Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Bara jag som får kväljningar av att bara ens lukta på kaffe? Och smaka så blir det instantspya. Sist jag kom i kontakt med kaffe var när det var inbakat i nån jä**a godis, blev tvungen att spola tungan i en timma efteråt. Fattar inte hur folk kan dricka giftet.

Det här är nog inte rätt tråd att ställa den frågan?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Hedersmedlem

Zoega Mollbergs blandning och även deras Forza....

Lägger gärna i lite kanel, kardemumma och ingefära någon gång vilket ger lite extra smak.

Gott!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thesoxie:

https://www.youtube.com/watch?v=fZhe07ORb2Q

Detta fungerar bra för mig, har en Wilfa WSCG2

Kommer det inte bilda rost över tid med tanke på att insidan inte är keramik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Usch...köpte med det från Bali men blev så besviken...tunt, svagt och odrickbart.
Spelade ingen roll hur mkt bönor man använde blev inte starkare.

Och jättebilligt 😄 ca 6000:- Kg

Permalänk

Gevalia lätt mörkrost

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarl:

Saknar min gamla favorit; Gevalia Malabar. Blir att alternera mellan Zoegas Intenzo och Arvid Nordquists Franskrost, bryggs på Västerås kommunala vatten ur Mälaren med en Severin Café Caprice.

Nu vet jag inte vad gevalia malabar var men antagligen var det malabar kanske, finns att köpa från johan & nyström, monsun malabar.

Permalänk
Medlem

Ska det bryggas kör jag på Arvid Nordquists standardkaffe. God och fyllig smak helt i mitt tycke.

Men oftast dricker jag Nescafés snabbkaffe (mörkrost). Både enklare att göra och godare kaffe än de flesta kok- och bryggsorter jag provat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Beror på var man bor...
Här i Sundsvall är det kommunala kranvattnet ett naturligt mineralvatten som bara silats genom en rullstensås. Håller bättre kvalitet än vattnet från brunnen i scoutstugan några kilometer utanför centrum.

Vanligt sjövatten e int helt fel sålänge man inte tar förmycke så det hinner återhämta sig.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sphinx:

Nu vet jag inte vad gevalia malabar var men antagligen var det malabar kanske, finns att köpa från johan & nyström, monsun malabar.

Tack för info, men rätt dyrt hos dem.
Forskat lite och fått fram att Gevalia anser att "Forte" ska vara likartad med deras avslutade "India Malabar" ska prova om det stämmer
https://sv-se.facebook.com/gevalia/posts/1482683558430181
https://www.gevalia.se/vart-kaffe/morkrost/forte/

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wwraver:

Jag brukar inte klanka ner på andras val, men samtliga tre alternativ du väljer borde verkligen klassas som rävgift
Tassimo?!? Jag provade säkert 20 olika sorters kaffe och samtliga smakade brutalt illa. Tassimon gör verkligen inte gott kaffe och den är ökänd för det också... burr! Däremot gör den helt ok varm choklad och chai latte. Smäll mig på truten om de har kommit med något nytt det senaste året eller så.

Jag vet, jag vet! Smaken är som baken! Jag kunde bara inte låta bli... hoppas du tar det som ett inlägg med tungan i mungipan

Personligen, bland standardkaffet, så tycker jag bäst om Zoegas Skånerost / Mollbergs / Julkaffe eller diverse sorter från Arvid Nordquist.
Så länge det är i en hygglig kaffebryggare som kan få upp temperaturen ordentligt, så brukar faktiskt det mesta vara drickbart.

Rävgift som rävgift, är väl av ungefär samma åsikt om ditt val som du av mitt med.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist collection : AMIGAS Grown by woman Hela bönor extra mörk..smakar mumma..

Permalänk
Medlem

Använder offtast Nespresso. Just nu deras limited edition tjossan, annars är det den lila Arpeggio som är standard.
Dom gånger jag kör med franskpressen så blir det vad som finns till hands. Just nu är det Kicking Horse - Kick Ass.

Ibland stödköper jag Gevalia.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

En sån här Kamira gör lika god espresso på vanligt färdigmalet, som de flesta kombos av espressomaskin + kvarn + finbönor! Utan mekaniska delar. För 700-800 spänn. Kul att använda är den också. Obs. den svenska distributören tar över 2000 av någon anledning.

Permalänk
Medlem

Alltid Zoegas Blue Java hela bönor med en bean-to-cup-maskin. Har testat jättemånga sorter men kommer alltid tillbaka till Blue Java. Gäster brukar alltid reagera på vilket gott kaffe det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Bara jag som får kväljningar av att bara ens lukta på kaffe? ...

Jag är den enda i familjen som gillar kaffe.
Min fru tycker det luktar skit, men kan tvinga i sig lite om det krävs.

Jag lärde mig dricka den hårda vägen. I de yngre tonåren hade jag PRAO inom sjukvården, på en vårdavdelning. Det enda som fanns att dricka på rasterna var kaffe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Jag lärde mig dricka den hårda vägen. I de yngre tonåren hade jag PRAO inom sjukvården, på en vårdavdelning. Det enda som fanns att dricka på rasterna var kaffe...

