Hotbrev från "Next advokatfirma" pågrund av fildelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Nu vet jag inte hur det ser ut i just dessa kravbrev, men förlikningserbjudanden brukar innebära att man kommer överens om att man löser tvisten mot betalning, utan att någon erkänner att man gjort något fel.

Att bara betala för att avskriva ett ärende utan några garantier att samma ärende kommer upp igen är ännu dummare än att gå med på en förlikning.

Med det sagt så är sannolikt inte heller dessa "förlikningsavtal" skrivna till den anklagades fördel... den typiska brevmottagaren är ju i ett visst underläge mot en advokatfirma.

Ett förlikningserbjudande kan se ut hur som helst. Det viktigaste är att avtalet följer de allmänna avtalsrättsliga principerna om friformig anbud och accept. Jag har gjort många anbud via e-post utan desto mera avtalstext, och det är inte heller ovanligt att ingå muntliga förlikningsavtal i tingsrätten som sedan fastställs av domstolen. I vissa fall erkänner ena parten att något har blivit fel, men oftast inte. Allt beror bara på vad som är viktigt för parterna, och överlag är ju frågan om moralisk skuld inte vidare viktig för parterna i ett civilmål, speciellt inte vid en förlikning då man oftast frånsäger sig möjligheten att söka ersättning via alternativa processer.

Men visst, jag skulle inte heller rekommendera att bara betala bort utan att få något mera till pappers. Advokatbyrån i fråga har helt säkert någon enkel mall för ett förlikningsavtal, och bara de får betalt får nog motparten göra nästan vilka ändringar som helst.

Skrivet av giplet:

Om jag förstår saker rätt så är det ganska korkat att skicka ut dessa krav om man vill ta målet vidare. De har nämligen satt en summa på den skada de lidit. Sedan kan man argumentera att de vid förlikning även vill ha betalt för vissa av sina omkostnader, så skadan de lidit är mindre än summan de vill förlikas med.

Detta är viktigt för att om en tvist rör en summa som är hälften av ett prisbasbelopp så kallas det civilrättsliga målet för ett "småmål". Vid ett småmål får den vinnande parten betalt för sina rättegångskostnader i väldigt begränsad omfattning. https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Detta betyder att om advokatfirman tar målet till en civilrättslig domstol så kommer det att lägga ner många timmar som de inte får betalt för. Att göra det i stor skala skulle inte vara hållbart.

Gränsen för FT-mål är 23 250kr, vilket antagligen är varför de har satt kravet på 24 000kr. Sen så finns det ju en massa andra jämkningsregler i dylika mål i alla fall. Summan kan dessutom växa tills saken har gått till tingsrätten, eftersom det är fråga om ett mål av skadeståndsrättslig natur.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Har kollat igenom lite här och där på nätet och läst igenom alla kommentarer men jag är inte helt 100 på om jag ska skita i ''påminnelsen'' när jag dömmer på vad jag läser.
Så mycket som jag har läst så har inte ett enda fall hamnat domstolen ännu men med tanke på att @Sando nämnde FT-målet och min ligger på 24 000 höjer inte riktigt förtroendet. Mest för jag har ingen anning om vad det betyder.
Jag tänker inte ens låtsas som om jag är kunnig inom det här ämnet över huvudtaget.

Permalänk
Medlem

Det är ju upp till var o en att avgöra hur man ska förhålla sig till hotbrev.
Har man råd att slänga ut 24k på nåt 99,9999999999% onödigt och är livrädd för att dom faktiskt skulle ta nåt vidare (vilket dom med 99,9999999% inte skulle göra) så visst betala.
Det är mer troligt (fortfarande väldigt liten risk dock) att dom efter en betalning och därmed ett erkännande (i deras ögon) skulle ta det vidare än att dom gör det om man ej betalar hotbrevet/svara dom överhuvudtaget.

