen för ca 2-3 veckor sedan för 4050 kr.
Jag la en beställning under helgen med rabatten och ställde frågan om de på något smidigt sätt kunde ersätta mig mellanskillnaden istället för att jag skulle behöva frakta den första skärmen till dem.

Fick ge dem ordernumret och de löste det direkt! Stor tumme upp till Emma på Mistores kundtjänst!

För 3520 kr som det blev för mig med 20% och Komplettkort är jag fantastiskt nöjd!

Komiskt... Jag fick följande meddelande när jag kontaktade dom i söndags (samma sits för mig)
"Det är såklart tråkigt att det blev så, men kampanjer kommer och går det är omöjligt att gå tillbaka och rabattera redan gjorda köp"

Och efter hänvisat till din post fått följande motsvar.
"Denna kund hade varit i butiken och handlat ngt under första dagen då man fick en rabattkod att nyttja online.
Vi hade inget generellt erbjudande med 20% utan det gällde för de första som besökte och handlade i butiken"

Permalänk
Medlem

@aframoo: Va trist! Jag har fått lite blandade svar från deras kundtjänst, vissa bra och vissa dåliga... Men gjorde du som jag och beställde en skärm med 20% rabatt?

Finns ju egentligen inget val för dem då, jag hade ju bara lämnat tillbaka den första skärmen på öppet köp och behållt den nya, vilket egentligen bara hade resulterat i merjobb både för dem och för mig. Så det vore ju bara dumt av dem att inte gå med på det i mitt fall...

Hoppas du är nöjd med skärmen ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

@aframoo: Va trist! Jag har fått lite blandade svar från deras kundtjänst, vissa bra och vissa dåliga... Men gjorde du som jag och beställde en skärm med 20% rabatt?

Finns ju egentligen inget val för dem då, jag hade ju bara lämnat tillbaka den första skärmen på öppet köp och behållt den nya, vilket egentligen bara hade resulterat i merjobb både för dem och för mig. Så det vore ju bara dumt av dem att inte gå med på det i mitt fall...

Hoppas du är nöjd med skärmen ändå!

Jag skulle gjort som dig! Jag fick inte några pengar tillbaka gav 4490kr. Aja bra skärm ändå. Jag får vara smartare nästa gång...

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

@aframoo: Va trist! Jag har fått lite blandade svar från deras kundtjänst, vissa bra och vissa dåliga... Men gjorde du som jag och beställde en skärm med 20% rabatt?

Finns ju egentligen inget val för dem då, jag hade ju bara lämnat tillbaka den första skärmen på öppet köp och behållt den nya, vilket egentligen bara hade resulterat i merjobb både för dem och för mig. Så det vore ju bara dumt av dem att inte gå med på det i mitt fall...

Hoppas du är nöjd med skärmen ändå!

Skrivet av Herr Kantarell:

Jag skulle gjort som dig! Jag fick inte några pengar tillbaka gav 4490kr. Aja bra skärm ändå. Jag får vara smartare nästa gång...

Det beror helt på vem du kommer i kontakt med, jag var väldigt missnöjd med den hjälp jag fick och gav det ett nytt försök och bad om att få prata med en annan. Fick istället hjälp av Maja och Jojje som visade grym service och nu sett till att jag får tillbaka mellanskillnaden. Stort eloge till dem 2!

Permalänk
Medlem

Ah, synd att man missade den rabatten. Då hade kompromisserna känts rimliga

Permalänk
Medlem

Tänkte följa upp lite med er som redan har fått hem skärmen och kanske har haft någon vecka att leka runt med den hur upp lever ni skärmen efter en tids användning?

Har ni kanske även möjlighet att lägga upp lite bilder så att man kan se hur färgrika färgerna är?

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •