AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Är det värt att pilla med vcore offset för att få ner temperaturerna?

Jag har ett Gigabyte mobo och det är inte helt lätt att lista ut hur deras version av vcore offset ser ut i BIOS men jag skulle vilja testa det om det är värt det vill säga...

För egen del ja. Jag kan gå ner rätt långt med mitt tuf gaming x570 och 3900x. Temperaturen skiljer 6-7 grader om jag inte minns helt fel vid cinebench

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

För egen del ja. Jag kan gå ner rätt långt med mitt tuf gaming x570 och 3900x. Temperaturen skiljer 6-7 grader om jag inte minns helt fel vid cinebench

6-7 grader är ju inte illa pinkat.
Då förlorar du inte så mycket prestanda heller?
Vilken offset använder du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

6-7 grader är ju inte illa pinkat.
Då förlorar du inte så mycket prestanda heller?
Vilken offset använder du?

I det stora hela, inget boostar bättre så fick högre poäng snarare då mitt ex (eller moderkort) klockar ner sig vid lägre temperaturer än andras (vad jag upplever iaf.)

Minns inte poängen men skulle kunna testa ikväll av eget intresse om det är bättre nu med nyare bios.
Kör - 0.1 offset (eller 0.01) vilket är rätt mycket, många tappar singeltråd prestanda en bit innan men inte mitt ex.

Det är en hel del trial and error verkar det som, vissa får bättre av att öka offset. Dock det enda som skalar med - + offset är temp testa lite och se hur sin dator beter sig

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

I det stora hela, inget boostar bättre så fick högre poäng snarare då mitt ex (eller moderkort) klockar ner sig vid lägre temperaturer än andras (vad jag upplever iaf.)

Minns inte poängen men skulle kunna testa ikväll av eget intresse om det är bättre nu med nyare bios.
Kör - 0.1 offset (eller 0.01) vilket är rätt mycket, många tappar singeltråd prestanda en bit innan men inte mitt ex.

Det är en hel del trial and error verkar det som, vissa får bättre av att öka offset. Dock det enda som skalar med - + offset är temp testa lite och se hur sin dator beter sig

Okay.
Det kan ju vara värt att kanske tappa 1-2% prestanda och sänka tempsen med 5-7 grader.
Måste bara försöka ta reda på hur offset inställningarna ser ut för Gigabyte

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Okay.
Det kan ju vara värt att kanske tappa 1-2% prestanda och sänka tempsen med 5-7 grader.
Måste bara försöka ta reda på hur offset inställningarna ser ut för Gigabyte

Håller på testar nu (sista singel körs as I write) (cinebench 20)

Auto:
Boostar till 4.0 som max (ligger kring 3.9 för det mesta)
67 grader
7023 multi
511 singel core

Offset -0.1
Boostar till 4.1 (kring 4.09 för det mesta)
62 grader
7116 multi
......... (uppdaterar när klar Hahaha bör landa kring samma men vi säkrar o låter det testet köra klart)
509 landade den på

Men ja.. Jag kör vattenkylning så från första testet (auto) så börjar också vattnet värmas upp.. Möjligt att denna skulle stiga om jag lät datorn stå på ett tag.. Men klart varmare trotts detta

Permalänk
Skrivet av MrWhizeguy:

Håller på testar nu (sista singel körs as I write) (cinebench 20)

Auto:
Boostar till 4.0 som max (ligger kring 3.9 för det mesta)
67 grader
7023 multi
511 singel core

Offset -0.1
Boostar till 4.1 (kring 4.09 för det mesta)
62 grader
7116 multi
......... (uppdaterar när klar Hahaha bör landa kring samma men vi säkrar o låter det testet köra klart)
509 landade den på

Men ja.. Jag kör vattenkylning så från första testet (auto) så börjar också vattnet värmas upp.. Möjligt att denna skulle stiga om jag lät datorn stå på ett tag.. Men klart varmare trotts detta

Ser ju bra ut.
Ganska stor offset ändå. De exempel jag har sett på nätet är runt -0,05 - 0,075

Häftigt att du får högre klock när du har minus offset. Är det för att kretsarna känner av att temperaturen är lägre och kan därmed boosta mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Ser ju bra ut.
Ganska stor offset ändå. De exempel jag har sett på nätet är runt -0,05 - 0,075

Häftigt att du får högre klock när du har minus offset. Är det för att kretsarna känner av att temperaturen är lägre och kan därmed boosta mer?

