Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men du vet problemen som VA-paneler brukar kunna lida av, hittar inte det korrekta ordet bara.

Tror du letar efter "black smearing". Fast kärt/styggt barn.... Mer om det här i en recension:

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/nixeus_nx-edg34s.htm#gam...

Edit: Vore faktiskt väldigt spännande med en recension! Tycker det pekar på väldigt mycket skärm för pengarna.

Permalänk
Avstängd

VA , nej tack! aldrig!

Permalänk
Medlem

Knep en idag också. Beställde i förmiddags och den har redan skeppats och mellanlandat på en terminal.
Ska bli spännande att se vad den går för, samt vad man tycker om ultrawide. Sitter nu på en IPS efter en del VA-paneler, svårt att bestämma mig för vad jag gillar mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Knep en idag också. Beställde i förmiddags och den har redan skeppats och mellanlandat på en terminal.
Ska bli spännande att se vad den går för, samt vad man tycker om ultrawide. Sitter nu på en IPS efter en del VA-paneler, svårt att bestämma mig för vad jag gillar mest.

Beställt en jag också, har redan 2 olika skärmar på väg hem men sen kom ju denna in i lager.. Får bli en jämförelse och se vad jag gillar bäst.

Ett tips är att Mistore har 10% studentrabatt också, gäller även på denna!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donnerstal:

Men du vet problemen som VA-paneler brukar kunna lida av, hittar inte det korrekta ordet bara.

Brukar vara eftersläp och/eller segmenterad subpixelstruktur på VA-paneler. Som skrivet i inlägg ovanför är det nog "smearing" du tänker på när eftersläpen smetar vilket på VA ofta syns vid mörka nyanser

Permalänk
Medlem

Jag har svårt för VA-paneler men för priset blir man ju sugen. Vore väldigt intressant om någon av er som beställt kunde testa hur freesync med Nvidia-kort beter sig gällande flicker osv.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av ebackman:

Om någon har några frågor kan jag försöka svara på det.

Vet du om det går att VESA mounta direkt ur lådan? På Xiaomis sida står det något om att Wall Mount adapter kan köpas separat, så då blir jag lite osäker om man behöver den för att VESA mounta överhuvudtaget eller om den bara är till för att... ja... montera på väggen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Viking

Nu är den beställd...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Följer!

Förövrigt så tycker jag Xiaomi´s produkter oftast håller hög standard! äger en hel del produkter från Xiaomi och kan inte vara mer än nöjd med dessa, allt ifrån pris och gedigen byggkvalitet!

Tycker denna skärm har en riktigt stilren design, en av de trevligaste jag sett!

Sitter på en Asus PG348Q och hade jag inte gjort det hade jag nog personligen slagit till på en Xiaomi skärm jag med!

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Behöver beställa en ny skärm och det står mellan Xiaomi skärmen eller LG 27GL83A.
Är dock osäker om mitt system pallar köra 3440 x 1440, va tror ni?

i7 8700K
EVGA GTX 1080 FTW

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

@aframoo: Det är nog inga problem, jag kunde köra the Witcher 3 maxat i 3440x1440 mellan 70-100FPS (med lite dips) på min 6700k/1080. Så det bör gå bra i de flesta titlar som är släppta och någorlunda optimerade

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Behöver beställa en ny skärm och det står mellan Xiaomi skärmen eller LG 27GL83A.
Är dock osäker om mitt system pallar köra 3440 x 1440, va tror ni?

i7 8700K
EVGA GTX 1080 FTW

Tack på förhand

Väntar på min skärm, hoppas den kommer imorgon.

Jag håller just nu på att testa LG 27GL83A-B och AOC CQ32G1.
Vid första anblick var det en klar vinst för LG och IPS. Den upplevs ha en mycket klarare och bättre bild men det tror jag till stor del har och göra med storleksskillnaden.

När jag jämför högupplösta bilder med div. motiv känns LGn helt klart bättre när det kommer till detaljer och att få en så "verklig" bild som möjligt. När jag satte skärmarna sida vid sida upplever jag dock inte skillnaden som så stor och då handlar det mer om smaksak.

Ser fram emot ett test med Xiaomi, visar den sig vara lika bra eller bättren än AOCn kommer valet falla på den då jag prioriterar arbetsytan och spelupplevelsen högre än snabbheten.

Spelar inte så mycket FPS så märker inte av skillnaden i snabbhet som vissa kanske gör.

När det kommer till Ghosting osv var LGn riktigt bra och den har en slags härlig krispighet i bilden.

Däremot har den lite IPS Glow nere i högra hörnet som man kan störa sig lite på om man är ovan eller petig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Väntar på min skärm, hoppas den kommer imorgon.

När det kommer till Ghosting osv var LGn riktigt bra och den har en slags härlig krispighet i bilden.

Spännande! Berätta gärna hur Mi upplevs mot AOC. Har du möjlighet så jämför gärna i spel med mycket mörker. Black crush och black smearing är nog "bra" att uppleva innan beslut.

Din nuvarande jämförelse är något orättvis (men kul). Inte samma PPI, inte riktigt samma prisklass, platt mot böjd och inte heller samma paneltyp. PPI gör nog störst skillnad för krispigheten men kanske även pixelstrukturen skiljer sig mellan skärmarna.

Verkar vara en SVA panel i Mi:

https://www.displaydb.com/compare/aoc-cq32g1/xiaomi-mi-curved...

Paneltyp för Mi
Permalänk
Medlem

Då har jag fått min skärm och haft den sedan igår fm. Inte hunnit testa speciellt mycket. Väldigt bra färger, svärtan likaså. Lite sjukdomar kan jag se som på tidigare VA-paneler jag haft.. Ghosting/Smearing(?). Ändrat response time till High.

Precis som någon ovan skrev så känns det som Xiaomi lyckas väl med sina prylar, har en del sen innan och allt är bra packat, känns som att det håller hög kvalite. Skärmen är väldigt stilren och foten gedigen. Smart med magnetfästen för att dölja kablar både i fot och luckan vid kontakterna. Ska dock få upp min på en arm som jag haft sedan tidigare. Är de VESA 100x100 på skärmen förresten?

För övrigt känns storleken väldigt "lagom". Kanske kommer nöja mig med att bara ha denna skärmen, kommer ifrån 2st 27" 1440p.

För 4490:- så är det verkligen ett kap måste jag säga. Kan man leva med VA så finns det nog inte såp mycket att fundera på. Freesync fungerar också utan problem det lilla jag testat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Ska dock få upp min på en arm som jag haft sedan tidigare. Är de VESA 100x100 på skärmen förresten?

Enligt specifikationerna på Inet så ska det vara VESA 100x100: https://www.inet.se/produkt/2300081/xiaomi-34-mi-curved-gamin...

Visa signatur

PC: i5 12600K | RTX4090 FE | ASUS ROG STRIX B660-I GAMING WIFI | 2x16 GB DDR5 5200Mhz Kingston Fury | 2TB WD Blue SN550, 2TB Samsung 970 EVO
Server: 1700X | HD 6870 | MSI B450I Gaming Plus AC | 2x8 GB DDR4 2933Mhz HyperX Fury CL17 | 128GB SSD
NAS: Synology DS918+ (4x8TB Red)
Misc: iPhone 14 Plus 128GB, iPad Pro (2021) 128GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aurora:

Enligt specifikationerna på Inet så ska det vara VESA 100x100: https://www.inet.se/produkt/2300081/xiaomi-34-mi-curved-gamin...

Ja precis, hade läst det med nånstans eller tog för givet.. Men tyckte inte det såg ut som det när jag monterade foten. Kollar på det imorgon så kan jag återkomma i tråden. Var med några distanser i förpackningen som kanske hör till det.

Edit; Jodå, mycket riktigt var det VESA 100x100. Nu sitter skärmen på en arm... Mycket bättre Antagligen var man för ivrig med att starta upp skärmen så missade det

Permalänk
Medlem

The Verge gillar den https://www.theverge.com/21364649/xiaomi-mi-curved-gaming-mon...
Dock nämner de att de endast fick Gsync Compatible att fungera upp till 120 Hz.

Ännu inte fått min. Kanske på fredag.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Då har jag fått min skärm och haft den sedan igår fm. Inte hunnit testa speciellt mycket. Väldigt bra färger, svärtan likaså. Lite sjukdomar kan jag se som på tidigare VA-paneler jag haft.. Ghosting/Smearing(?). Ändrat response time till High.

