Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Fick hem Qx7s idag och har uppgraderat den samt tjongat in ett SD-kort i den. Samt följt en de, komma-igång-guider på tuben. Det jag funderar lite på nu när jag skulle prova simmen (velocidrone). Så funkar bara spakarna att mappa. Knapparna reagerar den inte alls på, varken i programmet eller i Windows. Behöver man ställa in/mappa knapparna till kanaler i radion? Jag har bytt namn samt kalibrerat spakarna, tror jag, så att min/max är 1000-2000 med mitt.pos på 1500 microsec i detta fall.

Så vad behöver jag göra för att få spakarna att funka igen? Samt är det någon som vet om ev garanti försvinner om man skruvar isär radion och byter plats på 2 switchar? hade velat haft 3-läge på en switch som bara har 2. Behöver man också ställa in flyglägen i radion? Tittade på en bra tubklipp för par dagar sen men hittar det inte igen där man gick igenom en del av det ovan.

Du måste sätta upp switches i radion och ge dem en kanal, det är rätt mycket att lära sig i början

https://www.youtube.com/watch?v=5rFZtTHX9AY&index=5&list=PLiY...
Där har du en video för att justera saker och i den playlisten går han igenom ALLT du kan tänka dig behöva göra

Garantin försvinner inte om du öppnar radion, vet inte om kablarna på switcharna är långa nog att byta plats ner till där 2-läges switcharna sitter. Själv så använder jag dem till arm, den fjädrande switchen är min "safe arm" och den andra är min vanliga arm switch. Så slipper man oroa sig för att arma när man inte vill och får behålla fingrarna (förhoppningsvis)

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Du måste sätta upp switches i radion och ge dem en kanal, det är rätt mycket att lära sig i början

https://www.youtube.com/watch?v=5rFZtTHX9AY&index=5&list=PLiY...
Där har du en video för att justera saker och i den playlisten går han igenom ALLT du kan tänka dig behöva göra

Garantin försvinner inte om du öppnar radion, vet inte om kablarna på switcharna är långa nog att byta plats ner till där 2-läges switcharna sitter. Själv så använder jag dem till arm, den fjädrande switchen är min "safe arm" och den andra är min vanliga arm switch. Så slipper man oroa sig för att arma när man inte vill och får behålla fingrarna (förhoppningsvis)

Mjo det är en del, jag hittade en liknande video i natt när jag kollade Så jag ska väl ta å fixa det. Tack för infon.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Kör du gas på vänsterspak - upp/ner och yaw vänsterspak - vänster/höger? Och pitch på högerspak upp/ner samt roll högerspak - vänster/höger?

Provat å flyga lite nu på datorn. Det svåra är att flyga lågt och tight hålla sig i luften är inga problem. Men simulator är ju lite enklare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@lowngcawt:
Kör du gas på vänsterspak - upp/ner och yaw vänsterspak - vänster/höger? Och pitch på högerspak upp/ner samt roll högerspak - vänster/höger?

Provat å flyga lite nu på datorn. Det svåra är att flyga lågt och tight hålla sig i luften är inga problem. Men simulator är ju lite enklare.

Japp, det stämmer. Mode 2 heter det

Simulatorn är egentligen inte lättare, bara att man slipper oroa sig för att ha sönder sina dyra leksaker.
Det svåra är att flyga FORT, lågt och tight

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Japp, det stämmer. Mode 2 heter det

Simulatorn är egentligen inte lättare, bara att man slipper oroa sig för att ha sönder sina dyra leksaker.
Det svåra är att flyga FORT, lågt och tight

OKej, jag tycker det var lätt men som du säger, flyga fort, lågt och tight är ju det svåra. Kikar du nått om det finns något kap på black friday att investera i?

edit: Tips på några bra webbutiker?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Tips på vilka lipo märken som är bra? Eller är det hugget som stucket?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Kikar lite på banggood. Det är svårt att motivera att köpa häromkring när det skiljer uppåt 1000 kr (ca 40%) prisskillnad. Även om man får tulla på det så blir det billigare.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf:
Jag brukar handla på rcflight.se eller fpvdj.se
Båda har funkat bra för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

@fragwolf:
Jag brukar handla på rcflight.se eller fpvdj.se
Båda har funkat bra för mig.

Dessutom black friday just nu så man kan nog göra några klipp

Permalänk
Medlem

@ZER0Z:
Tack för tipset, ska kolla det direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Finns det någon orsak att välja left/right-antenner? Så länge man kör samma på sändare/mottagare?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad föredrar ni för sim? Liftoff eller Velocidrone?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Finns det någon orsak att välja left/right-antenner? Så länge man kör samma på sändare/mottagare?

Skrivet av fragwolf:

Vad föredrar ni för sim? Liftoff eller Velocidrone?

Kör man flera samtidigt så kan det vara bra att några kör RHCP och några LHCP, men rätt sällan man flyger så pass många samtidigt att det spelar någon roll.

När det kommer till sim så är velocidrone överlägsen. Liftoff är ett spel och velocidrone är en simulator helt enkelt

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Kör man flera samtidigt så kan det vara bra att några kör RHCP och några LHCP, men rätt sällan man flyger så pass många samtidigt att det spelar någon roll.

När det kommer till sim så är velocidrone överlägsen. Liftoff är ett spel och velocidrone är en simulator helt enkelt

Okej, det lär dröja innan jag flyger med någon samtidigt iaf Det var trevligt att de skickar med pagoda pinnar när man köper hawk5.
okej, ser ut som en sim faktiskt. Är kontrollerna "felaktiga"? För annars så kvittar det mig om man kan flyga runt och det fungerar som ett spel. Bara det är verklighetstroget vad gäller kontroller.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Vad rekommenderas för batterier/laddare, för hawk 5? Finns en del märken att välja på.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Okej, det lär dröja innan jag flyger med någon samtidigt iaf Det var trevligt att de skickar med pagoda pinnar när man köper hawk5.
okej, ser ut som en sim faktiskt. Är kontrollerna "felaktiga"? För annars så kvittar det mig om man kan flyga runt och det fungerar som ett spel. Bara det är verklighetstroget vad gäller kontroller.

Skrivet av fragwolf:

Vad rekommenderas för batterier/laddare, för hawk 5? Finns en del märken att välja på.

Problemet med Liftoff är att hur quadden beter sig när man flyger inte är likt verkligheten, aerodynamik, gravitation osv är helt off

Batterier, jag körde dessa på VM https://www.skanehobby.se/shop/vapex-li-po-batteri-4s-148v-13... fast 1500mah, de presterade ruskigt bra.
Laddare så kör jag ISDT Q6, men den kräver ett separat nätagg. Annars finns ISDT D2 som går på AC ström

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Problemet med Liftoff är att hur quadden beter sig när man flyger inte är likt verkligheten, aerodynamik, gravitation osv är helt off

Batterier, jag körde dessa på VM https://www.skanehobby.se/shop/vapex-li-po-batteri-4s-148v-13... fast 1500mah, de presterade ruskigt bra.
Laddare så kör jag ISDT Q6, men den kräver ett separat nätagg. Annars finns ISDT D2 som går på AC ström

Okej om beteendet inte stämmer så bra med irl så är det ju inte så Bra.
Tack för tipsen skall undersökas.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat Eachine EV200D? De verkar vara rätt nice för de priset. Fat shark är väl herren på täppan vad gäller googles? Det blir snabbt dyrt när man ska köpa mottagare + batteri till dem :/ EV200D verkar vara väldigt prisvärt och de tester jag har sett så är de flesta väldigt nöjda med dem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Vad kostar dom ? tullade och klara då.

Permalänk
Medlem

@ZER0Z:
ca 2500 kr från banggood. Dock kan ju priserna där variera en del då de har väldigt konstiga grundpriser Hurvida man åker på tull eller inte är ju svårt men lägg på 25 % till så strax över 3000 kr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Mitt tips är att försöka prova lite olika modeller. Det är väldigt olika hur dom sitter på ansiktet osv.

För 3k med noll garanti hade jag nog köpt ett par begagnade eller kanske box.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

@fragwolf: Mitt tips är att försöka prova lite olika modeller. Det är väldigt olika hur dom sitter på ansiktet osv.

För 3k med noll garanti hade jag nog köpt ett par begagnade eller kanske box.

Får väl förutsätta att tillverkaren har garanti iaf. Mjo problemet är att det finns ingen affär här i närheten där jag kan testa. Och beställa 3-4 för 15k är inte aktuellt, för att sedan skicka tillbaka dem.

Edit: Därför jag undrade vad ni andra tror/tycker. Fast det kanske inte är så många som har köpt dem ännu här i Sverige innan de kommer officiellt till någon åf. Men just själva passformen är ju ett problem man inte kommer undan om man inte kan besöka en butik.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@fragwolf: Du kan ju också se om det finns nån i din närhet som flyger fpv som du kan träffa och på så sätt prova olika modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

@fragwolf: Du kan ju också se om det finns nån i din närhet som flyger fpv som du kan träffa och på så sätt prova olika modeller.

Mjo, det är lite så jag tänkt göra, men vet ingen i dagsläget. OCh just nu är det ju vinter så det är väl ingen aktivitet direkt där jag bor är det inte många invånare. Men ska kolla till sommaren om det finns någon aktivitet i närmaste större stad.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Är det någon som har testat Eachine EV200D? De verkar vara rätt nice för de priset. Fat shark är väl herren på täppan vad gäller googles? Det blir snabbt dyrt när man ska köpa mottagare + batteri till dem :/ EV200D verkar vara väldigt prisvärt och de tester jag har sett så är de flesta väldigt nöjda med dem.

Skulle säga att det är nog en bättre idé att gå på ett par begagnade Fatshark, då behöver du inte oroa dig ifall de skulle gå sönder heller eftersom Fatshark har otroligt bra service

Kommer eventuellt byta ut mina dominator v3 mot HDO relativt snart så om du är intresserad kommer jag sälja mina dominators (med mottagare och antenner) när jag bytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Skulle säga att det är nog en bättre idé att gå på ett par begagnade Fatshark, då behöver du inte oroa dig ifall de skulle gå sönder heller eftersom Fatshark har otroligt bra service

Kommer eventuellt byta ut mina dominator v3 mot HDO relativt snart så om du är intresserad kommer jag sälja mina dominators (med mottagare och antenner) när jag bytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Mjo kanske är det. Återstår att se till våren. Känns lite sådär att köpa på sig för mycket nu. Kör lite sim varje dag, har ju hela vintern på mig. Sen till våren får det bli shopping om det fortfarande är intressant.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Mjo kanske är det. Återstår att se till våren. Känns lite sådär att köpa på sig för mycket nu. Kör lite sim varje dag, har ju hela vintern på mig. Sen till våren får det bli shopping om det fortfarande är intressant.

Köper du ett par glasögon med HDMI så kan du köra simulator med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZER0Z:

Köper du ett par glasögon med HDMI så kan du köra simulator med dom

Skickades från m.sweclockers.com

Bra förslag, det är helt klart en fördel att vänja in sig då det tar ett tag innan hjärnan vänjer sig vid att ögonen ser en flyga runt medans kroppen är still.

Permalänk
Medlem

@ZER0Z:
hehe Kan man använda dem som 3D glasögon ocskå? För att se på 3D film via HDMi?

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

@lowngcawt:
Du verkar ju bra koll på detta med quads Om du fick välja/rekommendera prylar till en noob inom quad, viss erfarenhet av helikopter och flygplan.

Om man skulle köpa sakerna löst, vad för prylar skulle du välja då? Jag är inte dumsnål men jag e en noob så highend är ju rätt onödigt. Pengar är inte allt, men vill inte spendera mer pengar bara för det är Lyx märke aka Apple Har som sagt en Qx7s radio, så kompatibel med den ska det vara. Jag vill kunna ha en maskin som man kan slöflyga med för att lära sig, men även kunna flyga lite snabbare när man väl lärt sig.
Med risk för att man tröttnar inom kort så ett bra andrahandsvärde eller iaf prylar som är kända och eftertraktade så det är lättsålt om så skulle bli, är en fördel också.

Eftersom jag hade tänkt köpa en Hawk5 för 2,1k->3k beroende på bg eller här hemma så kanske något som matchar specs på det? Jag undrar för dels det är kul att bygga saker (och plocka isär men också se över möjligheten att det kanske blir billigare?

Visa signatur

.