Ja det är rätt hög offset
jag kan bara anta det, vilket är märkligt då ingen av temperaturerna är så pass höga, men men.. vill minnas att dessa processorer börjar klocka ner sig väldigt tidigt dock. I spel tror jag inte att det gör någon större skillnad dock, mer än temp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Vad får du för temps under stresstest?

60 - 70C max, beroende på temperatur i rummet, den är superb. Värt varenda krona ^^

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Har nu testat att köra lite offset (dvid core, Gigabyte) , allt från -0,5 till -0,80 men temperaturerna under last går ner typ 2 grader.

Edit : däremot sänks vcore en del, 1,24 nånting under last. Känns som att kylaren fått för ojämn tim eller nåt...

Tillägg
Permalänk
Skrivet av teanox:

60 - 70C max, beroende på temperatur i rummet, den är superb. Värt varenda krona ^^

Skumt. Vi har samma kylare men jag ligger på 78-79 grader. Med max fläkt hastighet.
Jag har även märkt att hastigheten på bakre fläkten på chassit inte tycks spela nån roll för cpu temp. Jag kör iofs inte nåt varmt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av the squonk:

NH-D15 fungerar riktigt bra till 3900X

Minns inte riktigt vem som skrev det i denna tråd, tror det var tellus82, men var det inte nåt med att AMDs chips har fler sensorer än Intels och därför är temperaturerna som rapporteras inte riktigt jämförbar med Intel? På Intels processorer syns t ex inte lokala, snabba värmeökningar som AMD's gör...
Vet inte hur man ska tolka inlägget som sådant. Om min 3900x visar ~80 grader Tdie, i medelhöga laster (stress-ng i Linux. I prime95 med WINE ökar den till +90 C på några sekunder) betyder det väl ändå att processorn blir varm, kanske inte såpass att livslängden förkortas men att kylaren inte riktigt klarar av värmeökningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Minns inte riktigt vem som skrev det i denna tråd, tror det var tellus82, men var det inte nåt med att AMDs chips har fler sensorer än Intels och därför är temperaturerna som rapporteras inte riktigt jämförbar med Intel? På Intels processorer syns t ex inte lokala, snabba värmeökningar som AMD's gör...
Vet inte hur man ska tolka inlägget som sådant. Om min 3900x visar ~80 grader Tdie, i medelhöga laster (stress-ng i Linux. I prime95 med WINE ökar den till +90 C på några sekunder) betyder det väl ändå att processorn blir varm, kanske inte såpass att livslängden förkortas men att kylaren inte riktigt klarar av värmeökningen?

Colla CPU Temperature i HWINFO64 så ser du temp på hela CPU, 90C är ingen omedelbar fara, processorn tål 100C men kan vara bra att undvika. Jag har sett som mest 86C vid riktigt tung last, och då är CPU överklockad, men beror mycket på ventilation i lådan och temperatur i rummet.

Vill man kunna köra extrem last kontinuerligt är nog custom loop enda vägen, med det sagt så körde jag FAH AVX på fem datorer i 11 veckor kontinuerligt 24/7 och alla fem fungerar bra än idag och kan inte se någon degradering. Men jag körde slut på mitt 1080Ti med GPU-klienten, det dog efter 8 veckor.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Colla CPU Temperature i HWINFO64 så ser du temp på hela CPU, 90C är ingen omedelbar fara, processorn tål 100C men kan vara bra att undvika. Jag har sett som mest 86C vid riktigt tung last, och då är CPU överklockad, men beror mycket på ventilation i lådan och temperatur i rummet.

