Hotbrev från "Next advokatfirma" pågrund av fildelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Handlar ju snarare om att A3 är en liten operatör med få kunder. Finns för lite underlag för att scammeradvokater ska ta dem till rätten. Telia däremot är ju en guldgruva kundmässigt. A3 hade varit lika tvingade att lämna ut som alla andra vid domstolsbeslut.

Nej det behöver det inte handla om, det finns flera leverantörer som inte sparar uppgifterna i annat än brottsbekämpande syfte enligt LEK, och då får inte uppgifterna lämnas ut i IPRED-mål.

Skrivet av dlq84:

Har inte folk lärt sig att VPN är obligatoriskt om man har Felia?

Spelar ingen roll, de behöver bara dikta ihop en IP-adress.

Permalänk
Medlem
Citat:

Telia har lämnat ut många kunders namn och adresser till en advokatbyrå som jagar piratkopierare på nätet – trots att en domstol förbjudit det, kan DN avslöja.

...

– Det var ett misstag som gjordes, säger Telias presschef Irene Krohn.

https://www.dn.se/sverige/telia-brot-mot-domstolsorder-avsloj...

Permalänk
Medlem

Sent ska syndaren vakna men bra att de ändrar sig. Hoppas att de från och med nu gäller alla förfrågningar från skojarna på Njord!

Sluta helt lämna ut dessa uppgifter, dumheter!

Permalänk

Så vad händer nu? Dom krav brev som skickats av Serce & Partners, Njord Law mm till folk ” även om alla sagt att man skall slänga dom ” är nu vad olagliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Så vad händer nu? Dom krav brev som skickats av Serce & Partners, Njord Law mm till folk ” även om alla sagt att man skall slänga dom ” är nu vad olagliga?

Jag utgår från att du refererar till de uppgifter som Telia felaktigt lämnat ut?

Det handlar isåfall alltså om totalt 55 adresser, av de många tusentals som Telia lämnat ut. De som är berörda skall ha blivit meddelade detta av Telia.

Det som kommer hända är antagligen ingenting.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Så vad händer nu? Dom krav brev som skickats av Serce & Partners, Njord Law mm till folk ” även om alla sagt att man skall slänga dom ” är nu vad olagliga?

Läste du artikeln?

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Läste du artikeln?

Kunde inte läsa hela då den var låst

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjörnenSover:

Så vad händer nu? Dom krav brev som skickats av Serce & Partners, Njord Law mm till folk ” även om alla sagt att man skall slänga dom ” är nu vad olagliga?

Vad menar du ska hända?

Inget har ändrats. Släng skiten och bry dig inte om det nå mer för tusende gången

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjörnenSover:

Kunde inte läsa hela då den var låst

Läs Sweclockers egna variant på nyhetssidan.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Läs Sweclockers egna variant på nyhetssidan.

Tackar🙂

Permalänk
Avstängd

Päron krävs på 7 lax från "advokatfirma"?

Då var det dags för mina päron att få fabricerad faktura på 7 lax för att någon av dem tydligen via Telia Bredband skall ha fildelat ut tre filmer tydligen under sommaren 2019. Om dessa 7 lax ej betalas kommer de krävas på 200 lax.

Min först tanke var då: varför bara kräva 7 lax om de har ett så säkert fall att de skulle kunna få 200 lax i domstol? Låter desperat svagt juridiskt talat.

Andra tanken är att jag tittar inte på sådan porr som beskrevs och min far - till 100% - saknar den tekniska förmågan att söka fram en film och sedan ladda hem det med någon torrentklient.

Jag vet att detta är vanlig bluffaktura men tänkte bara kolla om någon annan fått liknande "shotgun bluffaktura" på just 7 lax annars 200 lax med samma slags filmer och från påstådd Telia? Intressant att veta hur mycket de varierar sina fakturor eller om de är så lata att de verkligen bara kör samma på allt förutom adressen målsägande som de skickas till?

Företagen som är inblandade är bland annat något registrerat på Cypern, något i Danmark (antar advokatfirman) och sedan Telia i Sverige. Någon som fått liknande bluffaktura från dessa inblandade länders företag?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@AplAy: Jag har sammanfogat din tråd med relevant tråd. Även tagit bort lite detaljer som inte helt lämpar sig i vårt forum ur ditt inlägg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BjörnenSover:

Så vad händer nu? Dom krav brev som skickats av Serce & Partners, Njord Law mm till folk ” även om alla sagt att man skall slänga dom ” är nu vad olagliga?