Det enda en betalning av dessa hot/utpressningsbrev gör är att dom tjänar pengar på dom och kommer fortsätta med dessa.
Ungefär samma sak som kidnappningar av personer som är rika/har rika familjer betalas det ut pengar så kommer dom bara fortsätta med kidnappningarna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

@grizzly666
Jag lutar mig långt mot ''betala inte'' men när jag läser alla de här kommentarerna om lag och rätt som jag har ingen kunskap om får mig att tveka ganska hårt. Jag är ignorant som fan i de här typerna av ämnen.
Åtminstone har jag äntligen skaffat en VPN för några månader sedan. Förhoppningsvis så förhindrar det här att någonting liknande kommer att hända igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

Har kollat igenom lite här och där på nätet och läst igenom alla kommentarer men jag är inte helt 100 på om jag ska skita i ''påminnelsen'' när jag dömmer på vad jag läser.
Så mycket som jag har läst så har inte ett enda fall hamnat domstolen ännu men med tanke på att @Sando nämnde FT-målet och min ligger på 24 000 höjer inte riktigt förtroendet. Mest för jag har ingen anning om vad det betyder.
Jag tänker inte ens låtsas som om jag är kunnig inom det här ämnet över huvudtaget.

Det du i alla fall ska göra är att skicka in ett bestridande. Bestrid ersättningskraven enligt;

1) Det påstådda intrånget har inte skett, varför det framställda kravet är utan grund.
2) Det framställda ersättningskravet är oberoende punkt 1 dessutom inte motiverat samt oskäligt för dylika, påstådda intrång.

Du kan också påpeka att de har bevisbördan för både intrånget samt grunden för ersättningen.

Vad exakt har de krävt ersättning för, om jag får fråga? 24 000kr låter högt för ett enskilt intrång?

Skrivet av grizzly666:

Det är ju upp till var o en att avgöra hur man ska förhålla sig till hotbrev.
Har man råd att slänga ut 24k på nåt 99,9999999999% onödigt och är livrädd för att dom faktiskt skulle ta nåt vidare (vilket dom med 99,9999999% inte skulle göra) så visst betala.
Det är mer troligt (fortfarande väldigt liten risk dock) att dom efter en betalning och därmed ett erkännande (i deras ögon) skulle ta det vidare än att dom gör det om man ej betalar hotbrevet/svara dom överhuvudtaget.

Det enda en betalning av dessa hot/utpressningsbrev gör är att dom tjänar pengar på dom och kommer fortsätta med dessa.
Ungefär samma sak som kidnappningar av personer som är rika/har rika familjer betalas det ut pengar så kommer dom bara fortsätta med kidnappningarna.

Ge inte råd om du inte har den kunskap som krävs.

Chansen att det ska gå vidare är liten, men inte så liten som du beskriver den. Dessutom blir det inte mindre troligt att saken tas vidare om han betalar, eftersom käranden/målsäganden har fått ersättning. Rättighetsinnehavaren är knappast intresserad av att sätta energi på ett brottmål som de ändå inte får ut något av, och civilrättsliga ersättningar kan de inte heller få förlikning har ingåtts. Om han betalar kommer han garanterat att slippa saken. Men, sen finns ju möjlgheten att de har bevis på annan fildelning, och att de sen kan framställa krav för de intrången.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn: Ingen kan tyvärr ge dig något råd som skulle säkra dig från alla risker. Tyvärr finns det här många olika möjligheter, och ingen kan på förhand säga hur det går. Det är möjligt att de vill göra dig till ett exempel, och då kan de gå vidare med saken. Kanske tycker de att det inte är värt besväret, och så lämnar ditt fall att ligga i nån (digital) skrivbordslåda...

Tyvärr måste du ta en risk oberoende. Om du betalar slipper du saken, men du får punga ut med en massa pengar. Om du inte gör det kan det bli dyrt, men ärligt talat är chansen större att de lämnar hela grejen.

