Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Ja, nu hade ju lilla Coop endast 3 olika paket kaffe att välja på. Denna, Skånerost och en annan "fin" variant ekologisk "eco" som jag redan haft.

Så mellan Skånerost så föll valet på denna. Även fast skånerost är jävligt gott i kapslar så får det bli det nästa gång.

Följdfråga, hur snabbt tar ni slut på ett sånt här paket? ~ 500 gram.

Sista följdfrågan. Sett i tidigare reklamblad Lidl har sin egna bönor grus 1.2 KG för 70 kr. Någon som testat? Är det kaffe eller är det grus? Liksom halva priset mot vanliga bönor och cirka 1/8 av vad ett paket kostar på Johan & Nyström (som jag till visso inte testat då priserna är jävligt dyra).

Ett paket mollbergs brukar räcka två veckor för mig, ensam. Kör bryggare + någon enstaka aeropress. Tipsar om att testa Johan Nyströms lite ljusare rostar, gott att variera med och en riktig smakupplevelse till skillnad mörkrost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vad gäller vanligt kaffe så brukar det bli varannat paket Gevalia och Löfbergs, kör jag Tassimon så blir det mest Gevalia Mörkrost/Dark, samt lite espresso emellanåt.

Jag brukar inte klanka ner på andras val, men samtliga tre alternativ du väljer borde verkligen klassas som rävgift
Tassimo?!? Jag provade säkert 20 olika sorters kaffe och samtliga smakade brutalt illa. Tassimon gör verkligen inte gott kaffe och den är ökänd för det också... burr! Däremot gör den helt ok varm choklad och chai latte. Smäll mig på truten om de har kommit med något nytt det senaste året eller så.

Jag vet, jag vet! Smaken är som baken! Jag kunde bara inte låta bli... hoppas du tar det som ett inlägg med tungan i mungipan

Personligen, bland standardkaffet, så tycker jag bäst om Zoegas Skånerost / Mollbergs / Julkaffe eller diverse sorter från Arvid Nordquist.
Så länge det är i en hygglig kaffebryggare som kan få upp temperaturen ordentligt, så brukar faktiskt det mesta vara drickbart.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylsamlaren:

Godast är väl att gå in i en butik som maler direkt och välja någon god sort men vad beträffar paketerat kaffe tycker jag Maxwell House är en av mina favoriter.

Varför inte mala själv? En dräglig kvarn går ju att hitta billigare än en 250GB SSD

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Sista följdfrågan. Sett i tidigare reklamblad Lidl har sin egna bönor grus 1.2 KG för 70 kr. Någon som testat? Är det kaffe eller är det grus? Liksom halva priset mot vanliga bönor och cirka 1/8 av vad ett paket kostar på Johan & Nyström (som jag till visso inte testat då priserna är jävligt dyra).

Använder Lidls hela bönor ofta i min Jura Ena 5. De mörkrostade I röd påse är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar skånerost och sånt, men här Gotland smakar de skit tyvärr för vårt vatten är skumt och kalkrikt och sånt. Här funkar Löfbergs Lila bäst, och jag har hört att många kör Gevalia med framgång (funkar sådär på fastlandet).

När vi bodde i Uppsala rockade vi Nordkvists Svea, mycket stabil brygd det.

Permalänk
Medlem

Ljummet från kran, nescafe, 30 sek i en micro från 80talet, pang bom ner i halsen.

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs blandning här. Oftast maler jag själv, men då och då köper jag bryggkaffe.

Som andra konstaterat så verkar vattnet spela in (i sommarstugan är t.ex. Zoegas Skånerost favoriten) och när man maler själv så har malningen i min erfarenhet stor inverkan på smaken och man kan få experimentera både med malningen och mängden bönor för att få det perfekt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Använder Lidls hela bönor ofta i min Jura Ena 5. De mörkrostade I röd påse är bäst.

Skickades från m.sweclockers.com

Får bli o testa då

Är inte förtjust rent generellt i espressobönor. Inbillar mig att allt som det står "kaffebönor" på istället smakar mycket bättre. Oavsett om det är ristretto, latte eller en stor svart kopp.

Tilläggas är att jag suger på kaffe. Känner ingen skillnad på bönorna. Enda som skiljer min maskin mot 300kr bryggaren är att bitter/surheten är knappt märkbar i jämförelse, men smakar samma skit annars hahaha
Är förmodligen en sån som tror sig gilla kaffe och bara dricker för drickandets skull, för så har man gjort i urminnes tider och kommer fortsätta va. Te är bara trams, sånt kan man ju inte syssla med.

Permalänk
Medlem

Har oftast zoega stockholm, skånerost eller mezzo hemma

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Har testat många sorter och jag tycker snabbkaffe är godast. Nescafe Lyx blir det för mig.

Ibland kör jag brygg och har för tillfället Gevalia mellanrost till den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Ping Pong:

Kör som dig oftast på Zoégas hela bönor Hazienda eller Forza.
Det viktiga är att ha en egen kvarn om kan ska ha gott kaffe.
Har kanske en liten ovanlig setup med en butikskvarn av märket Monark:

https://i.imgur.com/rLObpdr.jpg

Fler bilder på kvarnen och kaffehörnan

Har en kvarn i morderna tappning, den där var ju riktigt fin

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Gillar skånerost och sånt, men här Gotland smakar de skit tyvärr för vårt vatten är skumt och kalkrikt och sånt. Här funkar Löfbergs Lila bäst, och jag har hört att många kör Gevalia med framgång (funkar sådär på fastlandet).

När vi bodde i Uppsala rockade vi Nordkvists Svea, mycket stabil brygd det.

Vet inte om det gör så stor skillnad, men du kan testa att köpa en Brita-kanna (kolfilter). Vattnet smakar definitivt annorlund jämfört med direkt från kranen

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Permalänk
Medlem

Här blir det nog Arvid Nordqvists Eko Reko eller vad den heter. Oftast svart, men har jag i mjölk så ska det vara ohomogeniserad "gammeldags" mjölk, för en gräddigare smak, och då gärna med en fnutt riktigt vaniljpulver också. Är jag riktigt dekadent åker det i lite vispgrädde också. Inte "kaffegrädde".

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Bryggkaffe malet: Arvid Nordquist - Gran Dia
Hela bönor: Mollbergs blandning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Trams, slut me toke som ge håll på me.
Vanligt kokkaffe över öppen eld å int nå jävla skräp som ska te å leves om för å få fram.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Vet inte om det gör så stor skillnad, men du kan testa att köpa en Brita-kanna (kolfilter). Vattnet smakar definitivt annorlund jämfört med direkt från kranen

Säg te kommunen att ni ha skit vatten i kranen då för kommunalt vatten e kolrenat redan.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

grönt te!

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Saknar min gamla favorit; Gevalia Malabar. Blir att alternera mellan Zoegas Intenzo och Arvid Nordquists Franskrost, bryggs på Västerås kommunala vatten ur Mälaren med en Severin Café Caprice.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Som så många andra, Zoega Skånerost!:-)

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Zoegas Mollbergs blandning är standard här hemma. Ibland köper vi Hazienda eller Forza för ombytets skull. Ska det vara Tassimo, så blir det Espresso Milano eller Gevalia.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Oftast Street Life från Stadens Kafferosteri.
Annars Gevalia Ebony eller Mollbergs Blandning.

Visa signatur

i7 | R290

Permalänk
Medlem
Skrivet av eucalyptus:

Får bli o testa då

Är inte förtjust rent generellt i espressobönor. Inbillar mig att allt som det står "kaffebönor" på istället smakar mycket bättre. Oavsett om det är ristretto, latte eller en stor svart kopp.

