Permalänk
Medlem

VM Flottan klar!
Om två veckor drar vi till Kina, kommer bli sjukt kul!

Frame: Lizard RC ???????*VERI SECRET FRAME YES*???????
FC: Diatone Mamba F722s
VTX: TBS Unify Race 2
ESC: Diatone Mamba 506 50A
Motors: RCinpower GTSv2 2207.5 1860kv
FPV Cam: Foxeer Predator micro v4
RX: Crossfire Nano
Props: Azure 5148

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Ja 2020 har ju bjudit på ungefär 0 flygna minuter så här långt pga att toppen väder i Blekinge Så igår fick jag ett infall av att installera och börja flyga simulator igen så jag inte glömmer bort hur man flyger helt och hållet
Jag flyger simulatorn Liftoff, tycker den ge mig en god avvägning realistiskt flygande och snygg grafik (Det är ju viktigt, vi ligger fortfarande i ett överklockningsforum ju). Har inte kört liftoff på lite drygt ett år och blev väldigt positivt överraskad på uppdateringar som har skett sedan jag var där sist, dom har äntligen lagt till en bana som heter Bando som är 4st höghus som håller på att byggas och lite lyftkranar och annat kul att flippa runt i/över/igenom
Rekommenderas, men det ger ju bara mer sug att flyga på riktigt.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Hjälpsam

Kanske inget för racing, men DAMN coolt att det går!

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

@Fluf:
Praktiskt? Nej. Häftigt? ok

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Fick lite träning i helgen på Bosön, liten tight bana men sjukt kul!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Fick lite träning i helgen på Bosön, liten tight bana men sjukt kul!

https://www.youtube.com/watch?v=Xdvj5ryOnb8

Grymt spakat, vilken fart!
Har blivit sugen på att skaffa en liten (men snabb) quad att leka med LOS till att börja med för att hålla ner priset.
Vill att den ska var liten så det är enkelt att stoppa ner grejorna inkl. sändaren i en vanlig väska typ men tillräckligt kraftig för att klara powerloops osv. Kanske 3" quad ? Då blir iof problemet med att se vilket som är frammåt kanske om man inte har nån markör/färg.
Finns det någon svensk butik som har bra utbud på quads som är hyfsat aktuella hårdvarumässigt ?

Ska träna i simulator endel först då jag inte spakat RC på år och dar, blir nog inte att köpa förrän det blir varmare ute i vår dock.

Permalänk
Medlem

@Myllerman: Jag brukar handla på www.droneit.se
Bra utbud och vettiga priser.

Permalänk
Medlem

@ZER0Z:
Tack ska kika. Verkar som dom har en hel del pryttlar.

Denna verkar typ bra. Lagom pris.

EMAX Tinyhawk Freestyle 115mm

Permalänk
Avstängd

Har lite tankar på att kanske byta upp mig i drönarväg för fotomätning.
Har för närvarande en Mavic Mini. Bilderna ser superwonky ut, helt utan raka linjer, och det är v erkligen inget jag skulle använda om jag förävätar mig precision under en halv centimeter. Men till att mäta volymer på grushögar och gödselstackar så är det nog helt okej. Behöver inte vara på kubicdecimetern där ändå.

Men nu börjar det ju vara riktigt rediga grafikkort på gång, och en Optane 905P i datorn för minneshanteringen skulle inte vara fy skam heller. Men då skulle det vara trevligt med riktigt bra bilder att hantera också.

Tänkte lite på Mavic Air 2 för hög upplösning, men fick veta att de 48MP ändå är sammansatta av fyra stycken bilder, och sånt gillas nog inte i mätning.
Mavic Pro 2 har 10-bit kamera, men tyvärr bara i videoläge. Dessutom har båda dessa modeller också bananlins där fotografierna är lite för böjda för att vara riktigt bra.

Så det är Phantom 3 eller 4 som gäller. Phantom 3 finns visserligen rätt så billigt begagnad, och bara att gå från 12 till 20 megapixel är en ganska stadig uppgradering.

Men låt säga att jag nu i teorin skulle ha 20.000 att lägga ut, rakt av här och nu.
Finns det då någon drönare som har en kamera med åtminstone 24 megapixel och 10 eller 12 bit färg, eller ännu högre färgupplösning?
Antar att det borde gå få tag i en sådan där som kan bära en DSLR för 15.000, men så gäller det ju att hitta en hygglig DSLR som rättfärdigar att hela konkarongen inte kommer gå ta på cykel heller.

Eller är det något på väg snart som kan vara en uppgradering från Phantom 4, men i samma storleksklass?

Permalänk
Medlem

Hallå drönar-kaptener!

Jag och grabben på 11 år vill testa på drönare.
Jag kan inget om drönare och vill gärna prova för billiga pengar för att se om det är nåt intresse innan jag ger mig på det med dyrare grejer.
Dessa DJI Mavic kopior man ser för ~500 kronor, är de något att ha? Bra att börja med som nybörjare?

Sponant tänker jag mig denna från Amazon, ha även sett andra märken, samt att det finns liknande på Facebook Marketplace. Någon som har provat? De verkar ändå få ok omdöme på Amazon, och reviews på Youtube verkar tycka de är bra att börja med.

https://www.amazon.se/dp/B08DHWFXHW/ref=mp_s_a_1_2?crid=360K2...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hallå drönar-kaptener!

Jag och grabben på 11 år vill testa på drönare.
Jag kan inget om drönare och vill gärna prova för billiga pengar för att se om det är nåt intresse innan jag ger mig på det med dyrare grejer.
Dessa DJI Mavic kopior man ser för ~500 kronor, är de något att ha? Bra att börja med som nybörjare?

Sponant tänker jag mig denna från Amazon, ha även sett andra märken, samt att det finns liknande på Facebook Marketplace. Någon som har provat? De verkar ändå få ok omdöme på Amazon, och reviews på Youtube verkar tycka de är bra att börja med.

https://www.amazon.se/dp/B08DHWFXHW/ref=mp_s_a_1_2?crid=360K2...

Ska du flyga bekymmersfritt och med gott samvete så ska du välja en drönare under 250gram eftersom annars krävs det ett "drönarekort" från transportstyrelsen samt att det är 15års ålder för att enskild få hantera en drönare. Det har blivit lite snårigare på sistonde pga rövhål som inte kan hålla sig i styret och har flygit på så sätt att hårdare regler ha behövts.

Jag råder att titta på denna sidan föär att guida dig runt i regeldjungeln.
https://www.transportstyrelsen.se/dronare

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad säger ni om airon drone?

Permalänk
Medlem

Sugen att börja fota/filma med drönare.

Hej på er.
Som vanligt när jag börjar bli sugen på någonting, försöker jag läsa på lite.
- Vad är det jag är på väg in i?
Men den här var i krångligaste laget. (Om man vill hålla sig inom lagens ramar. Och det vill jag!)

Ganska magert med aktuell info på diverse forum, eller så är jag bara kass på att leta?
Så jag har försökt sammanställa lite i ett Excel dokument, bara för att försöka reda ut det för mig själv.
Lägger upp en skärmdump nedan, ifall det kan hjälpa någon annan(?).

En lite större drönare (C1) än de minsta (C0), hade varit nice. (=Bättre kamera)
Men om jag tolkat situationen rätt? Så blir det fort både onödigt dyrt och krångligt om man ger sig på drönare som väger +250g.
Även med de minsta måste man registrera sig som pilot. = 135kr/år i avgift. om de har en "sensor" (=Kamera)
Och VEM skulle satsa på en drönare utan kamera? Det är ju hela grejen, med drönaren!
Men man slipper i alla fall 395kr/5år för drönarkort. (Plugga reglerna kan/bör man göra ändå.)

Om man vill ge sig på större drönare? så går nästa (osynliga) gräns vid ca 450g, här möter max hastigheten, max krock energi en drönare får ha. (Diagrammet nedan) här börjar laglig max tillåten hastighet sjunka, för att hålla krock energin på 80 Joule.
Det blir också lite grinigare var man hovrar över. (Under 250g är enda restriktionen att man inte får köra över folksamlingar. Över 250g får man inte flyga över ovetande folk alls!)

Om jag missat någonting? Påpeka gärna.
Inte så intressant med de tyngre drönarna, var mest sugen på en i kategori C1, men som synes, så får det troligen räcka med en DJI Mini-3 PRO med små batterier. (=249g) Med ett "Fly more kit" om de finns med små batterier?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!