Ett tredje alternativ är att du försöker förhandla med dem. Det är inte alls någon omöjlighet att gå med på att betala en mindre summa, men då ska du vara klar i alla kommunikation med att 1) diskussionerna förs i förlikningsanda, och att du inte medger något ansvar 2) att förlikningen innebär att parterna frånsäger sig alla andra krav.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Det du i alla fall ska göra är att skicka in ett bestridande. Bestrid ersättningskraven enligt;

1) Det påstådda intrånget har inte skett, varför det framställda kravet är utan grund.
2) Det framställda ersättningskravet är oberoende punkt 1 dessutom inte motiverat samt oskäligt för dylika, påstådda intrång.

Du kan också påpeka att de har bevisbördan för både intrånget samt grunden för ersättningen.

Vad exakt har de krävt ersättning för, om jag får fråga? 24 000kr låter högt för ett enskilt intrång?

Ge inte råd om du inte har den kunskap som krävs.

Chansen att det ska gå vidare är liten, men inte så liten som du beskriver den. Dessutom blir det inte mindre troligt att saken tas vidare om han betalar, eftersom käranden/målsäganden har fått ersättning. Rättighetsinnehavaren är knappast intresserad av att sätta energi på ett brottmål som de ändå inte får ut något av, och civilrättsliga ersättningar kan de inte heller få förlikning har ingåtts. Om han betalar kommer han garanterat att slippa saken. Men, sen finns ju möjlgheten att de har bevis på annan fildelning, och att de sen kan framställa krav för de intrången.

Fast nu är det inte en faktura (ersättningskrav) de skickar ut (som såklart ska bestridas), utan ett "erbjudande" (om förlikning) (om än att de försöker antyda att det är en faktura, speciellt med "påminnelsen").

"Negativ acceptans" är inte allmänt accepterat som att man accepterat erbjudandet (dvs. Erbjudanden av typen "Om du aktivt inte tackar nej inom 3 minuter så anser vi att du accepterat vårt erbjudande om livslång prenumeration av strumpor och rakblad" är alltså INTE ok och INTE bindande).

Att svara på dessa mail ser jag lite som att svara på spam: Gör det inte! (Det visar bara att du finns och påkallar onödig uppmärksamhet.)

P.S. OM det senare kommer en faktisk faktura: så bestrid den! Men bestrid inte "erbjudandet" D.S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast nu är det inte en faktura (ersättningskrav) de skickar ut (som såklart ska bestridas), utan ett "erbjudande" (om förlikning) (om än att de försöker antyda att det är en faktura, speciellt med "påminnelsen").

"Negativ acceptans" är inte allmänt accepterat som att man accepterat erbjudandet (dvs. Erbjudanden av typen "Om du aktivt inte tackar nej inom 3 minuter så anser vi att du accepterat vårt erbjudande om livslång prenumeration av strumpor och rakblad" är alltså INTE ok och INTE bindande).

Att svara på dessa mail ser jag lite som att svara på spam: Gör det inte! (Det visar bara att du finns och påkallar onödig uppmärksamhet.)

P.S. OM det senare kommer en faktisk faktura: så bestrid den! Men bestrid inte "erbjudandet" D.S.

Brevet innehåller garanterat ett krav. En faktura är bara en typ av krav. Förlikningserbjudandet utesluter inga yrkanden.

Sen så är anledningen att han ska bestrida inte för att undvika negativ/passiv accept, utan för att separera hans fall från andra som går vidare mer eller mindre per automatik.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@Sando
I december fick jag det där brevet om att jag har tydligen laddat ner John Wick 3 och 3 säsonger av Ash vs Evil Dead förra året i maj eller juni. Alltså 4 filer för 6000kr styck.
Jag har den här känslan av att mitt fall är nog stort så att de kan göra ett exempel av det vilket oroar mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sando:

Brevet innehåller garanterat ett krav. En faktura är bara en typ av krav. Förlikningserbjudandet utesluter inga yrkanden.

Sen så är anledningen att han ska bestrida inte för att undvika negativ/passiv accept, utan för att separera hans fall från andra som går vidare mer eller mindre per automatik.

Avgör själv om det är ett krav eller ett erbjudande: #17297187

(Nu är det "njords brev", men "next" har sannolikt snarlik utformning.

Bäst är såklart om @dauwsktildauwn kan "maska och posta" det specifika "erbjudandet/kravet"(brevet/påminnelsen) i denna tråden, så slipper vi spekulera om vad som står i det ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Avgör själv om det är ett krav eller ett erbjudande: #17297187

(Nu är det "njords brev", men "next" har sannolikt snarlik utformning.

Bäst är såklart om @dauwsktildauwn kan "maska och posta" det specifika "erbjudandet/kravet"(brevet/påminnelsen) i denna tråden, så slipper vi spekulera om vad som står i det ).

Läs igen. Där finns ett krav ("rätt till ersättning..."). Ett krav behöver inte innebära att det framställs en summa.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

@Sando
I december fick jag det där brevet om att jag har tydligen laddat ner John Wick 3 och 3 säsonger av Ash vs Evil Dead förra året i maj eller juni. Alltså 4 filer för 6000kr styck.
Jag har den här känslan av att mitt fall är nog stort så att de kan göra ett exempel av det vilket oroar mig.

Att det är flera filer ökar tyvärr chanserna... Speciellt eftersom det överstiger gränsen på 24t kr.

Sen hur de kommer att sköta saken kan nog ingen tyvärr svara på. Det finns inget "rätt" råd att ge, utan det är en chansning oberoende vad du gör.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

@anon257891
På brevet står följande:

Påminnelse: Ditt internetabonnemang har använts för olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddade verk.

Referens: XXXXXXXXX

För ett tag sedan skickades ett brev till dig på uppdrag av Mis. Label ApS, Crystalis Entertainment UG (''Rättighetsinnehavaren'') i rubricerat ärende. Som framgår av det skickade brevet har Rättighetsinnehavaren uppmärksammat att upphovsrättsligt skyddade verk har spridits utan tillständ från din IP-address. Dina adressuppgifter har din Internetleverantör lämnat ut efter domstolsbeslut. Denna spridning utgör ett upphovsrättsligt intrång eftersom spridningen inte har skett med Rättighetsinnehavarens tillständ eller samtycke. För intrång har en rättighetsinnehavare enligt 7 kap. 54 § upphovsrättslagen rätt till skälig ersättning.

Du får det här påminnelsebrevet för att det inte har kommit något svar från dig, eller så har det svar du lämnat inte varit tillräckligt utförligt och tydligt för att Rättighetshavaren skall kunna utreda och avsluta ärendet.

Rättighetsinnehavarens tidigare lämnade förlikningsförslag för den uppkomna situationen kvarstår, dvs att du betalar en ersättning om 24000.00 kronor för det aktuella upphovsrättsintrånget. Efter att beloppet erlagts, kommer Rättighetsinnehavaren att avstå från att göra gällande ytterligare anspråk mot dig i anledning av intrånget och ärendet ses som slutreglerat. Om du accepterar förlikningsförslaget emotser vi din inbetalning av 24000.00 kronor till vårt klientmedelskonto Bankgiro XXXX-XXXX, senast inom 20 dagar från datum för detta brev.
Ange referensnummer XXXXXXXXXX vid betalning (i meddelanderaden).

För det fall du redan har betalat förlikningsbeloppet ber vi dig snarast höra av dig med uppgifter som möjliggör för oss att bekräfta detta. Om du har några frågor, förklaringar, vill ha en avbetalningsplan eller invändningar i övrigt så ber vi dig att snarast kontakta oss på följande e-postadress XXXX@XXXX.XX. Abge alltid ditt referensnummer i mailrubriken när du kontaktar oss. Frågor rörande din IP-adress, kontaktuppgifter eller liknande - kontakta din internetleverantör. Om varken kontakt eller betalning sker snarast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare rättsligt. Vi påminner igeon om att du bör kontakta en egen advokat, då vi enbart företräder Rättighetshavaren.