Tilläggas är att jag suger på kaffe. Känner ingen skillnad på bönorna. Enda som skiljer min maskin mot 300kr bryggaren är att bitter/surheten är knappt märkbar i jämförelse, men smakar samma skit annars hahaha
Är förmodligen en sån som tror sig gilla kaffe och bara dricker för drickandets skull, för så har man gjort i urminnes tider och kommer fortsätta va. Te är bara trams, sånt kan man ju inte syssla med.

Jag gör vanligt kaffe i min Jura Ena 5 oftast. 130ml's koppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Säg te kommunen att ni ha skit vatten i kranen då för kommunalt vatten e kolrenat redan.

Ja det renas, men inte med kol. Det är inget fel på vattnet som det är, men det blir ännu fräschare efter kolfiltrering
Prova själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Zoega's "Forza", "Intenzo" om det inte finns. Dubbel espresso eller cappucino ute på stan.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Har en Moccamaster KB952 AO, köper bara extra mörkrost kaffe. Ingen kvarn eller något utan vanligt bryggkaffe.

Köper oftast Arvid Nordquist om inget annat har något erbjudande med bättre pris. Coops extra mörkrost kaffe är helt ok också faktiskt, jag var skeptisk men det funkar helt klart.

Visa signatur

Intel I7 7770K || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming X || Samsung 840 Pro 256GB || Samsung 850 EVO 500GB || WD Red 2TB || MSI Z270 GAMING PRO CARBON || Corsair 16GB DDR4 3000Mhz || Corsair RM750x 750W || Cooler Master Hyper 212 EVO || Acer 27" Predator XB271HUA || Qpad MK-50 || Fractal Design Define S || Steelseries Rival 300 || Sennheiser PC350 SE ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Ja det renas, men inte med kol. Det är inget fel på vattnet som det är, men det blir ännu fräschare efter kolfiltrering
Prova själv.

Skickades från m.sweclockers.com

Har egen brunn å kommunalt vatten e skit å mera skit desto mera te storstäder å söder man kommer.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk

Arvid Nordquist Gran Dia är det jag kör mest på hemma. Inget stort fan av kaffe men det jag gillar mest. Produceras några hundra meter bort i Solna med så närproducerat! xD

Dricker det mesta kaffe annars.
Ja utom Zoéga. Bojkottar då det är Nestlé som står för det kaffet.

Visa signatur

Hayabusa T3 | Venum Elite Evo | UFC Venum Pro Line

Permalänk
Medlem
Skrivet av h.kan:

... det godaste kaffet jag någonsin druckit fick jag i Etiopien, bönorna rostades över eld och maldes sedan. ...

Skrivet av Bloopy:

... Vanligt kokkaffe över öppen eld å int nå jävla skräp som ska te å leves om för å få fram.

Tillfälle och omgivning tillför onekligen en hel del!
* Hela mitt arbetslag var hembjudna till lunch hos en kollega från Etiopien. När vi satt där och åt så rostade hans fru kaffe på spisen så att vi skulle få nyrostat kaffe efter maten. Visst var det gott!
* När jag är ute med scouterna är det alltid kokkaffe som gäller! Bäst blir det om man "kolar" det, dvs doppar ett glödande vedträ i kannan efter att man hällt i kaffepulvret.
* Hemma nöjer jag mig med mockabryggare. Testar olika kaffesorter, men vill ha mörk- eller espressorost och självklart KRAV- och rättvisemärkt. Senaste favoriten är Arvid Nordquist Molto.

Skrivet av Bloopy:

Har egen brunn å kommunalt vatten e skit å mera skit desto mera te storstäder å söder man kommer.

Beror på var man bor...
Här i Sundsvall är det kommunala kranvattnet ett naturligt mineralvatten som bara silats genom en rullstensås. Håller bättre kvalitet än vattnet från brunnen i scoutstugan några kilometer utanför centrum.

Permalänk
Medlem

@landahl: Zoegas skånerost alternativt mökrost eller "fikastund". Men Zoegas generellt spöar allt annat varje gång...

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow