Hotbrev från "Next advokatfirma" pågrund av fildelning

Permalänk

Hotbrev från "Next advokatfirma" pågrund av fildelning

Hej fick idag hem ett brev från "Next advokatfirma där det står att jag måste betala 5000kr för att jag tydligen streamat en film 2018.
Läst några gamla artiklar från 2017 men inget nytt. Vad bör jag göra?

edit: Dom skriver att "om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

Hej fick idag hem ett brev från "Next advokatfirma där det står att jag måste betala 5000kr för att jag tydligen streamat en film 2018.
Läst några gamla artiklar från 2017 men inget nytt. Vad bör jag göra?

Polisanmäl och bestrid en sådan faktura. Måste väl ändå vara blufffaktura det där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använda som toa papper skulle nog jag göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan arkivera detta brev i det runda arkivet:

Svara inte ens på brevet. Det enda som kan hända är att de samlar in mer information från dig som kan användas mot dig.

Till råga på det är det inte ens olagligt att titta på streamat material (oavsett om laglig eller olaglig streaming, det är de som sänder ut materialet som begår det eventuella brottet). Så detta är nog lite extra ute och cyklar.

Fixat bildlänk!
Permalänk

värt att betala?

dom skriver följande:
"om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

Ifall dom tar saken vidare kommer väl kostnaderna överstrida 5000kr.
Ska man då chansa och betala för att skippa möjligheten att dom tar det vidare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

dom skriver följande:
"om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

Ifall dom tar saken vidare kommer väl kostnaderna överstrida 5000kr.
Ska man då chansa och betala för att skippa möjligheten att dom tar det vidare?

Har du väl betalat en gång kommer det att strömma in fler hotbrev från dem. Betala aldrig en utpressare.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Du kan arkivera detta brev i det runda arkivet:

http://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9614371717150.jpg

Svara inte ens på brevet. Det enda som kan hända är att de samlar in mer information från dig som kan användas mot dig.

Till råga på det är det inte ens olagligt att titta på streamat material (oavsett om laglig eller olaglig streaming, det är de som sänder ut materialet som begår det eventuella brottet). Så detta är nog lite extra ute och cyklar.

sen några månader tillbaks är det olagligt att titta på pirat streamad film/sport

men 2018 var det inte olagligt, så han behöver inte bry sig ett dugg i det där brevet.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

Hej fick idag hem ett brev från "Next advokatfirma där det står att jag måste betala 5000kr för att jag tydligen streamat en film 2018.
Läst några gamla artiklar från 2017 men inget nytt. Vad bör jag göra?

edit: Dom skriver att "om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

Inget flummigt när dom skriver "överväga att driva saken vidare" betyder att dom inte kommer göra ett dugg. bara skrämas och hoppas att några blir rädd och betalar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Inget flummigt när dom skriver "överväga att driva saken vidare" betyder att dom inte kommer göra ett dugg. bara skrämas och hoppas att några blir rädd och betalar.

Nu vet jag inte vad brevportot kostar, men säg 5kr. Lek med tanken att de skickat ut 10 000 brev för ca 50 000kr. Då räcker det att 10 pers betalar 5000kr så går det jämnt ut, efter det är det ren och skär vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

dom skriver följande:
"om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

Ifall dom tar saken vidare kommer väl kostnaderna överstrida 5000kr.
Ska man då chansa och betala för att skippa möjligheten att dom tar det vidare?

Nej för helvete, betala absolut inte.

Permalänk
Medlem

Självklart ska du inte betala.

Kolla på utpressningskollen.se och kontakta sen din operatör med dina synpunkter. Verkar främst vara öppna torrentsidor de använder för att samla in uppgifterna, för både porr och vanlig film. Du behöver dock inte tankat något för att få brev från dessa. Förmodligen använder Kronhöffer här uppgifter som Ramberg Advokater hämtat ut, som han jobbade för innan han gick in i (delägare) Next Advokater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu vet jag inte vad brevportot kostar, men säg 5kr. Lek med tanken att de skickat ut 10 000 brev för ca 50 000kr. Då räcker det att 10 pers betalar 5000kr så går det jämnt ut, efter det är det ren och skär vinst.