Precis som någon ovan skrev så känns det som Xiaomi lyckas väl med sina prylar, har en del sen innan och allt är bra packat, känns som att det håller hög kvalite. Skärmen är väldigt stilren och foten gedigen. Smart med magnetfästen för att dölja kablar både i fot och luckan vid kontakterna. Ska dock få upp min på en arm som jag haft sedan tidigare. Är de VESA 100x100 på skärmen förresten?

För övrigt känns storleken väldigt "lagom". Kanske kommer nöja mig med att bara ha denna skärmen, kommer ifrån 2st 27" 1440p.

För 4490:- så är det verkligen ett kap måste jag säga. Kan man leva med VA så finns det nog inte såp mycket att fundera på. Freesync fungerar också utan problem det lilla jag testat.

https://i.imgur.com/LLwKwpC.jpg

https://i.imgur.com/gI2ccGG.jpg

https://i.imgur.com/fEHaQpy.jpg

Hur står sig skärmen mot dina tidigare 27" skärmar? Färger, snabbhet osv.

Skrivet av lambdan:

The Verge gillar den https://www.theverge.com/21364649/xiaomi-mi-curved-gaming-mon...
Dock nämner de att de endast fick Gsync Compatible att fungera upp till 120 Hz.

Ännu inte fått min. Kanske på fredag.

Håll oss uppdaterade gällande 120hz när du fått din. Kanske en kabel version fråga?
EDIT: Kan vara så att han kör HDMI, då går det max upp till 120hz läste jag

Permalänk
Medlem

Nu har jag kört min ett tag och jag gillar den skarpt!

Jag har som jag nämnt tidigare testat dessa tre skärmar hemma:
AOC CQ32G1
LG 27GL83A
Xiaomi Mi Curved 34"

Valet föll på Xiaomi Mi Curved 34"

Har inte helt hittat rätt med färger osv med Xiaomin men jag tycker den har schyssta färger redan från början och mitt exemplar hade inga märkbara defekter eller döda pixlar.

AOCn var absolut inte dålig men den föll bort väldigt fort när det stod mellan dessa 3, framförallt för det märks ganska tydligt att den har lägre "pixels per inch".

LGn är en fantastisk skärm, på min jag hade hemma var det lite IPS Glow nere i vänstra hörnet som många andra har och jag störde mig lite på det men tror bara det är en vanesak.

Bildmässigt och prestandamässigt(ghosting och smearing) så är LGn grym men för min del som inte kör så mycket FPS upplevde jag inte någon direkt skillnad mer än när jag letade efter det.

Säg till om ni har några frågor ang. någon av skärmarna.

*Edit - Inga som helst problem att köra 144Hz med Gsync på min skärm med medföljande kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Hur står sig skärmen mot dina tidigare 27" skärmar? Färger, snabbhet osv.

Håll oss uppdaterade gällande 120hz när du fått din. Kanske en kabel version fråga?
EDIT: Kan vara så att han kör HDMI, då går det max upp till 120hz läste jag

Med Nvidia fungerar endast adaptiv synk med displayport så det var nog inte så att The Verge körde med HDMI

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Nu har jag kört min ett tag och jag gillar den skarpt!

Jag har som jag nämnt tidigare testat dessa tre skärmar hemma:
AOC CQ32G1
LG 27GL83A
Xiaomi Mi Curved 34"

Valet föll på Xiaomi Mi Curved 34"

Har inte helt hittat rätt med färger osv med Xiaomin men jag tycker den har schyssta färger redan från början och mitt exemplar hade inga märkbara defekter eller döda pixlar.

AOCn var absolut inte dålig men den föll bort väldigt fort när det stod mellan dessa 3, framförallt för det märks ganska tydligt att den har lägre "pixels per inch".

LGn är en fantastisk skärm, på min jag hade hemma var det lite IPS Glow nere i vänstra hörnet som många andra har och jag störde mig lite på det men tror bara det är en vanesak.

Bildmässigt och prestandamässigt(ghosting och smearing) så är LGn grym men för min del som inte kör så mycket FPS upplevde jag inte någon direkt skillnad mer än när jag letade efter det.

Säg till om ni har några frågor ang. någon av skärmarna.

*Edit - Inga som helst problem att köra 144Hz med Gsync på min skärm med medföljande kabel.

Härligt att höra, la en beställning på Xiaomi skärmen precis :), återstår att se hur snabba DHL är med leveransen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aframoo:

Härligt att höra, la en beställning på Xiaomi skärmen precis :), återstår att se hur snabba DHL är med leveransen.

Det gick jättesnabbt för min del, hoppas du blir nöjd!

Permalänk
Medlem

Fick skärmen idag och mina första intryck är väldigt positiva.

Jag har tidigare haft 2 ultrawides: Dell U3417W och Acer X34P, bägge kostade väldigt mycket mer än denna Xiaomi skärm. Dock sålde jag bort dem då Dellen bara var 60 Hz och X34P'n hade extrem IPS glow och BLB.
Förutom dessa skärmar har jag även haft några enklare skärmar som LG 27GK750F, vilket jag köpte mest för att testa 240 Hz, och en Samsung C27JG50 (som har VA panel!) för att ha som extra skärm.
Efter dem har jag kört en Acer XV273K (4K 120Hz IPS Freesync/Gsync) och varit relativt nöjd med den, men Windows är fortfarande buggigt med skalning och jag har velat skaffa en 4K datorskärm att använda till PS4 och kommande PS5, men så dök denna Xiaomi skärm upp, så då tänkte jag att jag kan använda den till datorn ist och så får Acer XV273K'n gå över till konsollerna.

Så ja, jag har lagt mycket pengar på skärmar senaste åren och testat många olika paneler och skärmar är vad jag vill säga. Blir aldrig riktigt nöjd med någon av dem. Enda skärmen jag är fortfarande nöjd med är min LG OLED C7 TV.

Här är mina första snabba intryck då av Xiaomi skärmen. Ha "nytt är kul" i åtanke osv.

- Skärmen var lätt att packa upp. Jag tycker vissa skärmar jag beställt ibland sitter jävligt hårt med sin frigolit och så är man rädd att man ska ta sönder något när man packar upp den. Här gled frigoliten lätt ut ur lådan, det var lätt att ta isär frigoliten, det var lätt att få allt ur påsarna.

- Jag slängde min direkt på min VESA arm så kan inte kommentera stället destomer (det går alltså att montera den på VESA 100x100 direkt ur lådan, det medföljer lämpliga skruvar) . Jag packade dock upp stället och den ser snygg och clean ut den också, den är säkert bra. Foten känns mindre irl än vad den såg ut på bild. Mitt VESA mount lutar ner lite pga vikten av en ultrawide (var samma problem med X34P förut), så jag kanske ska gå över till att använda stället eller så skaffar jag en rejälare VESA arm.

- Skärmens design är väldigt clean och snygg. Om Apple hade gjort en gaming skärm tror jag den sett ut så här (men kostat 4x mer ). Materialet/plasten på baksidan är riktigt härlig "mjuk" och matt plast, inte alls sån där "hård", "knakig" och "glansig" plast mina tidigare skärmar haft. Framsidan är helt ren och har ingen logo. Bara en liten modern LED i nedre högra hörnet för att indikera att skärmen är på. Riktigt tjusigt. Om man är minimalist men vill ha en gaming skärm är detta ett solklart val.
Det kom ingen sån där klisterlapp som alla andra skärmar och TV kommer med som visar energiförbrukning och sånt... vet inte om det spelar någon roll egentligen men tycker det var intressant.
11/10 i betyg på designen, det är verkligen bland de snyggaste skärmarna jag varit med om.
Varför f*n ska alla andra slänga sin RGB skit och massa logotyper på sina skärmar när de bara kan skita i allt det och göra så lite som möjligt...

- Standard inställningarna är bra tycker jag, speciellt färgerna, de "poppar" och svart är väldigt svart. Enda jag ändrat är att aktivera Freesync (Freesync Premium kallas det) och sänkt Brightness från 80 till 40. 80 var inte överdrivet ljust i spel, men när jag gick in här på Sweclockers blev jag bländad 40 känns ganska lagom i detta dagsljus just nu iaf.

- På tal om inställningar så gillar jag OSD'n! Acer XV273K'n har fruktansvärt seg OSD så att komma till detta var en stor uppgradering. Förvisso finns det bara knappar på baksidan och ingen joystick, men jag tycker den var lätt och snabb att navigera. Mycket bättre än XV273K'n. Power knappen är större och känns annorlunda så ingen risk att man trycker på den.

- Även min verkar inte ha kommit med några döda pixlar.

