MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Kawasakin är, i mina ögon, för tung. Många som säljer av sina sådana fort.

Det är Suzukin som väger mest på 213 kg, sedan Kawasakin på 210 och till sist Yamahan på 193. Ett par kilon hit eller dit spelar nog ingen roll för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det är Suzukin som väger mest på 213 kg, sedan Kawasakin på 210 och till sist Yamahan på 193. Ett par kilon hit eller dit spelar nog ingen roll för mig.

Torrvikten är långt ifrån allt. Beroende på hur högt eller lågt vikten ligger så är den enklare att hantera.
Den Kawasaki ZXXX jag körde kändes otroligt tung i fronten. Å andra sidan, tror du kommer bli nöjd oavsett.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Slår ett slag för Street triple, en av de roligaste hojarna jag kört, tills jag gjorde en high-soder med den i dryga 140kmh.
Går att växa i, grymt ljud och wheelar som intet annat.

Håller med - STIII är en fantastik hoj. Jag började med en FZ-06 för 4 år sedan och kör nu en Street Triple 675. Håller med de flesta här i tråden att man skall börja med runt 600 cc ! Alla motorcyklar är sjukt snabba och det är en bra livförsäkring att börja med något hanterbart. Knix och Storbanor med SMC är sjukt bra för att lära sig att köra hoj!

Visa signatur

Det finns inga dåliga kläder, endast dåligt väder.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att börja ringa runt redan nu och ta prisuppgifter hos försäkringsbolagen om OP inte redan gjort det för de modeller som är intressanta. Var medveten om att premierna kan vara rena lotteriet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Tittade runt lite på hjälmar och det verkar som Shoei Qwest har legat väldigt bra till tidigare ljudmässigt, också prismässigt jämför med exempelvis Schuberth C3 Pro som klassas (klassades?) som den tystaste. Dock verkar knappt Qwest vara tillgänglig i Sverige, genom deras webbsida.

Läste på lite mer och det ser ut som Neotec II ligger riktigt bra till efter uppdateringen, och att den upplevs som lika eller tystare än C3 Pro. Sedan om det stämmer vet jag inte.

I vilket fall så beställde jag en mattsvart Shoei Neotec II så får man se om den passar, ligger runt 6 lappar.
https://www.shoei-europe.com/uk/news/the-neotec2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ett annat tips är att börja ringa runt redan nu och ta prisuppgifter hos försäkringsbolagen om OP inte redan gjort det för de modeller som är intressanta. Var medveten om att premierna kan vara rena lotteriet.

Just nu ser det ut som Svedea är typ det enda alternativet.

Permalänk

Att köpa hjälm är väldigt individuellt, när jag skaffade båge fick jag prova många innan jag hittade någon som passade och för mig verkar det som om Arai har bäst passform till min skalle. Hoppas du har lätt att skicka tillbaka om den inte passar...

Den här tråden (och en del andra faktorer) har verkligen fått fart på min "skaffa hoj igen" lusta, får se om det inte blir någon lämplig begagnad adventure hoj innan semestern (plastraketer är inte min grej)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PackSwede:

Att köpa hjälm är väldigt individuellt, när jag skaffade båge fick jag prova många innan jag hittade någon som passade och för mig verkar det som om Arai har bäst passform till min skalle. Hoppas du har lätt att skicka tillbaka om den inte passar...

Den här tråden (och en del andra faktorer) har verkligen fått fart på min "skaffa hoj igen" lusta, får se om det inte blir någon lämplig begagnad adventure hoj innan semestern (plastraketer är inte min grej)

@PackSwede har en viktig poäng här - att köpa en helt oprovad hjälm via nätet är enbart dumt och förkastligt!
Har du däremot TESTAT hjälmen i fysisk butik och sedan väljer att beställa just den över nätet för att spara x antal kronor, fine.
Man brukar säg att Shoei-hjälmar passar en viss huvudtyp och Arai en annan men det är absolut ingen sanning då både jag själv o bekanta har haft båda dessa hjälmar som suttit perfekt på huvudet medan andra av samma tillverkare (dvs en annan modell) har inte fungerat alls!

Försöker bara spara dig en massa huvudbry med returer hit o dit...

Lycka till i djungeln o glöm inte anmäla dig för en Knix/BKK när du väl har cykeln i garaget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Angående V-twin så vart jag avrådd att skaffa en sådan av en kollega som är riktigt insatt i mc-världen, även bankörning. Jag litar på honom till 100% och slutföljden blir att exempelvis Kawasaki Ninja 650 går bort. Tycker ni det finns några nackdelar med V-twin?

Minns inte om anledningen var att den skulle kännas slö, eller att den i kombination med 650 skulle kännas slö. En annan kollega kör med liknande/samma motor och känner nu efter 1-2 år att det kanske är dags för uppgradering.

Det är skillnad på V-twin o V-twin.

De har genrellt mer vibrationer, speciellt när de är i 45-grader.

Kollar man Ducati så har de L-twin, dvs 90-grader, vilket ger betydligt mindre vibrationer och ett väldigt säreget ljud, mycket bottenvrid.

Dock får du aldrig lika lite vibrationer som i exv radtrea eller radfyra.

Själv vill jag hellre ha en motorcykel med karaktär i motorn än en slätstruken super-len radfyra, därav kör jag Ducati. Men det är helt en smaksak och jag säger absolut inte att min smak är bättre än någon annans.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

TLDR, men:
- Första motorcykeln ramlar, så är det. Köp nåt billigt som redan är repat.
- Köp nåt billigt billigt och åk ett år eller två och känn efter om du verkligen är intresserad, många köper det värsta, kraschar och lägger hojkörandet på hyllan inom en säsong.
- Gå SMC-kurser, för att det blir bara roligare (och säkrare) ju bättre du kan köra.
- Japanska radfyror håller bra och går mjukt och fint. Kanske att dom håller extra bra just för att dom går mjukt och fint?

Visa signatur

LDA $D012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

TS BESTÄLLDE HJÄLM

Nu vet jag inte hur haj du är på hjälm, men för att se om den passar så...
... ska det kännas som om den "nuddar hela huvudet", men inte för hårt.
... när spännet är knäppt, öppna och stäng munnen. Tänderna ska "skrapa" mot insidan av kinderna, men du ska inte bita dig själv.
... skaka på huvudet. Hjälmen ska följa dina rörelser.

Om du returnerar hjälmen av någon anledning, så rekommenderar jag starkt att du åker till en butik och får hjälp av kunnig personal att prova ut en hjälm åt dig.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Nu vet jag inte hur haj du är på hjälm, men när för att se om den passar så...
... ska det kännas som om den "nuddar hela huvudet", men inte för hårt.
... när spännet är knäppt, öppna och stäng munnen. Tänderna ska "skrapa" mot insidan av kinderna, men du ska inte bita dig själv.
... skaka på huvudet. Hjälmen ska följa dina rörelser.

Om du returnerar hjälmen av någon anledning, så rekommenderar jag starkt att du åker till en butik och får hjälp av kunnig personal att prova ut en hjälm åt dig.

Yes, har hårdpluggat hjälmar inför köpet. Har ganska generell size på huvudet och har inte direkt haft problem med moppehjälmar eller gokarthjälmar. Visst kan det vara så att dom har nån riktig Yodaform på skrället och då får man väll i värsta fall byta. Just nu är det hjälmen jag vill ha och jag har inte läst något speciellt om att den har dålig passform. Körde på en Medium. Tar det i någonstans är det ju fel, men lite tight i början är ju rätt normalt då vadderingen ger efter lite efter ett tag, och när den väl har gjort det så ska den ju som du nämnde, inte fladdra.

Permalänk
Medlem

Vägen till MC-kort påbörjad!

Då har man påbörjat vägen till mc-kort 😬

Syntest - check
Tillstånd - pågår (inskickat)
Anmäld till utbildning - check
Teori påbörjad - check
Körning - Juli

Nu gäller det att harva igenom allt man gjorde för många år sedan när man tog B-kortet, och sen lite till...

Permalänk
Medlem

Vad är det för utbildning du ska gå? Jag själv har spontant övningskört några år men inte kommit till skott. Blev tipsad av kollegor om en intensivkurs i Arvika/Karlstad så att man faktiskt får det gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vad är det för utbildning du ska gå? Jag själv har spontant övningskört några år men inte kommit till skott. Blev tipsad av kollegor om en intensivkurs i Arvika/Karlstad så att man faktiskt får det gjort.

Det är ett mer eller mindre ett komplett paket för ca 16 500 kr (startpaket som körskolan rekommenderar), sedan om man nu behöver fler körtillfällen så tar dom ca 900/timmen.

Paket:
Digitalt utbildningsmaterial + 60 min säkerhetskontroll (rekommenderar dock de gamla hederliga böckerna, B- samt A-boken)
10st körlektioner (5x2)
Riskutbildning 1
Riskutbildning 2
Hyra av MC vid körprov (inkl all utrustning)
Uppvärmning inför körprov
- 16 500 kr

Kunskapsprovet tillkommer - 350 kr
Körprovet tillkommer - 1650 kr
Fotografering tillkommer - 250 kr

Övriga valfria tillkommer såklart, har man kört privat så behövs nog inte 10 timmar körlektioner, det är de som kostar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Köp en Grom (MSX125) och garva läppen av dig!
Trodde inte man kunde ha så kul med "bara" 125 cc men leendet under hjälmen är lika stort som när jag körde liter-klubba...

Jag har kikat lite på den nu och den ser svinrolig ut men jag behöver nog något som fungerar fint för längre sträckor också, 5mila svängar.

Jag ser massa billiga Virago 535, undra ifall de är något att ha?

Permalänk
Medlem

För MC utrustning så kan jag rekommendera att du testar i någon butik, speciellt hjälm och sedan kan du beställa från t.ex. tyskland via FC-Moto.de då de brukar ligga en ganska bra bit under många Svenska försäljare samt har ett större sortiment. Kolla även om din körskola t.ex. har någon rabatt deal med någon butik, jag hade 15% på första köpet i en och det blir faktiskt lite slantar när utrustningen kostar som det gör.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Elektron:

Jag ser massa billiga Virago 535, undra ifall de är något att ha?

Som första-gångs-hoj är de perfekta. Slippa oroas över att bli utan hoj hela sommaren när den står i kö hos MC-firman efter att du lagt ned den - för det kommer du att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Som första-gångs-hoj är de perfekta. Slippa oroas över att bli utan hoj hela sommaren när den står i kö hos MC-firman efter att du lagt ned den - för det kommer du att göra.

Jag har haft 3 hojjar förut och kort i ca 10år. Så det är väl inte första hoj jag är ute efter utan mer en billig hoj för att stilla suget

Permalänk
Medlem

Vad föredrar ni, hel eller tvådelat ställ?
Känns som hel kan bli tätare om det är vått eller kyligt, men samtidigt så kanske delat är smidigare om man kan ta av översta delen om man går och tar en korv med bröd, och också något svalare när man kör?

Jag tycker hel (i läder) ser betydligt grymmare ut, kanske ett sådant vissa dagar om man kör långt eller i sämre väder? Sedan kanske kevlar förstärkt över samt underdel när man kör korta sträckor, till och från jobbet eller till affären?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag har kikat lite på den nu och den ser svinrolig ut men jag behöver nog något som fungerar fint för längre sträckor också, 5mila svängar.

Jag ser massa billiga Virago 535, undra ifall de är något att ha?

Beroende på vilka vägar du tänkt köra så funkar faktiskt Gromen till det mesta - så länge du undviker motorväg o 90-vägar.
Virago 535 är en väldigt (!) trött historia och som dessutom inte är speciellt underhållande att köra heller. Ska du bara köra kortare strapatser så hade jag nog satsat på en gammal stånka typ XR600, TT600 eller liknande o kört den med vägsulor (alltså inte nabba-däck).

Jag kör själv en XR650 också men använder den bara i skogen/på grus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad föredrar ni, hel eller tvådelat ställ?
Känns som hel kan bli tätare om det är vått eller kyligt, men samtidigt så kanske delat är smidigare om man kan ta av översta delen om man går och tar en korv med bröd, och också något svalare när man kör?

Jag tycker hel (i läder) ser betydligt grymmare ut, kanske ett sådant vissa dagar om man kör långt eller i sämre väder? Sedan kanske kevlar förstärkt över samt underdel när man kör korta sträckor, till och från jobbet eller till affären?!

Ska du inte satsa på en rr-karriär så köp ett tvådelat ställ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Jag ser massa billiga Virago 535, undra ifall de är något att ha?

Alla customhojar är i allmänhet glidarhojar med taskiga bromsar, svag effekt och dålig nedläggningsvinkel. Virago 535 är en "nybörjarcustom" så den går visst att glida med på landsvägar i 90-knyck och är det allt man vill så duger den utmärkt till det. Trevlig glidarhoj, eller pendlarhoj, men om man ens har någon sorts tanke på att köra motorväg eller att köra snabbt så går den fetbort. Också varning för att den inte har ABS vad jag vet, ABS är riktigt bra i Sverige med vårt rullgrus. Men visst, en bra liten glidarhoj man bara vill glida i lugnt tempo och koppla av och inte mer.

Skrivet av elp:

Jag kör själv en XR650 också men använder den bara i skogen/på grus.

XR650 är fan den manligaste av manliga hojar. Tummenupp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad föredrar ni, hel eller tvådelat ställ?
Känns som hel kan bli tätare om det är vått eller kyligt, men samtidigt så kanske delat är smidigare om man kan ta av översta delen om man går och tar en korv med bröd, och också något svalare när man kör?

Jag tycker hel (i läder) ser betydligt grymmare ut, kanske ett sådant vissa dagar om man kör långt eller i sämre väder? Sedan kanske kevlar förstärkt över samt underdel när man kör korta sträckor, till och från jobbet eller till affären?!

Tvådelat är mycket skönare, skitjobbigt med hel av anledningarna du redan nämnt, blir så jobbigt att man skiter att ta med den när man ska ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör helställ när jag ska ut och bara köra, ska jag nånstans kör jag kevlarjeans, skinnjacka och mc-skor.

Så här i efterhand hade jag nog fan köpt ett tvådelat ställ...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Köp en Grom (MSX125) och garva läppen av dig!
Trodde inte man kunde ha så kul med "bara" 125 cc men leendet under hjälmen är lika stort som när jag körde liter-klubba...

Det verkar utan tvekan gå att ha kul på en sådan:

https://youtu.be/JAvM4aNITfI

(extremt duktig kille dock)

Vore väl lagom för trådskaparen att börja med 10 hk. Själv startade jag med en hoj med 21 hk. Svårt att göra bort sig på en sådan.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad föredrar ni, hel eller tvådelat ställ?
Känns som hel kan bli tätare om det är vått eller kyligt, men samtidigt så kanske delat är smidigare om man kan ta av översta delen om man går och tar en korv med bröd, och också något svalare när man kör?

Jag tycker hel (i läder) ser betydligt grymmare ut, kanske ett sådant vissa dagar om man kör långt eller i sämre väder? Sedan kanske kevlar förstärkt över samt underdel när man kör korta sträckor, till och från jobbet eller till affären?!

Jag hade tagit 2-delat. Helställ är ännu tightare och mer aggressivt sydda för en mer framåtlutad körställning.
Sedan brukar 2-delade ställ ha någon form av öppningsbar ventilation. Helställt är antingen "täta" eller perforerade.
Mitt första skinnställ hette Evolution (modell ?) och hade en riktigt bra ventilationslösning. Dragkedjor både på överarmar och nyckelben som släppte in bra med luft.
Mitt nuvarande Dainese Laguna Seca D1 har dragkedjor bak på undre delen av ryggen (idioti). Gör i stort sett ingen nytta så jag är bra mycket klibbigare i det stället. Värme är i regel problemet, inte kyla.
Vad det gäller nederbörd så kan ett skinnställ klara duggregn under en ganska lång tid utan att läcka in allt för mycket. Vid riktigt regn eller skyfall så blir man dyngsur på några minuter. Spelar ingen roll om det är 2-delat eller helställ.
Jag kan rekommendera användande av underställ då det är bekvämare att köra i. Hjälper till med värmeregleringen samt att stället i sig blir mindre sunkigt.

Nu vet jag inte var du bor men kan du ta dig till Lelles i Uppsala så gör det. Du får hjälp med att prova ut allting av personal med kompetens. Det är viktigt med passformen på all utrustning, inte minst hjälmen.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

Vore väl lagom för trådskaparen att börja med 10 hk. Själv startade jag med en hoj med 21 hk. Svårt att göra bort sig på en sådan.

Jag minns de första gångerna man skulle ut på grusväg/skogsväg med Yamaha FS1 när man var en spinkig liten skit, det var en riktigt tungt åbäke för en vanlig moppe och krängde ganska bra i svängarna, lite väl bra. Gick nästan 50 original så det var lätt att komma lite fort in i svängarna där ute på landet. Förhoppningsvis är man lite visare nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Vad föredrar ni, hel eller tvådelat ställ?
Känns som hel kan bli tätare om det är vått eller kyligt, men samtidigt så kanske delat är smidigare om man kan ta av översta delen om man går och tar en korv med bröd, och också något svalare när man kör?

Jag tycker hel (i läder) ser betydligt grymmare ut, kanske ett sådant vissa dagar om man kör långt eller i sämre väder? Sedan kanske kevlar förstärkt över samt underdel när man kör korta sträckor, till och från jobbet eller till affären?!

Delat för fan... Om vi säger såhär - du kommer fika rätt mycket också. Det är gött att kunna ta av sig jackan då.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk

Precis som du hade jag liknande frågor som jag postade på sporthoj.com och fick någorlunda identiska svar att köpa en mindre effektstark motor. Nu har jag haft motorcykel sen jag var 16 och skaffade tung när jag var 21, men innan dess hade jag kört mindre än 200 mil med motorcykel.

I sista sekund så köpte jag den mc jag ville ha istället för att köpa något jag skulle ångra i efterhand, det slutade med att jag hämtade ut en Yamaha R1 som hade gått som demohoj, hojen var i min ägo i 3 år med närmare 1200 mil och jag ångrade inte en sekund att jag köpte den hojen som jag hade drömt om. Visserligen var jag inte i närheten av att kunna utnyttja potentialen, men fy så kul jag hade.

Om du har råd med skydd, försäkring och en splitter nyhoj, kör på säger jag