Ja just det, Serce & Partners - den byrån var det som päronen berätta stod med i brevet. Kikade på deras "recensioner". Ser ut som en pålitlig "advokatbyrå"!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att SÄPO och Försvarsmakten skall kliva in och "rensa upp" dessa så kallade wannabe-advokatbyråer i Sverige.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Personligen tycker jag att SÄPO och Försvarsmakten skall kliva in och "rensa upp" dessa så kallade wannabe-advokatbyråer i Sverige.

Jag vet inte om SÄPO eller försvarsmakten är rätt instans direkt, men jag tycker att man bör spara breven och göra en polisanmälan om utpressning när det har gått lagom lång tid att man är säker på att inget kommer att hända. De hotar med rättsliga åtgärder om man inte betalar trots att de uppenbarligen inte har någon tanke på att driva saken till rätten, alltså är det ett utpressningsförsök.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Då var det dags för mina päron att få fabricerad faktura på 7 lax för att någon av dem tydligen via Telia Bredband skall ha fildelat ut tre filmer tydligen under sommaren 2019. Om dessa 7 lax ej betalas kommer de krävas på 200 lax.

Min först tanke var då: varför bara kräva 7 lax om de har ett så säkert fall att de skulle kunna få 200 lax i domstol? Låter desperat svagt juridiskt talat.

Andra tanken är att jag tittar inte på sådan porr som beskrevs och min far - till 100% - saknar den tekniska förmågan att söka fram en film och sedan ladda hem det med någon torrentklient.

Jag vet att detta är vanlig bluffaktura men tänkte bara kolla om någon annan fått liknande "shotgun bluffaktura" på just 7 lax annars 200 lax med samma slags filmer och från påstådd Telia? Intressant att veta hur mycket de varierar sina fakturor eller om de är så lata att de verkligen bara kör samma på allt förutom adressen målsägande som de skickas till?

Företagen som är inblandade är bland annat något registrerat på Cypern, något i Danmark (antar advokatfirman) och sedan Telia i Sverige. Någon som fått liknande bluffaktura från dessa inblandade länders företag?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1502172-svensk-advokat...

Vi är många som verkar få dessa brev! Jag fick krav på 14.000kr för 2 filmer samt hot om 160.000kr om det dras till domstol. Du kan läsa mer i tråden jag bifogat.

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Min först tanke var då: varför bara kräva 7 lax om de har ett så säkert fall att de skulle kunna få 200 lax i domstol? Låter desperat svagt juridiskt talat.

Min tanke är att advokatbyrån bör kräva för mycket i början för att ha förhandlingsutrymme. Om 7.000 kr är startbudet bör således senare bud vara lägre, inte högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Min tanke är att advokatbyrån bör kräva för mycket i början för att ha förhandlingsutrymme. Om 7.000 kr är startbudet bör således senare bud vara lägre, inte högre.

De vill varken ha förlikning eller rättegång, de vill bara ha pengar. Massutskick av brev kostar inte många kronor. Spenderar de 20 kr/styck (de skickar ju flera) på att skicka brev till 200 personer så är det fortfarande bara 400 kr i kostnad, det räcker att 1 betalar för att de ska gå med vinst på den kostnaden. Sen har de säkert kostnad för IP-nummer från de ~två tyska firmorna. Skicka in till rätten gör de efter mall, de använder samma expertutlåtande i alla länder där dessa är verksamma i, det följer liksom med de tyska firmorna som sammanställer listorna.

Räcker att typ en av hundra betalar så har de flera miljoner om året i intäkter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

De vill varken ha förlikning eller rättegång, de vill bara ha pengar. Massutskick av brev kostar inte många kronor. Spenderar de 20 kr/styck (de skickar ju flera) på att skicka brev till 200 personer så är det fortfarande bara 400 kr i kostnad, det räcker att 1 betalar för att de ska gå med vinst på den kostnaden. Sen har de säkert kostnad för IP-nummer från de ~två tyska firmorna. Skicka in till rätten gör de efter mall, de använder samma expertutlåtande i alla länder där dessa är verksamma i, det följer liksom med de tyska firmorna som sammanställer listorna.

Räcker att typ en av hundra betalar så har de flera miljoner om året i intäkter.

Jo precis. Samma som Nigeriabrev eller utpressningsmail om att man har blivit filmad när man runkar och liknande upplägg. Kostnaden att ställa kravet är så låg att det räcker med en procent eller en promille som går på det för att man ska tjäna på det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagerlöf:

Inget har ändrats. Släng skiten och bry dig inte om det nå mer för tusende gången

Korrekta vägen att gå är ju förvisso att bestrida fakturan och polisanmäla bedrägeriförsöket...

(Nog för att våra flata inkompetenta lata Kling-och-Klang-poliser kommer lägga ned ärendet i samma ögonblick de tar emot det.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon132576:

Korrekta vägen att gå är ju förvisso att bestrida fakturan och polisanmäla bedrägeriförsöket...

(Nog för att våra flata inkompetenta lata Kling-och-Klang-poliser kommer lägga ned ärendet i samma ögonblick de tar emot det.)

Vilken faktura? Det är inte fakturor som skickas ut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon287298:

Vilken faktura? Det är inte fakturor som skickas ut.

Ok, stryk bestridningen då och gå direkt till polisanmälan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Korrekta vägen att gå är ju förvisso att bestrida fakturan och polisanmäla bedrägeriförsöket...

(Nog för att våra flata inkompetenta lata Kling-och-Klang-poliser kommer lägga ned ärendet i samma ögonblick de tar emot det.)

Det är inte polisen som lägger ner brottsärenden...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

De vill varken ha förlikning eller rättegång, de vill bara ha pengar. Massutskick av brev kostar inte många kronor. Spenderar de 20 kr/styck (de skickar ju flera) på att skicka brev till 200 personer så är det fortfarande bara 400 kr i kostnad, det räcker att 1 betalar för att de ska gå med vinst på den kostnaden. Sen har de säkert kostnad för IP-nummer från de ~två tyska firmorna. Skicka in till rätten gör de efter mall, de använder samma expertutlåtande i alla länder där dessa är verksamma i, det följer liksom med de tyska firmorna som sammanställer listorna.

Räcker att typ en av hundra betalar så har de flera miljoner om året i intäkter.

Får inte din matematik at gå ihop 20*200= 4000kr, men jag håller helt med poängen. Advokatfilmerna betalar knappast inte skatt som gör att halva kostande försvinner. Dessa mailutskick är ren Phishing:
Phishingutskick skickas ofta till alla adresser som bedragaren kan komma över, i hopp om att någon ska luras att svara. De utgör därmed i regel också en underkategori för spam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tfiske

Skrivet av Puttefnasket:

Det är inte polisen som lägger ner brottsärenden...

Semantik diskussion. Men polisen tar väl emot anmälningar utvärderar dem om de håller för att lämnas vidare till en åklagare. Och om polisen lämnar ärendet vidare så beslutar åklagaren om ärende ska lämnas ner eller gå till en domstol. Säkerligen finns det något utan domstol, kan bli civilrättsligt.
Om ärendet inte håller för att gå vidare för att gå till en åklagare så lägger polisen ner det.
Om den allmän de har mottagit räknas som en brottsärende eller något annat är för lekmän en semitisk diskussion.

Problemet för de som får dessa brev är att domstol i dessa vanliga fall kommer gynna en. Men civilrättslig process är inte lika rolig, men jag tror inte en vanlig person i sverige har så mycket att oroa sig för. Rent generellt får tiotusentals personer samma hotbrev så är det troligen bara ett phishingutskick. Har man dock en firma och man får ett personligt brev gällande bara en, så är risken betydligt högre för att de ska gå vidare och det är mycket värre.
Där en civilrättslig process inte är rolig för de är en Jätten emot Goliat process, där den mindre kapitalstarke ligger i underläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Får inte din matematik at gå ihop 20*200= 4000kr, men jag håller helt med poängen. Advokatfilmerna betalar knappast inte skatt som gör att halva kostande försvinner. Dessa mailutskick är ren Phishing:
Phishingutskick skickas ofta till alla adresser som bedragaren kan komma över, i hopp om att någon ska luras att svara. De utgör därmed i regel också en underkategori för spam.
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4tfiske

Ja, en nolla missades, men en person som betalar in är typ 5000-10000 kr. Poängen är densamma med riktiga siffran. Med person 2, 3, 4 o.s.v. så blir det snart är ren vinst. Kostnaderna för att skicka brev eller lämna in ansökan till domstolen om informationsföreläggande är alltså liten i sammanhanget. Advokaterna kan tjäna miljoner på något som är ett sidojobb, och skulle knappast göra det om de bara fick behålla en mindre summa.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

civilrättslig process

Fast vad menar du? Man kan inte ta försök till bedrägeri civilrättsligt. Du kan liksom inte visa någon skada...

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast vad menar du? Man kan inte ta försök till bedrägeri civilrättsligt. Du kan liksom inte visa någon skada...

Jag syftar på att åklagarna advokatfirman kan ta ens påstådda brott laddat hem upphovsrättskyddat material civilrättsligt.
Men eftersom "tiotusentals" personer i sverige får exakt samma brev hem och vi ändå har ett bra rättsväsende i sverige, så känns det som att den anklagade kan strunta i utpressningen som de gör.
Undantag är stora företag eller om man bor i andra länder med andra lagar.
*edit*
åklagarna -> advokatfirman

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag syftar på att åklagarna kan ta ens påstådda brott laddat hem upphovsrättskyddat material civilrättsligt.
Men eftersom "tiotusentals" personer i sverige får exakt samma brev hem och vi ändå har ett bra rättsväsende i sverige, så känns det som att den anklagade kan strunta i utpressningen som de gör.
Undantag är stora företag eller om man bor i andra länder med andra lagar.

Finns inget brott för åklagaren att behandla när vi talar om informationsföreläggande, de kan inte ta det vidare till brottmål. Åklagare jobbar enbart med mål som kan prövas som brottmål.

Det du svarade på handlade om att anmäla advokatbyråerna för brott. Anmälan kommer läggas ner och du kan inte driva något civilrättsligt mot de om du inte orsakats någon skada.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Finns inget brott för åklagaren att behandla när vi talar om informationsföreläggande, de kan inte ta det vidare till brottmål. Åklagare jobbar enbart med mål som kan prövas som brottmål.

Det du svarade på handlade om att anmäla advokatbyråerna för brott. Anmälan kommer läggas ner och du kan inte driva något civilrättsligt mot de om du inte orsakats någon skada.

Korrekt. Jag menade advokatfirman. Åklagare är någon helt annat.

Angående motanmäla advokatfirman:
Toppadvokat bakom utpressningsbrev till fildelare riskerar åtta års fängelse
https://www.sweclockers.com/nyhet/31252-toppadvokat-bakom-utp...
Knappast något de enskilda kan göra, men om man är 10 000st som får ett brev. Så är chansen att någon rättslig kunnig skulle kunna göra en motanmälan. Detta är dock helt utanför mitt kompetensområde.
*edit*
Jag ändra mitt inlägg, men samma innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Korrekt. Jag menade advokatfirman. Åklagare är någon helt annat.

Jag har för mig att någon advokatfirma som höll på och utpressade folk själv fick böta för de åkte dit för utpressning, jag minns inte var, när, eller hur. Det är dock en fråga utanför mitt kompetensområde. Det jag kan om rättsväsendet är från Beckfilmer och liknande. hehe
Men det känns naturligt om en advokatfirma på otroligt dåliga grunder skickar ut en masa hotbrev till folk och vill att de ska betala en summa, så kan de göra sig skyldig till ett brott som faller in under brottsmål.
Ett exempel: Toppadvokat bakom utpressningsbrev till fildelare riskerar åtta års fängelse
https://www.sweclockers.com/nyhet/31252-toppadvokat-bakom-utp...

I Danmark har de begärt informationsföreläggande om filmer de inte har rättigheterna till och krävt folk på betalt därefter. Folk har också blivit stämda av advokaterna. Irrelevant till Sverige.

Åklagare behöver utgå från att filmbolaget/porrproducenten äger rättigheterna och har bett advokatbyrån att företräda dem vid informationsföreläggandet och att advokatbyrån/juristen inte har någon anledning att tro att uppgifterna stämmer när de skickar krav till personerna de får ut namn på från rätten. När du anmäler de alltså. Så det blir att brott inte kan styrkas och ärendet läggs ner/inte går att driva. Du själv kan inte stämma advokaten/juristen bara för att de skickar ett krav som egentligen är oriktigt, du måste ju ha orsakats skada för att du ska få något skadestånd tilldelat – vad ska rätten annars titta på?

Så vida inte porrproducenten bistår dig hur skulle du ens få reda på att att de inte representerar bolaget bakom filmen? Hur skulle du får reda på och kunna bevisa att de medvetet förfalskat uppgifterna de lämnar över till Stockholms tingsrätt/PMD? Vid det senare är det inte bara bättre att anmäla de till Integritetsskyddsmyndigheten?

Permalänk
Medlem

Artikel i Eskilstuna-Kuriren idag

De brukar betal-väggar sina artiklar, säkert så här också. Men här handlar det om advokatfirman Serce och partners och porrfilm under november 2019. 7000kr vill de ha. Står inte vilken ISP användaren har

https://ekuriren.se/nyheter/artikel/jessica-47-fick-obehaglig...

"Förra måndagen fick Torshällabon Jessica Fischer, 47, brev från advokatfirman Serce och partners, där de påstår sig ha bevis för att hon ägnat sig åt olaglig fildelning av ett antal porrfilmer. De lämnade också ett förlikningsförslag där hon kunde välja att omgående betala 7 000 kronor för att åtal inte skulle väckas."