- Ang. VA panelen så antar jag den är bra? Vet att många klagar på smearing i mörka scener men jag märker inget. Jag spelade Doom Eternal och sprang runt i skogen i månskenet i RDR2 (mörkt med andra ord) och tänkte inte på att något blev smörigt. Jag har även inte haft detta problem med C27JG50 skärmen, så det är mycket möjligt att jag helt enkelt inte är känslig för VA smearing. Kanske jag ser det som gratis motion blur?

- Text och sånt ser bra ut också. Detta var något jag var orolig för då jag kört min XV273K 4K skärm med 200% skalning och då fått ytan av 1920x1080 men väldigt fin och rund "retina" text. Självklart ser 3440x1440 i 100% skalning inte lika runt och fint ut, men det ser 100x bättre ut än vad det gör på min 240 Hz 1080p TN skärm iaf.

- Gsync Compatible 144 Hz verkar fungera för mig till skillnad från The Verge. Jag kör med Displayport kabeln från min Acer skärm (orkade inte byta kabel). Vet inte om detta var ett jätte vetenskapligt sätt att testa detta men jag spelade Doom Eternal och satte dynamic resolution target till 150 FPS, sedan rörde jag musen sakta över en pelare och filmade det med min iPhone i 240 fps. När jag hade FPSen på 150 fanns det tearing, i 143 fanns det inte.

150 ser de flesta frames ut så här:

143 ser det ut så här:

Frames från 240 fps inspelningar

- Skärmen verkar ha intressanta och lättförståeliga alternativ för PIP och PBP, ska testa med min Macbook någon dag och se hur det funkar.

Provade kolla 4K bluray av Into the Spider-Verse (tonemappar HDR via madVR), ser riktigt bra och färgglatt ut

En av mina favoritfilmer för att testa skärmar och OLED TV med är Lucy (2014). Fruktansvärt dålig men snygg film. Även snygg på denna skärm:

Nå jo, det var mina "snabba" intryck. Ska leka mer med den och se om något problem dyker upp i längden. Kanske den har coil whine i viloläge? Kanske den tappar signal plötsligt? Kanske den inte startar en dag? Det är sånt som man upptäcker när man använt den en längre stund.

Men tentativt är jag väldigt imponerad. Speciellt med tanke på priset. Hade gärna fått denna skärm ist för X34P'n jag betalade typ 12k för.

Enda tråkiga hitills är att den saknar USB hubb på sidan, den använde jag ofta på min X34P och XV273K, speciellt när jag kör mITX ibland. Nu får jag dra fram några USB förlängningskablar eller nåt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Fick skärmen idag och mina första intryck är väldigt positiva.

Jag har tidigare haft 2 ultrawides: Dell U3417W och Acer X34P, bägge kostade väldigt mycket mer än denna Xiaomi skärm. Dock sålde jag bort dem då Dellen bara var 60 Hz och X34P'n hade extrem IPS glow och BLB.
Förutom dessa skärmar har jag även haft några enklare skärmar som LG 27GK750F, vilket jag köpte mest för att testa 240 Hz, och en Samsung C27JG50 (som har VA panel!) för att ha som extra skärm.
Efter dem har jag kört en Acer XV273K (4K 120Hz IPS Freesync/Gsync) och varit relativt nöjd med den, men Windows är fortfarande buggigt med skalning och jag har velat skaffa en 4K datorskärm att använda till PS4 och kommande PS5, men så dök denna Xiaomi skärm upp, så då tänkte jag att jag kan använda den till datorn ist och så får Acer XV273K'n gå över till konsollerna.

Så ja, jag har lagt mycket pengar på skärmar senaste åren och testat många olika paneler och skärmar är vad jag vill säga. Blir aldrig riktigt nöjd med någon av dem. Enda skärmen jag är fortfarande nöjd med är min LG OLED C7 TV.

Här är mina första snabba intryck då av Xiaomi skärmen. Ha "nytt är kul" i åtanke osv.

- Skärmen var lätt att packa upp. Jag tycker vissa skärmar jag beställt ibland sitter jävligt hårt med sin frigolit och så är man rädd att man ska ta sönder något när man packar upp den. Här gled frigoliten lätt ut ur lådan, det var lätt att ta isär frigoliten, det var lätt att få allt ur påsarna.

- Jag slängde min direkt på min VESA arm så kan inte kommentera stället destomer (det går alltså att montera den på VESA 100x100 direkt ur lådan, det medföljer lämpliga skruvar) . Jag packade dock upp stället och den ser snygg och clean ut den också, den är säkert bra. Foten känns mindre irl än vad den såg ut på bild. Mitt VESA mount lutar ner lite pga vikten av en ultrawide (var samma problem med X34P förut), så jag kanske ska gå över till att använda stället eller så skaffar jag en rejälare VESA arm.

- Skärmens design är väldigt clean och snygg. Om Apple hade gjort en gaming skärm tror jag den sett ut så här (men kostat 4x mer ). Materialet/plasten på baksidan är riktigt härlig "mjuk" och matt plast, inte alls sån där "hård", "knakig" och "glansig" plast mina tidigare skärmar haft. Framsidan är helt ren och har ingen logo. Bara en liten modern LED i nedre högra hörnet för att indikera att skärmen är på. Riktigt tjusigt. Om man är minimalist men vill ha en gaming skärm är detta ett solklart val.
Det kom ingen sån där klisterlapp som alla andra skärmar och TV kommer med som visar energiförbrukning och sånt... vet inte om det spelar någon roll egentligen men tycker det var intressant.
11/10 i betyg på designen, det är verkligen bland de snyggaste skärmarna jag varit med om.
Varför f*n ska alla andra slänga sin RGB skit och massa logotyper på sina skärmar när de bara kan skita i allt det och göra så lite som möjligt...

- Standard inställningarna är bra tycker jag, speciellt färgerna, de "poppar" och svart är väldigt svart. Enda jag ändrat är att aktivera Freesync (Freesync Premium kallas det) och sänkt Brightness från 80 till 40. 80 var inte överdrivet ljust i spel, men när jag gick in här på Sweclockers blev jag bländad 40 känns ganska lagom i detta dagsljus just nu iaf.

- På tal om inställningar så gillar jag OSD'n! Acer XV273K'n har fruktansvärt seg OSD så att komma till detta var en stor uppgradering. Förvisso finns det bara knappar på baksidan och ingen joystick, men jag tycker den var lätt och snabb att navigera. Mycket bättre än XV273K'n. Power knappen är större och känns annorlunda så ingen risk att man trycker på den.

- Även min verkar inte ha kommit med några döda pixlar.

- Ang. VA panelen så antar jag den är bra? Vet att många klagar på smearing i mörka scener men jag märker inget. Jag spelade Doom Eternal och sprang runt i skogen i månskenet i RDR2 (mörkt med andra ord) och tänkte inte på att något blev smörigt. Jag har även inte haft detta problem med C27JG50 skärmen, så det är mycket möjligt att jag helt enkelt inte är känslig för VA smearing. Kanske jag ser det som gratis motion blur?

- Text och sånt ser bra ut också. Detta var något jag var orolig för då jag kört min XV273K 4K skärm med 200% skalning och då fått ytan av 1920x1080 men väldigt fin och rund "retina" text. Självklart ser 3440x1440 i 100% skalning inte lika runt och fint ut, men det ser 100x bättre ut än vad det gör på min 240 Hz 1080p TN skärm iaf.

- Gsync Compatible 144 Hz verkar fungera för mig till skillnad från The Verge. Jag kör med Displayport kabeln från min Acer skärm (orkade inte byta kabel). Vet inte om detta var ett jätte vetenskapligt sätt att testa detta men jag spelade Doom Eternal och satte dynamic resolution target till 150 FPS, sedan rörde jag musen sakta över en pelare och filmade det med min iPhone i 240 fps. När jag hade FPSen på 150 fanns det tearing, i 143 fanns det inte.

Frames från 240 fps inspelningar

- Skärmen verkar ha intressanta och lättförståeliga alternativ för PIP och PBP, ska testa med min Macbook någon dag och se hur det funkar. https://lambdan.se/img/2020-08-14_17-41-41.824.jpg

Provade kolla 4K bluray av Into the Spider-Verse (tonemappar HDR via madVR), ser riktigt bra och färgglatt ut
https://lambdan.se/img/2020-08-14_17-46-57.462.jpg

En av mina favoritfilmer för att testa skärmar och OLED TV med är Lucy (2014). Fruktansvärt dålig men snygg film. Även snygg på denna skärm:
https://lambdan.se/img/2020-08-14_17-47-11.751.jpg

Nå jo, det var mina "snabba" intryck. Ska leka mer med den och se om något problem dyker upp i längden. Kanske den har coil whine i viloläge? Kanske den tappar signal plötsligt? Kanske den inte startar en dag? Det är sånt som man upptäcker när man använt den en längre stund.

Men tentativt är jag väldigt imponerad. Speciellt med tanke på priset. Hade gärna fått denna skärm ist för X34P'n jag betalade typ 12k för.

Enda tråkiga hitills är att den saknar USB hubb på sidan, den använde jag ofta på min X34P och XV273K, speciellt när jag kör mITX ibland. Nu får jag dra fram några USB förlängningskablar eller nåt.

Grymt bra feedback och jag kan bara instämma!

Återkoppla gärna om du kommer fram till några "bättre" inställningar. Kikat på tester av AOCs och Pixios ultrawide som bygger på samma panel och där har det slagits ner lite på kalibreringen från fabrik.

Behöver ju inte vara samma problem här men bör ju finnas en viss "risk" för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conne3:

Grymt bra feedback och jag kan bara instämma!

Återkoppla gärna om du kommer fram till några "bättre" inställningar. Kikat på tester av AOCs och Pixios ultrawide som bygger på samma panel och där har det slagits ner lite på kalibreringen från fabrik.

Behöver ju inte vara samma problem här men bör ju finnas en viss "risk" för det.

Ah kan göra det. Jag är dock så nöjd med hur det ser ut så vet inte om jag ska mixtra med dem. Inte ens ändrat färgton till Warm än.

I övrigt så upptäckte jag ett mycket enklare sätt att testa om Gsync fungerar upp till 144 Hz: gå in i OSD'n och kolla på Information där! Den uppdateras inte dynamiskt men om man går fram och tillbaka i menyn så ändras den.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vadan denna hype för denna skärm? Verkar ju vara snarlik Lenovos skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283962 som funnits ute på marknaden ett tag redan och till ungefär samma pris med samma specs.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Viking
Skrivet av Joakim Ågren:

Vadan denna hype för denna skärm? Verkar ju vara snarlik Lenovos skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283962 som funnits ute på marknaden ett tag redan och till ungefär samma pris med samma specs.

Det har inte alltid varit rea hos Webhallen, rean är väl ny för den här veckan.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vadan denna hype för denna skärm? Verkar ju vara snarlik Lenovos skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283962 som funnits ute på marknaden ett tag redan och till ungefär samma pris med samma specs.

Spontant är den minst 500 dyrare om inte 1500 dyrare, och sen har den en riktigt ful Lenovo logo i hörnet.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vadan denna hype för denna skärm? Verkar ju vara snarlik Lenovos skärm: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5283962 som funnits ute på marknaden ett tag redan och till ungefär samma pris med samma specs.

Ja, det vore intressant att veta vad skillnaden är. Jag slog till på Lenovos skärm när den gick för 4.4k på Elgiganten för någon vecka sedan. Kändes som en vettig skärm för pengen, men det slutade med retur. Främst pga att den hade ett lätt tjutande som inte gick att ignorera. Annars var det inte mycket att klaga på. Mitt exemplar hade lite damm/smuts inne i displayen i ena hörnet, men inga döda pixlar.

En skum grej jag noterade var när jag var inne på lagom monitor test. I Inversion-testet (pixel-walk) flimrade skärmen rejält, tappade ljusstyrka och fick ljusa horisontella linjer över hela displayen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lilu:

En skum grej jag noterade var när jag var inne på lagom monitor test. I Inversion-testet (pixel-walk) flimrade skärmen rejält, tappade ljusstyrka och fick ljusa horisontella linjer över hela displayen.

Provade den där sidan på min Xiaomi men tror inte samma symptom uppstod här? De gråa lådorna flimrade som fan när jag skrollade, men när jag inte skrollade och bilden var still eller jag hade den stora bilden i fullscreen (F11) och flippade mellan dem olika mönstrena så hände inget speciellt.

När jag ändå var där så provade jag de andra testsidorna och tyckte det mesta såg bra ut. Enda felet jag såg var på Black level testet, så var ruta 1 och 2 lika svarta i mina ögon. Alla andra rutor där kunde jag se skillnad mellan. Möjligtvis går det kanske att justera så det blir bättre, men ah, har inte märkt detta utanför denna test sida så ¯\_(ツ)_/¯
White Test såg väldigt bra ut, alla nyanser var urskiljbara.
Contrast sidan såg också bra ut, såg nyansskillnaden mellan alla färger.
Subpixel layout verkar vara V-RGB.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P