Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Skrivet av Snuffelbutt:

Ah, synd att man missade den rabatten. Då hade kompromisserna känts rimliga

Vad är det du tycker du behöver kompromissa med vad gäller denna skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ironsavior:

Vad är det du tycker du behöver kompromissa med vad gäller denna skärm?

Storleken, jag är på jakt efter en 38". Speciellt om jag ska gå från isp till va panel.

Det är fortfarande ett förbaskat bra pris. Och hade jag fått ner det med 20% hade det absolut varit värt pengarna att testa och eventuellt sälja vidare.

Permalänk
Medlem

Finner följande inställningar bäst för mina ögon:
Brightness - 45
Black level - 48
Color temperature - Custom (R50/G49/B50) -1 grön ger den vita färgen en behagligare varm färg.
Response time - Medium
FreeSyncPremium - On

Permalänk
Medlem

Märkt att den är slut överallt men finns på banggod för 4266kr med fri frakt från Tjeckien. Sjukt sugen på att beställa. Är bara lite orolig över att det blir en step down i kvalitet från min nuvarande 27" ips Acer xf271hua. Någon som gjort bytet och har en åsikt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Märkt att den är slut överallt men finns på banggod för 4266kr med fri frakt från Tjeckien. Sjukt sugen på att beställa. Är bara lite orolig över att det blir en step down i kvalitet från min nuvarande 27" ips Acer xf271hua. Någon som gjort bytet och har en åsikt?

Har exakt samma skärm och samma dilemma!

Hade gärna velat höra lite feedback angående hur det är att gå från en IPS till en VA panel tänkte då främst på er som redan har Xiaomi skärmen hemma.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Märkt att den är slut överallt men finns på banggod för 4266kr med fri frakt från Tjeckien. Sjukt sugen på att beställa. Är bara lite orolig över att det blir en step down i kvalitet från min nuvarande 27" ips Acer xf271hua. Någon som gjort bytet och har en åsikt?

För en skillnad på 224 kr så hade jag helt klart valt MediaMarkt (i lager 14/9) eller Webbhallen. Detta är ju trots allt en budgetskärm och en del kommer att levererats med trasiga pixlar och värre. Rätt skönt då att bara åka ner och byta (eller ångra köpet utan extra kostnad). Finns rätt många tråkiga historier om banggod också.

Allt beror såklart på hur ips-van och känslig du är för black crush/smear. Är själv en ips/oled user och har aldrig fullt ut testat VA. Nästa vecka hoppas jag kunna utvärdera skärmen ordentligt.

Permalänk
Medlem

@TuHack: Vart har du beställt skärmen ifall man får fråga?

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

@Paw: Kunde inte låta bli att köpa grisen i säcken när MiStore sålde den för 3600 kr. Vem vet - kanske inte är så mycket sämre än min gamla 27" 60 Hz IPS ändå. Rätt sjukt att den gick för 1/3 av priset av 34GN850 som jag även tittat på.

Permalänk

Jag har ägt skärmen i en månad nu och tycker det är den näst prisvärda skärmen jag provat. Inga problem alls. Lite bleeding har jag sett men inget som inte påverkat spelande eller vanligt användade. Kört Arkham Dark knight för att prova ett lite mörkare spel och tycker själv att allt ser kanon ut så för 4490 som jag betalade så är jag mer än nöjd.

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

@Paw: Kunde inte låta bli att köpa grisen i säcken när MiStore sålde den för 3600 kr. Vem vet - kanske inte är så mycket sämre än min gamla 27" 60 Hz IPS ändå. Rätt sjukt att den gick för 1/3 av priset av 34GN850 som jag även tittat på.

Då sitter vi exakt samma båt.
Som du även säger så var 3600:- en för bra deal att gå minste om!

Skrivet av Lankfisher:

Jag har ägt skärmen i en månad nu och tycker det är den näst prisvärda skärmen jag provat. Inga problem alls. Lite bleeding har jag sett men inget som inte påverkat spelande eller vanligt användade. Kört Arkham Dark knight för att prova ett lite mörkare spel och tycker själv att allt ser kanon ut så för 4490 som jag betalade så är jag mer än nöjd.

