MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@deegan: Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Har nån lite tips på bra (och billiga ) 125cc motorckylar för en nybörjare? Jag är sugen på en A1 körkort och tänkte nu börjar kika runt för en höj (på blocket).
mvh

Det beror nog mycket på vad du vill ha för sorts hoj, jag skaffade en Suzuki Intruder 125cc till mitt A1 kort (va lite sugen på en hoj som inte alla har), kanske inte den enklaste att köra upp med men det gick Men en polare skaffade t.ex. en Honda CBR125R till körkortet så titta lite på hojar o se vad som lockar.

Skrivet av dynamex:

honda msx 125 (grom)

inte testat själv men verkar riktigt kul

Hahahahaha det hade nog vart ganska kul att se någon göra uppkörningen på en Grom xD Men tror nog inte att det är den bästa hojen för ändamålet att ta A1 utan tror nog det är en hoj man skaffar för att ha hysteriskt roligt på när man skaffat ett A2 kort o saknar den lilla lätta 125an

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Impulsköpte MC i fredags. Ska hämta den idag. '02 Kawasaki zr7

Undrar hur lång tid Transportstyrelsen tar för att handlägga så man kan börja övningsköra...

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Det beror nog mycket på vad du vill ha för sorts hoj, jag skaffade en Suzuki Intruder 125cc till mitt A1 kort (va lite sugen på en hoj som inte alla har), kanske inte den enklaste att köra upp med men det gick Men en polare skaffade t.ex. en Honda CBR125R till körkortet så titta lite på hojar o se vad som lockar.

Hahahahaha det hade nog vart ganska kul att se någon göra uppkörningen på en Grom xD Men tror nog inte att det är den bästa hojen för ändamålet att ta A1 utan tror nog det är en hoj man skaffar för att ha hysteriskt roligt på när man skaffat ett A2 kort o saknar den lilla lätta 125an

Jag har varit sugen på att skaffa en sport 125 (typ en cbr eller liknande), men har tänkte sig om lite grann och är nu mer sugen på nånting som kan köras i vintret xD. Självklart skulle nånting som är driftsäkert och billigt att äga vara en prioritering. Nån har tips på vilka höjar att kika på?
Jag tror också att det skulle vara bäst att köpa i slutet av den här år/början av nästa pga att jag antar beg höjar är billigast då.

Permalänk
Medlem

@iknight: Om du vill köra på vintern så är det nog bara crossmodeller som är A1 reggade som gäller om inte är så att du bor väääldigt långt ner i Sverige. De enda som jag kommer på är väl KTM EXC 125 eller Husaberg om det finns någon till salu, det är dock väldigt begränsat på crossar som kan byggas om till A1 o desto mindre som är A1 från fabrik :/

Billig att äga beror nog mycket på vart du bor då försäkringen är oftast dyrare än slit delar om man bor i en större stad och speciellt om hojen ska stå på dig annars får du leta försäkringsbolag som tillåter att familjemedlemmar kör o skriva den på någon av dina päron

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Sedan lunchtid idag så är även jag en del av gänget. Jäklar vilken känsla att ta en tur på sin splitternya 750Z, inga glapp eller oljud, hörs knappt när man växlar till skillnad mot de där klånkiga maskineriet på körskolans Hondor. I helgen blir det att leta sommarjacka samt hänglås man kan hänga fast i bromsskivorna vid kortare stopp.

Det blir ju inte sämre med semester t.o.m sista juli

Permalänk
Medlem

Jag kör 7 mil om dagen, till och från jobbet.
Så less på MC så jag åker aldrig den på helger eller kvällar, om jag inte håller på att svettas ihjäl och behöver kylas ned.

Är nog för att jag kopplar MC till jobb som det blivit så.

