MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Allexz:
Jag köpte min första hoj 2009 den på bilden...
En Suzuki Gsxr 1000 K9

Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk

Tog MC-kort 2001 och köpte direkt en helt sprillans ny Triumph Thunderbird som var på cirka 800 kubik. Jag hade hela tiden drömt om en sådan hoj, det var min målbild hela körkortsutbildningen. Nästan vilken hoj du än köper kommer göra dig snabbast från rödlyset, om det är viktigt. Men det viktigaste i längden anser jag är att du tycker hojen är skön att köra längre sträckor. Jag känner i efterhand att jag hade alldeles för bråttom med att köpa min Triumph, men det är lätt att vara efterklok, svårare med ett rykande nytt körkort i bakfickan. Inte för att Triumphen var dålig på något sätt, utan för att den inte riktigt passade min kropp och den körställning som jag ville ha. Så rådet är alltså att pröva dig fram om du kan. Jag sålde Triumphen efter sex år, men det var ändå en skön hoj att bli van förare med. Men det var också körvana/rutin som krävdes för att jag skulle känna in vilken typ av hoj som passade mig.

Permalänk
Medlem

Vad roligt att du funderar å hoj!

Jag tog mitt kort våren 2015 och ångrar det inte en sekund! Jag köpte mig en GSXR "gixxer" 750cc från 2008 och är ohört nöjd med den. Räkna också med att minst 15k går till utrustning om du inte har någon.

Gixxern är smidig som en 600cc men ganska mycket piggare. Du måste förbereda dig på att OAVSETT vilken hoj du sätter dig på så kommer du uppleva den som ett monster. Finns inget som är så sjukt som gaspådrag på en MC.

Om en sådan hoj som jag nämnt ovan passar dig kan jag inte svara på, men det är inte omöjligt att börja med en hoj som har högre effekt, jag överlevde ju

Ett motto (nästan alla mc förare har) Tänk att alla bilar inte ser dig och förbered dig alltid på att de gärna försöker tackla dig. Svenssons som gärna kollar mobilen eller öppnar en chipspåse finns det gott om där ute på vägarna.

Skulle också slå ett slag för sporthoj.com ett forum där du finner likasinnade.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Som så många andra kommer jag också låta tråkig och gammal men att börja med en lätt och effektsvagare hoj är starkt rekommenderat. Jag började med en Kawa ZR-7s på 750cc och 85hk om jag inte minns fel. Mer än tillräckligt och kanske aningen för tung också. Glad att jag inte gick på en cb900 som jag planerade från början.

Lägg något år på att lära dig vad du gillar med en slit och släng hoj, sen skaffar du dig en mer specialiserad hoj för din smak. Har kört 4 år nu och känner att jag fortfarande utforskar olika körstilar, börjar mer och mer dra mig till grusvägar.

En MC som man sitter upprätt på är enligt min erfarenhet roligare i lägre hastigheter (70 på skogsvägar). Sporthojarna har mest att ge på bana.

Lycka till med kortet!

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Panzerfister:

Aja, va massa babblade av mig!

Nackdelen med hoj är att hemvägen från jobbet oftast brukar blir ett par gånger längre än med bil samt inbegripa ett eller flera fikastopp.

Permalänk
Medlem

Jag blev övertalad av sambon förrförra året om att motorcykel är vad en ska åka och att jag borde göra henne sällskap, då hon hade en lätt MC och tänkte gå upp till mellan.
Sagt och gjort - börja leta och jämföra olika motorcyklar.

Vi landade på varsin F800R, hennes gick att ställa ner till 35kW och går att köra som medel. Det är sedan lätt att återställa när hon fyller tung MC.
Blev absolut en kompromiss baserad på råd om att inte köpa en för klen och sedan behöva köpa en ny, lagom möjligheter till att montera väskor, upprätt körställning med lite sportigt utseende.
Monterade större vindruta och köpte till väska.
Målbilden var att ha motorcyklar för att kunna åka längre turer; men även pendla - då de började införa vägtullar på E4:an vid den tiden...

Jag har ingen egentlig erfarenhet av andra motorcyklar, men den är extremt snäll, förlåtande, mjuk och behaglig utan att sakna vrid. Jag har dock inte vuxit upp med mopeder, lätta motorcyklar eller liknande och är extrem nybörjare.

Att köpa nytt var kanske fel, men då fick jag välja vad jag ville ha, färg och utrustning. Låg försäkring för oss båda. Moderna funktioner, den hade ABS som var minimikravet.

Tycker att de får sopa gatorna snart...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hur ser ni på det här med traction control och quickshift? Något som är värt?
Finns det farthållare på mc?

Kollar bland annat på Yamaha MT-09 samt Kawasaki Z900 och det verkar skilja en del i funktioner, även om Z900 ligger mer i min smak.

Skrivet av hasenfrasen:

Nackdelen med hoj är att hemvägen från jobbet oftast brukar blir ett par gånger längre än med bil samt inbegripa ett eller flera fikastopp.

Fika går i släkten, blir säkerligen både en och två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur ser ni på det här med traction control och quickshift? Något som är värt?
Finns det farthållare på mc?

Kollar bland annat på Yamaha MT-09 samt Kawasaki Z900 och det verkar skilja en del i funktioner, även om Z900 ligger mer i min smak.

Fika går i släkten, blir säkerligen både en och två

Kul att du är sugen på att skaffa hoj
Började själv med 125a men sitter nu på en Volusia 800 lagom modifierad. Traction control o ABS är nog en av de sakerna jag saknar mest på min hoj, mest för säkerheten då man inte är så sugen på att lägga hojen ner när något pucko väljer att byta fil med en munk i handen
Så det är nog smart att skaffa en hoj som har ABS o Traction control

Testade Quick shift förut hos en försäljare men absolut inget för mig då jag föredrar att använda kopplingen, o vad är annars anledningen för att ha ett extra handtag att dra i om det inte ska användas vid annat än rödljus. Men det kan ju såklart vara en vanesak, jag har ju åkt ett antal tusen mil på 2 hjul och ännu mer kopplingsdrag xD och testade bara en hoj med quick shift kanske 50 minuter

Fika är något som går i släkten när du kommer in i vår stora hojfamilj
Sen är en litet tips att du går med i SMC då dem har fina rabatter på utrustning och tillbehör

Sen om jag skulle tycka till om någon hoj så tycker jag att en MT-07 är en perfekt hoj för nybörjare med lagom kraft

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Det jag tycker du ska ha i åtanke när du väljer hoj är att större motor inte innebär snabbare per se. Finns 600cc hojar som är ordentligt sportiga (t.ex R6, Daytona 675r), och det finns stora hojar som är ganska snällkörda. Frågan är hur sportig vill du att hojen ska vara? Riktiga sporthojar är helt ärligt riktigt jobbiga att köra (nästintill vidriga att köra lagligt på väg), hård fjädring, ofta hårda sadlar, känslig gas/bromsar, jobbig ställning och oftast liggar den mesta av motorkraften långt upp i varvtalen (en R6a toppar över 120 på första växeln, en r1a säkert 150-160. Det är hojar som är byggda för att vara riktigt snabba på bana, vilket gör dom jobbiga och ansträngande att köra där du troligtvis kommer spendera mest tid.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det är riktigt kul att köra sporthoj, det är det nämligen. Men det roliga är när man antingen åker och kör på en bana eller hittar en riktigt fin och kurvig väg - hur ofta kommer du göra det?

MT-07 som tidigare skribent rekommenderade är en alldeles utmärkt nybörjarhoj, och jag tvivlar att du kommer tröttna på effekten lika fort som du tror.

Permalänk
Medlem

Håller själv på att ta MC kort själv just nu och har en båge som jag ska ha redan (då den fanns tillgänglig) men inte för att vara sådan men om det gäller att du har ganska valfritt vad du kan ta och köpa m.m. så kanske det är mer värt att faktiskt ta kortet först sedan se hur det känns och vad som kanske passar? Det är ofta ganska individuellt vilken känsla man söker.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Skulle nog slå ett slag för en z1000, trevlig och lättkörd med bra mos. Inte så farligt dyra i försäkring.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem
Skrivet av ante_ante:

Skulle nog slå ett slag för en z1000, trevlig och lättkörd med bra mos. Inte så farligt dyra i försäkring.

Menar du då med Kawasaki's märkesförsäkring eller något annat? Ser väl ut att ligga på 10k+ vilket känns överkomligt. Z900 verkar ligga på 7-9000k med mina nuffror och 650 på typ 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Det jag tycker du ska ha i åtanke när du väljer hoj är att större motor inte innebär snabbare per se. Finns 600cc hojar som är ordentligt sportiga (t.ex R6, Daytona 675r), och det finns stora hojar som är ganska snällkörda. Frågan är hur sportig vill du att hojen ska vara? Riktiga sporthojar är helt ärligt riktigt jobbiga att köra (nästintill vidriga att köra lagligt på väg), hård fjädring, ofta hårda sadlar, känslig gas/bromsar, jobbig ställning och oftast liggar den mesta av motorkraften långt upp i varvtalen (en R6a toppar över 120 på första växeln, en r1a säkert 150-160. Det är hojar som är byggda för att vara riktigt snabba på bana, vilket gör dom jobbiga och ansträngande att köra där du troligtvis kommer spendera mest tid.

Sen ska man inte sticka under stolen med att det är riktigt kul att köra sporthoj, det är det nämligen. Men det roliga är när man antingen åker och kör på en bana eller hittar en riktigt fin och kurvig väg - hur ofta kommer du göra det?

MT-07 som tidigare skribent rekommenderade är en alldeles utmärkt nybörjarhoj, och jag tvivlar att du kommer tröttna på effekten lika fort som du tror.

Jag gillar stabilitet, kurvtagning och drag. På bil gillar jag direktstyrning och hård/stabil dämpning så den ligger platt på vägen oavsett antal varv i cirkulationsplatsen. Dock kan jag möjligen kompromissa något för komfort då det kommer att rullas stadstrafik (till jobbet) samt långstinter på helgerna. Vill absolut inte ha något svampigt, dvs Volvo 240 style, så lite åt det sportiga hållet vill jag nog. En riktig sporthoj vill jag nog inte ha, delvis av anledningarna du nämner.

Just nu tittar jag på Z900 samt MT-09, de ligger lita lägre i effekt och man sitter bättre på dom (sägs det). Jag skulle nog klara mig på 90-100 hästar men just dessa två ser ganska fina ut, det är nästan svårt att motivera priset på de klenare när det skiljer så lite.

Permalänk

Själv har jag en smärtgräns för försäkring (hel/hel) runt 5000kr vilket min KTM 1290 Super Duke GT nästan exakt har. Köp en en du gillar både som modell och att köra samt har råd att FÖRSÄKRA, jag började på en gammal Z1000 från 1983 och har idag förutom KTMen ett flertal hojar och däribland ett gäng sportisar från runt 2000-talet.

I juni har jag haft mitt kort i snart sju år, har under de åren gått igenom ca 25 hojar, började uteslutet med äldre modeller och har därefter jobbat mig framåt i tiden. Tycker det ger en större referensramar i vad man både uppskattar och söker hos en motorcykel, samt hur svårt det är att antingen hitta en enda hoj som är en kompromiss mellan allt eller hejda sig själv från att ha ett dussin olika cyklar i garaget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Själv har jag en smärtgräns för försäkring (hel/hel) runt 5000kr vilket min KTM 1290 Super Duke GT nästan exakt har. Köp en en du gillar både som modell och att köra samt har råd att FÖRSÄKRA, jag började på en gammal Z1000 från 1983 och har idag förutom KTMen ett flertal hojar och däribland ett gäng sportisar från runt 2000-talet.

Hur kan den landa på 5k? Hos vilka? Om jag inte knappar in märkesförsäkring så verkar det dra iväg 10-tals tusen
(eller möjligen menar du 5k i månaden, så det slutar på 60k/år? )

Edit: svedea verkar ha rimligare siffror både med och utan märkesförsäkring

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur kan den landa på 5k? Hos vilka? Om jag inte knappar in märkesförsäkring så verkar det dra iväg 10-tals tusen
(eller möjligen menar du 5k i månaden, så det slutar på 60k/år? )

Edit: svedea verkar ha rimligare siffror både med och utan märkesförsäkring

Via Svedea, är 33 år och bor i Skåne utanför tätbyggd. Beroende på självrisk tror jag att det låg mellan 4.2 till 5.7 tusen om året för mig.

Många hojar som är äldre än 20 år går att få villig försäkring på, 30 år eller äldre ännu billigare. Undantaget sporthojar såklart.

Honda VFR 750/800 och VTR 1000 Firestorm är rätt trevliga hojar. Annars kanske en äldre ducati monster, Suzuki gsx-f 750, Honda CBR600F.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Menar du då med Kawasaki's märkesförsäkring eller något annat? Ser väl ut att ligga på 10k+ vilket känns överkomligt. Z900 verkar ligga på 7-9000k med mina nuffror och 650 på typ 4k.

Har alltid kört med Svedea.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper:

En annan fin liten hoj är Suzuki SV650. 75 hästar räcker långt på kurviga vägar, bra vrid, härlig motorkaraktär, smidigt chassi och helt enkelt jäkligt kul att köra. Jag gillar den mer än Ducati Monster om jag ska vara ärlig, Ducatin är coolare men Suzukin är faktiskt roligare tycker jag och det finns massor med tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hur ser ni på det här med traction control och quickshift? Något som är värt?
Finns det farthållare på mc?

Quickshift är kul, men knappast något man behöver. Snabbväxling som görs genom att väldigt kort slå av tändningen så att växeln flyger i utan koppling. Motsvarande snabbväxling går att göra manuellt genom att lägga tryck mot växelspaken och snabbt slå av på gasen under acceleration.

Traction control har jag inte provkört med, men låter som en väldigt trevlig funktion. Det är inte kul att få släpp, motorn står på varvstopp och bakhjulet har en helt annan hastighet än framhjulet.

Farthållare finns, men är inte så vanligt, åtminstone inte bland sporthojarna.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Låter idag som du kör en BMW R 1200 GS ADVENTURE 😉
Väl skrivet.

En uppskattar ju lite senare som handtagsvärmare, rejäl dyna, större tank, vindavvisare, farthållare för motorväg osv osv 😉

Vindavvisare är väldigt uppskattat när det kommer till farter över typ 100.

Haha! Inget ont om BMW, men en 1200 CC hoj är för stort och tungrott för min smak! För dyrt också för att inte behöva oroa mig.
Vill ju ha nått enkelt som man kan köra hur och vart man vill utan att oroa sig för nått! Istället för handtagsvärmare kör jag musöron, istället för farthållare blir det "gashandtags-låsare" eller vad de kan tänkas heta (gashållare?).

"Offroad"-wannabee karriären min har varit:

Honda Trans-Alp 650: Smidig, fin körställning. Lättkörd, en dröm för stadstrafik/köträngning. Extremt tråkig och linjär motorkaraktär, ok bromsar.

Honda DR750 -89: Ökendrottningen! Skön sittställning, speciellt med styrhöjare. Fantastisk motor, 750 cc enstånka med fint vrid! Lite tung i känslan men lätt att kasta ut arslet mha högerhanden. Inte superbekväm att ligga o köra massa asfalt med, klart märkbara vibrationer från motorn...

Nuvarande är en Kawa kle500 -91, köpte i slutet av förra säsongen så inte hunnit rulla en meter med den. Får se hur jag trivs med den, hoppas på det bästa av två världar med paralell-twin och låg vikt. Lite orolig för hur motorkaraktären kommer vara, får se om man kan titta över förgasarna och byta ut orginal-pipan.

Har slutat att köra längre a till b-sträckor med hoj, då tar jag bilen istället. Samma med hojsemester och liknande. Håller mig till att dra ut o köra för dagen med polaren och rulla till jobbet och liknande då och då.

Själv då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

@Dalton Sleeper:

En annan fin liten hoj är Suzuki SV650. 75 hästar räcker långt på kurviga vägar, bra vrid, härlig motorkaraktär, smidigt chassi och helt enkelt jäkligt kul att köra. Jag gillar den mer än Ducati Monster om jag ska vara ärlig, Ducatin är coolare men Suzukin är faktiskt roligare tycker jag och det finns massor med tillbehör.

https://www.youtube.com/watch?v=qYFKf5k0uy8&t=1s

Detta var vad jag tänkte skriva.
Att den har en V-twin gör att det har ganska bra vrid redan på låga varvtal trots att det är en relativt liten motor. Effekten räcker gott till för att den ska gå fort och vara kul att köra och den är rätt sportig.
Att den har bra bottenvrid gör att man inte behöver växla som en tok och och ner vid "vardagskörning". Jag har själv haft en FZS600 (finns väl nyare motsvarande som heter typ F6 eller något?), som är en liknande hoj fast med en radfyra istället och det är avsevärd skillnad vid "vardagskörning". Sedan vinner FZS600 när man är ute och kör "inspirerat" då den har lite högre effekt och jag tycker personligen att det är lite kul med "extraknuffen" man får när man kommer upp i vartal och effekten kickar in.

Båda två dessa är kul hojar och väljer man en begagnad som har några år på nacken är kostnaden klart överkomlig. De är inte tokdyra att försäkra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Att den har en V-twin gör att det har ganska bra vrid redan på låga varvtal trots att det är en relativt liten motor. Effekten räcker gott till för att den ska gå fort och vara kul att köra och den är rätt sportig.
Att den har bra bottenvrid gör att man inte behöver växla som en tok och och ner vid "vardagskörning". Jag har själv haft en FZS600 (finns väl nyare motsvarande som heter typ F6 eller något?), som är en liknande hoj fast med en radfyra istället och det är avsevärd skillnad vid "vardagskörning". Sedan vinner FZS600 när man är ute och kör "inspirerat" då den har lite högre effekt och jag tycker personligen att det är lite kul med "extraknuffen" man får när man kommer upp i vartal och effekten kickar in.

Angående V-twin så vart jag avrådd att skaffa en sådan av en kollega som är riktigt insatt i mc-världen, även bankörning. Jag litar på honom till 100% och slutföljden blir att exempelvis Kawasaki Ninja 650 går bort. Tycker ni det finns några nackdelar med V-twin?

Minns inte om anledningen var att den skulle kännas slö, eller att den i kombination med 650 skulle kännas slö. En annan kollega kör med liknande/samma motor och känner nu efter 1-2 år att det kanske är dags för uppgradering.

Permalänk
Medlem

Sorry om det inte passar in i tråden riktigt, men slänger ut frågan. Känner ni till någon väldigt körglad MC-förare i GBG som skulle vilja hjälpa till på vägen till körkortet genom att vara handledare så får ni gärna hojta till. Eller om ni vet några som redan övningskör där man kan haka på som elev.

Det blir tyvärr lite dyrt att ta hela kortet på trafikskola och det hade passat bra att kunna öva privat, men känner tyvärr ingen med MC-intresse...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Angående V-twin så vart jag avrådd att skaffa en sådan av en kollega som är riktigt insatt i mc-världen, även bankörning. Jag litar på honom till 100% och slutföljden blir att exempelvis Kawasaki Ninja 650 går bort. Tycker ni det finns några nackdelar med V-twin?

Minns inte om anledningen var att den skulle kännas slö, eller att den i kombination med 650 skulle kännas slö. En annan kollega kör med liknande/samma motor och känner nu efter 1-2 år att det kanske är dags för uppgradering.

Jag har tävlat i roadracing och känner inte igen att v-twin skulle vara skit. Även om de flesta kör med radfyra i tävlingssammanhang. Framförallt för att de japanska riskokarna var det enda vi hade råd att åka på. Ska man tävla på ducati hade prostitution varit enda lösningen. V-twin eller inte är knappast något som är avgörande för en hoj som ska användas på gatan. Köp det du själv vill ha. V-twin kan ge smalare och "smidigare" chassi och helt annan sång i motorerna också. Beror på vad man föredrar.

Köp inte en 1000cc sporthoj som första hoj

Visa signatur

Ryzen 5900X | Sapphire 7900 XT Nitro+ Vapor-x | X470 Asus Crosshair VII | 32gb G.Skill Neo 3600mhz/cl16 | 970 EVO Plus 1TB | Evga 750 G2 | NZXT Kraken X73 | Skärm : Cooler Master Tempest GP27U Mini LED 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Angående V-twin så vart jag avrådd att skaffa en sådan av en kollega som är riktigt insatt i mc-världen, även bankörning. Jag litar på honom till 100% och slutföljden blir att exempelvis Kawasaki Ninja 650 går bort. Tycker ni det finns några nackdelar med V-twin?

Minns inte om anledningen var att den skulle kännas slö, eller att den i kombination med 650 skulle kännas slö. En annan kollega kör med liknande/samma motor och känner nu efter 1-2 år att det kanske är dags för uppgradering.

Jämfört med en radfyra av ungefär samma storlek kan den kännas lite tröttare/tråkigare (men den är inte tröttare) just för att den har en bredare effektkurva medan en radfyra har en smalare. Om man ska försöka sig på något slags analogi så känns en v-twin, till karaktären, som en motorutan turbo medan en radfyra känns lite som en turbomotor. Detta även om de har samma toppeffekt och tophastighet osv.
Det beror på att med radfyran så kommer först inget, sedan kommer inget och sedan kommer liiiite och sedan är det ketchupeffekten. Man har alltså ett ganska smalt område att jobba inom, särskilt med en 600 eller 650 eller liknande. Med en V-twin kommer effekten redan från ett, jämfört med motsvarande radfyra, relativt lågt varvtal så man har bra drag ut ur kurvor utan att man behöver varva som en tok.
Med en radfyra man får alltså växla upp och ner väldigt mycket/ofta, vilket kan vara kul när man kör inspirerat men det kan upplevas som jobbigt när man är ute på lite mer avslappnad körning eller i stadstrafik tex.

För någon som är ny på hoj så KAN dendär ketchupeffekten med en radfyra göra att man blir överraskad när den kommer och inte är med och värsta fall tappar man kontrollen.

Jag skulle inte säga att något eg är bättre än det andra och jag hade ju själv Yamahas "motsvarighet" till SV650, FZS600 (som senare blev FZ6 och numera heter FZ6R, verkar det som), som ju har en radfyra. Jag tycker att dendär knuffen man får när effekten kommer är lite kul men det är, som sagt, inte BARA en fördel. Ska man köpa en så "liten" hoj som en 600-650 tycker jag nog att det kan vara en fördel med V-twin just utifrån att den faktiskt HAR lite effekt även på lägre vartal.

Jag vet förresten inte om någon svarade dig på det där med bränsleförbrukningen...
detdär med 0.4-0.5l/mil är om man fiskör med väldigt mjuk acceleration och i princip inte gör mycket över 70km/h. I marschfart (man får läsa in vad man vill i det) så ligger man lätt över 1l/mil. Motorcyklar är inte lika aerodynamiska som bilar och de är inte optimerade för bränsleekonomi på samma sätt heller.

Edit: För att ha bra drag med en 600 radfyra behöver man i princip ligga över 6000rpm hela tiden, med en sporthoj ännu högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Tackar för den detaljrika beskrivningen!

Permalänk
Medlem

För egen del så blev det en Monster 821:a stripe som första hoj. Var ofrivilligt på bakhjulet mer än en gång första säsongen. Ganska glad att jag inte köpte en Monster 1200.
Har kört 3 säsonger nu och jag känner fortfarande inget behov av större motor. 112 hp på strax under 200 kg räcker långt.

Löper du linan ut och skaffar hoj så skall du gå med i SMC. Detta är inte diskuterbart.
Kostar 495 kr/år och SMC jobbar för alla motorcyklisters rätt att få existera/synas på vägarna. Hade stollarna på tragikverket fått härja fritt...
Med SMC-medlemskap får man 10 % rabatt på försäkringar hos Svedea samt Bilsport & MC. Sedan får man MC-Folket 8 gånger om året samt dvs andra rabatter och erbjudanden.
Jag har än så länge inte gått några av deras kurser men har bara hört gott om dessa.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Kul med mc på SweC!

Själv har jag kört hoj på gatan under 5 säsonger och innan det en del enduro och motorcross.
Som många andra här innan hade jag inte rekommendera att börja med så kallade supersporthojar och inte heller något med ett nypris runt 150k.

Supersport har folk redan förklarat varför. Risken med att köpa en nya hoj är att du sedan kommer på att det inte var rätt hoj för dig och att du då tappar en del pengar på andrahandsvärdet. En ny hoj är oftast dyrare och försäkra.

Senare i tråden har du nämnt z900 och liknande hojar. Det låter bättre tycker jag personligen!
Jag tog mitt MC kort året jag fyllde 24 och drömde då om att genast köpa gixxer 1000 och alla fräna wheelies. Som tur var började jag inte med det.

Istället blev det en Z750 som förstahoj och jag är väldigt nöjd med det valet så här i efterhand.
230kg med cirkus 110hk och 78Nm, det gör att det rör på sig! Runda slängor 100 när du knäpper andra växeln. Liten, smidig, lättkörd och ganska mild körställning. 20 mil kan du också klämma, men du kommer säkert ha träsmak.

Är du 30+, bor i en medelstor stad med tillgång till garage och köper genom handlare med märkesförsäkring så landar du på mellan 3-4k i årsförsäkring på en sådan hoj.

Gör som många andra, köp begagnat. Kanske runt en 50k och känn efter om detta var rätt hoj för dig. Åk ut på MC dagar och testa olika typer av hojar när tillfälle ges och så kränger du hojen 2 år senare med en betydligt mindre värdeminskning!

Just nu tittar jag själv runt efter ny hoj och sneglar mot olika typer utav bobbers. Lagom sugen på Indian scout bobber och funderar på att åka till borås för att kolla in en sådan.

Blev aldrig någon gixxer för min del. Men de gör inte så mycket då jag under dessa 5 år insett att det aldrig var min drömhoj ändå!

Visa signatur

| CPU: Intel i7 2600K 4,5Ghz | CPU-Kylare: Corsair H60 | MB: Gigabyte G1.SNIPER |
| GPU: Asus GTX 980ti DC3 OC | RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 16GB |
| PSU: Corsair AX850 | Chassi: FD Define Mini C |
| SSD: Samsung EVO 850 250gb, Samsung EVO 850 500gb |
| Lagring: WD Caviar Green 3x2TB 1x4TB |

Permalänk
Medlem

Kan avslöja att jag ligger runt 35-strecket, har garage och tänker köra med skinnställ

Har kollat lite på Suzuki idag, de verkar ju ha några fina street-modeller, dock har jag svårt att se skillnaderna på exempelvis dessa? Är det endast styling?

GSX-S750F samt GSX-S750Z
(och GSX-S1000 för 1000 serien)

De ser ju ut att ha ungefär samma funktioner som Yamaha MT-09 fast 4-cyl, 1000 serien har lite väl många hästar för min smak.