Då förutsätter du dock att juristerna och eventuella "utredare" jobbar helt gratis... Det kostar nog en del pengar att samla upp alla dessa IP-adresser och sedan via domstol begära ut loggar från internetleverantörerna, för att till sist skicka ut ett brev. Man kan nog konstatera att portot är det billigaste i denna karusell.

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar fick bev för två årsedan, de påstod att de laddat hem Black Sails, när de dessutom har hbo.. Släng skiten bara

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem

@Akilleus11 *Trådstart återställd*

Vänligen låt bli att sabotera trådar. Detta då det är otacksamt gentemot övriga tråddeltagare samt skräpar ner forumet med mer eller mindre obegripliga trådar.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Nu vet jag inte vad brevportot kostar, men säg 5kr. Lek med tanken att de skickat ut 10 000 brev för ca 50 000kr. Då räcker det att 10 pers betalar 5000kr så går det jämnt ut, efter det är det ren och skär vinst.

Tror inte de betalar i närheten av några 5kr per brev.

Vet inte hur priserna är men för den typen av utskick betalar företag i regel baserat på vikten, inte antal kuvert.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

Hej fick idag hem ett brev från "Next advokatfirma där det står att jag måste betala 5000kr för att jag tydligen streamat en film 2018.
Läst några gamla artiklar från 2017 men inget nytt. Vad bör jag göra?

edit: Dom skriver att "om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

jag skulle inte ha svara inte och absolut inte betala.

betalar du, då kommer du bara få fler utpressningsbrev. betalning = ett erkännade.
svarar du, då blir du aldrig av med dem å riskerar att ändå betala osv.

Kan väl säga att jag också har fått brev tidigare.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av zogez:

sen några månader tillbaks är det olagligt att titta på pirat streamad film/sport

men 2018 var det inte olagligt, så han behöver inte bry sig ett dugg i det där brevet.

Det blev faktiskt olagligt redan 2017
https://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-...

Men med det sagt hade jag ändå slängt brevet och ignorerat dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Pssst. skaffa VPN så slipper du bli övervakad av din ISP och få dina privata uppgifter utlämnade till utpressare.

Permalänk
Medlem

Fick brev för ett par år sedan. Skrattade hela vägen till soptunnan innan jag majestätiskt sulade ner det.

Har aldrig laddat hem något och hade inte ens sett de filmer de påstod jag hade laddat ner ("The Cell"-perioden) så det är ren och skär bullshit.

Riv det, kasta det, spotta lite på det och gå vidare i dit liv och fokusera på viktigare saker.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kan ju inte säga vad du ska göra, men jag kan säga att jag fått liknande brev och det hanterade jag genom att kasta det och gå vidare med mitt liv.
Har aldrig hört något mer från brevskrivarna, tror som många andra att de bara testar vilka som är villiga att svara/betala. Då vet de vilka som tar det på allvar och är oroliga.

Hela upplägget borde vara olagligt egentligen. Förstår inte vad som skiljer detta från vanlig utpressning.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det blev faktiskt olagligt redan 2017
https://www.gp.se/nyheter/sverige/olagligt-att-titta-p%C3%A5-...

Men med det sagt hade jag ändå slängt brevet och ignorerat dem.

Skickades från m.sweclockers.com

jäklar vilken minnes lucka man har.. tiden går fort när man har kul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Då förutsätter du dock att juristerna och eventuella "utredare" jobbar helt gratis... Det kostar nog en del pengar att samla upp alla dessa IP-adresser och sedan via domstol begära ut loggar från internetleverantörerna, för att till sist skicka ut ett brev. Man kan nog konstatera att portot är det billigaste i denna karusell.

Nja, det känns mer som att de tar en valfri random generator och skickar ut på måfå.

Permalänk

Det är en bluff faktura. Betala inte.

Permalänk
Medlem

Fick också idag brev från dem, där dom anser att jag laddat ner 4st filmer via torrent nätverk och de hade delats vidare. Med filmnamn och tidpunkter. Också via telia. Kräver på 12000 inom 20 dagar, annars "överväger" dom att gå vidare med ärendet...

Bara skita i det?

Permalänk
Medlem

Du har sökt rätt på tråden och läst den. Du kan nog bilda dig en uppfattning

Permalänk

Nån som inte har betalat? Vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolpenguin13:

Nån som inte har betalat? Vad hände?

Läs tråden!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Det händer ingenting.

Permalänk
Medlem

En sak till som vpn är bra för, hålla borta utpressarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB