Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bengt-Arne:

Tyvärr så verkar coreteks ha förfalskat Navi 21

Skarpt öga!

Funderade på när jag såg stillbilden postad ovan varför SIMD-komponenterna runt ASIC såg så suddiga ut. Ser ut att bekräfta naturlagen som säger att om en bild av en påstådd läckt hårdvara oförklarligt är suddig så är det en fejk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Skarpt öga!

Funderade på när jag såg stillbilden postad ovan varför SIMD-komponenterna runt ASIC såg så suddiga ut. Ser ut att bekräfta naturlagen som säger att om en bild av en påstådd läckt hårdvara oförklarligt är suddig så är det en fejk...

Tack!

Får se vad coreteks svarar, då jag anklagade han på twitter för att ha förfalskat bilden.

Why do you ask people to spread your lie?

There is no chance the SMD components will be distributed around the circuit in the exact same way for both Navi 10 and Navi 21.

I do not understand why people want to ruin their credibility for a moment in the spotlight..

https://twitter.com/b_a_johansson/status/1312909737843982336

Jag kommer inte att skriva mer oavsett vad som svaras, tycker att det räcker med att ha sått fröet som rör runt i getigboet

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Tack!

Får se vad coreteks svarar, då jag anklagade han på twitter för att ha förfalskat bilden.

Why do you ask people to spread your lie?

There is no chance the SMD components will be distributed around the circuit in the exact same way for both Navi 10 and Navi 21.

I do not understand why people want to ruin their credibility for a moment in the spotlight..

https://twitter.com/b_a_johansson/status/1312909737843982336

Jag kommer inte att skriva mer oavsett vad som svaras, tycker att det räcker med att ha sått fröet som rör runt i getigboet

Han säger ju själv i videon att han ändrat för att inte röja sina källor, men att just chippet inte är ändrat...

Sen om man litar på hans ord eller inte är lite av en annan fråga. Jag tycker man ska bara se dessa ’tubers’ som underhållning och inte fakta...

Permalänk
Medlem

Många av youtubarna håller inne med grejs eller ändrar delar av ev bild för att inte just röja källor... Ex får Paul Redgamingtech, Moreslawisdead o Notanapplefan mfl massa info som de delar vissa delar av.. för att de ombeds att inte säga dessa saker och för att inte röja källor. Man kan ju tänka sig att om en "tekniker" på ex då AMD avslöjas för att läcka info.. tja. Hans välavlönade jobb upphör ganska snart. Sen finns det ju medvetna läckor från företagen och även där kan det ombedas att hålla inne vissa saker för youtubarna blir ju eld o lågor o hintar om dittan dattan som de vet men inte kan säga..... även detta bygger upp hypen.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grim2you:

När man säger att det är release 28 oktober, betyder det också säljstart? Eller är release samma sak som en avtäckning (där försäljning startar långt senare?).

/ J

Problemet är att AMD aldrig sagt att det är release den 28 oktober. Dom har bara sagt att vi får mer information. Så det är möjligt att det är en avtäckning. Tror inte det är en omedelbar release iaf. Minst 2v extra innan den börjar säljas om det är en avtäckning

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Många av youtubarna håller inne med grejs eller ändrar delar av ev bild för att inte just röja källor... Ex får Paul Redgamingtech, Moreslawisdead o Notanapplefan mfl massa info som de delar vissa delar av.. för att de ombeds att inte säga dessa saker och för att inte röja källor. Man kan ju tänka sig att om en "tekniker" på ex då AMD avslöjas för att läcka info.. tja. Hans välavlönade jobb upphör ganska snart. Sen finns det ju medvetna läckor från företagen och även där kan det ombedas att hålla inne vissa saker för youtubarna blir ju eld o lågor o hintar om dittan dattan som de vet men inte kan säga..... även detta bygger upp hypen.

Jag tror man mer eller mindre bör räkna dessa ’leakers’ som anställda av bolagens PR-avdelningar, det som kommer ut bygger ju hype och är i allra högsta grad helt kontrollerat av respektive bolag. Det är troligen NDA som begränsar som mer än ’källor’. Ett spel för galleriet och helt enkelt en del av en modern strategi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han säger ju själv i videon att han ändrat för att inte röja sina källor, men att just chippet inte är ändrat...

Sen om man litar på hans ord eller inte är lite av en annan fråga. Jag tycker man ska bara se dessa ’tubers’ som underhållning och inte fakta...

Ja, det är klart.

Men att stretcha ett Navi 10 och lägga ovanpå en Navi 21 är nog lite för genomskinligt, ser då rakt inte hur några SMD komponenter kan avslöja källan.

Om så är fallet så bör man för rimlighetens skull ändå behålla originalbilden och endast maskera det nödvändiga.lurra

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Ännu en youtuber som killgissar kanske? https://www.youtube.com/watch?v=IJHnaxZdeEk

Hursom vore otroligt trist om navi presterar sämre i högre upplösningar. I regel de som sållar agnarna från vetet när det gäller vettiga grafikkort.

Rimmar ju dåligt med att nVidia skulle sova dåligt på något sätt om inte Navi kan hävda sig i högre upplösningar än 1440p.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Tillbaka till roligare saker.

AMD trademarkade "AMD Infinity cache" 29 September 2020.

Så antingen är allt som redgamingtech sagt sant

Eller så kände AMD sig för att vilseleda när de hörde talas om det...

Jebait eller inte jebait... det är frågan.

Permalänk
Medlem

Vänta nu... RGT och MLID är ju inte bra källor enligt TK men min åsikt är att de är det.

Oavsett om dessa tubers finkammar nätet efter info, har egna källor eller ej så tror jag att det de hävdar hittills har mer socker än salt.

3 dagar kvar så får vi veta mer, är det någon som vet klockslag (svensk tid) deras info kommer ut? Kommer det sändas och i sådana fall var?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vänta nu... RGT och MLID är ju inte bra källor enligt TK men min åsikt är att de är det.

Oavsett om dessa tubers finkammar nätet efter info, har egna källor eller ej så tror jag att det de hävdar hittills har mer socker än salt.

3 dagar kvar så får vi veta mer, är det någon som vet klockslag (svensk tid) deras info kommer ut? Kommer det sändas och i sådana fall var?

Upplever också att RGT o MLID är bra källor. De har haft väldigt mycket rätt tidigare och då de haft fel är de inte sena att medge sina misstag. Men alltmer tyder på att RX6000 serien blir riktigt bra.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Vänta nu... RGT och MLID är ju inte bra källor enligt TK men min åsikt är att de är det.

Oavsett om dessa tubers finkammar nätet efter info, har egna källor eller ej så tror jag att det de hävdar hittills har mer socker än salt.

3 dagar kvar så får vi veta mer, är det någon som vet klockslag (svensk tid) deras info kommer ut? Kommer det sändas och i sådana fall var?

Om tre dagar så ska Zen 3 presenteras, jag är tveksam om att vi får några detaljer om RDNA 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Tillbaka till roligare saker.

AMD trademarkade "AMD Infinity cache" 29 September 2020.

Hoppas att de bestämmer sig för att skriva ut det det som ∞$.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tänker på att när de siar om att RX 6000 kommer vara sämre i högre upplösningar.. Det var ju AMD själva som pratade om RDNA2 och hur de skulle "desruptive 4K-gaming". Så enligt bolagets egna ord bör ju RDNA2 vara bra i höga upplösningar.

Jag tror faktiskt (och hoppas) att AMD kommer klå Nvidias 3000-serie, även i toppsegmentet. Dubbelt så många CUs än 5700XT, mycket högre clocks, IPC gains och andra förbättringar gällande cache/bandbredd etc. Detta borde ju göra att Navi 21 presterar mer än dubbelt så bra som 5700XT även om det inte skalar linjärt.

Nvidia sitter ju på Samsungs 8nm nod vilken borde vara betydligt sämre än TSMC 7nm (+). Nvidia får nog skylla sig själva nu.
Jag tror AMDs toppkort kommer att prestera bättre än RTX 3090 i spel (utan RT).

Kan bli fint att bygga en ny dator med AMD GPU och CPU

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Tillbaka till roligare saker.

AMD trademarkade "AMD Infinity cache" 29 September 2020.

Så antingen är allt som redgamingtech sagt sant

Härligt

Får väl ses som en bekräftelse...

Skrivet av Radolov:

Eller så kände AMD sig för att vilseleda när de hörde talas om det...

Jebait eller inte jebait... det är frågan.

Jae... Kanske inte så troligt, menar att det då skulle drabba dom själva över tid.

Så troligen är "AMD Infinity cache" verklig, och den intressanta delen är att dom verkar ha IF cache i åtanke för det mesta som har IF idag = allt från AMD.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

När jag ögnade igenom PDF'en den så fick jag för mig att det mer gällde L1-cache som redan finns i RDNA (1), men jag kan ha fel.

Vi får fråga experten

Vad tror du @Radolov

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

När jag ögnade igenom PDF'en den så fick jag för mig att det mer gällde L1-cache som redan finns i RDNA (1), men jag kan ha fel.

Vi får fråga experten

Vad tror du @Radolov

Haaa. Jag är ingen expert, men jag brukar kolla upp saker när jag inte vet och lyssna på folk som vet mer än jag. Ibland stannar jag upp och tänker på vad som sägs och hur det hör ihop, ibland kommer jag med något eget.

Jag skulle också vilja ha en förklaring på hur de kopplar rapporten eller patentet till infinity-cache. Jag förstår inte riktigt var den tanken kommer från. Rapporten beskriver en delad L1 cache, fördelar och nackdelar med det och en metod för hur man dynamiskt kan bestämma om den ska vara delad eller privat.

Patentet handlar om hur en delad L1 cache kan struktureras om cluster av CUs (och antal cluster) när det blir många missar i cachen, eller det är för stor replikering (av data).

För att ta ett exempel ur RDNA1:

5700XT har 4st L1 cacher som beskrivs som "shared" på 128KB vardera till 512KB totalt. Totalt har 5700XT 4MB L2.

Varje shader array har en L1 cache, som delas upp i kluster av 5st WGPs (10CUs). Så som jag förstår det (och det kan vara fel) så beskriver patentet ett sätt att dela om hur dessa kluster kan delas upp ytterligare (t.ex ett kluster av 5 delas upp i två kluster där en har 3 WGPs och en annan har 2WGPs.

De kan ju också mena att L1 kan innehålla fler än 5 WGPs, men det återstår att se. ¯\_(ツ)_/¯

5700XT och L1 cache

Det som jag tror att infinity cache är som en L3 på 128MB. Jag tror det av följande anledningar:
1. Infinity cache låter som en cache kopplad till infinity fabric. Infinity fabric är utanför L2-cachen och innan minneskontrollerna.
2. 128MB känns som för stort för L1 eller L2. Det är inte ens säkert att det är fysiskt möjligt om man ska bibehålla hög bandbredd och låg latens. En 80CU RDNA2 GPU skulle haft, om de haft samma proportioner som RDNA1, 1MB L1, 8MB L2 . Hur ska dessa bli 128MB, ens om de är kombinerade? 1MB L1, 8MB L2, 128MB L3 hade passat.
3. Till RDNA lade de till en extra cachenivå för att få lägre latens, högre bandbredd och lägre energiåtgång. Om något funkar en gång kan de pröva igen. George Lucas förklarar.
4. Det passar in i användandet av andra enheter? APU:er från AMD har CPU- och GPU-delen binds ihop av infinity fabric. Det kan möjligtvis bli en cache som både CPU och GPU kan kommunicera med. Då den är kopplad till infinity fabric så kan möjligtvis acceleratorer och andra saker på GPU:n använda sig av det, t.ex en video codec eller möjliga tensorkärnor om de skulle vilja ha det, men det är som sagt spekulation. Vad som är klart är att det hade passat till bandbreddsbegränsade scenarion, som t.ex smartphones (samsung) och vissa APU:er.
5. Passar även till chiplets för GPU:s i framtiden. Tänker mig som Rambo-cache för intel.

Jag är lika intresserad som alla andra att se vad det egentligen är. Förmodligen mer än andra.
Ingenting av det som jag säger här behöver ses som en absolut sanning. Det är bara observationer som jag haft. Det är ju inte jättelänge tills vi får reda på det.

Permalänk
Medlem

Vad tror vi om angående spel med flera kort på 6000 serien? Med pci4 så borde man kunna få det att funka bra med upp till 4 kort men frågan är om det kommer stöd. Känns som det kommer behövas flera kort för att få bra fps i trådspårning. Jag vill inte offra spel i 4K för RT

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Vad tror vi om angående spel med flera kort på 6000 serien?

Crossfire är stendött sedan flera år. Allt AMD stödjer nuförtiden är DirectX 12 explicit multiadapter (och motsvarande i Vulkan), och nästan inga spel har stöd för det. Du kan i princip räkna dem allihop på dina egna fingrar.

Hur prestanda blir med RT får vi väl se, men jag skulle inte oroa mig så mycket. I vilket fall som helst så kommer inte flera kort att hjälpa med det.

Dock kan du ju få en riktigt imponerande Folding@Home hemma-rigg med fyra GPUer. Dock behöver du inte PCIe 4 för det - och inte för spel heller. Prestandavinsten där går knappt att mäta alls, den ligger nästan i felmarginalen.

Permalänk

Spekulation pågår för fullt på Chiphell. Mest troligt har någon lekt ihop det i PS, men man vet aldrig...

https://www.chiphell.com/forum.php?mod=viewthread&tid=2264233...

Folk börjar anta att de kort som skickats till några få AIB har varit Navi 22 på 256bit minnesbuss, AMD har hållt på Navi 21 själva och bygger den som vanligt tillsammans med Saphire och Coolermaster. Högsta tieren kommer då enligt ryktet enbart att släppas som "AMD F(l)ounders edition" och N21, kommer först därefter skickas ut till fler AIB, som vi alla vet läcker som såll.

En fördel är att AMD säljer de dyra korten först, med låg volym, och AIB fokuserar på N22 med 40CU och hög volym. Tillgången kan bli god, och antalet läckor hålls nere till minimum.

Ytterligare grova spekulationer kring RT:

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen chans i helsefyr att navi 21 eller bättre går få tag på innan årsskiftet? Jättefina handmålade siffror

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Spekulation pågår för fullt på Chiphell. Mest troligt har någon lekt ihop det i PS, men man vet aldrig...

https://s1.ax1x.com/2020/10/03/01ua11.png

https://www.chiphell.com/forum.php?mod=viewthread&tid=2264233...

RX6800, 100% snabbare än mitt 5700. Det låter som en hyffsad uppgradering om priset blir rätt. (om det är sant)

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Finns väl ingen chans i helsefyr att navi 21 eller bättre går få tag på innan årsskiftet? Jättefina handmålade siffror

Jo, de borde kunna bli först ut, sedan kan man ju fundera kring antalet förstås..

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

Rogame på Twitter räknar ut att n21 kommer bli mindre än 500mm2.
Mer kompakt processnod, har de fått till EUV eller slipat befintlig 7nm+?
https://twitter.com/_rogame/status/1313869681070157833?s=09

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

https://twitter.com/_rogame/status/1313869681070157833?s=09
Rogame på Twitter räknar ut att n21 kommer bli mindre än 500mm2.
Mer kompakt processnod, har de fått till EUV eller slipat befintlig 7nm+?
https://twitter.com/_rogame/status/1313869681070157833?s=09

Om det är korrekt som rogame skriver att Navi 21 är på under 500 mm2 så måste coreteks bild vara falsk, då coreteks säger att Navi 21 är över 536 mm2.
Eller så har rogame fel?

Vilket som är rätt vet vi inom 3-veckor

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Enlig videocardz håller AMD på med hemlighetsmakeri. Har ännu inte avslöjat den största Navi:n . Ska ha fler CUs än XT- kretsen.

En person som tidigare var först med att säga att nvidia hade 2xFP32 har sagt att det kan finnas 4 versioner. XTX , XT limited, XT reference och XL.

Skulle jag gissa med den här informationen så tror jag att det är 6900XT, 6800XT, 6800XT, 6800.
Tror 6700XT, 6700, 6600XT kommer vara Navi22 och komma först i början av nästa år. Det kan ha varit därför NVIDIA flyttade fram 3070, för att AMD inte fyller upp det segmentet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Enlig videocardz håller AMD på med hemlighetsmakeri. Har ännu inte avslöjat den största Navi:n . Ska ha fler CUs än XT- kretsen.

En person som tidigare var först med att säga att nvidia hade 2xFP32 har sagt att det kan finnas 4 versioner. XTX , XT limited, XT reference och XL.

Skulle jag gissa med den här informationen så tror jag att det är 6900XT, 6800XT, 6800XT, 6800.
Tror 6700XT, 6700, 6600XT kommer vara Navi22 och komma först i början av nästa år. Det kan ha varit därför NVIDIA flyttade fram 3070, för att AMD inte fyller upp det segmentet ännu.

Ja det är underligt hur spretiga alla rykten är vad gäller "Big-Navi". Vanligtvis brukar vi ha en rätt bra uppfattning så här nära lanseringen. Partnertillverkarna läcker som såll. Jag tror också att anledningen att vi fortfarande vet så lite är pga dom helt enkelt inte fått några specar eller information av AMD. Det dom fått gissar jag är chipet som är tänkt att konkurrera med 3070. Spännande tider!

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Sover Sweclockers? De visade några benchmarks för big navi. Heter RX6000 series.
https://youtu.be/iuiO6rqYV4o?t=1311

Orkar inte upp till 3080 nivå än.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Sover Sweclockers? De visade några benchmarks för big navi. Heter RX6000 series.
https://youtu.be/iuiO6rqYV4o?t=1311

Orkar inte upp till 3080 nivå än.

Min magkänsla säger att det kortet vi fick en sneakpeak av inte är det kortet som presterar bäst utan det minsta i nya generationen.

Skulle personligen inte röja det bästa för att dels marknaden, nVidia, innan pressmeddelande/stream är planlagd då det tar bort väldigt många faktorer.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.