Kanon med positiv feedback hade även varit super ifall någon hade orkat lägga upp lite bilder.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Faaan att man missade ev 20% rabatt på denna rackare. Mycket sugen på att flytta min Svive Pyx till hemmakontoret och uppgradera till denna. Inte helt nöjd med ljusstyrkan på Svive:n samt uppgradering till 144hz vore trevligt för speldatorn. Någon som har nån aning när Webhallen beräknas få in i lager, står inget på deras site atm? Betydligt mycket mer praktiskt när man bor granne med en butik ifall något skulle strula än att beställa från Mistore som ska få in dem veckan.

Permalänk
Medlem

Även jag har haft skärmen ett tag, snart en månad och jag är kanonnöjd jag också.

Något särskilt du är intresserad av att veta och vad vill du ha bilder på?

Jag hade en LG 27GL83A hemma samtidigt så har jämfört med den side by side. LGn i det fallet var absolut "snabbare" och i stort sett noll ghosting.
Bild- och färgåtergivning såg jag ingen direkt skillnad på, skulle mer säga att det var en smaksak vilken man föredrog.

LGn hade lite IPS glow nere i vänstra hörnet som jag störde mig på medans jag inte stör mig på något på Xiaomin. Sjukt skönt med Ultra Wide när man vant sig.

Hojta om det är något mer du vill veta.

Permalänk
Medlem

@Conne3: Tänkte mest att de skulle vara trevlig att ser hur färgerna står sig på Xiaomi skärmen, så ja lite bilder som visar upp färgerna hade varit toppen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Skrivet av Paw:

Då sitter vi exakt samma båt.
Som du även säger så var 3600:- en för bra deal att gå minste om!

Kanon med positiv feedback hade även varit super ifall någon hade orkat lägga upp lite bilder.

Hade lagt upp bilder om jag visste hur man gjorde det. Antar att man måste ha något konto på en webbsida där man laddar upp bilder eller funkar det om jag länkar till min google drive?

Visa signatur

Hög standard ;)

Permalänk
Medlem

@Lankfisher: Tror inte det ska vara några problem men jag är inte helt 100.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lankfisher:

Hade lagt upp bilder om jag visste hur man gjorde det. Antar att man måste ha något konto på en webbsida där man laddar upp bilder eller funkar det om jag länkar till min google drive?

Du kan lägga upp bilder på imgur.com utan något konto, kopiera bildlänken på bilden du lagt upp så kan du klistra in den direkt i inlägg här.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Conne3: Tänkte mest att de skulle vara trevlig att ser hur färgerna står sig på Xiaomi skärmen, så ja lite bilder som visar upp färgerna hade varit toppen.

Antar du sett mina bilder på sida 2 här? Jag hade kunnat lägga upp fler men att se foton på en skärm säger inte mycket tycker jag, så därför jag inte lagt upp fler.. Färgerna blir översaturerade och svart blir mer svart på foto.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Jacob14:

Faaan att man missade ev 20% rabatt på denna rackare. Mycket sugen på att flytta min Svive Pyx till hemmakontoret och uppgradera till denna. Inte helt nöjd med ljusstyrkan på Svive:n samt uppgradering till 144hz vore trevligt för speldatorn. Någon som har nån aning när Webhallen beräknas få in i lager, står inget på deras site atm? Betydligt mycket mer praktiskt när man bor granne med en butik ifall något skulle strula än att beställa från Mistore som ska få in dem veckan.

Frågade webhallen häromdagen när de preliminärt beräknar att få in skärmen. Och det är inte förrän i slutet av månaden. Först var det dock sagt att den skulle komma in både förra veckan och denna veckan. Men kan tänka mig att det är runt samma datum som tex inet beräknar att få in skärmen igen, alltså den 22/9.

Permalänk
Medlem

@Guinnes10: Yes hörde med deras support och han sa preliminärt nästa vecka. Blir väl bara att hålla ett öga på dem och MediaMarkt så får man se vem som får in först i lager.

Permalänk

@Jacob14: Låter utmärkt om den redan kommer in nästa vecka. Mistore får in den igen den 14/9, enligt deras hemsida. Så vem vet, kanske webhallen får in den då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guinnes10:

@Jacob14: Låter utmärkt om den redan kommer in nästa vecka. Mistore får in den igen den 14/9, enligt deras hemsida. Så vem vet, kanske webhallen får in den då också.

10/9 sa de i ett mail, så med lite tur kanske den kan vara tidig.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Även jag har haft skärmen ett tag, snart en månad och jag är kanonnöjd jag också.