Själv tog jag mig igenom 5 år på teknisk högskola utan kaffe, det var först när jag började nattmangla på första jobbet som jag fastnade.

Lite roligt är att min fru fram tills för 1,5 år sedan bara drack snabbkaffe (nescafé) men när hon blev gravid gjorde kaffesmaken henne illamående. När sen Lilleman kom till världen började hon dricka kaffe igen men nu bara bryggkaffe, snabbkaffet ger henne fortfarande kväljningar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Zoega Mollbergs blandning och även deras Forza....

Lägger gärna i lite kanel, kardemumma och ingefära någon gång vilket ger lite extra smak.

Gott!

Mollbergs blandning är riktigt bra. Har inte testat Forza men får nog ta och testa den

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk

Löfbergs lila kharisma! Gud så gott!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBaxter:

För bryggkaffe så drar jag mig naturligt till Arvid Nordquist fransk rost, och bryggs gärna i en maskin som uppfyller ECBC märkningen http://ecbc.info/ (bästa valet nånsin för bryggkaffe).

För espresso så var min gamla favorit böna Molinari oro, och jag drack cappucino (innan kl 10), espresso eller doppio ristretto.

Å sedan har man ju alltid irländsk kaffe att välja för helgen.....

Moccamsater for life Var som ett nytt liv när jag fick min.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Zoegas skånerost här, ibland mollbergs blandning.

Permalänk
Medlem

Arvid Nordquist mellanrost eller lavazza (guldfärgad påse) i en Melitta caffeo solo kaffemaskin.
Man är väl kanske ingen finsmakare men i mina ögon gör maskinenr ett fantastiskt jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Rävgift som rävgift, är väl av ungefär samma åsikt om ditt val som du av mitt med.

Som man säger, smaken är som baken - hårig och äcklig

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wwraver:

Som man säger, smaken är som baken - hårig och äcklig

Haha, ligger nog något i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Moccamsater for life Var som ett nytt liv när jag fick min.

Melitta Aroma Signature är riktigt bra dom med. Gjorde ett klipp på ett par såna för några år sen och gav bort som presenter. Dom brygger riktigt gott kaffe. Själv har jag en gammal Siemens TC91100 som jag är väldigt nöjd med.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Melitta Aroma Signature är riktigt bra dom med. Gjorde ett klipp på ett par såna för några år sen och gav bort som presenter. Dom brygger riktigt gott kaffe. Själv har jag en gammal Siemens TC91100 som jag är väldigt nöjd med.

Ser ut som en såndär Porsche Design bryggare jag sett hos en bekant. Kanske är Siemens som tillverkar dessa

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Dolesen:

Arvid Nordquist collection : AMIGAS Grown by woman Hela bönor extra mörk..smakar mumma..

Arvid Nordquist Classic Selection AMIGAS tack;)
Prövat ECO/REKO?

Skrivet av Arelion:

Brukar köpa Arvid N grandia och mala varje gång samt brygga med Chemex. Ett tips är att alltid välja paketet med senast rostningsdatum.

Det är vakuumförpackat, spelar ingen direkt roll när det producerades.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Tenkai Star:

Arvid Nordquist Gran Dia är det jag kör mest på hemma. Inget stort fan av kaffe men det jag gillar mest. Produceras några hundra meter bort i Solna med så närproducerat! xD

Dricker det mesta kaffe annars.
Ja utom Zoéga. Bojkottar då det är Nestlé som står för det kaffet.

Visst doftar det gott? (På utsidan alltså)

Permalänk
Medlem

Kaffe...

Kaffe, kaffe kaffe... Finns det något bättre?
Har Johan och Nyströms Kenya AA, Fifth Estate och Verde som standardbönor i kvarnen till min lilla La Pavoni här hemma.
Har provat en massa andra som var riktigt bra, hairbender från stumptown, red bird coffee.. mfl
Rostar även eget till och från.

Till ljusare rostningar och fruktigare kaffe använder jag min Aeropress främst, är det ett helt kompani får Moccamastern gå varm med Sumatra Gayo eller Kenya AB.

Det mesta från affären är dock på tok för gammalt eller taffligt rostat för att använda.. En månad efter rostning så blir det inte lika roligt. Och de gånger jag provat mer ordinära bönor från affären har det smakat rävgift, undantaget någon enstaka färsk påse från Lavazza som var helt ok.

Kaffe och lödrök så är dagen gjord.

Skrivet av anon5930:

Rävgift som rävgift, är väl av ungefär samma åsikt om ditt val som du av mitt med.

Förövrigt! Kom hit och drick lite riktigt kaffe någon dag! Vi bor ju typ 10 minuter från varandra numera...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Arvid Nordquist Classic Selection AMIGAS tack;)
Prövat ECO/REKO?

Provat lite olika innan jag fastnade för denna. Har dock alltid gått efter så mörk rostat som möjligt. Starkt kaffe stärker nervösa nerver

Permalänk
Medlem

@BrottOchStraff: Japp, det är en Siemensprodukt där dom anlitade Porche Designs för utformningen. Har funkat riktigt bra i många år nu. Vill minnas att jag köpte den 2004 eller därikring.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"