XJ6F diversion 2011, sjukt smidig hoj i sthlms trafiken (genom slussen för de som vet)

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Grattis o välkommen till gänget

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Jag har varit sugen på att skaffa en sport 125 (typ en cbr eller liknande), men har tänkte sig om lite grann och är nu mer sugen på nånting som kan köras i vintret xD. Självklart skulle nånting som är driftsäkert och billigt att äga vara en prioritering. Nån har tips på vilka höjar att kika på?
Jag tror också att det skulle vara bäst att köpa i slutet av den här år/början av nästa pga att jag antar beg höjar är billigast då.

Jag har en vettig 125:a till dig om du vill köpa i slutet på säsongen.
Inskaffade en Honda XLR125-98 till sonen som vi övningskört lite med.
Dessvärre verkar grabben inte dela sin farsgubbes stora passion så till höst ryker den.
Grymt lättkörd hoj och totalt skottsäker!

Är du seriöst intresserad så hör av dig via PM så kan vi ta detaljerna där - annars får det bli blocket i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Hahahahaha det hade nog vart ganska kul att se någon göra uppkörningen på en Grom xD Men tror nog inte att det är den bästa hojen för ändamålet att ta A1 utan tror nog det är en hoj man skaffar för att ha hysteriskt roligt på när man skaffat ett A2 kort o saknar den lilla lätta 125an

Ja, eller så skaffar man en Grom bara för att man MÅSTE ha en sådan i garaget oxå!

Jag har skrattat mig harmynt bakom styret på min fler gånger än jag kan räkna och dessutom blåst ifrån polaren på hans Mille på en (läs jävligt!) krokig liten vägsträcka på ~1 mil.
Spelar ingen roll vilken av alla plastraketer jag bockat av genom åren jag kommit kuskande på - Gromen är med RÅGE den cykeln _alla_ vänder sig om efter!

Permalänk
Medlem

Det märks att vi har lite olika tankesätt här. Är själv 23 och är sugen på MC-kort men eftersom jag varit med om en allvarlig olycka för ett par år sedan på tvåhjuligt fordon så tänkte jag börja med typ en 250cc hoj eller liknande. Så länge den går tresiffrigt och är lätt att hantera så kommer jag vara nöjd. Kommer säkert lägga mer pengar på skyddsutrustning än själva hojen också.

Ungefär hur mycket kan man tänka sig att ett MC-kort går på? Har eventuellt möjlighet att övningsköra med en kollega (han kör en R1 för övrigt, en riktigt jävla fartdåre är han, dock med över 20 års erfarenhet).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

@Kalium: Om du har möjlighet att köra med din polare så försvinner en stor del av kostnaden, jag tror jag gav 6000kr för mitt första o det va med 1 lektion för att se så man lärt sig allt man behöver o testa alla banor som finns på uppkörningen en sista gång, sen resten va riskkurserna, skrivning, uppkörning, samt småsaker som körkortstillverkning o bild osv osv
Om du däremot bara kan köra på trafikskola så skulle jag nog säga att du får lägga till ca 10-15kkr

Sen kan du börja på större maskin än 250cc, beroende på vad du vill ha för hoj förstås, de flesta customhojarna mellan 500-800cc toppar runt 150 knyck t.ex. o det blir bara läskigare o läskigare för varje km/h över 120

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

@kalium jag betalade ca 12000kr för mitt mc kort(förra månaden) , körde bara med trafikskola 4 st körningar 60min styck varav 1 i trafik resten på alla banor

Har dock kört lite Enduro och cross om de nu har hjälp mig de vet jag inte.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem

En Boss Hoss , du blir garanterat kung i din gata. Gärna en LS2 för den är bestyckad med motorn som sitter i Corvette C6 och utvecklar 425 HK.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Det märks att vi har lite olika tankesätt här. Är själv 23 och är sugen på MC-kort men eftersom jag varit med om en allvarlig olycka för ett par år sedan på tvåhjuligt fordon så tänkte jag börja med typ en 250cc hoj eller liknande. Så länge den går tresiffrigt och är lätt att hantera så kommer jag vara nöjd. Kommer säkert lägga mer pengar på skyddsutrustning än själva hojen också.

Ungefär hur mycket kan man tänka sig att ett MC-kort går på? Har eventuellt möjlighet att övningsköra med en kollega (han kör en R1 för övrigt, en riktigt jävla fartdåre är han, dock med över 20 års erfarenhet).

Jag övningskörde med Honda CB650F (650cc) och jag tyckte den kändes trött, speciellt på varvtalen man normalt kör. På motorvägen vart det nästan lite jobbigt och man fick vrida på ganska bra för att det skulle gå framåt. Sedan finns det säkert sådana som känns piggare.

Nu får jag gubbköra min nya hoj till första servicen, de vill helst inte att man varvar mer än 6000 rpm över längre stunder, sedan 8500 rpm efter servicen (100 mil) och sedan efter ytterligare några mil får man köra som man vill. Däcken samt bromsar kräver lite inkörning så det är väll bra att man tar det lite lugnt. Det går att köra på sexan i 60 så det är ju inte så att man utnyttjar kraften vid normal körning, dock finns den där vid omkörningar, speciellt på motorväg.

Jag personligen skulle inte begränsa cylindervolymen för att försöka undvika olyckor, använd huvudet så ska det nog gå bra. Det går att köra ihjäl sig (eller bli överkörd) på både cykel och mc, oavsett hastighet. Det är skönare att köra med lite fler hästar, behöver inte växla ner så ofta och varvar oftast inte så mycket. Smäller man i trean relativt tidigt så får man en mer komfortabel acceleration och mindre ryck om man ännu inte har finliret i händerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag har en vettig 125:a till dig om du vill köpa i slutet på säsongen.
Inskaffade en Honda XLR125-98 till sonen som vi övningskört lite med.
Dessvärre verkar grabben inte dela sin farsgubbes stora passion så till höst ryker den.
Grymt lättkörd hoj och totalt skottsäker!

Är du seriöst intresserad så hör av dig via PM så kan vi ta detaljerna där - annars får det bli blocket i höst.

Tack för detta! Men tyvärr bör jag i mitten av stan så jag planerar att köpa en hoj endast efter jag har skaffat min license, som kommer tyvärr inte hända till senare i året. :/

Permalänk
Medlem

@Kalium: Det är säkert bra tänkt att inte gå på det värsta direkt, men tror du tröttnar snabbt på en 250cc - så länge det inte bara handlar om att köra stadstrafik.

Tror det viktigaste är att lära sig att behärska sig, sen träna upp sin riskmedvetenhet i takt med åren.

En sporthoj är liksom inte farlig pga fartresurserna i sig, det är mer att de lockar till ett visst körbeteende (och även drar till sig en typ av förare som kör mer vårdslöst). Om man däremot vet med sig att man inte kommer kunna behärska sig så är det nog smart att välja bort sportigare motorcyklar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Ja, eller så skaffar man en Grom bara för att man MÅSTE ha en sådan i garaget oxå!

Jag har skrattat mig harmynt bakom styret på min fler gånger än jag kan räkna och dessutom blåst ifrån polaren på hans Mille på en (läs jävligt!) krokig liten vägsträcka på ~1 mil.
Spelar ingen roll vilken av alla plastraketer jag bockat av genom åren jag kommit kuskande på - Gromen är med RÅGE den cykeln _alla_ vänder sig om efter!

Hur skulle du skatta att den hade varit som uppkörningshoj?
Jag tänker att man sitter lågt så krypkörningen borde inte bli svårare än en full-stor hoj iaf? Broms och trafik gör det nog ingen större skillnad på.

Permalänk
Medlem

Den erfarenhet jag har av körning är ca 280 mils körning över tre veckor på 110cc kina-hoj i Vietnam, både i helt sanslös stadstrafik i t.ex Saigon och andra större städer, men även körning uppe i bergen, på grusvägar, samt en del off-road med samma hoj också. Så jag är inte helt grön på att köra tvåhjuligt. Den hojen toppade runt 75-80 i nedförsbacke och visst, lite snabbare skulle man väl vilja kunna köra men över 110-120 känner jag inget behov av. Kör ju snöskoter också och tycker att jag får tillräckligt med fartkänsla kring 100. Vill jag köra fort så har jag alltid en bil som jag kan göra det i.

Sedan angående cylindervolym och motoreffekt. Antar att det skiljer ganska mycket i försäkringspremie som 24-åring mellan en 250cc och t.ex en 650cc.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Hur skulle du skatta att den hade varit som uppkörningshoj?
Jag tänker att man sitter lågt så krypkörningen borde inte bli svårare än en full-stor hoj iaf? Broms och trafik gör det nog ingen större skillnad på.

Talar vi i termer om lättkördhet så är Gromen i en klass för sig!
All form av konbana, undanmanöver etc på en körgård blir löjligt lätt i sadeln på den hojjen.
Likaså att köra och manövrera sig fram i stadstrafik är lekande lätt.
Jag tror att folk i allmänhet känner sig säkrare på en hoj som är mindre och då får en känsla av kontroll på ett annat vis än på en fullstor cykel.
De mindre hjulens diameter bidrar dock till sämre gyroeffekt så du har inte den känslan av stabilitet som du får på en större cykel med större hjul. Bettet i bromsarna ger ingen direkt wow-faktor vilket man med stor sannolikhet kan tillskriva den lilla bromsskivan.

Höppas det gav dig de svarn du behövde!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Talar vi i termer om lättkördhet så är Gromen i en klass för sig!
All form av konbana, undanmanöver etc på en körgård blir löjligt lätt i sadeln på den hojjen.
Likaså att köra och manövrera sig fram i stadstrafik är lekande lätt.
Jag tror att folk i allmänhet känner sig säkrare på en hoj som är mindre och då får en känsla av kontroll på ett annat vis än på en fullstor cykel.
De mindre hjulens diameter bidrar dock till sämre gyroeffekt så du har inte den känslan av stabilitet som du får på en större cykel med större hjul. Bettet i bromsarna ger ingen direkt wow-faktor vilket man med stor sannolikhet kan tillskriva den lilla bromsskivan.

Höppas det gav dig de svarn du behövde!

Absolut! Tackar o bockar!
Måste nu bara komma på hur jag kan rättfärdiga ett köp av en sådan... man kan ju inte leva ett helt liv utan att ha ägt en mini-hoj tänker jag!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Den erfarenhet jag har av körning är ca 280 mils körning över tre veckor på 110cc kina-hoj i Vietnam, både i helt sanslös stadstrafik i t.ex Saigon och andra större städer, men även körning uppe i bergen, på grusvägar, samt en del off-road med samma hoj också. Så jag är inte helt grön på att köra tvåhjuligt. Den hojen toppade runt 75-80 i nedförsbacke och visst, lite snabbare skulle man väl vilja kunna köra men över 110-120 känner jag inget behov av. Kör ju snöskoter också och tycker att jag får tillräckligt med fartkänsla kring 100. Vill jag köra fort så har jag alltid en bil som jag kan göra det i.

Sedan angående cylindervolym och motoreffekt. Antar att det skiljer ganska mycket i försäkringspremie som 24-åring mellan en 250cc och t.ex en 650cc.

Du skulle provköra en Yamaha Tricker tror jag.
Den tickar av alla de kriterierna du lägger fram med bravur!
Inte den mest lätt-hittade hojjen (hade bevakning i <2 år på blocket innan jag fann min) men väl värt mödan.

https://m.youtube.com/watch?v=96MhTnM7f1M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Måste nu bara komma på hur jag kan rättfärdiga ett köp av en sådan... man kan ju inte leva ett helt liv utan att ha ägt en mini-hoj tänker jag!!

+1

Permalänk
Medlem

Till er som tänker på mindre cyklar övning/uppkörning. Tänk på att cylindervolym och effekt ligger till grund för vilken klass av mc-kort ni tar.

Anledningen till att jag köpte den cykeln jag gjorde (750cc med xx kW) är att den kommer över kraven för A.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Köp den motorcykel typ du vill ha, finns smidigare modeller men man vänjer sej fort. Man kan gå direkt på riktigt tunga motorcyklar om man har fysiken att hantera dom men kräver också stort mått sinnesnärvaro på ens egna begränsningar som ny mc förare, du kommer att lockas av fartresurserna, du kommer hamna i trafiksituationer du inte räknade med, du kommer att göra misstag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

En Boss Hoss , du blir garanterat kung i din gata. Gärna en LS2 för den är bestyckad med motorn som sitter i Corvette C6 och utvecklar 425 HK.

haha, jag stod bredvid en Boss Hoss en gång på MC-live. Dom startade upp den när vi stod där och tittade :). Kan vara det goaste motorljud jag hört!

Vet att Boss Hoss klubben i sverige körde ner till Bad Harzburg för några år sedan för att träffas och åka mc. Jag hade gett vad som helst för få stå inne i tysklandsfärjan när 30-40 Boss Hoss startar samtidigt för att köra ur färjan. Måste varit en helt oslagbar ljudbild

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Kalium: Det är säkert bra tänkt att inte gå på det värsta direkt, men tror du tröttnar snabbt på en 250cc - så länge det inte bara handlar om att köra stadstrafik.

Tror det viktigaste är att lära sig att behärska sig, sen träna upp sin riskmedvetenhet i takt med åren.

En sporthoj är liksom inte farlig pga fartresurserna i sig, det är mer att de lockar till ett visst körbeteende (och även drar till sig en typ av förare som kör mer vårdslöst). Om man däremot vet med sig att man inte kommer kunna behärska sig så är det nog smart att välja bort sportigare motorcyklar.

Äntligen någon som fattat det :). Kör själv en Kawasaki 1400GTR, 155HK. Vill jag så går den galet fort men det var inte därför jag köpte den. Det är en rejäl pjäs på 305kg. Jag är 170cm,75kg och når bara ner med tårna. När den hojen rullar är otroligt välavvägd och lättkörd.

Jag köpte den för jag gillar att åka bekvämt på längre turer, man fryser inte alls lika mycket på vår och höst heller med värmehandtag och vindskydd vilket kör-säsongen längre. Likaså ger en stor motor en lugn och vibrationsfri gång i motorvägsfart för man behöver inte varva så mycket.

Precis som du säger Glemmy, det är föraren som kör, inte motorcykeln.

Jag tycker det snackas för mycket om kubik här, provkör olika hojar och välj den du trivs med, strunta i kubiken.

Permalänk
Medlem

@EmilH: Beroende på hur gammal man är (vilken mc-klass man kan köra) och om man tänkt använda hojen till uppkörning är det faktiskt väldigt viktigt med kubik och kW

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

@babgjyshi: Senast man körde tvåhjul var väll moppe för sisådär 20 år sedan, så man är inte direkt någon yngling längre Bor centralt i en relativt stor stad och tänkte använda mc till å från jobbet april - oktober typ, om möjligt. Angående försäkring så vill jag inte upp i extreme summor, dock verkar det gå att ha nån försäkring där man typ klickar i per dag om man åker eller inte. Jag tänkte använda den varje dag så det är uteslutet här. Körkort (B) har jag sedan länge så den delen är inte direkt något problem, dvs jag planerar inte att krascha med mc, precis som med vilket annat fordon som helst.

från moppe till extrem hoj. Skriv testamente innan du kör iväg första gången. Anser att du ska satsa på en toring hoj när du ska använda den varje dag. Köp en hoj där du slipper att ha den helförsäkrat 30-50k mycket roligare när nöjet inte är för dyrt.

kravlista ABS bromsar på den hoj du köper.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

@EmilH: Beroende på hur gammal man är (vilken mc-klass man kan köra) och om man tänkt använda hojen till uppkörning är det faktiskt väldigt viktigt med kubik och kW

Jo visserligen har du rätt där, men det är ju inte det diskussionen handlat mest om. Mer om det är livsfarligt för en med nytt mc-kort att köpa en hoj med 1000 kubik. Och det menar jag är mindre viktigt.