Något särskilt du är intresserad av att veta och vad vill du ha bilder på?

Jag hade en LG 27GL83A hemma samtidigt så har jämfört med den side by side. LGn i det fallet var absolut "snabbare" och i stort sett noll ghosting.
Bild- och färgåtergivning såg jag ingen direkt skillnad på, skulle mer säga att det var en smaksak vilken man föredrog.

LGn hade lite IPS glow nere i vänstra hörnet som jag störde mig på medans jag inte stör mig på något på Xiaomin. Sjukt skönt med Ultra Wide när man vant sig.

Hojta om det är något mer du vill veta.

Har skaffat LG'n, så nyss att jag kan lämna tillbaka den.
Samma med min, lite glow nere i vänstra hörnet, stör egentligen bara om det är helt svart bild vilket är sällan.

Hade en 32" tidigare och saknar ytan, har därför börjat snegla på Xiaomi, AOC CU34G2X och LG 34GN850.
Hur upplever du Xiaomi's VA panel i snabbare spel (om du spelar det) typ COD, BF eller liknande, speciellt i jämförelse med den fina IPS panelen i LG'n?

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

@scienta: @Guinnes10: MediaMarkt ska ju få in den i början av nästa vecka oxå så det är väl bara att hålla tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av buLLit:

Har skaffat LG'n, så nyss att jag kan lämna tillbaka den.
Samma med min, lite glow nere i vänstra hörnet, stör egentligen bara om det är helt svart bild vilket är sällan.

Hade en 32" tidigare och saknar ytan, har därför börjat snegla på Xiaomi, AOC CU34G2X och LG 34GN850.
Hur upplever du Xiaomi's VA panel i snabbare spel (om du spelar det) typ COD, BF eller liknande, speciellt i jämförelse med den fina IPS panelen i LG'n?

Jag jämförde först min LG mot AOC CQ32G1 och då upplevde jag bilden som mindre skarp på AOCn men tror det främst var pga att det blev mycket högre PPI på LGn så 34" UW känns perfekt tycker jag!

Sorry men jag har tyvärr inte spelat några FPS spel på den ännu så kan inte uttala mig om den biten, övertygad om att LGn är bättre men tror inte man märker stor skillnad om man nu inte är väldigt petig.

Är du ute efter så bra prestanda som möjligt i FPS spel är LGn givet förstaval och en jättefin skärm men prioriterar du yta och upplevelse hade jag alla gånger valt Xiaomin. Men det är såklart min personliga åsikt

Permalänk
Medlem

Lade en beställning på MediaMarkt på skärmen idag.

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Har inte fått något meddelande om skickad skärm. Antingen så stämde inte uppgifterna om 10, eller så inventerar de. Oavsett så ser det ut att bli nästa vecka som tidigast.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har inte fått något meddelande om skickad skärm. Antingen så stämde inte uppgifterna om 10, eller så inventerar de. Oavsett så ser det ut att bli nästa vecka som tidigast.

Har stått på deras hemsida typ den senaste veckan iallafall att leverans från deras lager sker den 14:e. Jag beställde min skärm den 29:e augusti och redan då i min orderbekräftelse stod det också leverans 14:e september. När la du din order?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Har stått på deras hemsida typ den senaste veckan iallafall att leverans från deras lager sker den 14:e. Jag beställde min skärm den 29:e augusti och redan då i min orderbekräftelse stod det också leverans 14:e september. När la du din order?

Drygt en vecka sedan tror jag. Det var i ett mail som de sa 10e då jag skrev och frågade innan de lagt ut ett datum på sidan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Drygt en vecka sedan tror jag. Det var i ett mail som de sa 10e då jag skrev och frågade innan de lagt ut ett datum på sidan.

Ah, då lär de ju antagligen fått ett nytt leveransdatum från deras fabrik. Aja, i början på nästa vecka skeppas våra skärmar, så håller vi tummarna att de är felfria istället. Väntar hellre ett par dagar extra och får en skärm utan blb och döda pixlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

Ah, då lär de ju antagligen fått ett nytt leveransdatum från deras fabrik. Aja, i början på nästa vecka skeppas våra skärmar, så håller vi tummarna att de är felfria istället. Väntar hellre ett par dagar extra och får en skärm utan blb och döda pixlar!

Om de två nu faktiskt skulle ha ett samband så håller jag förvisso med.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather