Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@lowngcawt:
Du verkar ju bra koll på detta med quads Om du fick välja/rekommendera prylar till en noob inom quad, viss erfarenhet av helikopter och flygplan.

Om man skulle köpa sakerna löst, vad för prylar skulle du välja då? Jag är inte dumsnål men jag e en noob så highend är ju rätt onödigt. Pengar är inte allt, men vill inte spendera mer pengar bara för det är Lyx märke aka Apple Har som sagt en Qx7s radio, så kompatibel med den ska det vara. Jag vill kunna ha en maskin som man kan slöflyga med för att lära sig, men även kunna flyga lite snabbare när man väl lärt sig.
Med risk för att man tröttnar inom kort så ett bra andrahandsvärde eller iaf prylar som är kända och eftertraktade så det är lättsålt om så skulle bli, är en fördel också.

Eftersom jag hade tänkt köpa en Hawk5 för 2,1k->3k beroende på bg eller här hemma så kanske något som matchar specs på det? Jag undrar för dels det är kul att bygga saker (och plocka isär men också se över möjligheten att det kanske blir billigare?

Om man ser till prylarna vi använder så finns det typ tre kategorier, Gammalt, Klon och High-end.
Jag har ju min setup som jag gillar och kör, testar inte jättemycket prylar när jag väl hittat något som funkar för mig

Detta är min setup

Frame: Lizard RC X1
FC: Helio Spring IMU-F
VTX: TBS Unify Race HV
ESC: Hobbywing 45A 4in1
Motors: Hobbywing 2207 2450kv (kommer bytas till Hobbywing 2306 1750kv för 6s)
FPV Cam: Foxeer Predator Mini
RX: Crossfire Nano
Props: HQ 5x4.8 v1s improved

Billigare än en hawk5 kommer du nog inte, där får du ändå rätt bra prylar.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Eftersom jag hade tänkt köpa en Hawk5 för 2,1k->3k beroende på bg eller här hemma så kanske något som matchar specs på det? Jag undrar för dels det är kul att bygga saker (och plocka isär men också se över möjligheten att det kanske blir billigare?

Jag har massa såna här prylar och använder även jag qx7s radion. Hade jag börjat idag med det jag vet så hade jag köpt en chameleon ti quad i delar och byggt själv. 2-3 batterier räcker i början, isdt-laddare är bra att ha. Goggles är svårt att rekommendera, köp så bra du har råd med. Box-goggles är billiga och har bra bild men är otympliga, började med sådana själv.

Chameleon har livstids garanti så om du vill pressa och råkar dra av en arm mot en tegelvägg etc så får du en ny.

https://www.armattanquads.com/chameleon-ti-5-inch/

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Jag har massa såna här prylar och använder även jag qx7s radion. Hade jag börjat idag med det jag vet så hade jag köpt en chameleon ti quad i delar och byggt själv. 2-3 batterier räcker i början, isdt-laddare är bra att ha. Goggles är svårt att rekommendera, köp så bra du har råd med. Box-goggles är billiga och har bra bild men är otympliga, började med sådana själv.

Chameleon har livstids garanti så om du vill pressa och råkar dra av en arm mot en tegelvägg etc så får du en ny.

https://www.armattanquads.com/chameleon-ti-5-inch/

Problemet med deras garanti är dock att man får sitta veckor utan delar.

Bättre att köpa Svenska ramar som man kan få tag på nya delar till på en dag, men det är bara mina 2 cents

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Om man ser till prylarna vi använder så finns det typ tre kategorier, Gammalt, Klon och High-end.
Jag har ju min setup som jag gillar och kör, testar inte jättemycket prylar när jag väl hittat något som funkar för mig

Detta är min setup

Frame: Lizard RC X1
FC: Helio Spring IMU-F
VTX: TBS Unify Race HV
ESC: Hobbywing 45A 4in1
Motors: Hobbywing 2207 2450kv (kommer bytas till Hobbywing 2306 1750kv för 6s)
FPV Cam: Foxeer Predator Mini
RX: Crossfire Nano
Props: HQ 5x4.8 v1s improved

Billigare än en hawk5 kommer du nog inte, där får du ändå rätt bra prylar.