På uppdrag av Mis. Label ApS, Crystalis Entertainment UG

Här har du brevet. Jag kan ha stavat fel någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

@Sando
I december fick jag det där brevet om att jag har tydligen laddat ner John Wick 3 och 3 säsonger av Ash vs Evil Dead förra året i maj eller juni. Alltså 4 filer för 6000kr styck.
Jag har den här känslan av att mitt fall är nog stort så att de kan göra ett exempel av det vilket oroar mig.

Nej!

Riv itu, elda upp eller gör ett pappersflygplan av det och gå vidare!

"Du får det här påminnelsebrevet för att det inte har kommit något svar från dig, eller så har det svar du lämnat inte varit tillräckligt utförligt och tydligt för att Rättighetshavaren skall kunna utreda och avsluta ärendet."

Bara denna text borde få dig att förstå att man skickar ut detta till typ alla och inget att bry dig om.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn:

Riv skiten och var glad för att du precis sparat 24k. Varför i hela friden skulle de gå vidare i ett sådant här mål? Hur skulle de bevisa att det var du?

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Hedersmedlem

Svara inte på brevet. Du har inget att vinna på det.

Däremot så kan du lätt måla in dig i ett hörn genom att du skriver något som senare kan användas mot dig.

Permalänk

@Arotica:
Inte den blekaste, min IP antar jag. Men jag är fortfarande jävligt nervös och orolig. Jag får ursäkta mig om jag kommer av som en total mes och dåre. Och nej, jag har inte betalat den ännu ifall någon undrar.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn: Fick brev i november förra året, slängde det. Fick en påminnelse 2 veckor senare som jag också slängde. Efter det har det inte hänt något. Mitt tips är att slänga breven.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn:
IP går dock inte binda till en person på det viset. Det enda den leder till är platsen. På platsen kan dock vem som helst ha gjort det påstådda brottet. Chansen är minimal att de skulle gå vidare med detta. Om de vunnit sådana här fall i rätten med säkerhet hade de aldrig skickat ut dessa utpressningsfakturor.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk

@Arotica:
Jag håller med och tänker samma sak. Men @Sando har också rätt bra poänger som man måste ha i baktanken när det häller sånt här skit. Speciellt nu när min ligger på 24000 och innehåller 4 filer. De allra flesta som jag har läst på här har haft som störst omkring 16000. Inte ens i närheten till mitt

Permalänk

" Denna spridning utgör ett upphovsrättsligt intrång eftersom spridningen inte har skett med Rättighetsinnehavarens tillständ eller samtycke. För intrång har en rättighetsinnehavare enligt 7 kap. 54 § upphovsrättslagen rätt till skälig ersättning."

Är det bara jag som tolkar denna text som att dem försöker hålla personen ansvarig för intrång och spridning utav företagets tillgångar och inte för olovlig nerladdning från nån som delar filen illegalt?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m45t3rm1nd:

" Denna spridning utgör ett upphovsrättsligt intrång eftersom spridningen inte har skett med Rättighetsinnehavarens tillständ eller samtycke. För intrång har en rättighetsinnehavare enligt 7 kap. 54 § upphovsrättslagen rätt till skälig ersättning."

Är det bara jag som tolkar denna text som att dem försöker hålla personen ansvarig för intrång och spridning utav företagets tillgångar och inte för olovlig nerladdning från nån som delar filen illegalt?

Det behöver inte betyda detta, men det kan betyda detta. Formuleringen är nog rätt avsiktligt luddig.

Jag kan väl konstatera att juristfirman i det här fallet är lite som den vitklädda herren i den här videon. De vet inte vem som gjort vad utan hoppas på att skrämmas och hotas ger de resultat de är ute efter.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn:

Även om det gäller 4 filer så ligger det i deras händer att finna bevis på att det faktiskt är du som utfört det påstådda brottet. Jag är ytterst tveksam till att det görs en razzia hos dig för att finna bevis i form av filer på lagringsmedia.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

@Markus1987:
Jag antar det, dock så hittade jag den här artikeln vilket inte riktigt hjälper saken:
https://bahnhof.se/press/press-releases/2020/02/14/utpressnin...
Vad som tjöt mitt larm var de 140 domstolsärenden förra året. Jag vet inte riktigt om jag har mer tur än andra eftersom att brevet jag fick var från Next Advokater som, om man ska tro på artikeln, representerade 17 av 140 domstolsfall. Hjälper fortfarande dock inte eftersom att det är fortfarande domstolsfall.

Det är 140 domstolsfall där de begär ut IP adresser till ”folk”, inte 140 fall i domstol mot förmodade fildelare.
Som det står i artikeln så har det fortfarande inte drivits några av dessa fall i domstol i Sverige.
Lite info till https://www.svd.se/kravbrev-i-brevladan--ska-jag-betala

Att råda andra är ju aldrig lätt, men personligen hade jag inte betalat.

Visa signatur

/O

Permalänk

@MrWIB:
Ja, jag läste inte igenom artikeln ordentligt när jag la upp det där för i samma artikel stod det att ingen har hamnat i domstolen ännu. Jag börjar bara bli less på att tänka på allt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

@MrWIB:
Ja, jag läste inte igenom artikeln ordentligt när jag la upp det där för i samma artikel stod det att ingen har hamnat i domstolen ännu. Jag börjar bara bli less på att tänka på allt det här.

Chansen är rätt liten att saken ska tas vidare till domstol. Väldigt liten faktiskt. Men samtidigt har jag bekanta (jobbar själv som jurist) som har drivit såna mål i andra länder, och inom både EU och Norden finns det rättspraxis till stöd för rättighetsinnehavare. Ett exempel är ett finskt fall som gick till Högsta domstolen, där innehavaren till anslutningen ansågs vara ansvarig för användningen av ett öppet nätverk, till den del han inte kunde bevisa att någon annan använt nätverket. Om svenska HD skulle vara av samma åsikt är svårt att säga.

Sen så skulle domstolen nästan garanterat jämka ersättningsbeloppet, vilket advokatbyrån i fråga också är medveten om. Gällande risken för rättsprocess är det också viktigt att komma ihåg att det som stoppar rättighetsinnehavarna långt är kulturella orsaker, samt bevistekniska frågor och tillhörande kostnader, mer än juridiska frågor.

Om du vill kunna lugna dig lite så kan du i alla fall va relativt säker på att om de skulle ta saken till tingsrätten så får du åtminstone ett brev till, och går det vidare så är deras vilja att förlika sig antagligen rätt stor.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akilleus11:

Hej fick idag hem ett brev från "Next advokatfirma där det står att jag måste betala 5000kr för att jag tydligen streamat en film 2018.
Läst några gamla artiklar från 2017 men inget nytt. Vad bör jag göra?

edit: Dom skriver att "om varken betalning eller kontakt sker senast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare."

fått denna flera ggr att jag delat nån svensk film jag aldrig hört talas om!
Kan tillägga att jag inte delat nån film alls... ser allt via netflix eller viaplay så jag vet att jag har rent mjöl i påsen...

Sista brevet stod det att dem skulle skicka polisen på mig och göra husransakan haha! folk är inte kloka.

Permalänk
Medlem

@dauwsktildauwn: Finns inget fall där de begärt ut uppgifterna enligt IPRED och tagit det till domstol. Skulle förmodligen bara vara negativt för de att ta det till domstol och det finns ingen bevisning förutom en lista på IP-adresser från ett tyskt företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dauwsktildauwn:

@anon257891
På brevet står följande:

Påminnelse: Ditt internetabonnemang har använts för olovlig fildelning av upphovsrättsligt skyddade verk.

Referens: XXXXXXXXX

För ett tag sedan skickades ett brev till dig på uppdrag av Mis. Label ApS, Crystalis Entertainment UG (''Rättighetsinnehavaren'') i rubricerat ärende. Som framgår av det skickade brevet har Rättighetsinnehavaren uppmärksammat att upphovsrättsligt skyddade verk har spridits utan tillständ från din IP-address. Dina adressuppgifter har din Internetleverantör lämnat ut efter domstolsbeslut. Denna spridning utgör ett upphovsrättsligt intrång eftersom spridningen inte har skett med Rättighetsinnehavarens tillständ eller samtycke. För intrång har en rättighetsinnehavare enligt 7 kap. 54 § upphovsrättslagen rätt till skälig ersättning.

Du får det här påminnelsebrevet för att det inte har kommit något svar från dig, eller så har det svar du lämnat inte varit tillräckligt utförligt och tydligt för att Rättighetshavaren skall kunna utreda och avsluta ärendet.

Rättighetsinnehavarens tidigare lämnade förlikningsförslag för den uppkomna situationen kvarstår, dvs att du betalar en ersättning om 24000.00 kronor för det aktuella upphovsrättsintrånget. Efter att beloppet erlagts, kommer Rättighetsinnehavaren att avstå från att göra gällande ytterligare anspråk mot dig i anledning av intrånget och ärendet ses som slutreglerat. Om du accepterar förlikningsförslaget emotser vi din inbetalning av 24000.00 kronor till vårt klientmedelskonto Bankgiro XXXX-XXXX, senast inom 20 dagar från datum för detta brev.
Ange referensnummer XXXXXXXXXX vid betalning (i meddelanderaden).

För det fall du redan har betalat förlikningsbeloppet ber vi dig snarast höra av dig med uppgifter som möjliggör för oss att bekräfta detta. Om du har några frågor, förklaringar, vill ha en avbetalningsplan eller invändningar i övrigt så ber vi dig att snarast kontakta oss på följande e-postadress XXXX@XXXX.XX. Abge alltid ditt referensnummer i mailrubriken när du kontaktar oss. Frågor rörande din IP-adress, kontaktuppgifter eller liknande - kontakta din internetleverantör. Om varken kontakt eller betalning sker snarast ovan angivet datum kommer Rättighetsinnehavaren överväga att driva saken vidare rättsligt. Vi påminner igeon om att du bör kontakta en egen advokat, då vi enbart företräder Rättighetshavaren.

På uppdrag av Mis. Label ApS, Crystalis Entertainment UG

Här har du brevet. Jag kan ha stavat fel någonstans.

Jag personligen hade troligen bara valt att inte svara (men du bör nog bestrida). Skulle det däremot komma brev från Kronofogden eller liknande, hade jag börjat engagera mig mer i ärendet. I din sits hade jag skippat att svara, vänta in det andra/tredje brevet - skippa dem också. Därefter vänta på kronofogdens alt. när det yras om tingsrätt, kommer du så långt kommer de fortfarande vara lika sugna på en förlikning.

Notera att vad som skrivs avser *intrång*. Om du går med på förlikningen, finns det andra upphovsrättsbrott som "du begått" i samband med spelet/filmen/serien? Musik m.m? I sådana fall ligger du väldigt illa till om du gått med på det tidigare.

Saken är väl som sådan att dessa företag inte vill att den här typen av mål ska hamna framför en tingsrätt och tvisten går till din fördel kan det ha ganska stora konsekvenser för deras egna verksamhet. Det kan klippa hela deras affärsidé.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

fått denna flera ggr att jag delat nån svensk film jag aldrig hört talas om!
Kan tillägga att jag inte delat nån film alls... ser allt via netflix eller viaplay så jag vet att jag har rent mjöl i påsen...

Sista brevet stod det att dem skulle skicka polisen på mig och göra husransakan haha! folk är inte kloka.

Skaplig skrämseltaktik!?

Jag har läst nånstans för att polisen ska få göra husrannsakan så krävs det att brottet som man misstänks för ska ge fängelse?
Att dela ut en film ger inte fängelse, vad jag vet?