Vill man kunna köra extrem last kontinuerligt är nog custom loop enda vägen, med det sagt så körde jag FAH AVX på fem datorer i 11 veckor kontinuerligt 24/7 och alla fem fungerar bra än idag och kan inte se någon degradering. Men jag körde slut på mitt 1080Ti med GPU-klienten, det dog efter 8 veckor.

Hm, tror inte HWinfo64 visar temperaturer i gratisversionen.

Jag är kanske inte så jätterädd för att processorn ska gå sönder direkt men degraderingen kanske man inte märker förrän en lång tid passerat? Har ingen aning hur detta visar sig.

Dessutom borde jag kanske vara mer orolig över moderkortet om man pressar sitt system så ofta - det kanske vore vettigt att ha en långsamt snurrande fläkt som blåser mot mosfets och andra system som blir varma när processorn lastas.

jag är nog också oroad över elräkningen

Permalänk
Medlem

Välj "sensors only" när du startar HWINFO64 så får du galet mycket information

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Colla CPU Temperature i HWINFO64 så ser du temp på hela CPU, 90C är ingen omedelbar fara, processorn tål 100C men kan vara bra att undvika. Jag har sett som mest 86C vid riktigt tung last, och då är CPU överklockad, men beror mycket på ventilation i lådan och temperatur i rummet.

Vill man kunna köra extrem last kontinuerligt är nog custom loop enda vägen, med det sagt så körde jag FAH AVX på fem datorer i 11 veckor kontinuerligt 24/7 och alla fem fungerar bra än idag och kan inte se någon degradering. Men jag körde slut på mitt 1080Ti med GPU-klienten, det dog efter 8 veckor.

Tyvärr visar den bara vcore och "usage". Kör HWinfo som sagt i WINE.
Men hur märker man en degradering? Körs kärnorna i lägre klock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Tyvärr visar den bara vcore och "usage". Kör HWinfo som sagt i WINE.
Men hur märker man en degradering? Körs kärnorna i lägre klock?

Aha, I Wine? Ja, då visar den nog inte mycket. Men jag har för mig att Linux 5.9-kärnan har native stöd för Ryzen sensorer så då borde Linux egna monitoring verktyg fungera,

Degradering ja, inte stabilt vid lika höga frekvenser längre, det är vad som händer.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av the squonk:

Aha, I Wine? Ja, då visar den nog inte mycket. Men jag har för mig att Linux 5.9-kärnan har native stöd för Ryzen sensorer så då borde Linux egna monitoring verktyg fungera,

Degradering ja, inte stabilt vid lika höga frekvenser längre, det är vad som händer.

Jo, jag kör sensors och ser temperaturer. Skulle tro att dessa är tillförlitliga.

Visst är det så att en överklockad processor med tiden inte kan hålla stabiliteten (degradering).
Jag trodde att det skulle visa sig på ett annat sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Jo, jag kör sensors och ser temperaturer. Skulle tro att dessa är tillförlitliga.

Visst är det så att en överklockad processor med tiden inte kan hålla stabiliteten (degradering).
Jag trodde att det skulle visa sig på ett annat sätt

Det finns inget likhetstecken mellan överklockning och oundviklig degradering, nej. Men kör man med för hög spänning och för hög temperatur, vilket leder till för hög strömdensitet för länge så ja, då kommer det leda till degradering.

Men ja om man har överklockat och börjar märka att processorn inte boostar lika högst som den en gång gjorde och/eller inte kan hålla frekvenserna stabilt lika länge, utan att övriga parametrar ändrats, så finns risk att det handlar om degradering.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Minns inte riktigt vem som skrev det i denna tråd, tror det var tellus82, men var det inte nåt med att AMDs chips har fler sensorer än Intels och därför är temperaturerna som rapporteras inte riktigt jämförbar med Intel? På Intels processorer syns t ex inte lokala, snabba värmeökningar som AMD's gör...
Vet inte hur man ska tolka inlägget som sådant. Om min 3900x visar ~80 grader Tdie, i medelhöga laster (stress-ng i Linux. I prime95 med WINE ökar den till +90 C på några sekunder) betyder det väl ändå att processorn blir varm, kanske inte såpass att livslängden förkortas men att kylaren inte riktigt klarar av värmeökningen?

Processorn innehåller fler temp sensorer över hela chipytan för varje die, Intel's chip har långt färre, det betyder att hot spots har mycket större chans att komma med i närheten av en temp sensor på Zen2 vilket gör att du kan förlita dig rätt bra på att den temp du får ut av Tdie stämmer bättre än Intels motsvarighet då hot spots hos Intel har mycket mindre chans att kännas av på en närliggande temp sensor. Du har alltså inte en & samma temperatur över hela chipytan vare sig det är en Intel eller en AMD CPU eller en GPU, du får alltid olika värmeutveckling i olika delar av chippen.

Om man klockar manuellt på Zen2 ska man i mitt tycke undvika att släppa den så högt som 90+ i temp då temperatur, ström och spänning alla bidrar till degradering och främst ström tillsammans med temp, spänning har en tendens att bara vara farligt i kombination med de andra två eller när den blir så hög att man bränner av något direkt. Om du kör stock behöver du inte vara lika orolig då ström och spänning kommer begränsas med högre & högre temp vilket då minskar risken för degradering.

Sen kan man kanske undvika att utsätta chippen för allt för elak AVX last helt i onödan, det är nästan bättre att stabilitetstesta med den typ av last man tänkt använda chippen till för ett mer realistiskt scenario.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Sen kan man kanske undvika att utsätta chippen för allt för elak AVX last helt i onödan, det är nästan bättre att stabilitetstesta med den typ av last man tänkt använda chippen till för ett mer realistiskt scenario.

Va ju precis det jag gjorde när jag körde OC på mina minnen som du opponerade dig mot, att min dator inte var stabil för att jag inte hade kört datorn i sån belastning som mina alldagliga program inte ens kommer i närheten av. Kul att du insett samt ändrat dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Processorn innehåller fler temp sensorer över hela chipytan för varje die, Intel's chip har långt färre, det betyder att hot spots har mycket större chans att komma med i närheten av en temp sensor på Zen2 vilket gör att du kan förlita dig rätt bra på att den temp du får ut av Tdie stämmer bättre än Intels motsvarighet då hot spots hos Intel har mycket mindre chans att kännas av på en närliggande temp sensor. Du har alltså inte en & samma temperatur över hela chipytan vare sig det är en Intel eller en AMD CPU eller en GPU, du får alltid olika värmeutveckling i olika delar av chippen.

Om man klockar manuellt på Zen2 ska man i mitt tycke undvika att släppa den så högt som 90+ i temp då temperatur, ström och spänning alla bidrar till degradering och främst ström tillsammans med temp, spänning har en tendens att bara vara farligt i kombination med de andra två eller när den blir så hög att man bränner av något direkt. Om du kör stock behöver du inte vara lika orolig då ström och spänning kommer begränsas med högre & högre temp vilket då minskar risken för degradering.

Sen kan man kanske undvika att utsätta chippen för allt för elak AVX last helt i onödan, det är nästan bättre att stabilitetstesta med den typ av last man tänkt använda chippen till för ett mer realistiskt scenario.

En tanke angående det sista. Jag kör ju nu med EDC-buggen enligt en guide jag fick. Med rätt låg inställning på TDC,

Om jag förstått saken rätt, så är det så att med lågt inställd TDC så begränsas amperetalet enligt någon algoritm som tar temperaturen i beräkning, och på så sätt (med rätt inställning) så borde man kunna undvika farligt hög strömdensitet oavsett last. För det är väl så att impedansen ökar med temperatur vilket gör att högre spänning krävs för att skrämma upp kärnorna i samma frekvens jämfört med t. ex om processorn varit säg 20c svalare.

Om det är så så borde man egentligen kunna vrida upp allt till 11 bara det är stabilt och TDC är tillräckligt lågt ställt för att skydda processorn mot degradering.

Men det kanske i själva verket är så att jag håller på att ge min processor en lång plågsam död. Jag vet inte. Det är därför jag frågar så att jag kan få lite mer insikt om sambanden

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Va ju precis det jag gjorde när jag körde OC på mina minnen som du opponerade dig mot, att min dator inte var stabil för att jag inte hade kört datorn i sån belastning som mina alldagliga program inte ens kommer i närheten av. Kul att du insett samt ändrat dig.

Du läser mina inlägg som fan läser bibeln, jag sade åt dig att stabilitets testa med något, precis vad som helst, du valde att inte göra det och det är helt ok, det är ditt val och ingen annans, jag länkade till och med en icke avx/fma3 version av Prime åt dig för snällare last, det var väl rätt längesedan med så du har haft rätt gott om tid på dig. Sen ska man inte blanda ihop test av minnen med test av cpu'n, minnen degraderas inte på samma sätt som en cpu gör.

Dina inlägg känns ärligt talat en aning motvalls enkom för att vara motvalls.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Du läser mina inlägg som fan läser bibeln, jag sade åt dig att stabilitets testa med något, precis vad som helst, du valde att inte göra det och det är helt ok, det är ditt val och ingen annans, jag länkade till och med en icke avx/fma3 version av Prime åt dig för snällare last, det var väl rätt längesedan med så du har haft rätt gott om tid på dig. Sen ska man inte blanda ihop test av minnen med test av cpu'n, minnen degraderas inte på samma sätt som en cpu gör.

Dina inlägg känns ärligt talat en aning motvalls enkom för att vara motvalls.

Är väl du som läser bibeln lite annorlunda. Du opponerade dig med att mina stabilitetstester inte var nog. Fick varken krascher i programmen jag använde samt de stabilitetstester jag gjorde med dedikerade program. AIDA64 tex dissade du totalt trots att det är betydligt tyngre last än de program jag använder. La upp några skärmdumpar har jag för mig men de dissade du med för jag har ju inte kört dessa i ett dygn eller va det nu va du sa.

Jag konstaterar bara att det är positivt att du ändrat uppfattning om hur hårt man måste stabilitetstesta. Är det jobbigt för dig så var det inte meningen.

Permalänk
Medlem

Ångrar lite att mina doritos - flaming hot åts upp för fort.

On:
@newtoninja
satte offset voltage till -0.03, aktiverade EDC bug (10, scalar 1x) vid fräsch Boot landade cb på 7541,
maxtemp 67
Boostar och ligger still på 4.2
Singel kan jag kika på sen, men förmodligen kring samma. Behåller nog mitt system såhär istället 🤘

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Är väl du som läser bibeln lite annorlunda. Du opponerade dig med att mina stabilitetstester inte var nog. Fick varken krascher i programmen jag använde samt de stabilitetstester jag gjorde med dedikerade program. AIDA64 tex dissade du totalt trots att det är betydligt tyngre last än de program jag använder. La upp några skärmdumpar har jag för mig men de dissade du med för jag har ju inte kört dessa i ett dygn eller va det nu va du sa.

Jag konstaterar bara att det är positivt att du ändrat uppfattning om hur hårt man måste stabilitetstesta. Är det jobbigt för dig så var det inte meningen.

Du verkar inte riktigt greppa skillnad på minnes oc och cpu oc och varför det är av ganska stor vikt att testa just minnes oc. Den diskussionen har vi haft mer än en gång så jag betackar mig den, nej jag har inte ändrat uppfattning om att man bör stabilitetstesta minnen vid oc av dem. Det är fortfarande en god idé och vissa program är fortsatt bättre att testa minnen med än andra oaktat din inställning till dem.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

En tanke angående det sista. Jag kör ju nu med EDC-buggen enligt en guide jag fick. Med rätt låg inställning på TDC,

Om jag förstått saken rätt, så är det så att med lågt inställd TDC så begränsas amperetalet enligt någon algoritm som tar temperaturen i beräkning, och på så sätt (med rätt inställning) så borde man kunna undvika farligt hög strömdensitet oavsett last. För det är väl så att impedansen ökar med temperatur vilket gör att högre spänning krävs för att skrämma upp kärnorna i samma frekvens jämfört med t. ex om processorn varit säg 20c svalare.

Om det är så så borde man egentligen kunna vrida upp allt till 11 bara det är stabilt och TDC är tillräckligt lågt ställt för att skydda processorn mot degradering.

Men det kanske i själva verket är så att jag håller på att ge min processor en lång plågsam död. Jag vet inte. Det är därför jag frågar så att jag kan få lite mer insikt om sambanden

Om tempen håller sig rimlig och spänning samt ström också är rimliga behöver man inte vara så orolig, ligger man däremot uppåt 200W på en 3900x exempelvis & 95 grader så bör man kanske tänka om, är det tal om 165W och ~75 grader som mest då behöver man inte vara oroad.

För att undvika degradering lär man se till vad man använder processorn till för typ av belastning, vilken temp den utsätts för, vilken effekt som flödar igenom den och vid vilken spänning det sker, låter man FIT tabellen fortsatt funka behöver man inte vara orolig alls, om man kringgår den genom manuell OC eller TDC/EDC bugg så bör man se upp lite, ser man upp så behöver inte heller det vara farligt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Du verkar inte riktigt greppa skillnad på minnes oc och cpu oc och varför det är av ganska stor vikt att testa just minnes oc. Den diskussionen har vi haft mer än en gång så jag betackar mig den, nej jag har inte ändrat uppfattning om att man bör stabilitetstesta minnen vid oc av dem. Det är fortfarande en god idé och vissa program är fortsatt bättre att testa minnen med än andra oaktat din inställning till dem.

Men jag sitter ju på facit vilket inte du gör, så kanske bäst att tagga ned lite. Du ville ju rätta mig speciellt för att jag fick till inställningar som varken du eller dina kompisar lyckats med. Du mena ju på att det var totalt omöjligt med min hårdvara och mina inställningar. Dålig förlorare kallas det det för. Sen har du oerhört svårt att ta till dig av kritik samt bli rättad när du har fel. Jag är inte den första personen som får smaka på den sötman.

Men för allas trevnad så lägger vi ned detta. Trevlig helg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Men jag sitter ju på facit vilket inte du gör, så kanske bäst att tagga ned lite. Du ville ju rätta mig speciellt för att jag fick till inställningar som varken du eller dina kompisar lyckats med. Du mena ju på att det var totalt omöjligt med min hårdvara och mina inställningar. Dålig förlorare kallas det det för. Sen har du oerhört svårt att ta till dig av kritik samt bli rättad när du har fel. Jag är inte den första personen som får smaka på den sötman.

Men för allas trevnad så lägger vi ned detta. Trevlig helg.

Jag tar gärna åt mig kritik och speciellt om det är något som är fel någonstans för jag är inte ofelbar, långt därifrån. Du har däremot själv ännu inte kunnat lägga fram belägg för dina påståenden och jag har försökt hjälpa dig att förstå samt försökt hjälpa dig undvika potentiella problem med dina grejer, du har aktivt valt att inte följa råd alls, varken från mig eller andra för att du vet bättre och "sitter på facit". Du har under rätt lång tid kommit med en rad rätt remarkabla påståenden som sedan inte har backats upp på något sätt och jag får därför en smula svårt att tro på dig, det kanske är elakt av mig att resonera så, jag vet inte, men om det anses elakt så får jag be om ursäkt för det.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Om tempen håller sig rimlig och spänning samt ström också är rimliga behöver man inte vara så orolig, ligger man däremot uppåt 200W på en 3900x exempelvis & 95 grader så bör man kanske tänka om, är det tal om 165W och ~75 grader som mest då behöver man inte vara oroad.

För att undvika degradering lär man se till vad man använder processorn till för typ av belastning, vilken temp den utsätts för, vilken effekt som flödar igenom den och vid vilken spänning det sker, låter man FIT tabellen fortsatt funka behöver man inte vara orolig alls, om man kringgår den genom manuell OC eller TDC/EDC bugg så bör man se upp lite, ser man upp så behöver inte heller det vara farligt.

Jag har satt HWINFO på 50ms polling period för att kunna se så mycket spikar det går. Den högsta temp jag uppmätt med de inställningar jag har är 77c. Och vad gäller Ampere så är det 131, men då bara en väldigt kort spik. Som jag har resonerat så är det lugnt, men hade processorn legat uppåt 85-90c så hade det inte varit nyttigt med 131A även om det bara är en kort spik.

Jag kyler med en NZXT Kraken X62 med Kryonaut-pasta, som har 4st noctua NF-A14 i push pull och en linjär fläktkurva från 30 till 100% mellan 20 och 35C. Har dessutom vänt den rätt nu så att tuberna är nedåt, och toppen av radiatorn är högsta punkten i loopen. Fixade deyt efter Gamers Nexus video i ämnet. Känner mig lite som en idiot som inte begriper grundläggande fysik och monterade med tuberna i toppen för att "det är snyggt", och var dum nog att lyssna på slumpmässigt löst folk på Reddit som hävdade att "AIO's är gjorde för att prestera lika bra oavsett hur de monteras", men man lever ju för att lära sig och nu vet jag bättre, så allså har jag dragit följande slutsats som om jag tolkar ditt inlägg rätt stämmer: Sålänge jag holler temperaturen på behörigt avstånd från TJMax är det lugnt att ösa på, och om det av någon anledning skulle bli en runaway-effelt bör min TDC som är satt till 85 dra i nödbromsen såpass att man undviker degradering.

Men som alltid, med allt det sagt, så betyder det såklart INTE PÅ NÅGOT SÄTT att jag rekommenderar att man kringgår FIT-tabellen om man har klen kylning och/eller inte ställer in TDC till ett lågt värde. FIT-tabellen är en bra skyddsmekanism och i de flesta fall så gör man nog bäst i att låta den göra sin grej.- Dock är det intressant att se hur mycket prestanda som AMD faktiskt lämnade på bordet i livslängdens namn, men är väl också förståeligt då det inte med säkerhet går att veta hur långlivat kislet är när produkterna inte testats skarpt i stor skala, dvs släppts på marknaden.

Är säkert så att jag missat något viktigt, jag är varken ingengör eller kretsdesigner och vore det gångbart att ha TDC som ända skyddsmekanism så hade de säkert gjort det med tanke på hetsen som finns att de skall slå Intel i diverse scenarion för att vara en bra produkt.

Edit: Glömde nämna att spänningen vid laster typ CB20 ligger runt 1.31-1.32V, och högsta effekten jag sätt ligger runt 190W, men då har jag också sänkt PLL och SoC rätt duktigt, så jag tror inte man får så låga siffror om man kör PLL på 1.8 eller auto och SoC på 1.1-1.2 som jag tror verkar vara någon slags standardrekommendation. Jag kör PLL på 1.61V och SoC på 1.025V har varit många timmar med stabilitetstest bakom det dock, så inte säkert det funkar för alla, men kan vara värt att ge sig på att försöka sänka de spänningarna lite i taget för att få ner tempen innan man börjar titta på negativ Vcore-offset som kan göra att fåtrådade laster presterar rätt mycket sämre än de hade gjort annars.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av the squonk:

NH-D15 fungerar riktigt bra till 3900X

@the squonk

Jag lappade min D15 med då dessa är riktigt oplana som ett U typ, fick slipa mycket för att få den plan.
Har 2st 120mm fläktar till kylaren.

Sänkte 10 grader i stress med min 3900X.

Ligger på 64 grader stock ej rört något i bios med aida64 endast fpu stress test ikryssat.
CB20 går lite svalare.