Hade glömt bort att jag skrev här sorry för sent svar.
Okej, det är ju lite kul att bygga själv. Men som en noob så känns det väl kanske inte nödvändigt om det ändå är Ok prylar till, enligt mig, ok pris.

Skrivet av cracko:

Jag har massa såna här prylar och använder även jag qx7s radion. Hade jag börjat idag med det jag vet så hade jag köpt en chameleon ti quad i delar och byggt själv. 2-3 batterier räcker i början, isdt-laddare är bra att ha. Goggles är svårt att rekommendera, köp så bra du har råd med. Box-goggles är billiga och har bra bild men är otympliga, började med sådana själv.

Chameleon har livstids garanti så om du vill pressa och råkar dra av en arm mot en tegelvägg etc så får du en ny.

https://www.armattanquads.com/chameleon-ti-5-inch/

Jag har inget emot att vänta på prylar, men par veckor när det är "kort" sommar i Sverige så är ju varje dag/vecka värt det Får väl se till att undvika att krascha. Hawk5an hade ju lösa delar i ramen. Både på gott å ont.
Ska hålla lite koll ifall det blir rea under vintern.

Tack för infon!

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Problemet med deras garanti är dock att man får sitta veckor utan delar.

Fast de har sådan garanti för att den typ aldrig går sönder, speciellt inte för nybörjare. Proffsen som kör med kameran nästan rakt upp och bränner i 100 knyck rakt in i en tegelvägg kanske lyckas. Jag har kraschat min så jäkla hårt massa gånger, en del saker som motor har gått sönder, men ramen är ju som ny.

Min billiga kinaram (wizard) har jag bytt armar och alla möjliga plattor och delar på. Känns som den går sönder varannan krasch.

Denna blir min nästa ram, en updaterad chameleon, han visar den i slutet av videon armattan . Titanfronten har de haft typ 3 garantiärenden på av tusentals sålda ramar.

Permalänk
Medlem

I helgen var det dags för årets första tävling som höll hus i Tipshallen, Växjö!
Är lite lätt ringrostig, har bara flugit en gång sen jag kom hem från Kina

Fick till flygningen i kvalen men sen i finalen höll det inte riktigt ihop och jag flög som en kratta, men av rent flyt så var jag inte ensam om det och lyckades ta 3e platsen

Nu är det dags att bygga om quadsen till 6s maskiner och ladda inför nästa tävling som äger rum i Finland!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

@lowngcawt: Snyggt flyget. 6S säger du ? är det som gäller nu för att hänga med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

@lowngcawt: Snyggt flyget. 6S säger du ? är det som gäller nu för att hänga med ?

Tack!
6s är egentligen inte snabbare, bara att man slipper sån rejäl sag som man får med 4s när man pressar hårt.
Eftersom jag satsar rätt hårt i år på internationella tävlingar så vill man ju ligga på samma nivå förstås

Var några som körde 6s i Växjö, men tiderna var ju samma ändå.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Tack!
6s är egentligen inte snabbare, bara att man slipper sån rejäl sag som man får med 4s när man pressar hårt.
Eftersom jag satsar rätt hårt i år på internationella tävlingar så vill man ju ligga på samma nivå förstås

Var några som körde 6s i Växjö, men tiderna var ju samma ändå.

Finns det nån site där det listas tävlingar ?
Tänkte åka till Växjö för inomhusflyget men hade ingen aning att det var race. Har aldrig tävlat eller så men skulle gärna titta nåt race och ta med goggles och titta lite om det är tillåtet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Finns det nån site där det listas tävlingar ?
Tänkte åka till Växjö för inomhusflyget men hade ingen aning att det var race. Har aldrig tävlat eller så men skulle gärna titta nåt race och ta med goggles och titta lite om det är tillåtet.

Skickades från m.sweclockers.com

https://www.dronecup.se/kalender/
Datumen är satta, men vart och vilka klubbar det blir i år är inte klart än!

Självklart är du välkommen att komma förbi på en tävling och titta på lite race

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Denna var mig en snabb liten rackare. 3" som gör 180km/h

Permalänk
Medlem

Så där. Beställde ett Mobula7 samt laddade ner liftoff för att öva lite grann. Tror det blir att sälja mitt wizard x220s... (Wink wink om nån behöver ett 4/5s quad) :p.
Vad flyger ni andra?

Permalänk
Medlem

@iknight: Själv flyger jag en W.D Yin Yang 5" med hobbywing elektronik rakt igenom.
Styr den med en frsky x-lite. Är ju ingen racepilot men tar mig runt okej
Har idag fatshark transformer HD mest för att jag inte hittat några andra som passar mig.
Är nog dom bästa box goggles men vanliga är ju så mycket goare men hittar inga med tillräcklig IPD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

@iknight: Själv flyger jag en W.D Yin Yang 5" med hobbywing elektronik rakt igenom.
Styr den med en frsky x-lite. Är ju ingen racepilot men tar mig runt okej
Har idag fatshark transformer HD mest för att jag inte hittat några andra som passar mig.
Är nog dom bästa box goggles men vanliga är ju så mycket goare men hittar inga med tillräcklig IPD.

Vad tycker du om transformers? Jag är små sugen på ett par...

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Vad tycker du om transformers? Jag är små sugen på ett par...

Det är bra bild och diversity mottagare.
Jag kör med TBS antenner, en patch och en omni.
Skärmen är löstagbar vilket är ett plus när man sitter på bänken och skruvar.
Skärmen är 720p så 16:9 format. Går att ställa om till 4:3 med svarta kanter eller så kör man stretch. Den har även HDMI så man kan koppla dom till datorn och köra sim.
Det som är mindre bra är vikten. Efter en tids användande kan dom bli lite tunga på huvudet jämfört med ”vanliga”.

Men överlag för priset är jag nöjd. Vet inte om dom säljs längre men kanske finns på lager nånstans.

Jag ska eventuellt sälja mina om du inte hittar några.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Det är bra bild och diversity mottagare.
Jag kör med TBS antenner, en patch och en omni.
Skärmen är löstagbar vilket är ett plus när man sitter på bänken och skruvar.
Skärmen är 720p så 16:9 format. Går att ställa om till 4:3 med svarta kanter eller så kör man stretch. Den har även HDMI så man kan koppla dom till datorn och köra sim.
Det som är mindre bra är vikten. Efter en tids användande kan dom bli lite tunga på huvudet jämfört med ”vanliga”.

Men överlag för priset är jag nöjd. Vet inte om dom säljs längre men kanske finns på lager nånstans.

Jag ska eventuellt sälja mina om du inte hittar några.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant! Jag ska se om jag får mina ev100 goggles att funka med mitt mobula7 (har lite problem med double vision), annars ska jag kika på ett par transformers.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av iknight:

Intressant! Jag ska se om jag får mina ev100 goggles att funka med mitt mobula7 (har lite problem med double vision), annars ska jag kika på ett par transformers.....

Double vision säger du. Om det är samma problem jag har med vanliga glasögon är det just ipd justeringen.
Jag ser båda skärmarna överlappa varandra lite.
Tanken är ju att man ska kunna justera så det blir en bild dvs stereo seende.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Finns det några vettiga system för 3D FPV kameror och VR headsets ännu? Skulle va kul att ha på sin racing drönare.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Double vision säger du. Om det är samma problem jag har med vanliga glasögon är det just ipd justeringen.
Jag ser båda skärmarna överlappa varandra lite.
Tanken är ju att man ska kunna justera så det blir en bild dvs stereo seende.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo, jag ser två separata skärmar när jag kollar genom mina goggles, och de brukar överlappa varandra lite. Jag antar att du har samma problem? EV100 goggles är dock rätt begränsad när det kommer till IPD justering. Folk på reddit och sånt har sagt att man kan "vänja" sina ögon genom att flyga ett kort stund, men jag har aldrig haft chansen att flyga med goggles hittills. Jag får helt enkelt testa det när mitt quad kommer i posten, och fram tills då köra med Liftoff xD

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag och några andra har gjort en FPV Discord server. Där kan du få hjälp med saker och bara snacka fpv. Alla är välkomna https://discord.gg/PdMCPZB

Permalänk
Medlem

Blev lite träning igår innan jobbet, kallt som fan om fingrarna och lite ringrostig, första flygningen med mina HDO också. Helvete vad bra de är!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Fpv freestyle Karlskrona området

Nu har ju sommaren börjat närma sig med stormsteg och det är gynnsamt flygväder. Nytt för i år är att det blir fpv freestyle för hela slanten, köpte in Armattanquads Marmotte som är deras senaste ram och flyger järnet med den nu.
Vad jag efterfrågar just nu är om det finns lite fpv folk i Karlskrona området för att mötas upp och flyga lite ihop och utbyta erfarenheter? Alltid roligare när man är fler samt flera folk kanske vet om flera coola ställen att flyga på.
min YouTube kanal där jag laddar upp klipp

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Var ju skrivande om hur länge man kan flyga för en tid sen, så testade med ett 2200 mAh 4S lipo som väger 244 gram och en quad som väger 414 gram och kunde hålla mig uppe i luften i 17 minuter och 30 sekunder. Landade när OSD visade 14,2 volt på batteriet och laddaren påstod den kunde trycka in 1980 mAh i batteriet efteråt.
Men då flög jag endast sakta runt för orkade inte hovra på samma ställe.
Testade även med ett 1300 mAh lipo som väger 167 gram och fick en flygtid på 12 min 30 sec. Och 1140 mAh gick in i batteriet vid laddning efteråt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Inaktiv

Jag tänkte köpa en drönare för filmning och fotografering nu i sommar i strax över 20 000kr klassen. Drönare ska inspektera fastigheter, alltifrån kolla skog till tak på fastigheter. Sedan fotografera för att sälja/hyra ut etc.
Jag ska ha med minst ett extra batteri, väska, fjärrkontroll med extra kamera. Drönaren ska vara av en välkänd fabrikat så det finns gott om reservdelar.
Jag funderar på DJI Mavic 2 Zoom m/Smart Controller
https://www.komplett.se/product/1121640/hem-hushaall/dronare-...
Sedan ett paket med batteri etc till https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/d...

Det jag funderar på är att skaffa Dji Care 1 Year Refresh Skyddsplan till Mavic 2
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/fritid/d...
Är det något att ha? Alltså försäkring är bra, men viss försäkring är mer eller mindre bluff.

Drönaren ska användas i företagssammanhang av flera personer när jag ej är där, så jag vill ha en robust drönare som är lättkörd. Och bara för att det är ett företag så betyder det ej att det har gott om pengar så jag vet det finns schysstare drönare för + 50 000kr.

Nå min fråga är om ni tror jag gör rätt val av drönare? Jag skulle supergärna vilja ha ir-camera, men om man ska ha något vettigt så hamnar man väl på 100 000kr klassen. Som detta tillehör till mavic: https://www.dronenerds.com/products/drones/consumer-drones/dj...

Permalänk
Medlem

@MammDiin:
När jag flyger freestyle och riktigt utmanar min Armattan Marmotte så ligger flygtiden på ca 4min med ett 1300mAh 4s

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@MammDiin:
När jag flyger freestyle och riktigt utmanar min Armattan Marmotte så ligger flygtiden på ca 4min med ett 1300mAh 4s

Flyger jag som en dåre så räcker ett 1300 mAh ungefär 2 minuter, med 2200 så blir det typ 3 min.
Brukar du ha en actionkamera också på quaden när du flyger eller flyger du utan?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

@MammDiin: både med och utan GoPro blir det, jag har nyligen köpt ny quad så jag håller på att lära mig den och hitta sjyssta inställningar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

@MammDiin: både med och utan GoPro blir det, jag har nyligen köpt ny quad så jag håller på att lära mig den och hitta sjyssta inställningar

Sällan jag flyger med min Xiaomi Yi monterad, men då är ju den rätt så klumpig också och väger 80 gram. Men testat ta bilder medan jag flugit och det funkade rätt så bra, men då är det ju fördel att inte ha så mycket vinkel på kameran. Videor brukar jag ta ibland när jag flyger runt i ''byn'' men det är rätt så sällan.

Själv ändrar jag i stort sett endast det som behövs för att flyga i Betaflight/Cleanflight. Märker inte ens någon direkt skillnad mellan de två senaste quadsen jag byggt fastän de är aningen olika, och tycker båda flyger bra med standard inställningar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Idag var nog sista gången jag hörde RF signal critical från min radio. Gick över till lag TBS och köpte Crossfire module till min Taranis och en mottagare till quaden, ska bli kul att installera och flyga med 😎

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Don_Tool: Vad har du kört innan ? frsky 2.4ghz ?