AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Beta bios tar ungerfär 1-1.5 månad maximum att bli officiella så gissningsvis så har vi en lansering av Ryzen 4000-serien och RDNA 2 i oktober någon gång...

Hype! AMD över 5GHz igen kanske?

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Hm. Slängde in UEFI 3103 med AGESA Combo PI V1 1.0.0.6 på mitt Crosshair VII Hero, och boosten är rätt kass jämfört med tidigare. Med min 3900X kunde jag få 528 poäng i single core och runt 7400 i multicore i CB20, men nu landar jag på ~485 i single och ~6900 i multi, så något känns galet. Package power ligger dessutom på max runt 165W, även med PBO, och med 2901 som jag hade innan kunde jag komma upp i runt 180W...

Så, är det jag som klantat mig med inställningar eller är den nya SMU'n mer restriktiv?

Edit: Ser att jag har power deviation i HWINFO nu, och det har jag inte haft innan, så är säkert att nya SMU'n rapporterar annorlunda och moderkortet ger max 165W till den så att den ska kunna boosta fritt, så kan nog ignorera just package power och allt det. Det förklarar ju dock inte den sänkta boosten.

Har också cold boot bug märker jag. Datorn vill inte kallstarta utan gnäller om instabila inställningar och SoC sätts till 1.25V, men fixas med en omstart. Har för mig jag läste något om det tidigare att det kan förekomma med IF på 1800 eller högre, vilket jag har. Går det fixa eller är det bara att leva med till nästa uppdatering?

Edit2: Verkar vara "Performance enhancer" på Crosshair VII som ställer till det. Har haft den på Level 4 innan men när jag sätter den till "default" så kan jag kallboota utan problem- Verkar heller inte ha någon inverkan på prestanda på just Zen 2 så det är totalt meningslöst att ha den påslagen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Ozzed: Ozzed, här är en present till dig, den här killen har VERKLIGEN undersökt boost på C7H. Om du gör som han beskriver här misstänker jag att du kommer att få riktigt fina resultat:

https://www.overclock.net/forum/11-amd-motherboards/1685809-r...

Nu har jag äntligen haft tid att pilla med detta, och det var ingen dålig present må jag säga

GB5: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/3644068

CB20:

Böjade med att följa guiden och lyckades faktiskt skrämma upp BCLK i 103.4, så Jackpott där! Sedan har jag justerat ned PLL och SoC för att fila ned temperaturerna lite och det gav lite högre poäng, samt lägre temperatur. Ligger runt 74C Tdie nu.

jälpte också att montera om min AIO enligt Gamers Nexus rekomendation, drog av ca 3C på Tdie. Trodde inte det skulle göra såpass mycket då min var den "mildare" typen av felmonterad, dvs frontmonterad på insug, men med slangarna i toppen så att luftbubblor cirkulerar och tar sig in i pumpblocket, men nu har jag fixat det så att slangarna är nedåt, vilket garanterar en luftfri pump, och det gör mer skillnad än jag hade räknat med. Så även om det är sent, tack och bock för tipset!

Edit: Bonus, min SSD verkar stormtrivas med högre busshastighet. Aldrig sett sådana här hastigheter innan på den.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nu har jag äntligen haft tid att pilla med detta, och det var ingen dålig present må jag säga

GB5: https://browser.geekbench.com/v5/cpu/3644068

CB20:
https://i.imgur.com/5jMe0l9.png

Böjade med att följa guiden och lyckades faktiskt skrämma upp BCLK i 103.4, så Jackpott där! Sedan har jag justerat ned PLL och SoC för att fila ned temperaturerna lite och det gav lite högre poäng, samt lägre temperatur. Ligger runt 74C Tdie nu.

jälpte också att montera om min AIO enligt Gamers Nexus rekomendation, drog av ca 3C på Tdie. Trodde inte det skulle göra såpass mycket då min var den "mildare" typen av felmonterad, dvs frontmonterad på insug, men med slangarna i toppen så att luftbubblor cirkulerar och tar sig in i pumpblocket, men nu har jag fixat det så att slangarna är nedåt, vilket garanterar en luftfri pump, och det gör mer skillnad än jag hade räknat med. Så även om det är sent, tack och bock för tipset!

Edit: Bonus, min SSD verkar stormtrivas med högre busshastighet. Aldrig sett sådana här hastigheter innan på den.

https://i.imgur.com/EWlDISL.png

Ha bara i åtanke att din ssd kan skriva sönder data rätt duktigt utan att du märker så mycket innan det blir svårt att åtgärda, en backup och eller image skulle jag rekommendera att du har. Tänk på det lite som att klocka minnen, vilket du också gör samtidigt.

Det finns anledning till att man undviker bclk klockning men har man tur, rejäl tur, kan det funka utan större strul.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ha bara i åtanke att din ssd kan skriva sönder data rätt duktigt utan att du märker så mycket innan det blir svårt att åtgärda, en backup och eller image skulle jag rekommendera att du har. Tänk på det lite som att klocka minnen, vilket du också gör samtidigt.

Det finns anledning till att man undviker bclk klockning men har man tur, rejäl tur, kan det funka utan större strul.

Jag ha inte haft någon tur med BCLK-klockning alls innan. Tror jag kunde köra 101Mhz när jag hade min 1700, men annars har det varit tvärstopp.

Backup har jag, så frånsett tiden det tar att återställa saker är det ju ingen större förlust om det skulle skita sig Återstår väl att se hur pass tålig SSD'n är, men är det som med RAM så pågår väl allehanda konstigheter fast man "tror" att systemet är stabilt. Svårare att testa stabilitet på en SSD sock, och skrivningar är ju en ändlig resurs, men jag har i alla fall loopat ATTO tills ingen av chipen blev varmare på den, och visst, det är ca 3C varmare än med BCLK på 100 men annars beter den sig som den brukar, frånsett då lite högre prestanda.

Ytterligare knepigheter blir det väl när det inte är "vid hård belastning" som man kan få problem bara det faktum att BCLK är ändrad kan ju ställa till jävelskap även vid normal belastning, så jag tycker inte det är fel att man avråder från det rent allmänt. Och skall man "vrida upp till 11" som i guiden jag fäljde så får man se till att ha ordentlig kylning till det som blir varmt i burken, annars är det bara glömma.

För min del handlar det mer om at nu när jag testat "allt annat" så är det skoj att detta är en väg frammåt som faktiskt ger en bra prestandaskjuts, och då även i single-core, som jag annars mest trampat vatten med. AGESA 1.0.0.6 verkar ha en ytterligare lite grinigare SMU än 1.0.0.ABBA som jag körde på innan, så jag kände att det var dags att testa detta nu när nytt UEFI sänkte prestandan - igen, Men hur stabilr (jag inbillar mig att) det är och hur länge jag har det såhär får vi se. Behöver ju i alla fall inte köpa någon 3900XT nu utan förhoppningsvis så får jag anledning att göra om "allt" nör Ryzen 4000 lanseras, och då slipper man förhoppningsvis BCLK-justeringar för att Single-core ska kunna ökas på efter behag, men om min SSD lever får den se

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har ni installerat W10 v2004? Såg att jag har denna tillgänglig nu. Buggar/problem - fördelar/positivt?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har ni installerat W10 v2004? Såg att jag har denna tillgänglig nu. Buggar/problem - fördelar/positivt?

Jag gjorde en nyinstallation med 2004 när jag byggde min burk, hade inga problem under den vecka som jag körde tester.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem med värme i min burk och något märkligt hände igår. Spelade lite battlefield och kände någon märklig lukt. La handen på burken och den var varm överallt. Hoppade ur spelet och in i hwinfo och tempen på processor låg på 99 grader och fläktvarv på cpu runt 600 varv. Stängde av spelet och då stiger tempen till 105 grader, fläktvarven sjunker när cpu jobbar mindre.
Så dagens fråga blir, vilken kylare använder ni till 3900x, och vad får ni för temp under stresstest?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Jag har lite problem med värme i min burk och något märkligt hände igår. Spelade lite battlefield och kände någon märklig lukt. La handen på burken och den var varm överallt. Hoppade ur spelet och in i hwinfo och tempen på processor låg på 99 grader och fläktvarv på cpu runt 600 varv. Stängde av spelet och då stiger tempen till 105 grader, fläktvarven sjunker när cpu jobbar mindre.
Så dagens fråga blir, vilken kylare använder ni till 3900x, och vad får ni för temp under stresstest?

Använder den medföljande kylaren, fick aldrig upp temps till mer än 95 grader men det låter som om att något är fel med din fläktstyrning.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem

@tomle: Ja något skumt hände efter att jag i bios testat en funktion för auto-inställning av fläktar. Den ändrade på vissa inställningar, bla. min-varv på varje fläkt sänktes.
Men efter att jag justerat om alla kurvor så har inte samma problem uppstått, men jag är ända ganska missnöjd med vad jag får för temp när den pressas.
Så jag funderar på att skaffa en bättre kylare, men lite osäker på vad som duger till 3900x

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

NH-D15 fungerar riktigt bra till 3900X

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Det är den jag har titta på men höjden säger stopp. 16 är max i chassi och nh-d15 är 16,5. En Noctua NH-U12A däremot skulle rymmas, åtminstonde på höjden, den är 15,8. Ingen som testat den?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@the squonk: Det är den jag har titta på men höjden säger stopp. 16 är max i chassi och nh-d15 är 16,5. En Noctua NH-U12A däremot skulle rymmas, åtminstonde på höjden, den är 15,8. Ingen som testat den?

Tror det var den Swec använde i sin recension av 3900X, så den lär duga

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@the squonk: Det är den jag har titta på men höjden säger stopp. 16 är max i chassi och nh-d15 är 16,5. En Noctua NH-U12A däremot skulle rymmas, åtminstonde på höjden, den är 15,8. Ingen som testat den?

Har en Noctua NH-U12A, funkar bra. Dock kör jag just nu stock 3.8 ghz med dämpmotstånden inkopplade för att få det riktigt tyst:

max last utan avx:

$ sensors| grep CPU

CPU Core Voltage: +1.19 V
CPU SOC Voltage: +1.06 V
CPU Core Voltage: +1.20 V
CPU SOC Voltage: +1.08 V
CPU Fan: 1735 RPM
CPU OPT: 1684 RPM
CPU Temperature: +77.0°C
CPU Socket Temperature: +54.0°C
CPU VRM Temperature: +52.0°C
CPU VRM Output Current: +80.00 A

Med max AVX last, precis att den grejar hålla 3.80 GHz vid denna temp:

CPU Core Voltage: +1.19 V
CPU SOC Voltage: +1.06 V
CPU Core Voltage: +1.20 V
CPU SOC Voltage: +1.08 V
CPU Fan: 1748 RPM
CPU OPT: 1697 RPM
CPU Temperature: +93.0°C
CPU Socket Temperature: +65.0°C
CPU VRM Temperature: +60.0°C
CPU VRM Output Current: +123.00 A

Edit: Ser att kylaren blvit rätt dammig... Maskinen har varit igång >4700 timmar så behöver damma av kylaren o filtren, så inte helt rättvisande test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Jag har lite problem med värme i min burk och något märkligt hände igår. Spelade lite battlefield och kände någon märklig lukt. La handen på burken och den var varm överallt. Hoppade ur spelet och in i hwinfo och tempen på processor låg på 99 grader och fläktvarv på cpu runt 600 varv. Stängde av spelet och då stiger tempen till 105 grader, fläktvarven sjunker när cpu jobbar mindre.
Så dagens fråga blir, vilken kylare använder ni till 3900x, och vad får ni för temp under stresstest?

NZXT Kraken X62.

Tidigare hade jag den felmonterad (pumpen högst upp i loopen), och fick inte mycket bättre temps än luftfylare. Nu kan jag vräka in runt 132A i dfen utan att den går över 76C, och tyst är det också.

Sen gillar jag personligen RGB på pumpblocket och det men det är ju en smaksak

Vill du köra luft är det nog D15 som är bäst, men någrta 132A vid 76C Tdie klarar den absolut inte. Men om du inte kör PBO eller så så finns ju inget behov av extremkylning. Både vatten och luft är bra. på plika sätt. Välrenomerade Steve Burke har dock fastslagit att luft aldrig kan tävla med vatten i ren prestanda. Undantaget är väl en pissig AIO mot en bra luftkylare, men sätter man bra mot bra så vinner alltid vatten.

Nackdelen med Vatten är väl att det är fler delar som kan gå sönder, men så som läget är så är det sällsynt att det händer. Jag vill ju alltid krama ur sista droppen blod ur mitt system till varje pris, och då är luft inte ens med bland alternativen alls, men funkar nog bra vid "vanlig" användning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@SAFA: Tack för info! Men med din kylare så hamnar du upp mot 93 grader på tuffa tester?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

NZXT Kraken X62.

Tidigare hade jag den felmonterad (pumpen högst upp i loopen), och fick inte mycket bättre temps än luftfylare. Nu kan jag vräka in runt 132A i dfen utan att den går över 76C, och tyst är det också.

Sen gillar jag personligen RGB på pumpblocket och det men det är ju en smaksak

Vill du köra luft är det nog D15 som är bäst, men någrta 132A vid 76C Tdie klarar den absolut inte. Men om du inte kör PBO eller så så finns ju inget behov av extremkylning. Både vatten och luft är bra. på plika sätt. Välrenomerade Steve Burke har dock fastslagit att luft aldrig kan tävla med vatten i ren prestanda. Undantaget är väl en pissig AIO mot en bra luftkylare, men sätter man bra mot bra så vinner alltid vatten.

Nackdelen med Vatten är väl att det är fler delar som kan gå sönder, men så som läget är så är det sällsynt att det händer. Jag vill ju alltid krama ur sista droppen blod ur mitt system till varje pris, och då är luft inte ens med bland alternativen alls, men funkar nog bra vid "vanlig" användning.

Menas det att du hade radiatorn i fronten och då själva pumphuset något högre upp?

Har det nån roll vilken slang som är överst på pumphuset (in/ut) eller om dessa slangar sitter på vertikalsidan av pumphuset och isf då vilken av slangarna in/ut som skall vara överst. Man tycker ju att om slangarna sitter på sidan så borde ut vara den översta slangen (den som går till radiatorn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Menas det att du hade radiatorn i fronten och då själva pumphuset något högre upp?

Har det nån roll vilken slang som är överst på pumphuset (in/ut) eller om dessa slangar sitter på vertikalsidan av pumphuset och isf då vilken av slangarna in/ut som skall vara överst. Man tycker ju att om slangarna sitter på sidan så borde ut vara den översta slangen (den som går till radiatorn).

Jag tittade på Gamers Nexus video samt efterföljande AskGN.

Jag får rätta mig själv dock. Pumphuset var inte överst men slangarna satt i toppen, och då toppen på radiatorn sitter högre än pumphuset så är det där luften samlas, vilket medför att det sugs in luft tillsammans med "invatnet", så det jag gjorde var att vända på radiatorn, så att slangarna nu är i botten. Detta medför att luften samlas högst upp i radiatorn som tidigare, men stannar där då slangarna som sagt numer är i botten, så det hamnar aldrig någon luft i pumpblocket, vilket gör att det endast är vätska som cirkulerar och processorn kyls bättre då luft är kass på att leda värme.

Angående din andra fråga så tog han upp det i AskGN-videon, och nej det spelar ingen roll.

Om man har loggan "rätt" på Kraken X42/52/62 så sitter slangarna till höger om pumphuset, alltså på "östra" sidan om pumphuset hade varit en kompass. Slangen längst ner tar in kallt vatten och den högst upp pumpar varmvatten för kylning tillbaka till radiatorn. Men som sagt så spelar det ingen roll hur de sitter, bara man set till att pumphuset inte är högsta punkten och att slangarna är i botten av radiatorn. Kan dock vara bra att veta om man som jag larvar sig med att sätta extra kylflänsar på radiatorn för att öka kylkapaciteten

Länkar båda videorna nedan. Som vanligt med Gamers Nexus så är det en djupgående teknisk genomgång så man får ha lite tålamod

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag tittade på Gamers Nexus video samt efterföljande AskGN.

Jag får rätta mig själv dock. Pumphuset var inte överst men slangarna satt i toppen, och då toppen på radiatorn sitter högre än pumphuset så är det där luften samlas, vilket medför att det sugs in luft tillsammans med "invatnet", så det jag gjorde var att vända på radiatorn, så att slangarna nu är i botten. Detta medför att luften samlas högst upp i radiatorn som tidigare, men stannar där då slangarna som sagt numer är i botten, så det hamnar aldrig någon luft i pumpblocket, vilket gör att det endast är vätska som cirkulerar och processorn kyls bättre då luft är kass på att leda värme.

Angående din andra fråga så tog han upp det i AskGN-videon, och nej det spelar ingen roll.

Om man har loggan "rätt" på Kraken X42/52/62 så sitter slangarna till höger om pumphuset, alltså på "östra" sidan om pumphuset hade varit en kompass. Slangen längst ner tar in kallt vatten och den högst upp pumpar varmvatten för kylning tillbaka till radiatorn. Men som sagt så spelar det ingen roll hur de sitter, bara man set till att pumphuset inte är högsta punkten och att slangarna är i botten av radiatorn. Kan dock vara bra att veta om man som jag larvar sig med att sätta extra kylflänsar på radiatorn för att öka kylkapaciteten

Länkar båda videorna nedan. Som vanligt med Gamers Nexus så är det en djupgående teknisk genomgång så man får ha lite tålamod

https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

https://www.youtube.com/watch?v=tU7D6y_QYcI

Tack för svaret samt länkarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

@SAFA: Tack för info! Men med din kylare så hamnar du upp mot 93 grader på tuffa tester?

Jo, men det är för att den inte var rengjord på länge, har gått 24/7 i 200 dagar nu så blivit rätt dammig. och AVX testet är extra elakt. Dessutom fläktarna i "tyst" läge. Blåste rent den så gott det gick utan att stänga ned datorn:

Full integer last på alla 24 trådar:

CPU Core Voltage: +1.19 V
CPU SOC Voltage: +1.06 V
CPU Core Voltage: +1.20 V
CPU SOC Voltage: +1.08 V
CPU Fan: 1700 RPM
CPU OPT: 1744 RPM
CPU Temperature: +69.0°C
CPU Socket Temperature: +48.0°C
CPU VRM Temperature: +50.0°C
CPU VRM Output Current: +76.00 A

Elak avx-last:

CPU Core Voltage: +1.19 V
CPU SOC Voltage: +1.06 V
CPU Core Voltage: +1.20 V
CPU SOC Voltage: +1.08 V
CPU Fan: 1708 RPM
CPU OPT: 1748 RPM
CPU Temperature: +82.0°C
CPU Socket Temperature: +56.0°C
CPU VRM Temperature: +57.0°C
CPU VRM Output Current: +120.00 A

Så ner 8 respektive 11 grader pga det.

Permalänk
Medlem

@SAFA: se där, ditt damm slår nog mitt!

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem

@the squonk @tellus82 (och såklart andra som vet svaret)

I guiden jag fick uppmanas man att försöka få BCLK över 100 men under 103.4. Jag har ju lyckats få min hela vägen till 103.4 utan att det verkar orsaka problem. Min första tanke var såklart att PCI-E kukar ur efter det och går ner i hastighet, men så kom jag på nu att jag läst att det är vid 104.8 som det händer, så varför har man valt just 103.4?

Det jag kommer på spontant är:

1: Just Crosshair VII gillar inte högre BCLK än så.

2: Man vill ha lite säkerhetsmarginal innan det blir instabilt.

3: de parametrar som anges i guiden gäller bara upp till 103.4, alltså går man över det så riskerar man att saker blir för varma, PPT, TDC, EDC, fungerar inte längre som personen tänkt et cetera.

4. Personen som skrivit guiden har blandat ihop korten och tror att gränsen går vid 103.4 när det i själva verket är 104.8 som gäller.

5. Det är 103.4 som gäller och 104.8 är en gammal siffra som inte längre är aktuell.

Är det något av ovanstående eller något helt annat tror ni? Jag vet att både IF och minne pallar mer om jag sätter lägre divider, så om det är (i sammanhanget) riskfritt att gå högre än 103.4 så testar jag såklart gärna det men tänkte kolla först om ni vet om det finns en anledning till att just den siffran anges så att jag inte gör något (ännu mer) dumt

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet om just BCLK är att mina Samsung NVMe inte gillat det alls och ger korrupta filer. Allt annat är dock stabilt och man kan nå sjukt höga frekvenser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Jag har lite problem med värme i min burk och något märkligt hände igår. Spelade lite battlefield och kände någon märklig lukt. La handen på burken och den var varm överallt.

Låter som att du inte får ut varmluften ur burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det enda jag vet om just BCLK är att mina Samsung NVMe inte gillat det alls och ger korrupta filer. Allt annat är dock stabilt och man kan nå sjukt höga frekvenser.

Inte att de specifikt ogillar BCLK över 103.4 alltså, utan bara BCLK-justeringar generellt?

Jag har kört 103.4 några dagar nu utan att det verkat vara problem. Jag har 970 EVO Plus och den verkar inte bete sig konstigt, men det kan såklart ändå vara instabilt, bara att jag inte märker det.

Vad gäller korrupta filer så har jag kört "sfc/scannow" och "Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" flera gånger om dagen utan att någon av dem rapporterat problem, så det borde väl betyda att det är lugnt? Sen är det väl såklart dumt om det nu finns korrupta filer och man kollar det på det korrupta systemet, men det är typ det jag kan göra just nu.

Så jag antar då att personen som skrev guiden blandar ihop siffrorna och det är egentligen 104,8 som avses.

Edit: googlade lite djupare och det verkar som 103.4 är någon slags övre gräns för vad även toleranta NVM-e enheter mäktar med. Kan fortfarande funka men sannorlikheten minskar rätt kraftigt, så jag tror jag nöjer mig med det och fortsätter fila på andra inställningar istället

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrrock:

@tomle: Ja något skumt hände efter att jag i bios testat en funktion för auto-inställning av fläktar. Den ändrade på vissa inställningar, bla. min-varv på varje fläkt sänktes.
Men efter att jag justerat om alla kurvor så har inte samma problem uppstått, men jag är ända ganska missnöjd med vad jag får för temp när den pressas.
Så jag funderar på att skaffa en bättre kylare, men lite osäker på vad som duger till 3900x

Kör med en NH-U14S, funkar perfekt.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte att de specifikt ogillar BCLK över 103.4 alltså, utan bara BCLK-justeringar generellt?

Jag har kört 103.4 några dagar nu utan att det verkat vara problem. Jag har 970 EVO Plus och den verkar inte bete sig konstigt, men det kan såklart ändå vara instabilt, bara att jag inte märker det.

Vad gäller korrupta filer så har jag kört "sfc/scannow" och "Dism /Online /Cleanup-Image /RestoreHealth" flera gånger om dagen utan att någon av dem rapporterat problem, så det borde väl betyda att det är lugnt? Sen är det väl såklart dumt om det nu finns korrupta filer och man kollar det på det korrupta systemet, men det är typ det jag kan göra just nu.

Så jag antar då att personen som skrev guiden blandar ihop siffrorna och det är egentligen 104,8 som avses.

Edit: googlade lite djupare och det verkar som 103.4 är någon slags övre gräns för vad även toleranta NVM-e enheter mäktar med. Kan fortfarande funka men sannorlikheten minskar rätt kraftigt, så jag tror jag nöjer mig med det och fortsätter fila på andra inställningar istället

Jag skulle nog inte våga mig på BCLK överklockning om jag hade NVMe lagring med nåt viktigt på. Med SATA så finns det CRC på överföringen så går det fel så loggas det ju.
Är väl lite som när vesa localbus var aktuellt, med localbus-grafik nådde jag inte 40 MHz stabilt men med ISA-grafik gick det köra 50 MHz på FSB, så fick klart bättre prestanda på systemet vid 2x50MHz än 3x33. Var en AMD-486 120 så gick att köra i 3x40 också med ISA men det var långsammare än 2x50.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Jag skulle nog inte våga mig på BCLK överklockning om jag hade NVMe lagring med nåt viktigt på. Med SATA så finns det CRC på överföringen så går det fel så loggas det ju.
Är väl lite som när vesa localbus var aktuellt, med localbus-grafik nådde jag inte 40 MHz stabilt men med ISA-grafik gick det köra 50 MHz på FSB, så fick klart bättre prestanda på systemet vid 2x50MHz än 3x33. Var en AMD-486 120 så gick att köra i 3x40 också med ISA men det var långsammare än 2x50.

Det som finns är ju S.M.A.R.T-värdet 0E "Media and data integrity errors", och den står fortfarande på 0 trots att jag kört intensivare laster på den än vanligt för att kolla så det funkar.

Med det sagt så är det nog klokt att låta bli om man inte har backup eller inte sedan tidigare känner till hur pass toleranta ens PCI-E anslutna enheter är mot ändrad BCLK. Men för mig verkar det funka bra än sålänge. Dock verkar 103.4 vara det högsta man kan gå innan problemen börjar drabba även tåliga enheter, så jag stannar på 103.4 och tweakar annat istället.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Processorchip under elektronmikroskop. Både AMD och Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Kör med en NH-U14S, funkar perfekt.

Vad får du för temps under stresstest?

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt